Jump to content

Dansk Leo2 bekämpar kulle..

Guest

Recommended Posts

Är det någon som känner till bakgrunden till varför de danska leopard 2:orna bekämpade och "jämnade" kullen i f.d. jugoslavien? Hur själva striden gick till känner jag till, men har fått olika info om bakgrunden till den.

Om jag inte missminner mig blev TAB'en (Tuzla AirBase) utsatt för beskjutning från kulle, varnade och blev inte åtlydda vilket ledde till beskjutningen.

Så mycket strid var det väl kanske inte?

Kort sagt var det payback-time för serberna på Vis-höjden.

En liten anekdot: Bara ett par timmar efter vår nedrotation till Ba04 smällde serberna på OP R16 med stridsvagnseld efter flera månaders lugn. Hur i h-e visste de att de fanns pinkies på detta OP?

Tja, de hade väl rätt bra koll på våra rotationer?

Slivoskjutningar/handgranatskastningar ökade ju vid rotationerna..

Det är ju ingen direkt hemlighet att man roterar i princip var 6:e månad.

att 2Sharp:

Parterna visste förvisso att vi roterar var sjätte månad men att det visste på ett par timmar när man bytt personal på OP måste innebära att deras undtjänst var betydligt mycket bättre än vad man trott. En annan sak kom kan ha medverkat till parternas stora kännedom om våra rutiner etc var den sambandsmateriel (ra 145, ra 421) som vi använde då.

Förmodligen har det blivit mycket bättre med ra 180.

att 2Sharp:

Parterna visste förvisso att vi roterar var sjätte månad men att det visste på ett par timmar när man bytt personal på OP måste innebära att deras undtjänst var betydligt mycket bättre än vad man trott. En annan sak kom kan ha medverkat till parternas stora kännedom om våra rutiner etc var den sambandsmateriel (ra 145, ra 421) som vi använde då.

Förmodligen har det blivit mycket bättre med ra 180.

Ahh, i see.. det var ju en annan femma.

Förhoppningsvis är det ju som du säger bättre nu.

Guest Storm

Se denna bild framför er: Danskarna firar efter Operation Böllebank (Raggarstryk) och har hunnit förtära en hel del öl. Plötsligt uppenbarar sig ett svenskt TV-team som börjar intervjua chefen för strv-plutonen. Reportern frågar oroligt: "Varför sköt ni så många som 72 granater på de serbiska ställningarna"? Den danske löjtnanten stannar upp i öldrickandet och säger besviket: " Vi hadd ikke fler".

Klockrent!

Se denna bild framför er: Danskarna firar efter Operation Böllebank (Raggarstryk) och har hunnit förtära en hel del öl. Plötsligt uppenbarar sig ett svenskt TV-team som börjar intervjua chefen för strv-plutonen. Reportern frågar oroligt: "Varför sköt ni så många som 72 granater på de serbiska ställningarna"? Den danske löjtnanten stannar upp i öldrickandet och säger besviket: " Vi hadd ikke fler".

Klockrent!

Kan föreställa mig reporterns uppsyn efter den kommentaren...

Hotel Charlie One.

Det är väl mer konstigt att dom inte blåste bort OPt tidigare under BA03 med tanke på hur idiotiskt det var placerat.

I framkant på en kulle så att man fick agera rälsmål med vagnen när man skulle backa in i ställning.

Personligen är jag dock mycket tillfredställd med att dom väntade till efter att jag roterat hem innan dom blåste bort värnet.

Angående signalsäkerheten så var den obefintlig.

Redan på BA01 kunde serberna avlyssna vår trafik.

Dom roade sig även med att gå in och sända på vårt komp. nät.

The Swede

att Swede:

Det var nog inte Einsteins halvbror precis som bestämde var det OPt skulle ligga... Komp taktikanpassade lite där och gjorde avlösningarna till fots istället. Kanske inte mycket säkrare men i allafall lite mindre iögonfallande...

Jo, själva postavlösningarna gjorde vi också till fots men avlösningarna mellan plutonerna innebar ju att vagnen måste flyttas.

The Swede