LYNX Posted April 15, 2004 Report Share Posted April 15, 2004 ( Saxat ur www.f7.mil.se. Jag har sökt men inte funnit någon tråd i ämnet tidigare, TA I TRÄ ) "Under v 12 var det examination av Flygbasjägarskolans prickskyttar. För att kvalitetssäkra utbildningen för både soldater och befäl genomfördes examinationen av en utomstående Prickskytteinstruktör. Denna gång var det Kn Mikael Aronsson från FMHS i Halmstad. Examinationen bedrevs på Mästocka skjutfält under 3 dygn. Här prövades de blivande prickskyttarna i bl. a. avståndsbedömning, orientering, maskering, allmänna PSG90 kunskaper, stalking (dolt ta sig fram till en eldställning) och framför allt skytte på avstånd upp till ca 800 m. Efter 12 veckors slitsam utbildning och tre dagars prövning fick alla 6 soldater det härliga beskedet att de var godkända och belönades med "Prickskyttebågen", utbildningstecknet för prickskyttar. Fk Wahlberg, Flygbasjägarskolan" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 15, 2004 Report Share Posted April 15, 2004 Måste bara fråga, om någon vet. Varför anser man att en till största delen bevakningsstyrka behöver ha prickskyttar, som brukar ha en mer offensiv uppgift? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KaffeKalle Posted April 15, 2004 Report Share Posted April 15, 2004 Varför anser man att en till största delen bevakningsstyrka behöver ha prickskyttar, som brukar ha en mer offensiv uppgift? Nu förstår jag inte.. avser du Flygbasjägarna när du säger "bevakningsstyrka"? I vilket fall kanske du borde utveckla dig en smula. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 15, 2004 Report Share Posted April 15, 2004 Varför anser man att en till största delen bevakningsstyrka behöver ha prickskyttar, som brukar ha en mer offensiv uppgift? Nu förstår jag inte.. avser du Flygbasjägarna när du säger "bevakningsstyrka"? I vilket fall kanske du borde utveckla dig en smula. Heh lät visst som jag gjorde ett statement. Låt mig omformulera frågan. Jag trodde att FBJ uppgift var att bevaka flygbaser/flygplan och skydda dessa från sabotage, eller special förband, vilka andra roller har då FBJ eftersom man behöver ha prickskyttar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recon Posted April 15, 2004 Report Share Posted April 15, 2004 (edited) Varför anser man att en till största delen bevakningsstyrka behöver ha prickskyttar, som brukar ha en mer offensiv uppgift? Nu förstår jag inte.. avser du Flygbasjägarna när du säger "bevakningsstyrka"? I vilket fall kanske du borde utveckla dig en smula. Heh lät visst som jag gjorde ett statement. Låt mig omformulera frågan. Jag trodde att FBJ uppgift var att bevaka flygbaser/flygplan och skydda dessa från sabotage, eller special förband, vilka andra roller har då FBJ eftersom man behöver ha prickskyttar? Om inte jag är helt ute och cyklar kör fbj en del o-plats och där är en prsk klockren. Sen har "icke-offensiva" enheter av stridande sort behov av precisionsbekämpning i olika former samt för tex "counter-sniper" roll. Jag förstår mer varför nåt "offensivt" som strv inte har prsk än varför "defensiva" förband som fbj inte skulle ha det. Men jag har som sagt ingen koll på fbj så jag ska nog vara tyst nu edit: stavfle Edited April 15, 2004 by Recon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted April 15, 2004 Report Share Posted April 15, 2004 Prickskytt och/eller skarpskytt är ju kannon ifall man är ett def. enhet. Att kunna slå fi på långt avstånd, samt försvåra fi. framryckning osv på längre avstånd är ju perfa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 15, 2004 Report Share Posted April 15, 2004 Okey, man lär så länge man lever. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts