Lt Hmmm Posted April 17, 2004 Report Share Posted April 17, 2004 Jag bor för närvarande (föga löjtnantsmässigt) i studentkorridor. Det är väl en helt okej boendeform. Det enda problemet är ju att de medboende inte alltid förstår vikten av väl fungerande materiel- och utrymmesvård! Här får man utbilda dem i diverse moment... Åtgärder efter bryggning: Töm filterhållaren, skölj ur kannan, stäng av bryggaren Daglig tillsyn av gemensamt kök: Städa, torka av spis, plocka undan det man använt, diska, ställ in mjölk i kylen... Med mera. Trivs folk nu för tiden med att bo i smuts? Håhå jaja... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted April 17, 2004 Report Share Posted April 17, 2004 Är inget städschema upprättat? BTW, det borde vara sunt j-vla förnuft att återställa köket i det skick som det var när du kom dit, gärna bättre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
NisseNord Posted April 17, 2004 Report Share Posted April 17, 2004 Är inget städschema upprättat? BTW, det borde vara sunt j-vla förnuft att återställa köket i det skick som det var när du kom dit, gärna bättre. Sant men av egna erfarenheter vet jag att synt föruft är bristvara i korridorkök. Fattar fortfarande inte att man måste påminna visst folk varje gång de ha använt köket att städa efter sig, och de verkar bli lika förvånade varje gång också, att det är andra folk som använder utrymmet. tur att man inte bor i studentkorridor längre ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted April 17, 2004 Report Share Posted April 17, 2004 Trivs folk nu för tiden med att bo i smuts? Håhå jaja... Vill de leva som grisar, så får de väl leva som grisar. Se det som upplevelsebaserad inlärning. Tycker att de stackars militanta veganerna ska bo som de förtjänar *S* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivar_Artilleri Posted April 17, 2004 Report Share Posted April 17, 2004 Här får man utbilda dem i diverse moment...Åtgärder efter bryggning: Töm filterhållaren, skölj ur kannan, stäng av bryggaren Daglig tillsyn av gemensamt kök: Städa, torka av spis, plocka undan det man använt, diska, ställ in mjölk i kylen... Åfan, är du en SÅN. En riktig gnällpensionär i vardande alltså. Jaja. Det gör nog inte så mycket att du inte blir inbjuden till de gemensamma festerna. De är ju sååååå tråkiga. Seriöst. Försök se helheten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted April 17, 2004 Report Share Posted April 17, 2004 Här får man utbilda dem i diverse moment...Åtgärder efter bryggning: Töm filterhållaren, skölj ur kannan, stäng av bryggaren Daglig tillsyn av gemensamt kök: Städa, torka av spis, plocka undan det man använt, diska, ställ in mjölk i kylen... Åfan, är du en SÅN. En riktig gnällpensionär i vardande alltså. Jaja. Det gör nog inte så mycket att du inte blir inbjuden till de gemensamma festerna. De är ju sååååå tråkiga. Seriöst. Försök se helheten. Va? Varför får jag känslan att du alltid vill ha motsatt uppfattning mot alla andra precis hela tiden? Where you not given the proper amount of attention from your mom and dad when you where a child? Seriöst, väx upp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsan Posted April 17, 2004 Report Share Posted April 17, 2004 Jag bor för närvarande (föga löjtnantsmässigt) i studentkorridor. Det är väl en helt okej boendeform. Det enda problemet är ju att de medboende inte alltid förstår vikten av väl fungerande materiel- och utrymmesvård! Här får man utbilda dem i diverse moment... Åtgärder efter bryggning: Töm filterhållaren, skölj ur kannan, stäng av bryggaren Daglig tillsyn av gemensamt kök: Städa, torka av spis, plocka undan det man använt, diska, ställ in mjölk i kylen... Med mera. Trivs folk nu för tiden med att bo i smuts? Håhå jaja... Åja du var pappa redan på Mjölner tiden ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt Hmmm Posted April 17, 2004 Author Report Share Posted April 17, 2004 Åja du var pappa redan på Mjölner tiden ;) Jag kan avslöja att miljön på Mjölner var betydligt mindre dammig än köket här! Så var det fram till jag städade köket idag i alla fall... Nu ser det hyfsat ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted April 17, 2004 Report Share Posted April 17, 2004 Jag ar ju student - i England - och fy tusan vad laskiga koken blir. Nu for tiden lagar jag aldrig mat i gemensamt kok, dock har jag ett "litet" skafferi (med kylskap och en massa dricka) pa rummet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosmo Posted April 17, 2004 Report Share Posted April 17, 2004 ...BTW, det borde vara sunt j-vla förnuft att återställa köket i det skick som det var när du kom dit, gärna bättre. Det skulle man kunna tro men icke. Inte kul att gå till köket på morgonen och se en tepåse liggar på bordet bredvid några kycklingben från någons middag dagen innan. Har en hel del historier om ett skitigt kök om någon vill lyssna någon gång... Ivar_Artilleri: Det finns någon som heter hänsyn och även hygien. Hur folk har i sina rum skiter jag fullständigt, men i de gemensamma utrymmerna ska man hålla ordning, punkt slut! Jag har bott med personer som sket i att städa efter sig, och deras grejer slängdes, dock efter alldelles för många varningar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivar_Artilleri Posted April 17, 2004 Report Share Posted April 17, 2004 Här får man utbilda dem i diverse moment...Åtgärder efter bryggning: Töm filterhållaren, skölj ur kannan, stäng av bryggaren Daglig tillsyn av gemensamt kök: Städa, torka av spis, plocka undan det man använt, diska, ställ in mjölk i kylen... Åfan, är du en SÅN. En riktig gnällpensionär i vardande alltså. Jaja. Det gör nog inte så mycket att du inte blir inbjuden till de gemensamma festerna. De är ju sååååå tråkiga. Seriöst. Försök se helheten. Va? Varför får jag känslan att du alltid vill ha motsatt uppfattning mot alla andra precis hela tiden? Where you not given the proper amount of attention from your mom and dad when you where a child? Seriöst, väx upp. Min vän, min vän. Jag förstår inte varför du vill blanda in mina föräldrar i den här diskussionen. Jag är en helt normal, rätt välanpassad och ganska snäll person. Men jag har levt ett par av mina år mitt liv i studentkorridorer - antagligen fler än vad du har - och det bildas små, små mikrosamhällen i varenda jävla korridor. Och som du säker är medveten om så får alla mikrosamhällen - eller primärgrupper som det hette på den tiden jag gick officershögskolan och så var det kanske även på din tid - olika rollfördelningar. En av rollerna är ordningsmannen som kräver att att alla i omgivningen lever på ett sätt som inte inkräktar på dennes personliga frihet. Fast allt som oftast är det så att ordningsmannen - eller kvinnan - i själva verket inkräktar på sina grannars frihet. Som militär chef och ledare har man en skyldighet att inte låta ordningsmannen ta över förbandet och låta sin personliga dagordning gå före uppgiftens lösande. I en korridor är det annorlunda, En studentkorridor har inte lika tydlig uppgift som ett militärt förband utan den är antagligen i stil med "understöd studenterna i korridoren med Maslows mest basala behov intill dess att examen är uppnådd". Då korridorer - i motsats till militära förband - sällan har formella chefer så krävs ofta ett konsensusbeslut om vilken nivå av hygien som ska gälla i köket då uppgiften att "understödja studenterna" har en högre abstraktionsnivå än ordern "ta". Och som oftast, individerna hittar för det mesta en en kollektivt modell på hur uppgiften ska lösas. Men. Ibland - eller ganska ofta - dyker den där ordningsmannen upp. Inte sällan finns det en outtalad önskan att alla ska dela denna persons hela begreppsvärld och gärna dennes värderingar. Som person är jag synnerligen tolerant med individers - ja, ska vi säga "sätt att leva" - men jag har lite svårt för små, små, pyttesmå ordningsmän som kräver att allting ska vara inrättat på precis deras sätt på bekostnad av gruppens frihet. Studentkorridorer har existerat under lång tid. Hittills har jag inte ett enda empiriskt bevisat exempel på att studenterna i en korridor har stupat under i fatal matförgiftning. Jag kan inte ens vederlägga att en enda individ mått fysiskt dåligt. Av denna anledning skrev jag mitt inlägg. Men Jake, ditt inlägg gör mig en smula nyfiken på din familjbakgrund. Var det ofta smutsigt i köket? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sillen Posted April 18, 2004 Report Share Posted April 18, 2004 Hittills har jag inte ett enda empiriskt bevisat exempel på att studenterna i en korridor har stupat under i fatal matförgiftning. Jag kan inte ens vederlägga att en enda individ mått fysiskt dåligt. Däremot så är det jävligt äckligt. Besöker min syrra ibland, men man vill ju inte äta i deras kök när det är så skitigt. Hon har tröttnat på korridor nu efter ett år och ska flytta till lägenhet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted April 18, 2004 Report Share Posted April 18, 2004 Ivar: Menar du att ordning skulle vara av ondo ? Jag håller med Ivar om att "små ordningsmän" kan vara väldigt irriterande men jag skulle inte vilja placera den gode löjtnanten i det facket, åtminstonde inte baserat på hans inlägg. jag har ingen erfarenhet av att leva i studentkorridor men fenomenet "gemensamma utrymmen" finns ju på flera håll i vårt samhälle, exempelvis gemensamma tvättstugor i hyreshus. I tvättstugan brukar det finnas en eller flera ordningsmän som sätter sin personliga städstandard som riktvärde för hur de bedömer andra som använder faciliteten. Avsteg från denna norm brukar resultera i lappar på anslagstavlan i källaren "Städa efter er ! Jag vet vilka ni är och hyresvärden är kontaktad för åtgärd !" En sådan människa leder oftast bara till irritation och onödiga konflikter men det förtar ju inte faktum att tvättstugan måste städas, det är ofta t o m inskrivet i hyreskontraktet att hyresgästen skall städa tvättstugan efter sig. Gemensamma ytor, som kök och dagrum, i en studentkorridor borde ju rimligen falla under samma kategori. Har man använt kaffebryggaren så plockar man bort filtret med sump, sköljer ur kannan samt torkar bort synligt sull. Har man lagat mat på spisen diskar man kastrullen och torkar av spisen om man sullat. Det är normala regler som behövs för en fredlig samexistens och att ställa krav på att sådana regler efterlevs är inget som i mina ögon skulle ge epitetet "Ordningsman" En sådan irriterande ordningsman skulle, som jag ser det och satt i sammanhanget, vara den som skäller på folk för att de inte ställer de diskade och torkade glasen på rätt hylla i porslinsskåpet eller den som kräver att städskåpet skall vara prydligt inrättat efter den skåplista som denne satt upp på insidan av dörren "Dammsugare till vänster, på golvet. Slang för dammsugare till höger, upphängd" Det torde finnas otaliga empiriska beis på att ordning under eget ansvar inte fungerar i gemensamma utrymmen: tvättstugan, pentryt på jobbet, köket i studentkorridoren osv... Med det åtanke skulle jag vilja höra vilka alternativa lösningar folk runt om i stugorna har på det här problemet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted April 18, 2004 Report Share Posted April 18, 2004 Tycker gemensamma utrymmen är ett typsikt exempel på "Låt gå principen" Nämligen att ifall jag inte gör det så gör ngn annan det. Ifall jag inte plockar undan eftermig så kommer någon annan att plocka undan efter mig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ramius Posted April 18, 2004 Report Share Posted April 18, 2004 Studentkorridorers otroligt låga standard vad det gäller hygien och ordning har även fascinerat mig. Vad är det som får så många att totalt tappa konceptet vid flytten från föräldrarna? Har nu under några års tid varit student, (dock i egen lägenhet) men det har givets tid för studiebesök i korridorerna i samband med fester och andra socialt relaterad aktiviteter. Under promenaden till festlokalen eller gemensamhets utrymmena har det slagit mig att många har inga garderober, eftersom alla kläder ligger på golvet. Det är dessutom påfallande ofta fel på bokhyllor och liknande eftersom papper och litteratur ofta befinner sig tillsammans med kläderna. I köken brukar det bågna utav disk i diskhon och man kan höra matresterna krypa omkring i de c:a 2 cm vatten som omger diskberget. Nog ingen slump att VIM's reklam ser ut som den gör. Förstår inte vad det är som driver människor att leva så ovärdigt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
A527 Posted April 18, 2004 Report Share Posted April 18, 2004 Alla stundentkorridorer jag har besökt har en högre renlighet än den djupa skogen. Där ligger ju barr, bös och tom avföring fritt omkring. Men det man bör tänka på för att slippa magsjuka är att hålla sin snuskburk någorlunda ren. Detta gäller även i en civi inrättning. Se till att det du äter på är helt, rent och funktionsdugligt. Ang Ordningsmannen. Dom dyker upp och sprider sina lappar. Men dom gör ett vikigt jobb, till en viss grad. Sen så skaver dom upp iritation mer än ett par nya, från servicefårådet uthämtade, kängor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted April 18, 2004 Report Share Posted April 18, 2004 Jag bort själv inte i korridor, men jag bor i studentlägenhet. Därför tar jag våra tvättstugor som exempel. Jag är nog en sådan person som kan falla inom ramen för ordningsmannen. MEn anledningen till det är nog flera, som exempel: Jag kan inte förstå varför man inte klarar av att tömma luddfiltret när man har torktumlat. Jag tycker inte att det är så kul att behöva tömma någon annans luddfilter, även om det inte är farligt på något sätt. Jag kan inte förstå varför man inte städar upp efter sig då man tappat tvättmedel på golvet utan låter det ligga där tills nästa person kommer dit. med mera. Nu har oordningen till och med gått så långt att vår kvartersvärd har börjat hota med avstängning från tvättstugan om inte de uppsatta reglerna följs. Det styår nu en stor lapp på dörren att man GENAST ska anmäla till honom om man ser att det är någon som har misskött sig. Han har ledsnat på att behöva städa efter oss. Kan ni tänka er, denna lapp gjorde susen. Tvättstugorna blänker nu som en korridor efter fredagsstädning, allt är avtorkat och snyggt. Luddfiltret är tömt. Så jag ser inte felet i att vara en slags ordningsman så länge det inte går till överdrift såsom: En sådan irriterande ordningsman skulle, som jag ser det och satt i sammanhanget, vara den som skäller på folk för att de inte ställer de diskade och torkade glasen på rätt hylla i porslinsskåpet eller den som kräver att städskåpet skall vara prydligt inrättat efter den skåplista som denne satt upp på insidan av dörren "Dammsugare till vänster, på golvet. Slang för dammsugare till höger, upphängd Denna ordningman är mer tragisk än nyttig, tyvär finns dessa. MEn normala ordningsmän behövs, då vissa personer inte har den personliga mognad so krävs för att använda gemensamhetsutrymmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razvedka Posted April 18, 2004 Report Share Posted April 18, 2004 Det handlar kanske om ett attitydproblem där de som inte kan hålla efter sig själva antingen: 1- inte ser/föstår/uppfattar att de skitar ned... 2- helt enkelt skiter i att göra ngt åt det... Föredrar personer ur den första kategorin som åtminstone kan ta till sig om omgivningen önskar en litet hyggligare standard. Den senare kategorin är ena jäkla löss som med sin arrogans inte svarar mot värst många samhälleliga värderingar - Arrogant beteende med sig själva i främsta sätet! Jag är knappast "ordningsman", men skiter ANDRA i att visa mig respekt genom att tära på min integritet så ger jag heller ingen respekt tillbaka, så enkelt är det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted April 18, 2004 Report Share Posted April 18, 2004 Inte för att vara sexistisk, men det är ett faktum att luddet i torktumlaren ofta (ca 75% av gångerna) är rosa. Då mycket få killar innehär denna färg på sin handdukar och kläder så måste man tyvärr dra en vissa slutsats. Tjejjer glömmer ofta att tömma dettafilter, detta har jag fått bekräftat då jag frågat värden vem som hade passet innan mig då det var it så. Det finns två troliga anledninger: 1. Tjjer har sämre minne eller inte vill städa efter sig (inte så troligt efter andra erfarenheter) 2. De tycker det är äckligt att tömma luddfiltret. (vad är det då inte att tömma nån annans) Jag kan inte mer än att säga att jag är ledsen över att det är så. Men det är ett fatum. Vad tror ni är orsaken, då mina övriga erfarenheter bruka peka på att tjejjer i motsatsen till detta brukar vara mycket duktiga på att hålla rent? Jag har ingen aning förutom det jag skrev förut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted April 18, 2004 Report Share Posted April 18, 2004 Pa mitt college har vi sana dar tokstora gasdrivna torktumlare, och dar *far* vi inte rensa filtret, eftersom det ar en san massa prylar inuti. Men det filtret tommer staderskorna varje morgon, sa... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Delta Golf Posted April 20, 2004 Report Share Posted April 20, 2004 Under mitt första år som student bodde jag i en trea som jag delade med två andra killar.Kan ju lugnt säga att jag var den enda som städade...Det så helt enkelt för JÄVLIGT ut!Var ju så att man skämdes om man hade nån tjej på besök om man inte hade tokstädat i en timme innan.....LÄSKIGT snuskigt! Nu (flyttade in i veckan) bor jag i korridor, har 2 grannar och eget pentry vilket jag trivs med väldigt bra.Däremot så är själva korridoren utanför inte så jävla fräsch.. Kan bara säga att där det egna intresset inte är lika starkt så brister det i ansvarskänsla....Illa! //DG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted April 20, 2004 Report Share Posted April 20, 2004 Har bott ihop med ett tiotal människor under 2 ½ års tid, det handlar om kommunikation och att våga ta snacket med den berörda människan. Ofta är vi människor för fega och väntar för länge innan vi tar snacket, vilket innebär att vi är kraftigt upprörde vid tillfället = inte bra. Sen så blir det ALLTID så att någon får ta ett större ansvar pga att vi människor har olika "smärttrösklar" för när man inte kan stå ut med disken eller liknande, jag har upplevt detta ett flertal gånger, har själv varit den med högst tröskel och den med minst tröskel. Nu kan det ju iofs vara så att jag har haft en jävla tur med folket jag bott med, men på 10 pers borde någon ha fallit ur kostymen tycker man... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 Här får man utbilda dem i diverse moment...Åtgärder efter bryggning: Töm filterhållaren, skölj ur kannan, stäng av bryggaren Daglig tillsyn av gemensamt kök: Städa, torka av spis, plocka undan det man använt, diska, ställ in mjölk i kylen... Åfan, är du en SÅN. En riktig gnällpensionär i vardande alltså. Jaja. Det gör nog inte så mycket att du inte blir inbjuden till de gemensamma festerna. De är ju sååååå tråkiga. Seriöst. Försök se helheten. Va? Varför får jag känslan att du alltid vill ha motsatt uppfattning mot alla andra precis hela tiden? Where you not given the proper amount of attention from your mom and dad when you where a child? Seriöst, väx upp. Min vän, min vän. Jag förstår inte varför du vill blanda in mina föräldrar i den här diskussionen. . . . . En av rollerna är ordningsmannen som kräver att att alla i omgivningen lever på ett sätt som inte inkräktar på dennes personliga frihet. Fast allt som oftast är det så att ordningsmannen - eller kvinnan - i själva verket inkräktar på sina grannars frihet. . . . . . Inte sällan finns det en outtalad önskan att alla ska dela denna persons hela begreppsvärld och gärna dennes värderingar. Som person är jag synnerligen tolerant med individers - ja, ska vi säga "sätt att leva" - men jag har lite svårt för små, små, pyttesmå ordningsmän som kräver att allting ska vara inrättat på precis deras sätt på bekostnad av gruppens frihet. Studentkorridorer har existerat under lång tid. Hittills har jag inte ett enda empiriskt bevisat exempel på att studenterna i en korridor har stupat under i fatal matförgiftning. Jag kan inte ens vederlägga att en enda individ mått fysiskt dåligt. Av denna anledning skrev jag mitt inlägg. Men Jake, ditt inlägg gör mig en smula nyfiken på din familjbakgrund. Var det ofta smutsigt i köket? Jag förstår inte hur vi ens kan ha den här diskussionen. Det borde tillhöra vanligt folkvett att man håller ordning på sina prylar och städar efter sig i ett gemensamt utrymme. Jag kan inte förstå folk som är så okamratliga och egoistiska att de på grund av förmodad lathet med vilje gör saker som deras medmänniskor berörs illa av. Jag har inte särskilt god ordning hemma, ibland kan disken stå odiskad i en vecka. Men jag bor själv i en lägenhet. Det skulle aldrig falla mig in att göra så om jag bodde ihop med någon som hade tagit illa vid sig om jag gjorde det. Jag undviker att spela för högt på min stereo, eftersom jag förmodar att min granne inte är lika intresserad som jag är av att lyssna på min musik vid de tidpunkter jag väljer att göra det på. Det kallas hänsyn. Något man bland annat kan lära sig i det militära. Eftersom du påstår dig ha gått OHS så får jag förutsätta att du har spenderat en del tid i det militära. Hur du då kan argumentera som du gör är för mig en gåta. Tycker du verkligen att det inte är OK att bli irriterad över att kaffebryggaren är smutsig och äcklig, mjölkpaket står och luktar och min tallrik jag tänkt använda är odiskad och möglig. Tycker du att det är orimligt att förvänta sig att vuxna människor kan städa efter sig i de gemensamma utrymmena? Tycker du att det är relevant att använda meningar som "små, små, pyttesmå ordningsmän som kräver att allting ska vara inrättat på precis deras sätt på bekostnad av gruppens frihet." ? Tycker du verkligen att det är att kräva att allting ska vara inrättat på precis deras sätt på bekostnad av gruppens frihet, när man kanske bara villl kunna laga mat utan att diska andra människors disk först? Uttrycket "Where you not given the proper amount of attention from your mom and dad when you where a child" kommer från Full Metal Jacket, och jag använde det för att understryka att jag tycker att det är märkligt att du alltid tycks ha motsatt uppfattning mot alla andra precis hela tiden. Det är inte många av dina trådar där du inte går i polemik och hävdar motsatsen. Jag undrar varför. Jag utelämnade frasen "What is your major malfunction, Numbnuts?" Men ibland kan man ju undra...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivar_Artilleri Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 Jag kan inte förstå folk som är så okamratliga och egoistiska att de på grund av förmodad lathet med vilje gör saker som deras medmänniskor berörs illa av. "Förmodad lathet" säger du. Är det inte det största tecken på lathet att du inte ens orkat ta reda på varför disken står? Att "anta" människors drivkrafter är för mig den största latheten. Eller fegheten. Jag ger dig underkänt på provet i praktisk ledarskap. Orsaken är rädslan -eller oviljan - att att hantera konflikter. Jag hoppas att det militära skolsystemet inte bara ger dig krigsfilmer från Vietnam som förebild. Men det skulle ju förklara ett och annat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Är det inte det största tecken på lathet att du inte ens orkat ta reda på varför disken står? Jag ger dig underkänt på provet i praktisk ledarskap. Orsaken är rädslan -eller oviljan - att att hantera konflikter. Hade de tid att äta hade de nog tid att diska också. Oftast. Praktiskt ledarskap verkar slarvmajans föräldrar inte ha klarat av, annars hade disken varit gjord. Om disken hade varit på rätt plats hade det inte blivit några konflikter. Hoppas ni ursäktar mitt lilla inhopp, blev bara så trött på att behöva städa efter min frus korridorskamrater förr i tiden, slafs är ok, men inte om man måste dela nån annans äckel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosmo Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 @alla som har erfarenhet av studentkorridor ledsen om jag hamnar lite vid sidan av era diskutioner med jag behöver lite hjälp. Jag ska antagligen upp till Arvidsjaur i höst och gå en gymnasielinje med trafikflygarinr. (måste gå om tvåan =( men det är det nog värt) Jag sitter och funderar på vilket sorts boende jag ska ha. tännkte fråga om ni har några tips med tanke på att ni vet hur det är att bo i studentkorridor. Jag har två alternativ, studentkorridor eller en egen 1:a med kokvrå. Själv är jag sugen på eget boende, jag vill vara självständig och inte beronde av vad de andra gör och inte gör i de gemensamma utrymmena. Men ni som bor i studentkorridor kanske kan berätta om det finns nått bra med det?? =)=) // Oscar Snödahl Mitt tips är att du spenderar 6-12 mån i studentkorridor för att sedan skaffa eget boende. För trots allt så kan man ha riktigt kul i en korrior, om människorna är de rätta. Har tonvis med roliga historier om diverse händelse som hänt under min tid i korridor. Det är också mycket enklare att träffa folk i en korridor än om du bor själv, vilket kan vara bra - speciellt om man är ny i stan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt Hmmm Posted April 22, 2004 Author Report Share Posted April 22, 2004 Ordningsmän, lappar och sunt förnuft... Jag har inget emot att vara lite ordningsman i korridoren. Det kan nog på ett sätt vara min uppgift, eftersom jag hör till de äldre och mer livserfarna i gruppen. Jag är tillräckligt vuxen för att inse att man kan påtala brister på andra sätt än genom att skriva små elaka, anonyma lappar. Istället föredrar jag att leta upp den person som har brustit i hänsyn och berätta för honom eller henne att något är fel. Svårare än så behöver det inte vara. Mitt beteende har för övrigt inte föranlett att festinbjudningarna uteblivit, snarare tvärtom. Anledningen till att jag överhuvudtaget bryr mig om andras förehavanden i gemensamma utrymmen är just att utrymmena är gemensamma! Jag vill ha en viss standard där jag ska laga min mat, och de flesta i korridoren är helt överens med mig om nivå. Trots mina önskemål om ordning ställer jag inga krav på att glasen ska vara inrättade i skåpet. Jag brukar inte heller visitera städning eller diskning, även om jag i och för sig har gett omläxa om det funnits äckel i ett förmodat diskat glas. delgivning sker dock inte medelst papperslapp... Om den "skyldige" inte skulle finnas i närheten när smärtgränsen är nådd finns det bara en sak att göra: åtgärda problemet! Jag får väl helt enkelt städa själv då... Detta kompletterar jag med lite feedback till den vars materiel jag plockat undan, så inte denne vänjer sig vid att någon annan plockar upp. Den som nu antar att jag är en gnällfarbror som låser in sig på rummet och bara kryper fram när det är dags att inkräkta på människor personliga integritet får väl göra det. Men redovisa då gärna grunderna för detta antagande. Mina metoder för att lösa ordningsmannauppgifterna har visat sig fungera väl, såväl socialt som ledarskapsmässigt, och jag är rätt nöjd med det. @Snödahl Jag håller helt med Cosmo. Att inleda tiden i korridor är ett utmärkt sätt att lära känna folk på den nya orten. Sedan kan du ju välja mellan att bo kvar där, byta korridor eller skaffa eget boende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Lt Hmmm, här i SKövde, så brukar vi säga... "att bo i korrodor är att Praoa som vuxen" ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razvedka Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Citat JtheS (bra ex inga värderingar i övrigt): "Tycker du verkligen att det inte är OK att bli irriterad över att kaffebryggaren är smutsig och äcklig, mjölkpaket står och luktar och min tallrik jag tänkt använda är odiskad och möglig." När det gått så långt att personer använder ens prylar UTAN lov och dessutom lämnar dem i bedrövligt skick så har jag ordagrant tagit dem i örat och lett dem till diskbänken - DET handlar inte om att berört porslin är skitigt eller ohälsosamt eller whatever, utan att den skiten som inte kan göra rent efter sig uppenbarligen "pissar på min integritet", och visar den personen fullkomlig avsaknad av respekt mot mig så bemöts han på samma vis! Har under studier hört många uttryck från OFTAST en försvinnande skara i korridorer etc om KOLLEKTIVETS IDEAL (alla ska dela på allt), ofta så är de flitigaste förespråkarna just samma människor som INTE KAN fungera i ett kollektiv då de lever på de andras saker och inte bidrar med ngt själva! Det är min personliga erfarenhetsgrundade uppfattning efter MÅNGA års studier. Och jag blir som andra i denna tråd undrande över att en diskussion som denna överhuvudtaget kan existera! OCH jo, jag kastar heller inte papper/skräp/burkar på gatan eller i skogen utan tar det till paperskorg eller dyl. DET gör jag för att jag inte ser en jävla anledning att inte hålla rent efter mig själv, visa respekt för natur/miljö OCH andra människor, djur etc. Det handlar sammantaget bara om en sak LIVSFILOSOFI med ödmjukhet och självdistans som förtecken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Jag kan inte förstå folk som är så okamratliga och egoistiska att de på grund av förmodad lathet med vilje gör saker som deras medmänniskor berörs illa av. "Förmodad lathet" säger du. Är det inte det största tecken på lathet att du inte ens orkat ta reda på varför disken står? Att "anta" människors drivkrafter är för mig den största latheten. Eller fegheten. Jag ger dig underkänt på provet i praktisk ledarskap. Orsaken är rädslan -eller oviljan - att att hantera konflikter. Jag hoppas att det militära skolsystemet inte bara ger dig krigsfilmer från Vietnam som förebild. Men det skulle ju förklara ett och annat. ? Va? Förstår du inte Svenska? Kan du inte läsa? Tror du att citatet "förmodad lathet" betyder att jag inte hade orkat kolla upp varför disken stod odiskad? Tror du att jag är så dum i huvudet att jag inte förstår att om man har tid att äta, så har man tid att diska efter sig? "Förmodad Lathet" betyder i mitt inlägg att jag inte kan förstå av vilken anledning folk inte plockar undan efter sig, om det inte beror på lathet. Jag kan köpa att man struntar i disken om det börjar brinna eller om flyglarmet går, men sist jag befann mig i korridorvärlden så var den miljön inte riktigt så stressig. Du tar vad jag säger, vränger det, och får det till att jag är både feg, lat, och konflikträdd. Vidare ger du mig underkänt i praktiskt ledarskap...... Tja, vad kan jag säga.... Jag tänker inte driva den här konflikten längre i alla fall, utan jag jag nöjer mig med att konstatera att du förmodligen är den mest irriterande ointelligenta människa jag någonsin har haft onöjet att diskutera med. Du kan leka i din jävla sandlåda med någon annan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.