Hypersniper Posted April 14, 2004 Report Share Posted April 14, 2004 När jag gjorde lumpen 94/95 på K4 fanns det en "titel" man kunde uppnå. Atletsoldat! Någon som vet vilka kriterier det var för att få "titeln". Om jag kommer ihåg rätt så skulle man springa en mil på tid, göra max antal pullups och sedan göra max antal reps med halva sin kroppsvikt i bänkpress. Under samma dag. Sedan skulle man räkna efter någon viss ekvation och uppnå en viss summa för att få kalla sig atletsoldat. Någon som vet? Finns det fortfarande kvar? Jag måste kolla om jag fortfarande kan kalla mig atletsoldat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 14, 2004 Report Share Posted April 14, 2004 Atletofficer finns iallafall. Atletofficer The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
stevooooo Posted April 15, 2004 Report Share Posted April 15, 2004 Det fans kvar på K4 98/99 iaf. En av Fk där hade sverigerekordet om jag inte mins helt fel med -2. Såg diplomet i befälsrummet och fick "äran" att träffa killen. Hade man målat killen grön så kunde man missta han för hulken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted April 15, 2004 Report Share Posted April 15, 2004 Efter vad jag kommer ihåg så verkar "Atletofficer"-provet vara likadant som det för de värnpliktiga (Atletsoldat). Jag gjorde provet men kom inte ens upp i bronsnivån, mest tack vare att min kondis var (och är) så fruktansvärt usel att jag hade behövt lyfta typ 1 ton i bänkpress för att kompensera tiden på milen. EDIT:Tillägg: iallafall då fanns det märken för "Atletsoldat" i valörerna brons, silver och guld. Tygmärken som fick bäras på höger arm på fältuniformen, det var runda märken i grönt med respektive valörfärg som en kant runt om och i mitten fanns de tre gubbarna ni kan se på "Atletofficer"-diplomet fast något förenklade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted April 15, 2004 Report Share Posted April 15, 2004 Citat ur reglerna för kvinnor. "Armhäv Det antal gånger man hävt sig ska multipliceras med 1,15 vilket motsvarar de 15% mer kroppsfett kvinnor generellt har. Därefter multipliceras det nya talet med 2,5 vilket motsvarar de 40% kvinnor har av total muskelstyrka i överkroppen jämfört med män. " Man får ganska bra betalt för 15% mer kroppsfett, det är nog 15 procentenheter man menar. (Normalvärden för män är 10-15 % och för kvinnor 20-25% kroppsfett totalt.) Intressant sätt att jämföra och ganska rimliga krav är det i vilket fall som helst även om man inte provar ben eller ländryggstyrkan vilket jag skulle tycka var mer intressant än just bröstmusklerna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hypersniper Posted April 15, 2004 Author Report Share Posted April 15, 2004 På min tid, låter som jag är jättegammal..., fanns det inte olika valörer. Då fanns det bara över och under en viss gräns. Den var lite snävare för officerarna. Om vi värnpliktiga klarade gränsen fick vi en svart t-shirt med ett gult tryck på bröstet där det stod Atletsoldat i en båge och K4 Arvidsjaur under. Det måste ha varit föregångare till dagens prov. T-shirten sved i ögonen på en del då vi bara var 16 av 650 som klarade gränsen. Om jag minns rätt. Jag tycker prestationen talar för sig själv, man behöver inget märke eller t-shirt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted April 15, 2004 Report Share Posted April 15, 2004 På I16 kunde bara officerare göra provet. Vi hade också nöjet att ha en C GBS som var Guldatlet. Troligen mest för att han hade sån grym kondis... Trevliga rundor med honom under hela GBS - tiden. Edit: Läste precis The Swedes länk. Instiftades 1993, fan då muckade ju jag. Majoren måste alltså varit en av de första... Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted April 16, 2004 Report Share Posted April 16, 2004 EDIT:Tillägg: iallafall då fanns det märken för "Atletsoldat" i valörerna brons, silver och guld. Tygmärken som fick bäras på höger arm på fältuniformen, det var runda märken i grönt med respektive valörfärg som en kant runt om och i mitten fanns de tre gubbarna ni kan se på "Atletofficer"-diplomet fast något förenklade. Det finns tygmärken i guld, silver och brons med texten Fältidrott. Det är inte dessa du tänker på? Visserligen kan det ju ha funnits båda. Någon som vet vad som ingår i fältidrott? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted April 16, 2004 Report Share Posted April 16, 2004 Fanns på ATC 93-94 men jag hadde nog behövt lyfta min haubits eller så. Med sina 7 km/h så var den snabbare än mig på milen för det mesta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted April 16, 2004 Report Share Posted April 16, 2004 EDIT:Tillägg: iallafall då fanns det märken för "Atletsoldat" i valörerna brons, silver och guld. Tygmärken som fick bäras på höger arm på fältuniformen, det var runda märken i grönt med respektive valörfärg som en kant runt om och i mitten fanns de tre gubbarna ni kan se på "Atletofficer"-diplomet fast något förenklade. Det finns tygmärken i guld, silver och brons med texten Fältidrott. Det är inte dessa du tänker på? Visserligen kan det ju ha funnits båda. Någon som vet vad som ingår i fältidrott? Nä, han menar nog Atletsoldat. Ställde inte upp själv men det va X-Antal som hadde märket när jag gjorde GU. På samma regemente som Axial. Tror att det va Streckgubbar på märket om jag inte mins fel. Som utför varje gren på provet. Har också för mig att det fanns olika valörer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victorr Posted April 16, 2004 Report Share Posted April 16, 2004 man kanske ska satsa på att bli atletsoldat, jag menar vem kan motstå de overallerna?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shock Posted April 17, 2004 Report Share Posted April 17, 2004 Under min utbildning på gamla K1 02/03 hade vi en i plutonen som nådde kraven för atletsoldat och fick en t-shirt. Livgardet har tydligen en sån policy och då vår Stf.PCh var skvadronens fysansvarige och dessutom aktiv inom FM Friskvård eller nåt i den stilen så ordnade han så vi (inte särskilt frivilligt dock) fick genomgå de prov man ska klara. Men det var långt ifrån något som alla fick chansen att göra, av fyra plutoner på skvadronen var vår den enda, så det var väl mer en slags tur att just han var befäl på vår pluton. Atletsoldaten var dessutom just en riktig atletsoldat, handbollsspelare på elitnivå innan inryck, strax över 2m lång och med en kondition som inte var av denna värld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan Posted July 28, 2009 Report Share Posted July 28, 2009 Kanske inte ska väcka den zombie som sover men letade själv efter en bättre definition utan resultat så detta är rakt ur minnet. På K4 95/96 så kördes atletsoldat provet både på vintern och sommaren. Sommar provet gick först och var hårdast och beräknades så här: Tid för löpning 10 km * 5 - bänkpress i kilo - 2 * pull-ups ska vara mindre än 80. Som exempel så hade jag Löpning 40 min 50 sek Bänkpress 112.5 kg Pull-ups 15 stycken 41 * 5 - 112.5 - 2 * 15 = 62.5 vilket var lägre än 80 så jag kvalificerade på den tiden ...men knappast numera :( Vinterprovet var lättare eftersom löpningen byttes mot längdåkning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LvDemo Posted July 29, 2009 Report Share Posted July 29, 2009 FM atlet som det heter nu mer har samma poäng system som du anger men tre olika nivåer. Jag har aldrig hört om en variant med skidor, har dock aldrig varit aktuellt att åka skidor där jag har befunnit mig när FM atlet har genomförts. Färskare tråd i ämnet http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=18194 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.