Jump to content

Aikido

Victorr

Recommended Posts

Jag har hållt på med det i 5 år men la av för cirka ett halvår sedan p.g.a en skada jag hadde sedan tidigare mycket trevlig sport men dock inget för dom som endast är ute efter action och att kunna slå ner dumma jävlar på stan. ett motto för Aikido är "Att Neutralisera Utan att skada" rekomdenderar denna sport varmt för alla. En väldigt bra klubb är Södertälje Budo Klubb som bedriver denna sport 2 ggr i veckan i Oxbacksskolans Gymnastik sal.

@Viktor har du några fler frågor så besvarar jag dom gärna

Tränar inte själv just Aikido, men går i god för att det är en utmärkt tränings- och kampform som innehåller många traditioner och mycket kunskap.

Den är definitivt värd att prova på och man kan utöva Aikido aktivt även när man blir gammal eftersom den inte belastar kroppen negativt.

- - - - -

Jag verkar ha slarvat bort en länk jag hade till en mpeg-samling med en massa aikidofilmer... :( Får leta vidare...

Började med aikido när jag var åtta, så har väl hållit på av och till - mest av - i nästan fjorton år nu. Effektivt sett har det väl blivit motsvarande ett eller två år, så jag minns inte så mycket av det. Men det är väl värt att lära sig, det är dessutom ganska effektivt som självförsvar.

Aikido Dojo på Kommendörsgatan i Stockholm basas över av T Tomita, som tränat med självaste O-Sensei, Morihei Ueshiba (om jag nu minns namnet rätt).

Jag kunde dock aldrig lära mig ukemi ordentligt...

det är lite men det helagår ut på att man ska vända motståndarens kraft mot denna utan att lägga ner någon själv... tränade 1½ år innan min satans fotled havererade. (inlines är farligt).

varmt rekomenderat att prova på det. det är en väldigt ren träningsform utan tävlingar. Såg en 50 kilos lätt tjej. dra ner en 120kilos kille hur lätt som helst... det var häftigt...

Pingis: Helt ratt, ukemi ar mycket latt, men jag bara kunde inte fa for mig att rulla i stallet for att bara gunga och upp igen...

Bjorn: Nja, i ren aikido finns inga sparkar och slag, men det finns ju motsvarande "Insert boot here"... Till exempel i shihonage och kotegaishi finns minst ett stalle var dar man kan klamma in knaet, och i ikkyo kan man verkligen puckla pa motstandaren ganska rejalt...

Den sensei vi har pa universitetet lar ut aikido framforallt som praktiskt sjalvforsvar, sa det blir lite mer "OK, om nagon kommer mot dig med en flaska, hur gor du for att ta dig darifran oskadd?" Varje lektion avslutas med att en person anfalls av fem andra, helt fritt, och man far forsvara sig bast man kan. Minns sarskilt en som bara klev at sidan och stack ut foten....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...