Jump to content

Kendo

Nestor

Recommended Posts

Jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet att dela med mig av, men, om jag får fråga av ren nyfikenhet?

Vad vill du ha ut av träningen?? (varför skall du börja med just kendo?)

:)

Hej Hendrix.

Jag började själva att träna kendo i Malmö någon gång i början på 80-talet.

Det är en tuff sport som kräver en hel del av utövaren, om han vill bli bra.

Han och han, kendon i Malmö drogs bland annat i gång av en japanska vid namn Etsuko Lindberg, hon är samurai sedan generationer tillbaka.

Ett av mina bestående minnen är hur svettigt det var efter 2 timmar i kendoutrustningen OCH huvudvärken efter alla slag mot huvudet, men kul var det.

Numera tränar jag Iaido och den mentala sidan av krigskonsten, HEIHO.

Titta gärna in på

www.enighet.se/kendo_all.htm

Som skriver följande om kendo: "Kendo är en utpräglad tekniksport som idag tränas för den mentala och den fysiska träningens skull. Det är känt sedan många hundra år att kendoträningen förstärker bl a karaktärsegenskaperna: hövlighet, respekt, rättframhet, lugn, avspändhet samt tanke och handlingssnabbhet."

Lycka till med kendo.

Anders "Heiho" Ohlsson

Jag funderar på att börja i kampsporten Kendo.

Är det någon som har hållit på / håller på med det?

Hur är det isåfall?

Jag tränar kendo på Föreningen Stockholms Kendoallians i, just det, Stockholm. Det är en riktigt rolig sport med filosofiska inslag och betoning på respekt och etikett i dojon; min kompis beskrev det som "militäriskt", men han har å andra sidan inte gjort lumpen, så han vet inte vad han pratar om. :P

Värt att tänka på är att man inte tränar kendo i självförsvarssyfte; som självförsvar är det i dagens samhälle i princip värdelöst, om man nu inte skulle råka ha en katana eller en bokuto (träsvärd) tillhanda.

Det är också inkorrekt att se (tävlings)kendo som "samurajernas svärdstekniker" (vilket en del trots det verkar göra). Det är snarare ett derivat av samurajernas svärdskonster, litegrann som sportfäktning.

Kendo är väldigt explosivt, det gäller att ge 110% i korta doser. Vighet och smidighet är inte alls lika viktigt som i de flesta andra kampsporter, men egenskaper som är viktiga i kendo är "explosivitet", uthållighet, reaktionssnabbhet, avståndsbedömning, en viss mån aggressivitet och, viktigast av allt, kämpaanda. Det gäller inte bara att träffa motståndaren, du måste också träffa korrekt, med korrekt kroppshållning, bra kiai (skrik, typ) och bra zanshin (svårförklarat, typ att man ska vara beredd att omedelbart anfalla igen om det behövs).

Som nybörjare tränar man först utan rustning. Man tränar då in de fyra grundläggande huggen samt några av de varianter som finns på dessa. Efter en termin övergår man till att träna med rustning; då blir allt plötsligt MYCKET jobbigare, men också mycket roligare. Då börjar man också att hugga och stöta på varandra, dels i förutbestämda mönster (kihon) och dels i fri kamp (keiko).

Det finns kendoklubbar lite varstans i Sverige, men det är en mycket mindre sport än t ex karate eller judo, så bor du i en småstad kan det bli lite svårt att hitta nånstans att träna.

För mer information rekommenderar jag FSKA:s hemsida. Om du vill ha lite mer "inside information" (så att säga) än vad som står på hemsidan så är du varmt välkommen att fråga. :)

( Jag :) sensei )

Pa de dojo (vad tusan ar plural for "dojo" pa svenska?) dar jag ovat aikido har vi ovat ratt mycket med bokken och andra vapen, det ar jattekul. Hemma har jag nu en del... tva tanto av tra, en jo, en bokken och en skarp katana.

Kan forresten rekommendera Aikido Dojo pa Kommendörsgatan i Stockholm; Tomita, som basar over den, ar utbildad under sjalvaste O-Sensei.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...