111 SSK BAT Posted April 18, 2004 Report Share Posted April 18, 2004 Står två fina 12/80 pjäser på Amf1s kaserngård. Ser ut att vara nyutplockade ur förrådet. Vet någon varför? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted April 18, 2004 Report Share Posted April 18, 2004 För att ersätta de gamla 57 mm kanonerna som står som prydnad utanför kasern 1? Alternativt väntar de på lastbilen till skrotning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Tror inte att de skall bli prydnadspjäser. 12/80 var knappast sammankopplat med KA1, om än den 2.a KA-bataljonen var KA 1´s mobansvar. Alla på KA1 vet vilket förband som utbildade 12/80 och vilket som inte gjorde det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Hell on wheels......det kan ni gott behålla nere i Charliecrowntown :P På KA1 sköt man med riktiga pjäser...inget rörligt trams! Fridens liljor / Fk Klinken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Hell on wheels......det kan ni gott behålla nere i Charliecrowntown :P På KA1 sköt man med riktiga pjäser...inget rörligt trams! Fridens liljor / Fk Klinken Jaså det gjorde man...och, förlåt en oinsatt, vilka skulle dessa "riktiga pjäser" vara månne? Som inte KA 2 hade? Knappast de här va´? Kusthaubits m/16 Kanon m/42 Eller är det du tunga 12/70-batterierna i Ystad och Helsingborg som du skriver ner? Eller Öppenskärs 21 cm ´s batteri? Alltså: KA 2 hade de riktiga grejorna, Klinken Tyvärr med betoning på verbet "hade". "Nu är den tiden förlänge se´n förbi, jag glor på ett fo-to-grafiiiii" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Jaså det gjorde man...och, förlåt en oinsatt, vilka skulle dessa "riktiga pjäser" vara månne? Som inte KA 2 hade? Knappast de här va´? Kusthaubits m/16 Kanon m/42 Eller är det du tunga 12/70-batterierna i Ystad och Helsingborg som du skriver ner? Eller Öppenskärs 21 cm ´s batteri? Alltså: KA 2 hade de riktiga grejorna, Klinken Tyvärr med betoning på verbet "hade". "Nu är den tiden förlänge se´n förbi, jag glor på ett fo-to-grafiiiii" Haha.....visste väl att den skulle ta !!! Sorry! Kunde inte låta bli! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Haha.....visste väl att den skulle ta !!! Skojar du? Satte snusen i halsen!!! Fast tungt artilleri för dig är kanske 12 cm grk, efter vad jag har läst. Skämt åsido, har du sett 12/80 i aktion? Vi hade en massa flaggisar på en övning i Villingsnam som fick "prova" på 12/80 och de hade de kanske när du var med också? Kommer såväl ihåg en flaggis på sambandslinjen som skulle vara pjäschef. "Ehh...säger man eld eller..." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Skämt åsido, har du sett 12/80 i aktion? Jag är utbildad på 12/80 och har jobbat med 12/80......fast inte lika mycket som med dom manliga fasta pjäserna. Fridens liljor / Fk Klinken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted April 20, 2004 Report Share Posted April 20, 2004 Jag är utbildad på 12/80 och har jobbat med 12/80......fast inte lika mycket som med dom manliga fasta pjäserna. Fast jag är (var) en jävel på 12/80. Och vi hade även en timmas (!) utbildning på 15,2/40 på TÖ... Du vet, det enda svenska batteri som varit i krig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts