Jump to content

Vad ska man söka?

Recommended Posts

Nu efter man muckat börjar jag känna små, små influenser som gjort mig nyfiken på utlandstjänst. Tidigare har jag för min egen del bara blundat inför tanken att åka på mission utomlands. De senaste dagarna har jag bollat med tanken och undersökt förutsättningar och annan fakta angående utlandstjänst. Efterhand har det dykt upp en fråga, som jag gärna hade tagit emot råd och tips om.

Vilken befattning ska jag söka, om jag får för mig att söka?? Visst, ens bakgrund och intressen styr ju väldigt mycket, men det kanske finns befattningar som man är mer lämpad för än andra och eftersom många här har erfarenhet från utlandstjänstgöring kanske jag kunde få hjälp.

För att inte missförstås vill jag förtydliga att jag inte är ute efter att låta någon annan styra mina val, men det vore intressant att få höra vad man skulle kunna passa som, särskilt med tanke på att jag själv inte vet exakt vad för sorts arbetsuppgifter de olika befattningarna medför i praktiken.

Vidare är jag även medveten om att man inte kan jämföra en truppförande befattning under GU, med en likadan befattning i US.

Tipsa mig gärna om vad ni tror skulle vara en givande tjänst för mig. Jag slits dels mellan min medvetenhet om att jag är ung och inte bör ha/kommer få chans att få något större ansvar under en eventuell första mission, och det faktum att alla är gamla yxor som går omkring med enorma tatueringar och har dödat 100 pers (lite ironi här va), och som inte skulle ta order från en ung fältarbetare. Å andra sidan vill jag heller inte känna att min uppnådda kompetens som ledare och chef bara läggs åt sidan.

För visst kan det uppfattas som kaxigt att säga att man har kompetens om det och det, men ändå vill man ju att det spelar roll när man själv känner på sig vilken nivå man ligger på.

Några ingångsvärden:

Min GU: Kompanikvartermästare (C SoT) inom ingenjörtrupperna med vitsord 10-8-7. Har dock en grundläggande utbildning som plutch för en ingenjörpluton (liknande pionjärpluton) från KBS - dvs fördröjningsstrid och fältarbeten.

Intressen: Att organisera och leda arbeten - gärna med administrativa uppgifter, men lika väl praktiska arbeten. Sysslar gärna med mentalt krävande uppgifter. Tar gärna på mig uppgifter som kräver personkontakt.

Färdigheter: Innehar civilt B-körkort och militärt förarbevis på lastbil, Mercedes Sprinter och minibuss (allmänt). Har gått kvartermästarskola, genomfört UGL-kurs och har truppfört åtskilliga dygn under GU. Har utbildning på ak 5, ak 4, ksp 58, pskott m/86 och grg m/48. Har bedrivit trupputbildning i bl a svensk minmateriel, grupps strid och mycket mer. Är i relativt god fysisk kondition och klarar baskraven med goda marginaler.

Ålder: 21 år

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Edited by Foxtrot Lima

Packgruppchef/stf kanske?

Leder en grupp på 4 (inkl grpch och stf, kan också ingå ett par kockar) i praktiskt underhållsarbete med lastbilstransporter och allt möjligt annat. Det intryck jag har fått är att det verkar vara en väldigt fri tjänst och borde passa en Kvm.

Steget över är ju kvartermästare/stf, men de befattningarna innehas ofta av YO/RO så packgruppchef verkar vara det närmaste bland vpl-befattningarna på SoT. Detta är på skyttekompaniernas Echo-pluton, vet inte (kommer inte på) vad som fanns på PL.

Låter inte helt långsökt. Undrar dock om en packgrupp i US har samma sysslor som i ett GU-förband? Min packgrupp fick hugga ved, slå upp delar av plutonens förläggning, sköta tvättbytet m m.

Finns det någon befattning inom staben som skulle kunna vara lämplig? Stabsass?

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Ja, faktiskt, det har jag. Man inser ganska snabbt att det kanske inte skulle vara så bra idé att söka som gruppch. Däremot tror jag att åka som stäff hade varit fullt möjligt. Då får man prova på ledarskapet en del, och ändå inte ha huvudansvaret för gruppen.

Och jag har insett att jag valt helt fel för att få någon plats för utlandstjänst överhuvudtaget (fältarbetsgruppbefäl på I19/Ingbat), vet ju inte hur det känns efter min värnpliktstid men just nu är jag lite besviken. Får väl ge upp de planerna :(

Fast först är det lumpen :D

Sorry OT.

Och jag har insett att jag valt helt fel för att få någon plats för utlandstjänst överhuvudtaget (fältarbetsgruppbefäl på I19/Ingbat), vet ju inte hur det känns efter min värnpliktstid men just nu är jag lite besviken. Får väl ge upp de planerna :(

Fast först är det lumpen :D

Sorry OT.

Hur menar du då? Hamnar du på ing-pluton kan du alltid söka som skyttesoldat efter lumpen, och hamnar du på någon av broplutonerna (Krigsbro 5 eller Däcksbro 200) kommer du med största sannolikhet få ta förarbevis på lastbil, vilket du sedan kan ha nytta av när du söker till US. T ex söka till NSE som lastbilschaffis.

Hälsningar, Foxtrot Lima (f d Ingbattare)

Ne, jag kanske har fel, hoppas det. Bara fått den uppfattningen när man läst runt lite här.

Iofs har ingen bra koll precis, får ta det som det kommer men det låter bättre nu :).

Yes, Boden, here I come :).

Nu fortsätter vi med att fixa Fotrot Lima en bra tjänst ;)

@FL

Du kan ju alltid pröva att söka en ställföreträdarbefattning. Det kan vara svårt att få, men det är nog ännu svårare om du inte försöker. Med tanke på vad du skrivit om dig själv så låter en sådan befattning lämpligare än en gruppchefsroll. Du vill ju syssla med planering och administration. Packgruppchef var annars det absolut första jag tänkte på. Rimligt att få också, med kvm-bakgrund. Som du själv var inne på finns ju också stabsassistent Uh. Då kan du få ett ganska fritt arbete, med eget ansvar. Mindre praktiskt jobb, dock.

Packgrupperna som jag har kommit ikontakt med har oftast letts av extremt rutinerade killar. Men det är ju iofs beredskapsförband vi pratar om då och där har ju packgruppchefen ett enormt ansvar när det gäller materielen och insats!! Packgrupperna där har då bestått av 6 eller 10 personer och sköter allt möjligt som behövs för att skapa/underhålla en camp. Allt från förrådsjobb till maskinjobb!

:)

Vad gör en "stabsass uh" då? Biträder kvartermästaren?

Stabsassen sitter på logistiksektionen i bataljonsstaben och biträder logistikbefälet och andra uh-funktionärer med allehanda uppgifter. Det kan handla om planering av bataljonens inköp, samordning av reparationsbehov och annat smått och gott. Jag kan tänka mig att det är en hel del bollar i luften. Ingen truppföring, dock.

Truppföring är inget jag absolut måste ha som en del i min eventuella befattning i US. Sitta i batstaben låter helt okej, beroende på vad för sorts chefer man har. Har ju både bra och dåliga erfarenheter...

Kan ju vara ett bra sätt att lära känna organisationen inifrån, inför andra kommande missioner, om man nu skulle bli sugen på att åka fler gånger. Dessutom skulle det antagligen kunna fungera som en slags skolning inför högre befattningar?

Jo...börjar bli mer och mer sugen på utlandstjänst. När börjar rekrytering till nästa KS-styrka och vilket förband har hand om den?

Hälsningar, Foxtrot Lima :lol:

Jo...börjar bli mer och mer sugen på utlandstjänst. När börjar rekrytering till nästa KS-styrka och vilket förband har hand om den?

Den börjar till hösten. Ansvarigt förband KS12 är A 9 med P 7 som stödjande förband.

/Aron

• Super Administrators

@FL

En befattning jag tror hade passat dig (om du är duktig vill säga) är stf QM. Nu finns den kanske inte kvar på SoT komp i kosovo, utan behövdes bara när vi var typ 800+ man totalt där nere. Men ser du den befattningen så sök den, den är en ganska så krävande med massa bollar i luften o en hel del ansvar.

I övrigt håller jag med om att packgrpch/stf är en ganska lämplig befattning med din bakgrund. Kanske även stabsgrpch/stf eller motsvarande.

Ett tillägg:

Befattningen som stf QM på skyttekompanierna brukar inte heta så, utan "stf chef stab- och trosspluton" eller något i den stilen. Arbetsfördelningen mellan chefen och ställföreträdaren brukar de göra upp själva. En liknande befattning är "stf chef underhållspluton", och då hamnar man på stab/trosskompaniet. Men som Kimster antyder så kan organisationen ändras mellan de olika antagningsomgångarna.

Nu vet du, Foxtrot Lima, ungefär vad du kan leta efter. Lycka till!

Edit: bättre formulering.

Edited by Lt Hmmm

Tack för tipsen om olika befattningar. Ifall jag har förstått det hela rätt, verkar det vara svårare att "gå" som gruppchef, än att t ex sitta i staben som stabsass? Speglar i och för sig förhållandet i lumpen till viss del också.

Självgod som jag är (ironi) tror jag att jag har kapacitet att arbeta under stress och med många arbetsuppgifter på egen hand. Fungerade i alla fall under värnplikten. Det är snarare så att jag skulle känna en viss oro över att inte bli accepterad som chef av äldre personal (underordnade). Å andra sidan är det väl inte ovanligt att det finns skyttesoldater som är långt över 30 år gamla, medan stf plutch kanske är lite över 25?

Sedan hörde jag från en löjtnant på min pluton som var med på KS06 som stf plutch på en maskinpluton att de hade haft tre (!) stycken kvartermästare (eller personer som åtminstone delade på QMs arbetsuppgifter). En kapten (tror jag), en annan yoff och en vpl fk. Så tydligen är det fullt möjligt att bli kvm även om man inte är yoff. Missuppfatta nu inte det här resonemanget som ett försök från min sida att vilja ha den tjänsten.

En av dem hade hand om anställd lokalbefolkning, en skötte om "fastigheterna" och sysslade med resor. Är det korrekt uppfattat? I så fall låter det som att man som stf plutch SoT skulle kunna ha i uppgift att t ex handlägga ärenden rörande "locals" som jobbar på campen?

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Så här ska det vara.

Ett kompani har en QM.

På PL finns dessutom uh-pluton, där chefen och stf:en löser uppgifter som ligger inom QM-facket. Det är med största sannolikhet dessa tre man refererar till när man talar om tre QM:ar på kompaniet.

På skyttet så finns en QM, som är tillika chef st/tr-pluton. Ibland kallas hans stf för QM2, men man kan lika gärna dela upp det så att han går som stabstroppchef. En kamrat hade den befattningen i Bosnien, och fungerade då som truppförande plutonchef, eftersom QM ville ägna sig åt uh-tjänsten.

Det jag vill säga, och redan sagt, är att uppdelningen inte är given, utan det är upp till befattningshavarna.

@FL

Om jag skulle vara QM i Kosovo nu så skulle jag kunna överväga att ha en nymuckad KB-elev som stf, om denne kan argumentera för sig väl under ringveckan. Så sök, du har inget att förlora!

När jag muckade från INGBAT så åkte en av Pansars Kvartermästare ner på KS05 som Stf Kvm. Dock så var ju KS05 I19's bataljon, så det är ju troligt att han åkte iom att Befälet kände killen.

Ja, men det står ingen kravprofil och jag vet ju inte om jag egentligen kan och vet allt man bör kunna/veta för att utföra eventuella arbetsuppgifter tillräckligt bra.

Jag är duktig på att hålla reda på saker, effektivisera arbete, organisera och motivera kollegor och underordnade. Vet nada om hur man upprättar en camp och underhåller den... :lol: Jag har tänket om underhållsbiten i mig (framförhållning m m), men förhållandena är ju väldigt olika i lumpen och i Kosovo kan jag tänka mig?

Det är väl bara att ringa och snacka med plutch. Det kan ju aldrig skada.

Det är säkert en jättehemsk evighetslöjtnant som äter nymuckade KB till frukost. :lol: Hehe... Nämen var får man tag i ett sådant nummer då? Ska man höra av sig till Högkvarteret eller?

Sedan hörde jag från en löjtnant på min pluton som var med på KS06 som stf plutch på en maskinpluton att de hade haft tre (!) stycken kvartermästare (eller personer som åtminstone delade på QMs arbetsuppgifter). En kapten (tror jag), en annan yoff och en vpl fk. Så tydligen är det fullt möjligt att bli kvm även om man inte är yoff. Missuppfatta nu inte det här resonemanget som ett försök från min sida att vilja ha den tjänsten.

En av dem hade hand om anställd lokalbefolkning, en skötte om "fastigheterna" och sysslade med resor. Är det korrekt uppfattat? I så fall låter det som att man som stf plutch SoT skulle kunna ha i uppgift att t ex handlägga ärenden rörande "locals" som jobbar på campen?

Hälsningar, Foxtrot Lima :lol:

Då får du ta och hälsa till Magnus som jag förmodar du syftar på. :D

Det stämmer att det var tre st QM. En stor, en mindre och en tjej med stora ögonglober. Det är det som kommer till minnet när man tänker tillbaka... :P

//Pelle

Då får du ta och hälsa till Magnus som jag förmodar du syftar på.

Får väl i så fall bli nästa år när jag går FYOP:en (som jag SKA in på till varje pris...hehe...). F ö ett av våra (KB) favoritbefäl. :lol:

Då var det precis som jag trodde - mitt minne av hans beskrivningar sviktar inte.

Det är väl bara att ringa och snacka med plutch. Det kan ju aldrig skada.

Det är säkert en jättehemsk evighetslöjtnant som äter nymuckade KB till frukost. :lol: Hehe... Nämen var får man tag i ett sådant nummer då? Ska man höra av sig till Högkvarteret eller?

@FL

Det finns ju ett par telefonnummer på sidan du länkade till. Börja där och fråga dig fram.