Guest Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Yo! Vi var nog några som såg 'Patton' igår, vad? Min fråga är bara: vilka vagnar var det som användes i filmen? Jag tyckte det såg ut som mest M/47 och nån äldre variant, men ni som vet bättre kanske kan berätta? --------- såg Swedes inlägg, frågan besvarad. slut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Tyskarna använde m48 tanks och amerikanarna använde m47 tanks. Sen så var det med ett sakfel i filmen. Det hävdades att tyskarnas tanks var dieseldrivna. Det är fel. Alla tyska tanks under kriget hade bensinmotorer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Har svarat på detta i tråden Patton i markan. Jänkarna åkte runt i M41 Walker Bulldogg och M47/M48 Patton och tyskarna åkte runt i M48 Patton samt amerikanska M3 halvbandare. (Ganska passande med M47/M48 Pattonvagnar i en film om Patton iofs) The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Sedan är det lite lurt med låghöjdsanfall med He 111 ( finns ingen flygande kvar vad jag vet, de använde säkerligen Casa 2111 i filmen), som främst är ett strategiskt medeltungt mellanhöjdsbombplan, det användes stundom som raider, men strafing och CAS? nääää. Såg inte så noga ,men det såg ut som AT6or som anföll He 111orna, kaxigt att ge sig på bombplan med ett skolflygplan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Komp C Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Då filmen spelades in 1969 fanns ett antal He 111 i spanien. Dom användes b la i filmen slaget om storbritanien. Kan ha lånats ut till denna film också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Dessa He 111or var just de licenstillverkade Casa maskiner jag nämnde, Spanien var mycket för sånt, har ju bland annat Hispano Buchon som tillverkade licenstillverkade Me 109or (användes också vid filmningen av Slaget om StorBrt, känns igen på den rättvända motorn). Till skillnad från Me109orna är det väldigt svårt att se skillnad på den riktiga Heinkeln och licensprodukten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Det är inte svårt, titta på motorerna. De spanska har RR Merlin motorer och de tyska DB600-seriens inverterade V12... Detta gäller både Bf-109 och He-111. Jämför man en riktig VKII bild med en filmbild så ser man lätt skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Jag trodde det var ryska tankisar som tyskarna hade. Jag borde kanske ha tänkt på att filmen var från kalla-krigets dagar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Mats: Du fick mig att gå och leta bland lite egna bilder, hade inte tänkt på att även Casa maskinerna körde RR, men det var ju rimligt. Fann dock något som rätt kul. En av Confederate Air Force egna (eller inhyrda) Casa maskiner har en rättvänd och en original upp och nedvänd motor, tror inte detta är en flygande maskin, men ändå, kul grej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted July 27, 2002 Report Share Posted July 27, 2002 Jag tror att det ska finnas en He-111 med DB-600 motorer flygande i USA. Tror jag såg det på Discovery. Finns ju bara en flygande Bf-109 med DB-600 kvar, "Svart 6" i ökenkamouflage. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts