Jump to content

Patrullering med sjukvårdsväska och stridssäck?

Terance

Recommended Posts

Undrar om någon har en lösning på hur man ska kunna patrullera med både sjukvårdsväska och stridssäck. Jag har testat en sjukvårdsväska man rullar ihop till en rulltårta och sätta bakom under stridssäcken. Men man kan ej verka med vapnet ordentligt i knästående då. Finns det en annan sjukvårdsväska man kan använda med stridssäcken. Hur har andra förband löst problemet. Typ Kustjägare - sjukvårdsman eller FJS sjukvårdsman

Packa en massa flerbruksfickor till stridsvästen är en lösning men ej en bra lösning. Då man inte kommer åt saker så snabbt som man vill

Det får ej bli för tungt.

- Sjkvman - Säkpluton sjö

Det beror väl lite på hur mycket sjvmtrl du skall ta med dig. Ska du "bara" ha med dig första förband, några bindor och nåt plåster så kan ju en benficka vara ett alternativ (se benfickstopicen)

Men annars finns det en mes med en 35-liters säck för stridsutrustning, och nedanför fäster du sjukvårdsväska 9 (Förbutr sjsk, sjv). Det blir dock rätt så tungt och otympligt om du frågar mig

edit: Wait a minute, ser att du genomför vpl just nu (?). Kan eventuellt vara lurigt att bära icke reglementsenligt materiel i tjänst, om inte annat kan de självantända och ge dig brännskador (gammalt SoldF-skämt) :)

Edited by Marzocchi

Vilken sjukvårdsväska är det? Om det är den vanliga gruppväskan borde du kunna ha den under locket på stridssäcken. Annars skulle jag prova att fästa den i banden på sidan av säcken.

Det är den väskan som den gode Marzocchi snickrar ihop en sida om till oss  :D

Skickat till henke, kommer förhoppningsvis upp på SoldF.com inom snarast.

-BJE, erkänn att det var extremt lätt att feltolka inlägget du skrev :clap:

Den väskan jag har är som en rulltårta.. Man rullar ihop den och drar ihop med en dragkedja.. Den är bra på alla sätt och vis, med en massa små fack etc.. Sjukvårdsväska 9 har vi också men den kan vi inte patrullera med.. Nackkragen stoppar jag i Stridssäckens ryggskena.. Både sjukvårdsväska och stridssäck går bara inte patrullera med. Man blir tvär tvåa om man stöter på FI.. Sen så är det många stopp efter hunden så.. Jävla problem med väskan för utan den så är man så helt naken typ.. Jag har en "traouma" ficka på stridsvästen.. Där jag har lite första förband, avsnörande etc.. Men den räcker inte..

Denna väska jag har är lika stor som sovsäck 2000. 7kg typ

Den är troligen civil, våran Fänrik är rätt så glad för att blanda civila och militära saker.. Men den ser inte civil ut, den är sacci grön och korset kan man ta bort om man vill, så man är stridande enhet..

Jo jag kan fota den, den är bra. Men kass och göra en rörlig spaning eller en patrullering dylikt..

finns en sjv väska som heter Ryggsäck SJ-35L. Den har en 35-l ryggsäck i toppen och plats där under för sjv.utr. och det är Lk-70 ram med avlastningsbälte osv.

Det är med stor sannolikhet den jag menar.

Det är sjukvårdsväska 9 som "ska" vara undertill.

Sjukvårdsväska 9 kan jag inte patrullera med. Jag har en annan väska än själva "rulltårte" väskan.. En kustjägar väska som är mer som en sido väska. Jag kanske rent av måste byta tillbaks till den?

Bara för att vi har bytat förbands namn så skulle klart allt annat också bytas.. Undra hur dom gjorde innan?