Jump to content

AK5 lätt/tung?


Dodge

Recommended Posts

Läste lite på soldf.coms sida om AK5, och där står det dels att den är "Lätt och smidig" och dels att den är "Tung för sin kaliber jmf med liknande vapen internationellt"?

 

Hur ska det vara egentligen? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det ska vara precis som det står. Ak5an är inte tung att bära och den är smidig, man kan fälla in kolven, utmärkt i tex fordon eller när man bär ksp/grg. Men jämfört med andra vapen med kaliber runt 5,56mm är den tung.

Edited by fu. vikström
Link to comment
Share on other sites

Lätt och smifig jämfört med Ak4

Smidig, ja. Kolven underlättar mycket.

 

Men lätt... mellan vanliga AK5 (4.5 kg) och AK4 (5.3 kg) skiljer det knappt ett kilo, vilket egentligen inte är någon dramatiskt skillnad, även om det såklart märks.

 

Men AK5CF (den nya varianten som provas) väger ungefär lika mycket som AK4. Det är omkring dubbla vikten mot konkurenterna. :(

Link to comment
Share on other sites

Guest AzKiKr

Jag fick chansen att testskjuta med den och jag tyckte inte att den vägde mycke mer än vanliga AK5an. Den är samma längd om inte nån cm längre men sen kan man ju ställa in längden på kolven så den blir kortare. Den hade ett lite annorlunda ljud när man sköt också. :)

Link to comment
Share on other sites

prylspecar på AK5CF har rätt lite med vikten på en AK5 att göra.

Men att påstå att det inte går att sätta nya sikten på är ju galet. Det är Nato-standard på skenan som sitter på ovansidan, leta bara lite lite granna så hittar du precis vad som helst att fästa på den.

 

Hur som helst. Prylar till AK5C(F) pratar vi om i t.ex. den här tråden

Link to comment
Share on other sites

Man ska inte blanda ihop Ak5D med Ak5C va?

 

Är det korrekt uppfattat att Ak5C är som en Ak5A, förutom diverse modifieringar? T ex nytt handskydd, rödpunktsikten m m?

 

Ak5D är en kortpipig variant som främst är avsedd för jägarförband (vet t ex att K 4 använder den)?

 

Slutligen vill jag göra ett personligt yttrande angående Ak5A jämfört med Ak4. Blev utbildad (inte bara kläm och känn under en förmiddag i brist på annan vettig utbildning) på dessa vapen i lumpen och använde båda i fält under strid och längre förflyttningar i form av marscher. Viktskillnaden på ca ett kilo är försumbar, och jag snarare uppskattade ak4:ans precision. Kan ju vara inbillning också, men jag fick aldrig så bra träffresultat med ak5:an som med 4:an. Skumt... Sorry OT.

 

Både jag och ett flertal andra upplevde viktfördelningen som bättre på ak4:an.

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Link to comment
Share on other sites

@Foxtrot Lima: Jag antar att det är mycket en smaksak. Jag hade AK5 primärt men under en vecka i Vaxholm så fick vi skjuta bland annat AK4 och plutonen var rörande eniga om att "det inte gick att kontrollera besten". Är man van och inskolad med AK5 är det nog svårt att uppskatta AK4, det tror i alla fall jag. Därmed inte sagt att det är ett dåligt vapen, för det är det verkligen inte...

Link to comment
Share on other sites

Shock

Inte för att säga något negativt eller annat

Men jag är själv grundutbildad på Ak5 med Grtillsats och har numera Ak4 som tjänste vapen inom Insatspluton Hv.

 

Jag får hålla med Foxtrot lima om att man märker ej tyngd skillnaderna så mkt mellan de olika vapena. Sen så har jag personligen inga problem med att kunna kontroller den pch jag gillar att den har bättre precistion jämnfört med AK5. Men det är jag.

 

En tanke som slog mig när jag funderade på modda AK5 är varför inte modda manöverhandtaget så att det är som det på Galil.

Fördel: Du kan byta magasin och göra mantel rörelse med samma hand utan att släppa pistol greppet. Det kan bli lite mer fippel om du har optik monterat misstänker jag. Men det kan vara ngt att tänka på

 

Jag är väldigt intresserad av att se den nya AK5´an och förhoppningsvis testa den.

 

Och jag tycker att det skulle vara kul om de kunde införa en del av de sakerna som sista skottspärr på Ak4.

Link to comment
Share on other sites

En tanke som slog mig när jag funderade på modda AK5 är varför inte modda manöverhandtaget så att det är som det på Galil.

Fördel: Du kan byta magasin och göra mantel rörelse med samma hand utan att släppa pistol greppet. Det kan bli lite mer fippel om du har optik monterat misstänker jag. Men det kan vara ngt att tänka på

 

Jag är väldigt intresserad av att se den nya AK5´an och förhoppningsvis testa den.

 

Och jag tycker att det skulle vara kul om de kunde införa en del av de sakerna som sista skottspärr på Ak4.

Antar att du menar att med vänsterhanden göra mantelrörelse? Går utmärkt som det är idag (vrid över bössan en liten aning åt vänster). Kanske bökigt med en AK5b? på AK5c finns inte problemet, använd sistaskottspärren på vänster sida. Fungerar även att mantla med vänsterhandens tumme från undersidan av vapnet.

 

Men lägg för tusan inte ner MER pengar på att modda AK4. Masa iväg det spettet ur organisationen istället. Mer fästskenor på AK5, eller byt helt. Hur tusan kan man påstå att vikskillnad på ett kilo är försumbar på ett vapen man ska bära omkring på hela dagarna? AK5 är ett tungt 5,56-vapen från början. AK5c(f) blev ändå tyngre, vilket misstag. Hoppas det styrs upp till den "skarpa" versionen.

 

 

FL: Skriv för tusan inte AK5A. Någon sådan har aldrig funnits.

Link to comment
Share on other sites

När Ak5 togs i bruk i mitten på 80-talet gjorde man magasinsbyte och mantelrörelse med samma hand (vänster), så jag ser inte varför man skulle behöva modifiera manöverhandtaget.

 

Håller med om att precisionen är bättre på Ak4, men i mitt fall är det skytten som är begränsningen.

Jag tycker dock att viktskillnaden känns rätt mycket då jag upplever Ak4 som felbalanserad (framtung), men Ak4OR tycker jag bättre om.

Det verkar rätt meningslöst att modifiera Ak4 med sistaskottsspärr och allt vad det är, om man frågat mig skulle Ak4B aldrig funnits och förbanden tilldelats Ak5 istället.

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag försöka passa mig för att stövla in här och låta som någon jätteerfaren användare av Ak4:an. För mig är det dock ganska främmande att beskriva Ak4:an som en "best" när man skjuter - frånsett automateld.

 

Visst är rekylen något kraftigare, men innan jag sköt med vapnet hade man fått höra så mycket från olika personer om hur "kraftig" och "brutal" rekylen var på den så att man mentalt var förberedd på att flyga iväg 30 m bakåt likt Will Smith i MIB när han avfyrar in minipistol. :D Därav min personliga uppfattning av att den inte var så jäkla farligt som alla påstod.

 

Största nackdelen med 4:an som jag ser det är att antalet delar är fler, vilket försvårar rengöring, plus att magasinskapaciteten är mindre.

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima (inte en vapenexpert) :)

Link to comment
Share on other sites

Min åsikt är att AK4an känns för "lång" och klumpig ijämförelse med ak5...

Tycker att det Ak4an är bättre på banan, men 5an i skogen...

 

Sedan skall vi inte prata om handskyddet eller antal delar vid ihop/isär

 

Kanske borde man ha en goilbag, med en blandad vapenhög i...

 

"caddy, Fi vid 800m, PSG tack"

"caddy, Fi framrycker mot våra värn, ak4 tack"

"caddy, Vi skall framrycka och storma FI, Ak5 tack"

"caddy, Vi skall rensa rum, K-pist tack"

Osv :):D

Link to comment
Share on other sites

FL: Skriv för tusan inte AK5A. Någon sådan har aldrig funnits.

Men din surbobbe. ;) Jag använder den betäckningen för att få en distinktion mellan de olika modellerna. Även om det kanske inte är korrekt.

 

Jo, ett kilo spelar ingen större roll tycker jag, men då är jag förstås ingen jägarsoldat! Skillnaden märks nog mest vid lastning eller liknande hantering.

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker dock att viktskillnaden känns rätt mycket då jag upplever Ak4 som felbalanserad (framtung), men Ak4OR tycker jag bättre om.

Det var just det flera av oss KB-elever upplevde som positivt jämfört med Ak5:an. Antagligen är det en smaksak eller så var vi bara dåliga soldater.

 

Sedan skall vi inte prata om handskyddet eller antal delar vis ihop/isär.

 

Jag tycker det är skönt med ett smalare handskydd, modell Ak4, men visst är det en stor nackdel att man bränner fingrarna av sig. ;)

 

 

EDIT: För att förtydliga vill jag säga att vi (KB-pluton) utbildades på Ak4:an av ett antal kamrater som hade det i TU-övningsuppgift. Huvudorsaken till utbildningen, förutom att det var kul att lära sig ett "nytt" vapen, var att vi skulle använda Ak4:an under en prestationsövning. 7.62 är "nollad" ammunition, vilket innebar att vi kunde skjuta hur mycket som helst utan att det belastade något konto.

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Edited by Foxtrot Lima
Link to comment
Share on other sites

En av amerikanarnas orsaker till att införa 5.56 var att det skulle bli lättare att utbilda soldater i skytte. 7.62 tar generellt sett längre tid att vänja sig vid. Dessutom är kostnaderna lägre.

 

Börjar man skjuta med grövre kalibrar har man ofta vanan gratis (och ofta också felaktiga skjutställningar).

 

Råkade läsa om detta på ett amerikanskt forum där man diskuterade kalibrar och vapen.

 

För övrigt är amerikanerna inte helt nöjda med M4, eftersom den korta pipan har visat sig vara för kort för att verka effektivt på dom avstånd man ska verka.

 

Det har visat sig att äldre ryska bössor som SKS/ak47 etc utklassade dom korta M4 i öppen öken och bergs terräng. Därför var man bla tvungna att förstärka förbanden med gammla m21 gevär i kaliber 7.62.

Link to comment
Share on other sites

@Foxtrot Lima

Nu vet jag inte hur mycket du skjutit med ak4, löst eller skarpt. Men efter 10månader GU med aset så kan jag spontant säga att den passar bäst som drivankare till en liten eka.

Det var ett skitbra vapen men det finns bättre system att tillgå idag. Det togs fram sent 50tal, och har varit i kronans tjänst sedan 1964. 40år i år.

Den är tung, lång och svårhanterlig vid skjutning.

Pröva bara en enkel sak som jaktskott, och jämför ak4 med ak5.

 

 

 

Ang precision ak4 kontra ak5. Ak4 har god precision äkta tyskt hantverk. Mer än vad man kan säga om ak5 dock. Ak5 har ifrån fabrik en tillåten spridning på maximalt 12cm mellan skotten på 100m. Fast det är nog inte många vapen som har den spridning. Jag är dock villig att acceptera det om det betyder att jag kan slippa ak4.

 

Ak4 är lätt att göra ren, bara att öva öva och åter öva.

Ak5 är en dröm att göra ren, nästan jobbigt lätt.

 

Alla kilon som kan ta bort är av godo i fältlivet.

 

 

 

 

Det reglementerade sättet att ladda ak5 är att jobba med höger hand. Dock verkar det finnas en uppsjö med lokala avsteg på den punkten.

Link to comment
Share on other sites

En av amerikanarnas orsaker till att införa 5.56 var att det skulle bli lättare att utbilda soldater i skytte.

 

En annan anledning var att man kommit fram till att 5.56 gjorde mer skada på mjuka mål. Enkelt uttryckt kunde 7.62 nästan gå rakt igenom målet och tillfoga ett relativt enkelt sår, som kunde läka och göra kombattanten användbar igen (självklart beroende på typen av skottskada). 5.56 såg till att kombattanten inte dök upp på slagfältet igen efter eventuell omplåstring.

 

Nu vet jag inte hur mycket du skjutit med ak4, löst eller skarpt. Men efter 10månader GU med aset så kan jag spontant säga att den passar bäst som drivankare till en liten eka.

 

Nej, precis som jag skrev tidigare är jag ingen vapenexpert och har begränsad erfarenhet av Ak4:an. Dock är det min personliga uppfattning att Ak4:an kändes bättre för mig. Att jag sedan hellre har en Ak5:a i vissa situationer är en sak. En Pistol 88 hade passat mig ännu bättre med tanke på befattningen jag hade.

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima ,O

Link to comment
Share on other sites

Jag var i samma pluton som FL (en av de som hade ak 4 som TU-uppgift).

Mitt intryck var att ak 4 var smidigare och lättare att hantera (kändes mindre framtung) vid ren ingenjör-/skytteverksamhet, dvs. förflyttning, strid (eö), förflyttning, sova i skogen, förflyttning, strid, osv, vilket var precis vad vi sysslade med den veckan.

Man hade den runt halsen eller i slinga över axeln tryckt mot packningen (ett plus att SäkI tillåter detta med laddat vapen på ak 4) större delen av tiden.

Däremot, om jag hade haft den i min befattning som stabsgrpch så hade jag garanterat hatat järnspettet något ofantligt med tanke på att jag hade axelstödet på min femma ihopvikt vid all annan verksamhet än strid och posttjänst (sprang i och runt tält/fordon, alt tattade tråd hela tiden).

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

AK4:an är ett monster. "Drivankare" sa någon härovanför. Ballast säger jag. Det är ett sunkigt, sunkigt, sunkigt vapen som jag inte förstår att någon överhuvudtaget kan försvara.

Tung, fullständigt obalanserat, meckigt, taskig magasinskapacitet, dåliga riktmedel, tung ammunition och extremt oergonomisk.

 

AK5 må ha sina brister, Framförallt i kvalitet. En AK5:a skulle inte överleva fyra år på östfronten (men å andra sidan, vem skulle det? Ja, förutom en AK4:a).

 

Precisionen är betydligt bättre med en AK5:a än en AK4:a. På skjutbanan är de jämlika men taktiskt är AK5:an bättre i alla lägen. Jag kommer ihåg min värnplikt när jaktskotten var en sanitär olägenhet för de vid skjutfältet boende.

För satte vi det första skottet i bröstet på helfiguren så satt det det tredje i korvmojjen nere på byn. Usch.

 

Hellre k-pist än AK4:a.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...