Jump to content

Första förband - högt och lågt??

2Sharp

Recommended Posts

Fick på en utbildning höra att soldater på K3 bar 6 st första förband, inte då sjukvårdare.

Någon som kan/vill utveckla, varför? (Givetvis till skador, doh..)

Men skall man tänka så om allt blir det väldigt mycket saker...

Skall man ha sex kan man lika gärna ha 8, eller 10, kanske 12??

:)

Även om jag inte kan speciellt mycket om K3:s organisation när det gäller sjv så försöker jag mig på ett svar.

1-2 första förband räcker inte, har man ett elakt sår med stor sårhåla så kan det krävas lite extra och fi kanske inte är så snäll att han bara skjuter dig en gång.

Bär varje individ några extra första förband slipper sjvmannen det och kan bära roligare sjvsaker i sin väska. Har för mig att sjvmannen är tillika Ksp 90 skytt.

Tror att de gärna bär några extra första förband om han har några extra band.

I och med att man har stridsväst med flerbruksfickorna kan man faktiskt utan större problem bära några extra förband i dessa, var värre förr med

"Härke 304Kaos"

Tycker personligen att varje soldat ska bära minst 2 första förband och 2 elastiska lindor.

Första förband, ammo, vatten och artilleri kan man aldrig ha för mycket av.......

Skall man ha sex kan man lika gärna ha 8, eller 10, kanske 12??

8 första förband när man ska ha sex..... Vad har vi sagt om att ha knivarna i sängen.........

Hoppas du hade trevligt i snön.

8 första förband när man ska ha sex.....  Vad har vi sagt om att ha knivarna i sängen.........   

Hoppas du hade trevligt i snön.

Hehe :) snön var ovanligt snäll, jag hade tur :D

Jag är med på din poäng, givetvis kan man ge mer hjälp med fler första förband, men just tanken med utrustning som "är bra att ha" tycker jag blir tok-fel vid förband som självständigt, utan fordon, skall kunna förflytta sig långa sträckor.

6 första förband, 2 läsklinor, 3 ak etc. in absurdum...

"bra att ha"

??

Kanske dåligt argument men et i alla fall :D

Om du har 6 förband i olika platser på vösten kommer du alltid åt något av dem oberoende på hur du/kamrat ligger. Det gör att möjligheterna att alltid få tag på ett ökar.

Avseende bra och ha...

Skulle hellre se att sjv kan ha med sig 1 liter extra infusionsvätska jämfört med en massa första förband. Detta framförallt för enheter som kan vara avskurna rätt länge....

Jag är med på din poäng, givetvis kan man ge mer hjälp med fler första förband, men just tanken med utrustning som "är bra att ha" tycker jag blir tok-fel vid förband som självständigt, utan fordon, skall kunna förflytta sig långa sträckor.

6 första förband, 2 läsklinor, 3 ak etc. in absurdum...

"bra att ha"

Näe, första förband är funkis. Fler första förband åt fotfolket.

Att jägeriet har mängder av dem är väl rätt naturligt, de kan väl oftast inte ropa på någon pluton/kompani-sjukvårdare som kommer löpandes med en säck med plåster. Inte heller har de någon ambulans som kommer inom 5 minuter.

Recons Förbandsficka

Funkis?

Jag vet inte hur mycket en flerbruksficka till SV2k kostar men den där förbandsficka låter dyr!

129 kr men bara 2 förband?

I så fall så gör jag en egen eller köper en större ficka...

Avrätta mig inte nu bara :(

Edited by Strix

Avrätta mig inte nu bara 

Tyvärr.... :surprise:

Personligen tycker jag att 129,- är ett ganska hyfsat bra pris.

Blir svårt att komma mycket billigare med någorlunda kvalitet.

Flerbruksfickan kostar hos Recon 359,- men fördelen med förbandsfickan enligt mig är liten och kan placeras var som helst på västen, enkelt och smidigt att få fram förbanden.

Jag kommer i alla fall att köpa en sådan ficka när jag får Stridsväst 2000 (blir lagom att jag betalar den med min första pension...)

2 Första förband på västen räcker, dessa två plus de man har i byxficka samt 2 extra i stridssäcken så har man de 6 genast.

Syslöjd är ju i och för sig premierad verksamhet här på forumet..

Jag har ett förstaförband i varje benficka, ett i varje nedre benficka på 90P byxan och två i förbandsfickan från Recon som sitter i stridsselen alt. västen. Har framöver tänkt att lägga till en BHI Medic Pouch med lite andra grejor typ elastiska bindor, smärtlindrande tabletter, brännskadeförband, sårstripps etc.

Denna har jag tänkt ha i stridspackningen.

Jag hade ett i höger benficka och 4 i stridssäcken. I stridssäcken hade jag även ett par latexhandskar och ”agera-broschyren”.

Såvida inte latexhandskarna hade ett sexuellt användningsområde hade jag nog föredragit att ha dem t ex i fältbyxfickan. Lättare att snabbt få tag i dem där och alltid med.

Uhm, min tanke/uppfattning var att de hade 6 st i uniformen, sprider man ut det på/i utr. så är det ju en helt annan sak, då köper jag det helt klart.

Jag hade gärna sett ett lite större "kit" på västen...

med min sjvutbildning måste jag säga att om man behöver 6st 1:a förband och inte har tillgång till avancerad sjv snabbt är man nog stekt.

det tar otroligt lång tid innan man förblöder ur öppna skador i extremiteter. har man däremot stora skador i tex lårartär så är jag inte säker på att antalet tygrullar är det som räddar en när artärklaffarna ger upp. på jobbet föreläste en ambulanssjv med 25 år på ambulans i sthlm om bla blödningar. han kunde på rak arm bara nämna en som dött av yttre blödningar och som inte gått att rädda med "vanlig" första hjälpen och det är juniorhockeyspelaren som fick båda halsartärerna sönderskurna av en skridsko.

@GC1: Gör en sökning på akutsjukvårdstrådarna och läs orginalkällorna. Den vanligaste dödsorsaken som kan förebyggas i krig är blödningar i armar och ben. Ca 66% dör av detta i krig. Civilt är det inte lika vanligt även om jag vet några fall. Alla måste bära första förband, lindor och helst ett avsnörande förband på sig. Det är viktigare än att bära en påse Ringer.

jag är som sagt inte akutsyrra utan baserar mina inlägg på min utbildning inom FM.

det jag sade om antalet tygrullar tycker jag mig ha belägg för efter att ha läst andra inlägg av dig. vid stora artärblödningar i tex låret är det nog inte tryckförband som kommer att stoppa blödningen utan annan hjälp som avsnörande eller motsv. om jag sätter vätskeersättning på en sådan skadad så slutar det förmodligen bara med att det är lite tunnare blod som rinner ur kroppen innan man stryker med.

jag säger inte att det är dåligt med första förband men i situationer med stora bödningar så vore det kanske bättre med en typ av "förband" som är lätt att skapa stort tryck eller avsnörande snabbare än med kungens förband, en kapad cykelslang vet jag används av en del förband(inte tygförband :huh: ).

är det funkis tills man har fått kontroll på läget, kommit i skydd osv?