Jump to content

12/80 pjäser

111 SSK BAT

Recommended Posts

Hell on wheels......det kan ni gott behålla nere i Charliecrowntown  :P

På KA1 sköt man med riktiga pjäser...inget rörligt trams!

Fridens liljor / Fk Klinken

Jaså det gjorde man...och, förlåt en oinsatt, vilka skulle dessa "riktiga pjäser" vara månne? :baskerKav: Som inte KA 2 hade? Knappast de här va´?

Kusthaubits m/16

Kanon m/42

Eller är det du tunga 12/70-batterierna i Ystad och Helsingborg som du skriver ner?

Eller Öppenskärs 21 cm ´s batteri?

Alltså: KA 2 hade de riktiga grejorna, Klinken :wub: Tyvärr med betoning på verbet "hade". "Nu är den tiden förlänge se´n förbi, jag glor på ett fo-to-grafiiiii" :)

Jaså det gjorde man...och, förlåt en oinsatt, vilka skulle dessa "riktiga pjäser" vara månne?  :baskerKav: Som inte KA 2 hade? Knappast de här va´?

Kusthaubits m/16

Kanon m/42

Eller är det du tunga 12/70-batterierna i Ystad och Helsingborg som du skriver ner?

Eller Öppenskärs 21 cm ´s batteri?

Alltså: KA 2 hade de riktiga grejorna, Klinken :wub: Tyvärr med betoning på verbet "hade". "Nu är den tiden förlänge se´n förbi, jag glor på ett fo-to-grafiiiii" :)

Haha.....visste väl att den skulle ta !!!

Sorry! Kunde inte låta bli!

Haha.....visste väl att den skulle ta !!!

Skojar du? Satte snusen i halsen!!! Fast tungt artilleri för dig är kanske 12 cm grk, efter vad jag har läst. Skämt åsido, har du sett 12/80 i aktion? Vi hade en massa flaggisar på en övning i Villingsnam som fick "prova" på 12/80 och de hade de kanske när du var med också? :D Kommer såväl ihåg en flaggis på sambandslinjen som skulle vara pjäschef. "Ehh...säger man eld eller..." :blink:

Jag är utbildad på 12/80 och har jobbat med 12/80......fast inte lika mycket som med dom manliga fasta pjäserna.

Fast jag är (var) en jävel på 12/80. Och vi hade även en timmas (!) utbildning på 15,2/40 på TÖ... Du vet, det enda svenska batteri som varit i krig... :)