Jump to content

JAS som CAS plan

Maverick

Recommended Posts

Idag har vi fler Jas än vi någonsin kommer att behöva. De äter upp en stor del av vårat försvarsanslag så att vi inte har råd att utbilda värnpliktiga eller ha förband så vi kan försvara sverige.

Så.. Hur använder man dessa för att göra något positivt av det hela???

Mitt förslag....

Omvandla 1-2 divisioner till dedikerade förband för direkt markunderstöd....

Uppgift.. Backa upp de bataljoner som vi har med direkt eldunderstöd och annat.

Beväpning

* Nyinköpta Rb 75 med IR eller Laserstyrning

* Bombkapslar med Bonus granater eller minor (de sista skall slå mot strf men även blandat med en del autodestruerande personminor (faller bväl inte under minförbudet vi skrivet på) för att försvåra röjning

* Mk82 i både frifallande och laserstyrd variant

* Akan

* Kapsel med FLIR och laserpek

* Spaningskapsel

* Sidewinder

* Signalsökande robot

* Motmedel och varningskapsel

Uppgifter:

ledda av FAC i antingen HKP9A eller på marken utrustade med laserpek slå ut stridsfordon och annat.

Användas som del i understöd och även tillsammans med Hkpförband för att plocka ut piloter och andra förband hur "heta" zoner.

Vet inte om alla ARAk kapslar är skrotade samt 125 kilos bomberna dessa skulel annars kanske kunna användas i detta förbandet.

I grunden så skal de användas på det sättet som A10 och idag F16 används.

Förbandet består av 6 vanliga Jas 39 samt 2 stycken dubbelsitsare (per division)

I baksitsen å varje fyrgrupp sitter en "företagsledare" Som har till uppgift att vara länken mellan piloter och de på marken samt kunna sköta dataöverföringen elektroniskt mellan de olika flygplanen.

Självklart är detta planet utrustat med störkapslar för at kunna slå ut eventuella LV förband i frontlinjen.

Operationsområden:

* Självklart i övre norrland plus på slätterna

* Alla områden där LBB finns så at de kan komplettera vårt brist på långräckvidigt artelleri

* Skåne

En utopi???

Orealistiskt i dagens hotmiljö??

Ett förband som redan finns??

Oanvändbart??

Succe???

Säg vad ni tycker....

Kommer aldrig kunna ersätta Ahkp men säkerligen komplettera dem....

Nej, inte ännu, men en förmåga som samtliga kvarvarande flygdivisioner kommer att ha.

Däremot kommer inga ostyrda bomber att köpas in, bara laserstyrda. Det blir helt enkelt mer kostnadseffektivt på så sätt, samtidigt som risken för egna förluster blir mindre.

Idag har vi fler Jas än vi någonsin kommer att behöva. De äter upp en stor del av vårat försvarsanslag så att vi inte har råd att utbilda värnpliktiga eller ha förband så vi kan försvara sverige.

Operationsområden:

* Alla områden där LBB finns så at de kan komplettera vårt brist på långräckvidigt artelleri

* Skåne

Säg vad ni tycker....

Vilket otroligt struntprat. Vid nästa tillfälle som vi behöver våra markförband i övre norrland eller på slätterna så kan jag lova dig att vi har FÖR FÅ JAS39!!!!!!

Inse att när fienden når luftöverlägsenhet så är allt hopp att strida på marken med mer avancerade enheter än infanteri förlorade. Jag är förbannat trött på att folk säger att vi har för många flygplan. Vi har för få!! Titta på de senaste krigen, ger du fienden luftöverlägenhet är det slut, det är över, finito. Alla fina bepansrade vagnar kommer stå utan ammuntion och utan bränsle inom ett dygn. För att en mekaniserad armé skall kunna fungera så krävs rörlighet. Med fientlig luftöverlägsenhet så har du noll rörlighet och det oavsett om du har bra luftvärn.

Vi behöver ett flygvapen som hindrar fienden att få luftöverlägesnhet. Det är prioritet ett, försök fatta det. Vi kan ha 10 tusen stridsvagnar och de kommer inte hjälpa ett skit om fienden kan flyga runt och inderdicta allt han ser i form av tankbilar och lastbilar bakom våra linjer. Grrr. :lol:

Flygvapnet skall naturligtvis ge CAS. Men får jag höra en person till säga att vi har fler stridsflygplan än vi behöver så kreverar jag. Vi behöver runt 600 flygplan för att vara trygga.

Edited by Pal

När jag för bara fyra år sedan frågade personal på en fd attackflottilj på västgötaslätten om CAS (då fanns det bara en FAC i FM) ville de inte veta av så simpla uppgifter som att direkt understödja markförband, det var flygplanen för värdefulla för. Får hoppas att FM har tagit sitt förnuft till fånga och ändrat uppfattning i frågan.

edit: mellanslag

Edited by 106

När jag för bara fyra år sedan frågade personal på en fd attackflottilj på västgötaslätten om CAS (då fanns det bara en FAC i FM) ville de inte veta av så simpla uppgifter som att direkt understödja markförband, det var flygplanen för värdefulla för. Får hoppas att FM har tagit sitt förnuft till fånga och ändrat uppfattning i frågan.

Menar du allvar?! :)

Jag blev bara lite förvånad när jag läste det.

CAS är ju hur viktigt som hels och lär bli viktigare

*Hendrix springer snabbt i väg och ber utvalda böner om att FM verkligen HAR tagit sitt förnuft till fånga*

Menar du allvar?! :)

*Hendrix springer snabbt i väg och ber utvalda böner om att FM verkligen HAR tagit sitt förnuft till fånga*

Nu ska du inte sätta allt för stort hopp till våra skrivbordsmilitärer & politiskt tillsatta militärer...

ville de inte veta av så simpla uppgifter som att direkt understödja markförband, det var flygplanen för värdefulla för.

Låter som både USA och GB före och under stora delar av VK2! Skrämmande.

CAS är den enda anledningen till att jag har ett jobb idag...

Menar du allvar?! :camo:

CAS som sådant är INTE en förmåga som idag ingår som en uppgift för flygvapnet. Det finns ett antal individer som är FAC utbildade i FM. Dessa är inte utbildade för att OPIL har sagt att -"vi behöver denna förmågan" utan är snarare hobbyverksamhet på vissa armeförband, på gott och ont. Dessutom så brukar man roa sig med att öva sin FAC förmåga med skarpa divisioner i vissa landsändar, men denna verksamhet är mer på kompisbasis, Kalle känner Berra så vi kör lite CAS och FAC idag.

Det är tråkigt att det är på den här nivån istället för en från Humorkuben sanktionerad förmåga. Det är inte ofta jag håller med PAL men han har en point, Flygvapnets enda uppgift är att stödja markstriden. Detta görs oftast genom att ha luftherravälde, antingen totalt eller vid en viss tidpunkt och plats. Detta för att möjliggöra andra uppgifter; CAS, Spaning, anfall mot markmål etc.

Skrev detta inlägg lite med de gamla lätt attack förbanden i huvudet och med min ringrostiga kunande om FV (den var lysande fram till mitten av 90 talet men idag är det mycket som hänt) samt en känsla av att det idag finns alldeles för många jaktryttare inom fv.

Hela förmågan at slå mot mål som är på marken känns eftersatt. För att inte tala om förmågan till taktisk spaning.....

Kanske beror detta på at vi idag bar 3 gamla Jakt flotiljer och 1 attackflotilj kvar.

´

Men för att fortsätta analysen??

Har jag missat någon faktor??

Har det genomförts några övningar där Jas förband gjort liknande saker???

Eller litar de bara på att de kan fälla sina bombkapslar på hög höjd och dra hem???

Beväpning

* Nyinköpta Rb 75 med IR eller Laserstyrning

* Bombkapslar med Bonus granater eller minor (de sista skall slå mot strf men även blandat med en del autodestruerande personminor (faller bväl inte under minförbudet vi skrivet på) för att försvåra röjning

* Mk82 i både frifallande och laserstyrd variant

* Akan

* Kapsel med FLIR och laserpek

* Spaningskapsel

* Sidewinder

* Signalsökande robot

* Motmedel och varningskapsel

Vet inte om alla ARAk kapslar är skrotade samt 125 kilos bomberna dessa skulel annars kanske kunna användas i detta förbandet.

I grunden så skal de användas på det sättet som A10 och idag F16 används.

Operationsområden:

* Skåne

En utopi???

Orealistiskt i dagens hotmiljö??

Oanvändbart??

Succe???

Säg vad ni tycker....

Beväpningsmässigt så finns redan en ny spaningskapsel i inköpsspåret med leverans till förband i början av 06.

FLIR/Laserpekpod är också i spåret enligt initierade källor. laserstyrda bomber är satta på väntläge en aning.

ARAK kapsel är helt uteslutet av hotbildskäl, man kan i dagens sofistikerade stridsmiljö ligga i rakbana på 4-5km avstånd för att skjuta arak, inte ens om du skjuter "arak långa" på 9 km avstånd är det särskilt lämpligt. Likaså kommer man inte att föra över gamla 120kg sprängbomb till Gripen :( (aaah vilken mäktig syn 4grupp som fäller fullast :camo:)

För övrigt finns det en massa tänk och önskemål om vilka vapens som skall integreras i Gripen men som alltid så är det i slutändan ekonomin som styr, det är inte gratis att integrera ett nytt vapen, oräknat inköpspris. Bara att flyggodkänna ett lastalterantiv kostar så pass mycket att man endast testar de varianter som verkligen behövs, inga bra att ha varianter.

I övrigt så visst tror jag att det är ett bra tänk, framförallt tror jag på iden om att dedikera divisioner till EN huvuduppgift J A eller S, de två andra bokstäverna kan man men är ej expert på. Planet är JAS men Ff klarar inte av att vara vass på samtliga roller. "Jack of all trades and master of none" är ett utrikiskt uttryck som stämmer ganska bra.

Puh...förvirrade rader det blir efter en Bowmore :lol:

Likaså kommer man inte att föra över gamla 120kg sprängbomb till Gripen :( (aaah vilken mäktig syn 4grupp som fäller fullast :camo:)

:)

Kul att du håller med :D

En fråga till.. Vad för substridsdelar har De facto köpts in till bombkapseln???

Finns det något som slår mot startlandningsbanor och liknande?

Något takslående mot stridfordon??

Vet att det snackades om en variant med Bonus i, finns den??

Likaså kommer man inte att föra över gamla 120kg sprängbomb till Gripen :( (aaah vilken mäktig syn 4grupp som fäller fullast :blink:)

:)

Kul att du håller med :D

En fråga till.. Vad för substridsdelar har De facto köpts in till bombkapseln???

Finns det något som slår mot startlandningsbanor och liknande?

Något takslående mot stridfordon??

Vet att det snackades om en variant med Bonus i, finns den??

Subborna som köpts in heter MUSJAS 1 resp MUSJAS 2. Ettan är mot personal i öppen terräng och tvåan är till för "lätt bepansrade fordon" d.v.s de olika medlemmarna i BMP familjen skall bli utslagna. Varje BK är laddad med en lämplig mix av ettor och tvåor så alla människor som befinner sig inom fällområdet dör 1,2 ggr. fråga inte hur dom räknat ut detta. Det inkluderar de som beffiner sig i stridsfordon.

Det är dom som finns i dagsläget, det går inte att påverka fördelningen av Subbor i kapseln idag. Det vanliga gäller angående andra sorters subbor, pengar, alltså köps det inte in några andra alternativ i dagsläget.

Det mest intressanta utvecklingsalternativet i minna ögon är en motoriserad version av kapseln med målsökare. Tanken är att denna kapsel ges en programmerad färdväg efter en väg etc. när målsökaren detekterar ett fordon så kastar kapseln ut en BONUS stridsdel och fortsätter färden tills den har slut stridsdelar.

Det mest intressanta utvecklingsalternativet i minna ögon är en motoriserad version av kapseln med målsökare. Tanken är att denna kapsel ges en programmerad färdväg efter en väg etc. när målsökaren detekterar ett fordon så kastar kapseln ut en BONUS stridsdel och fortsätter färden tills den har slut stridsdelar.

Sätt en fartmätningsradar på den och släpp den längs E4an .. och byt ut RSV-laddningen mot en kreditkortsläsare på en självhäftande mina med tidsfördröjning. När fartsyndaren inte tar fram kreditkortet i tid dör han 1,2 ggr.. :D

Bara ETT sätt att finansiera utvecklingskostnaden menar jag.. :blink:

/Erik som skulle dö 1,2 ggr rätt ofta...

Vill sätta ett litet frågetecken för "C" i CAS när det gäller Gripen. Litet, dyrt plan med liten lastkapacitet som (förmodar jag) inte tål stryk särskilt bra är inget jag skulle vilja ha "close" över slagfältet. Där behöver man något liknande A-10 eller SU-25.

Antagligen därför man verkar prioritera stand-off vapen för Gripen.

*KÖIAR SIG I SKALLEN OCH BLIR BEDRÖVAD* Varför kan aldrig FMV/FM göra rätt :D

När de käpte in dem varför köpte de inte in XX kapslar som skulle slå mot rullbanor och liknande???

Eller var det så enkelt att vi ISKALLT räknar emd att fi kommer till oss så vi behöver inte slå ut hans flygfält.. Bara vänta istället på att våra blir utslagna.

Kikade i någon broshyr på de utvecklingar MBB hade tagit fram på bombkapseln.. Det fann ju mycket smått och gott.. Men DYRT:.....

Så.. Suma summarum...

Vi har ett JAS-System med följande kapacitet:

* Slå mot sjömål

* Slå mot fasta "halvhårda" mål (med rb 75)

* Slå mot personal i lätt pansrade fordon

* Slå mot luftmål.

* Bedriva Havspaning

Och det är allt???

Inte konstigt att NATO "bara" vill ja Jas i jaktrollen under SWAFRAP :D

Hade fan varit bättre att de behållt AJS 37 under swafrap..... (j jag vet att dne har sina nackdelar också :) ) den kunskapen (taktiska spaning) var ju efterfrågad, ett tag i alla fall, men kanske ersatt idag av UAV (inte ugglan utan mer avancerade amerkanska system)

Inte konstigt att NATO "bara" vill ja Jas i jaktrollen under SWAFRAP :-(

Hade fan varit bättre att de behållt AJS 37 under swafrap..... (j jag vet att dne har sina nackdelar också :)  )  den kunskapen (taktiska spaning)  var ju efterfrågad, ett tag i alla fall, men kanske ersatt idag av UAV (inte ugglan utan mer avancerade amerkanska system)

Varför bryr sig så många vad NATO eller andra utländska partners "efterfrågar"?

Jag struntar blankt i vad dom efterfrågar, det viktiga är vad vi tycker vi behöver. Den enda nyttan jag kan se med internationella insatser är att vi får erfarenhet av det vi tycker vi behöver erfarenhet av. Om vi vill öva exempelvis jakt under realistiska förhållanden så får dom väl lösa sina spaningsbehov på något annat sätt. Det enda nyttiga med utländska uppdrag är att vi får öva. Vill vi inte öva på taktisk spaning något mer så vill vi inte. Synd för dom.

För övrigt tycker jag att internationella insatser är alldeles för dyrt. De pengarna är bättre spenderade på att göra vårt försvar duktigt att slåss på hemmaplan. Eller nära hemmaplan iallfall ;-)

Edited by Pal

Inte konstigt att NATO "bara" vill ja Jas i jaktrollen under SWAFRAP :-(

Hade fan varit bättre att de behållt AJS 37 under swafrap..... (j jag vet att dne har sina nackdelar också ;-)  )  den kunskapen (taktiska spaning)  var ju efterfrågad, ett tag i alla fall, men kanske ersatt idag av UAV (inte ugglan utan mer avancerade amerkanska system)

Nu har du väldigt fel här, men det beror säkert på okunskap ;) från din sida, eftersom sanningen alltid är snäppet värre. B) NATO/FN är INTE särskilt intresserade av JAS i jaktrollen, särskilt inte 39A. SWAFRAP i jaktrollen är ett svenskt påfund och det är det vi erbjuder. NATO har ingen brist på flygplan som kan lösa jaktrollen. Vad man har brist på är fpl för taktisk spaning, där finns det en stor brist på de få system som fortfarande är operativa OCH kan leverer ett resultat man är intresserad av.

Bemannad taktisk spaning är fortfarande mycket efterfrågad i alla konflikter men får inte särskilt mycket kredit.

85% av all underrättelseinhämtning som gjordes från luften under Afganistan konflikten gjordes med....U2 med bla sina våtfilmskameror!!! :rocketl: Sedan att det är en massa UAVer som får alla rubriker är tämligen ointressant. Källa JDW.

Och självklart hade det varit bättre att behålla AJS 37 Viggen :)

Nja, RB 75 går alldeles utmärkt att skjuta mot t ex stridsvagnar. A-10 bekämpar de flesta av sina mål med Maverick oavsett vad tidningarna skriver om dess akan.

Däremot är RB 75T mer avsedd för mål av typ broar, inte fordon.

Nja, RB 75 går alldeles utmärkt att skjuta mot t ex stridsvagnar. A-10 bekämpar de flesta av sina mål med Maverick oavsett vad tidningarna skriver om dess akan.

Däremot är RB 75T mer avsedd för mål av typ broar, inte fordon.

*funderar* Har vi köpt in IR. Styrd Maverick????? Och kallas den i så fall också RB75???

*funderar* Har vi köpt in IR. Styrd Maverick????? Och kallas den i så fall också RB75???

Nej, båda våra Maverick-versioner är TV-styrda.

Det stämmer båda är A versioner på målsökaren som är av kontrasttyp, det vill säga målsökaren låser på en naken mörkhyad på en snöklädd fjälltop, om negern börjar att le efter pålåsning så kommer roboten att "haka av" målet. :P :)

edit: Kan inte påminna mig att jag skrev "mörkhyad"...

Edited by imint

Det stämmer båda är A versioner på målsökaren som är av kontrasttyp, det vill säga målsökaren låser på en naken mörkhyad på en snöklädd fjälltop, om negern börjar att le efter pålåsning så kommer roboten att "haka av" målet. :P :D

edit: Kan inte påminna mig att jag skrev "mörkhyad"...

*ASGARVAR* DEt var det jag hade för mig....

Har sett Rb75 tappa låsningen på BROAR för att kontrasten ändrats ;:)

Men hur fungerar de då PRAKTISKT mot STrv???

Inte alls väl?? DTE va nämligen det som var min invädning :)

Började skriva ett långt mess innan men det komma annat emellen men tar det i kortad verison :}

*SUCKAR* Trodde inte det var så illa... Avseende Swafrap-..

Jag är ju part i målet då jag ÄLSKAR spaningen....

Vet att de var eftretraktade av Nato men har aldrig fattat varför de inte slöpopptes iväg :-/ Politik???

Men det du säger gör att jag förstår en del... Har nämligen inte fattat vad Nato gillade med Swafrap JAS.... Den är ju i deras sätt att se det oanvändbar.....

Någon som vet varför de la ner SWAFRAP AJS???

Gissar att det var ett smart sätt av åpolitikerna att se till att vi ALDRIG skickar fkygförband ;-) för ingen vill ju ha JAS men AJS vile alla ha ;-) *IRONI*

Därför att 37-systemet skall utgå ur organisationen.

Att SWAFRAP AJSF37 aldrig fick åka kan ju bero på brist på missionsområden (politiskt acceptabla) och att räckvidden/aktionstiden på fpl var i kortaste laget.

Därför att 37-systemet skall utgå ur organisationen.

Att SWAFRAP AJSF37 aldrig fick åka kan ju bero på brist på missionsområden (politiskt acceptabla) och att räckvidden/aktionstiden på fpl var i kortaste laget.

Inte riktigt, man kunde ha kört SWAFRAP AJS fram till årskiftet 05/06 om man hade velat, men det är mer politiskt gångbart att ha SWAFRAP JAS, även om dom inte kan lösa någon uppgift. JAS är nytt AJS är gammalt :( så enkelt kan det vara ibland.

Jag tror inte at det var räckvidden eller missonsområdet som vr problemet utan mer handhavande på högre nivå som satte käppar i hjulet.

Inte riktigt, man kunde ha kört SWAFRAP AJS fram till årskiftet 05/06 om man hade velat, men det är mer politiskt gångbart att ha SWAFRAP JAS, även om dom inte kan lösa någon uppgift. JAS är nytt AJS är gammalt :( så enkelt kan det vara ibland.

Jag tror inte at det var räckvidden eller missonsområdet som vr problemet utan mer handhavande på högre nivå som satte käppar i hjulet.

JAg är helt inne på din linje.....

Snackade med rekryteringansvarige för SWAFRAP 1999-2000 eller så... Han sa då att det var ett JÄKLA ryck i den enheten från NATO eftersom man redan då laddade för ett ecentuellt urladdning i Irak och ville frigöra de knappa talktiska spaningsenheter som fanns. Det skulle inneburit att man tog över Nato:s taktiska spaningsuppgifter över Balkan.... I det fallet hade räckvidden knappast varit ett problem. Framförallt inte om man baserade på ett par av de 4 olika alternativen

* Taszar I ugern

* Alkona eller annan bas i Italien

* Makedonien

* Albanien

:) Han hade också gjort en del huvudräkning på hur många som inyte skulle skriva missionskontrakt om det INTE blev italien 8-/ han gissade på STIRA avhopp om det blev Albanien *SMÅSKRATTAR* Så i det läget var han VÄLDIGt intresserad av att ha in min ansökan för vissa tjänster :huh:

Synd de aldrig kom iväg.....

En av anledningarna till varför vi inte skulle köpa Delserie 3 av Gripen. Hade man istället lagt en del av de 30 Miljarderna på modernare beväpning - så hade man fått tänder på Flygplanen också :baskerKav: ;) .

B - modellen är TV-styrd men fungerar även mot mindre mål.

D - IR modellen.

E - Laser modelen.

D och E användes främst under ODS......