Jump to content

skottväxling mellan Unmik-poliser

M203

Recommended Posts

By Shaban Buza

KOSOVSKA MITROVICA, Serbia and Montenegero (Reuters) - A dispute over Iraq led to a shootout on Saturday in the Kosovo town of Mitrovica between several American and one Pakistani U.N. police officers in which several officers were wounded and some may have died, U.N. police sources said.

Another report said Jordanian police were involved in the shooting, which broke out at a prison in the U.N. compound in the northern Kosovo town.

"This afternoon at the Mitrovica detention center there was a shooting incident involving international policemen," U.N. police spokesman Neeraj Singh told Reuters.

"Some international police officers were injured...there may be fatalities," he added.

The deputy director at the health center in Mitrovica, Milan Ivanovic, told reporters a female American officer, critically injured in the shootout, had died. He said he was treating several other prison officers for gunshot wounds.

Singh declined to give the number of injured, or of any dead or to disclose the nationalities involved. Asked about the cause of the incident, Singh said: "That is a matter of investigation ...and the situation now is stable and under control."

Media reports citing a variety of sources said up to four U.N. police officers may have been killed. One report said two lay covered by white sheets inside the U.N. compound.

A Reuters witness close to the scene saw a female U.S. police officer lying motionless on the ground, covered by a coat.

(Additional reporting by Branislav Krstic)

http://www.reuters.com/newsArticle.jhtml;j...storyID=4855434

Se även

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/3635341.stm

Edited by 9x19

Last Updated: Saturday, 17 April, 2004, 22:46 GMT 23:46 UK

Three UN police officers have been killed in a shootout near a prison in northern Kosovo, UN officials say.

The two Americans and one Jordanian were killed in the shooting. They appear to have died after being shot by colleagues, a UN spokesman said.

Eleven others were injured and taken to nearby hospitals.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/3635341.stm

Tydligen så var det en diskussion om Irak kriget som urartade enligt svt text igår kväll .....

Lät faktiskt rätt så otroligt att poliser skulle låsa konflikter på detta vis men den sista idioten är väl inte född ännu ...

Sorgligt, men tyvärr inte allt för förvånande. Detta är en av riskerna som man tar när man som i FN låter alla vara med och leka. Nationer som skulle behöva en permanent FN-styrka stationerad hos sig skickar istället ut personal till olika oroshärdar i världen. Resultatet kanske inte alla gånger blir det bästa…

Det hela låter som en scen ur "Reservoir Dogs". :lol: Ganska tragiskt scenario och jag kan bara föreställa mig hur detta påverkar FNs trovärdighet världen om. Men vi är ju alla bara människor trots allt, oavsett blå basker eller ej.

Hälsningar, Foxtrot Lima :((

Tankeväckande att det är just i den delade staden Mitrovica som det inträffade. Om inte peacekeepers kan hålla sams mellan sig, hur ska man då kunna få befolkningen i Kosovo att leva tillsammans fredlgt.

Blir nog till att bära kroppsskydd och pistol på våffelsöndagarna i framtiden ... :lol:

Vilken jävla soppa, har man blå basker får man ta o lägga band på sig oavsätt hur livlig disskusionen blir. Hoppas de inblandade som överlevde för ett hårt straff...

jasså? även om jag inte var där så kan jag nog påstå att jag har en bestämd uppfattning av vad som hänt efter att den jordanska regeringen offentligt bett om ursäkt för att en av deras poliser spårat fullständigt.

tänk om det nu ligger en svårt skadad polis på sjukan eftersom hon inte räknade med att hennes kollega skulle öppna eld mot henne? vilket straff tycker du är lämpligt för henne?

Intrycket jag fick av det som hände från av vad de andra skrev var att ett gräl urartade. Om det nu inte var så utan att en polis löpte amok är det ju en helst annan sak. Finns ingen anledning att hetsa upp sig, det är inte bra för hälsan.

Om man är oskyldig inget straff. Var det nu så att det slog över för någon o han började skjuta hejvilt omkring sig så är det väl inget fel med att utöva självförsvar.

Nöjd?

Intrycket jag fick av det som hände från av vad de andra skrev var att ett gräl urartade. Om det nu inte var så utan att en polis löpte amok är det ju en helst annan sak. Finns ingen anledning att hetsa upp sig, det är inte bra för hälsan.

Om man är oskyldig inget straff. Var det nu så att det slog över för någon o han började skjuta hejvilt omkring sig så är det väl inget fel med att utöva självförsvar.

Nöjd?

japp.

jasså? även om jag inte var där så kan jag nog påstå att jag har en bestämd uppfattning av vad som hänt efter att den jordanska regeringen offentligt bett om ursäkt för att en av deras poliser spårat fullständigt.

tänk om det nu ligger en svårt skadad polis på sjukan eftersom hon inte räknade med att hennes kollega skulle öppna eld mot henne? vilket straff tycker du är lämpligt för henne?

När jag var lite så lärde jag mig ett ordstråk som går ut på att " det är inte bara en som träter".

Att den jordanska regeringen ber om ursäkt förvånar mig.

Men att den amerikanska förvaltningen inte gör det. Det förvånar mig absolut inte.

Fast jag var ju inte där.

Edit: Såja. Nu ska det vara rätt.

Edited by Ivar_Artilleri

När jag var lite så lärde jag mig ett ordstråk som går ut på att " det är inte bara en som träter".

Men att den amerikanska förvaltningen inte gör det. Det förvånar mig absolut inte.

Det ordspråket är väl helt irrelevant i detta fallet. Det är en sak att ha skilda uppfattningar om en fråga och ventilera dem. Det är en helt annan sak att under diskussionen dra vapen och öppna eld mot den som har en annan uppfattning. Med den logiken skulle det inte finnas några brottsoffer överhuvudtaget utan bara förövare.

Jordanska regeringen har medgett att det var deras polis som spårade ut. Jag var inte heller där men det erkännandet tyder väl kanska klart på att det inte finns någon anledning för offrens regering att be om ursäkt.

Jag förstår inte vad amerikanarna ska be om ursäkt för i det här fallet?

Att 3 av deras FN poliser blev mördade och 20 sårade och att dom sedan sköt ihjäl gärningsmannen?

Men vi glömmer att österrikisk polis även blev skadad, det tyder på att någon skjutit vilt omkring sig.

Tycker inte heller man ska lasta Jordansk polis för det som skedde, individen har ansvaret, men dom ska nog se över sina rutiner en aning.

Edited by Vinter

jag kan säga att de flesta länder skickar hyffsadepoliser, det finns dock många rötägg eller helt inkompetenta poliser i fn-styrkan, förmodligen beroende på att alla får vara med och att man har en ganska skiftande syn på hur en polis skall vara utbildad inom hela världssamfundet.

Det finns nog rötägg inom alla yrken överallt i världen oavsett vad det landet anser hur normen ska vara. Kunde lika gärna vara en fn-polis från ett annat land som löpte amok, den här gången råkade dt vara en jordansk polis. Finns nog folk bland alla länders fn-personal som har en potential att löpa amok.