Jump to content

Sextrakasserier inom FM/US

Recommended Posts

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

Varför blir det alltid såhär?

Möts av två äldre kollegor på jobbet som trycker upp DN i ansiktet på mig. "Varför vill du åka till Kosovo? Som dem håller på där nere"

Helt plötsligt hamnar jag som tjej i situationen att jag inte bara försvarar mitt egna beslut att söka till US utan även hela FM. Hur ska jag som tjej kunna motivera min verksamhet i FM när sånt här pågår?

Guest Dedicated

Sitt nu ner i båten!

1: Finns en tråd alleredan i Propagandaministeriet.

2: Alla andra kvinnor som ingår i US och har varit i Kosovo, har de också blivit trakasserade på samma sätt eller är just den här specifika kvinnan unik på nåt sätt? Nej, avvakta officiel utredning och som vanligt sålla info från media med luskam................

Sitt nu ner i båten!

1: Finns en tråd alleredan i Propagandaministeriet.

2: Alla andra kvinnor som ingår i US och har varit i Kosovo, har de också blivit trakasserade på samma sätt eller är just den här specifika kvinnan unik på nåt sätt? Nej, avvakta officiel utredning och som vanligt sålla info från media med luskam................

jaja jag sitter ner.

1. Såg att det redan fanns en tråd om detta. min tråd behandlar dock hur jag som tjej ska kunna motivera mitt val att åka till kosovo inte att det är tråkigt att sexuella trakasserier existerar i FM och på andra ställen.

2. självklart har inte alla kvinnor i US blivit sextrakasserade, inte heller alla kvinnor i FM i övrigt.

problemet är inte att media framställer händelser på ett felaktigt sätt,

utan att gemene man (och kvinna) får en bild av att sexuella trakasserier är något som förekommer i ganska stor utsträckning i FM.

Edited by Karin

Jag ser inget specifikt problem att motivera ditt val att åka till Kosovo bara för att du är kvinna. Det är väl samma motivering som för alla utlandssoldater, oavsett kön.

Hur kan man annars som kvinna välja att bli t ex lärare, då jag en gång läst om en sextrakasserad kvinnlig sådan?

Oavsett kön kan man väl å andra sidan lugnt påstå att man inte bör åka om man tillhör den minoritet människor som känner sig "trakasserad" och "kränkt" bara av att se en porrtidning, (eller för den delen, av att folk faktiskt ibland brukar alkohol eller grovt språk).

Det är trots allt ett militärt förband - inte ett kloster.

Jag ser inget specifikt problem att motivera ditt val att åka till Kosovo bara för att du är kvinna. Det är väl samma motivering som för alla utlandssoldater, oavsett kön.

Hur kan man annars som kvinna välja att bli t ex lärare, då jag en gång läst om en sextrakasserad kvinnlig sådan?

Oavsett kön kan man väl å andra sidan lugnt påstå att man inte bör åka om man tillhör den minoritet människor som känner sig "trakasserad" och "kränkt" bara av att se en porrtidning, (eller för den delen, av att folk faktiskt ibland brukar alkohol eller grovt språk).

Det är trots allt ett militärt förband - inte ett kloster.

Jag har inget som helst problem att motivera för mig själv varför jag ska åka, det är svårare med mamma och vissa andra (släktingar) som tycker att det är en dålig idé.

nej jag kan inte påstå att jag känner mig kränkt av att se en porrtidning, om någon däremot trycker upp den i ansiktet på mig skulle jag kanske göra det.

Om någon skulle känna sig kränkt av grovt språk eller bruk av alkohol så får de väl anmäla mig isf. :camo:

• Super Administrators

Tråkigt att det fortfarande finns dom som inte fattar att trakasserier av en annan drabbar bara en själv i slutändan.

Nu är väl detta en speciell situation skulle jag nog påstå, det handlar först om FM och där är det lite känsligare med tanke på könsfördelningen och den historia FM har bakom sig, samt så handlar det om US. Folk vet väldigt lite om US, vad som sker och händer och vilka som faktiskt åker och varför. Medier drar sen upp bitar som 'besök hos prostituerade', och nu om 'sextrakaserrier'.. och klart att det man inte vet nått om är man kanske ofta skeptiskt mot. Får man sen väldigt lite ingångsvärden om vad som VERKLIGEN sker där nere är man lätt påverkad av medier (som i så mycket annat).

Karin, fråga gärna varför du fick tidningen upptryckt i ansiktet. Vad ville dina vänner med det ? Var det för att visa att kvinnan har en sämre sits inom FM och/eller att de inte gillar FM alls ? eller var det för att de inte vill att du ska åka för där nere kan du råka illa ut ? alltså de hittade en tunn anledning för att du inte skulle åka.. ..eller var det både och ?

Titta på vem som vet mest om US och jämför sen dina värderingar om varför du vill åka med deras, så tror jag det inte alls är så svårt att "försvara" dig eller komma på någon förstårlig anledning till varför du ska åka vare sig är kvinna eller inte. Sen är det upp till dom att ta till sig det du vet, eller om de vill fortsätta lyssna på medier som ibland bryr sig mindre om hurvida deras historia stämmer eller inte.

Sen som unicorn sa så, tillhör man ett militärt förband som kvinna så bör man se till att vara medveten om vilken miljö man hamnar i och de tråkheter som kan uppstå (vilket jag tror du vet), är man inte medveten om det (precis som vilket annat yrke som helst) så kanske man inte bör ge sig in i gröten alls. Har man nu gjort GU så är detta mycket lättare att förstå och hantera, som civilist kan jag ana att det kan uppstå lite bekymmer faktiskt.

Men som sagt, tråkigt att sånt här sker. Det visar ju bara hur inkompetenta och och hur opassande vissa människor är för vissa uppgifter. För kan man inte respektera sin vän (kvinna eller ej) hur ska man då kunna respektera folket man faktiskt är där för att hjälpa ?

Mina tankar och funderingar.

Jag är benägen att hålla med Karin fast från andra sidan så att säga. Jag menar, det är ju självklart att det ska vara lika förbjudet med sexuella trakasserier oavsett om det sker hemma i lilla Byhåla eller när man är ute på mission. Detta är det knappast någon vid sina sinnens fulla bruk som kan protestera emot. Vad jag däremot menar är, att som man (eller ja, stor pojke åtminstone) så får man nu försvara att man engagerar sig i FM. Varför? Jo eftersom "många kvinnor" enligt P-R-E-S-S-E-N blir utsatta för trakasserier så är det ju män som ligger bakom? Någon däremot? Ok, det betyder ju att jag på grund av mitt kön enligt samma logik är en av de trakasserande. Alltså är man som representant av hankönet medskyldig till att detta sker.

Jag kan riktigt hör kommentarerna från de militanta feministerna på jobbet - "Jasså du, du är med i prostatagerillan för att få nypa flickorna i rumpan" :camo:

Guest Dedicated
Jag kan riktigt hör kommentarerna från de militanta feministerna på jobbet - "Jasså du, du är med i prostatagerillan för att få nypa flickorna i rumpan" :camo:

Hrm, en RIKTIGT dålig idé....vad hände med uttrycket "officer OCH gentleman?

1. Sånt existerar bara inte i min och förhoppningsvis de allra flesta andras värld.

2. Man kommer inte åt pga kroppsskyddet

3. Skulle man komma åt dödar hon dig med en välriktad pipstöt/kolvslag

Edited by Dedicated

Hrm, en RIKTIGT dålig idé....

1. Sånt existerar bara inte i min och förhoppningsvis de allra flesta andras värld.

2. Man kommer inte åt pga kroppsskyddet

3. Skulle man komma åt dödar hon dig med en välriktad pipstöt/kolvslag

Alternativ till punkt 3:

Om man mot förmodan skulle komma åt kan man vänta sig livstids kastrering med slö sked... Och det skulle man förtjäna!

Karin, fråga gärna varför fick tidningen upptryckt i ansiktet. Vad ville dina vänner med det ?  Var det för att visa att kvinnan har en sämre sits inom FM och/eller att de inte gillar FM alls ? eller var det för att de inte vill att du ska åka för där nere kan du råka illa ut ? alltså de hittade en tunn anledning för att du inte skulle åka..  ..eller var det både och ?

Ärligt talat så är mina arbetskamrater väldigt mammiga :) och vill inte att jag ska åka överhuvudtaget. Det är inte första gången som jag får höra konstiga argument som: ska du sova tillsammans med karlar? de brukar alltid snarka så mycket, du kommer inte att få sova på nätterna. osv osv

När jag skulle göra lumpen var det samma snack, alltså varför vill du det? bo på samma logement som killar, är du galen? osv osv.

Dessa fördomar om FM finns säkert hos många civilister. Just därför blir jag jäkligt sur när sånt här sker eftersom det bara spär på "sanningen".

Dessa fördomar om FM finns säkert hos många civilister. Just därför blir jag jäkligt sur när sånt här sker eftersom det bara spär på "sanningen".

På en fest för några år sen berättade jag att jag precis kommit hem från Kosovo och fick då inte några av de obligatoriska frågorna som varför, var det jobbigt, vad gjorde ni osv utan frågan var hur många horor satte du på då.

Inte kul alls att behöva försvara sig i den situationen när Aftonbladet och Expressen skrivit hyllmeter om de två svenska officerarna som åkte runt och hade sex med prostituerade och stämplade dessa med swebat-stämpel. Två personers dumhet gjorde att jag och 800 andra blev stämplade som odugliga horbockar som bara var på Balkan för att knulla billigt... :(

tyvärr räcker det med att en enstaka individ fular ut sig för att hela gruppen ska få en stämpel på sig.

hur ofta läser man om att det sker andra saker i FM än mobning, trakasserier, vpl med tjänster som liknar grå arbetskraft mm?

hur ofta läser man om att det sker andra saker i FM än mobning, trakasserier, vpl med tjänster som liknar grå arbetskraft mm?

Jao men så här är det ju nästan överallt i samhället, folk i allmänhet vill ju inte sitta och läsa om allt bra som pågår inom FM, dem tycker väl att det är mer intressant att läsa om trakasserier än om att FM genomfört en lyckad övning i skogen, tyvärr :D

På en fest för några år sen berättade jag att jag precis kommit hem från Kosovo och fick då inte några av de obligatoriska frågorna som varför, var det jobbigt, vad gjorde ni osv utan frågan var hur många horor satte du på då.

Inte kul alls att behöva försvara sig i den situationen när Aftonbladet och Expressen skrivit hyllmeter om de två svenska officerarna som åkte runt och hade sex med prostituerade och stämplade dessa med swebat-stämpel. Två personers dumhet gjorde att jag och 800 andra blev stämplade som odugliga horbockar som bara var på Balkan för att knulla billigt... :(

Jag blir väldigt ledsen när folk ställer sådana frågor.

frågan var hur många horor satte du på då.

På detta hade jag utan att blinka svarat: Det beror på när du släpper till!!

----------------------------------------------------------------------------------------

Tyvärr säljer man fler lösnummer om man skriver om nåt snaskigt. Sanningen säljer tyvärr inte lika bra. Jag kanske är dum men jag läser hellre om att världen går mot fred än att läsa om BB-Lindas senaste gök i tv osv.

Tyvärr tror en hel del av folket att det som står i tidningarna är sant. Det som FM får stå ut med iom den här artikeln, samma sak händer även polisen(jobbar inom den myndigheten) emellanåt. Gör en polis något dumt alt någon säger/påstår att polisen gjort det, så vips är alla snutsvin. :worthy:

Alla former av trakasserier skall bort. Men för att så ska bli kommer det att ta tid och mycket jobb. Samt att man inte följer media utan är objektiv.

Edited by Nifelhel

Hej

Vill inte döma ut någon men fallet utredes både av bataljonen i sig, alla de anklagade friades. Även försvarsmakten utrede fallet med en speciellt nedsänd grupp som enbart lyckades orsaka psykiskt lidande hos de anklagade.

Även denna utredning vissade sig fria alla de anklagade. Och nu har det blivit anmält igen helt sanslöst...............

Ursäkta stavfel men är extremt trött efter jobb. Tillhörde själv KS08.

Är det inte fascinerande hur människor älskar att ifrågasätta varandras beslut hela tiden... må det vara i välmenat syfte eller ej. Å andra sidan kanske man ska vara tacksam. Ifrågasättande från andra tvingar (i den mån man väljer att bemöta kritiken) en själv att tänka igenom sitt beslut ytterligare en gång till i syfte att försöka förstå varför man har valt att göra så som man valt. Förhoppningsvis kommer man då till den insikten att beslutet klarnar ytterligare och man blir än mer säker på sin sak. Eller, som i fallet här med kritik om sexuella trakasserier eller annan situation, så inser man att man minsann ska åka, bara för att visa för sig själv och tvivlarna att det inte är så som massmedia låter påskina.

Kan hålla med den kritik som riktas mot massmedierna. Vore intressant att någongång få läsa lite positiva och motivationshöjande artiklar om hur livet ter sig på utlandsmission. Det är ju så jobbigt att ifrågasätta det man läser... vi lär oss att läsa böcker och det som står i dem är sant. Tidningarna och nyheterna berättar vad som sker i världen. Lyssna och lär. Härligt. Då har man koll på situationen igen. Men hoppsan... så dyker det upp ett ämne där man helt plötsligt har lite bakgrundsinformation... man kanske tom är väldigt berörd av det de skriver om och konstaterar faktafel på faktafel samt diverse vinklingar och utelämnande av information. Å andra sidan, svårt att inte utelämna något eller vinkla. Det måste dock finnas mängder med tjejer som varit iväg och har mycket gott att säga om vistelsen.

Hur ska jag som tjej kunna motivera min verksamhet i FM när sånt här pågår?

Om man ska börja resonera på det sättet så kommer man inte få göra så mycket mer än att motivera sin verksamhet hela dagarna. Det är den spontana reaktion jag får. Nu har både Unicorn och Kimster uttryckt detta så jag ska väl inte tugga vidare i samma spår. Alltid tråkigt när den verksamhet man pysslar med hamnar i medias skamvrå men å andra sidan får man väl ta det som sin personliga utmaning att vända opinionen i sin personliga umgängeskrets. Någonstans kanske man själv kan bidra.

Jag kan inte annat än instämma med alla som förordar att läsa med kritiskt granskande ögon. Här kommer några tillspetsade och vinklade förhållningstips - som tyvärr har ett allt för stort inslag av sanning:

Efter åratal av insyn i många av de "affärer" och "scoop" media rapporterat om har jag lärt mig ett mönster. När det gäller rapportering av vissa företeelser har det nämligen visat sig att journalister driver teser för att "bevisa" vissa företeelser eller myter oavsett vad ärendet i sig förmedlar. (Förutom mina personliga fördomar finns tydligen t o m vetenskapliga belägg för detta enl TV:s mediemagasinet - om man nu kan tro på vad de säger...).

Själv tar jag på mig mina kritiska "läsa-mellan-raderna-glasögon" särskilt vid följande tillfällen:

Återfinner man någon av myndigheterna polisen, socialen eller försvaret i mediebruset vet man redan från början att artikeln/TV-/radioinslaget till varje pris kommer att framställa myndigheten eller dess företrädare som (välj ett eller flera förslag från listan):

* Inkompetent

* Korkad

* Grym, elak innehavare av taskig människosyn

De enda undantagen från regeln brukar vara enstaka personporträtt av myndighetsinnehavare som visat framfötterna genom att yttra sig postitivt i för dagen politiskt korrekt "innefråga".

Förutom dessa alltid lika giltiga yrkesmässiga hatobjekt finns andra kategorier som är mer eller mindre "inne" att driva teser om. Dessa varierar något med tiden, men hänger ofta kvar länge efter att de blivit "ute":

* Under 80-talet var det nolltaxerare och fortkörare.

* Under 90-talet kom rattfyllerister, kvinnomisshandlare, pedofiler, rasister och "politiker anklagade för ekonomiska oegentligheter".

* 2000-talets senaste "inne-hatobjekt" är våldtäktsmän och kvinnoförtryckare.

Ingen har förvisso mycket till övers för någon som är skyldig till något av ovanstående. Det är inte det som är problemet. Problemet uppstår när man till varje pris alltid skall bevisa hur stora och utbredda dessa företeelser är genom att urskillningslöst hänga alla som ens ryktesvis anklagas för att tillhöra någon av ovanstående kategorier. På något mystiskt sätt brukar man i de "granskande" och "avslöjande" artiklarna helt "glömma bort" att skriva någonting som talar till den påstådde brottslingens fördel, eller som skulle kunna förklara varför anklagelserna uppstått - sanna eller ej.

Bara ett lösryckt och obevisat påstående att en person tillhör någon av ovanstående kategorier gör ofta en person bevisat skyldig i medierapporteringen. Om personen faktiskt är skyldig helt eller till delar är förklaringen till varför brottet begåtts sällan mer insiktsfull än att gärningsmannen är en ond människa som njuter av att göra andra illa. För det är ju det som vi mediekonsumenter så gärna vill se, läsa om, tro och förfasas över. Den moderna häxprocessen!

Om saken sedan utreds av någon opartisk instans, personen visar sig faktiskt vara oskyldig och frikänns tas detta istället upp som ett bevis på hur utbreddd rättsrötan är och hur inkompetenta poliser/domstolar vi har. För det vill vi också så gärna se, läsa om, tro och förfasas över...

Så rullar hjulet på. För media ramlar lösnummer, tittar- och lyssnarsiffror in - och det är vinst varje gång!

Instämmer med unicorn.

Självfallet ska otillbörligt beteende beivras och motarbetas och absolut inte vara accepterat, men det är ändå tråkigt att det bara är "svarta löpsedlar" som säljer.

För en oinsatt som inte känner till hur det funkar skapar det ju en viss bild av en avlägsen verklighet som kanske är svår att hålla sig kritiskt till.

Själv känner jag igen mig i dannos berättelse då jag kom hem från KS06 i samband med att kvällstidningarna nosat reda på att personal i US besökte prostituerade Grekland. Självfallet förväntade jag mig inte några parader eller hjälteförklaringar, men att mötas av frågan om jag själv gjort detta, eller inställningen att ALLA i US, mer eller mindre, svinar runt så fort man har chansen var verkligen tråkigt. Att sen allt positivt arbete aldrig nämns är ju bara tragiskt.

Ett fint exempel är ju den nyligen uppmärksammade norska skjutningen av hundar i Kosovo, där det dröjde en-två dagar innan kvällspressen minsann letat reda på bilder där svenska soldater i Bosnien, innan 1995, gjorde samma sak. Att sedan söka rätt på omständigheterna runtomkring föreföll mindre viktigt. :)

Vem avgör vad som är sexuella trakasserier?

Den som utsätts för trakasserierna.

Sedan är det upp till arbetsgivaren att bevisa att personen inte har blivit trakasserad.

Talan i rätten förs med fördel av Jämo.

Trakasseri och diskriminering på grund av kön, sexuell läggning, etnisk härkomst, religion och funktionshinder är förbjudet. Se t ex jämställdhetslagen eller någon av diskrimineringslagarna.

EDIT: Funktionshinder ska det vara, inte fysiskt handikapp. Fy på mig!

Edited by Ace

Är det någon här som hört uttrycket "legionärerna" och som avser svenska soldater som gjort flera utlandsmissioner och skulle ha "tappat de svenska värderingarna"???? Uttrycket användes både av SVT och TV4.

Det är första gången jag hört detta. När man drar alla över en kam på det här sättet blir jag bara beklämd. I ett öppet och sunt arbetsklimat så sker inga trakasserier, detta oavsett veteraner eller ej.

Det är tom så att en viss mängd veteraner kan hjälpa till så att inga "nybörjarmissar" uppstår. Men jag vet att det alltid varit en massa snack om hur obra det är med att ha rekare och veteraner i förbandet.

På varje pucko jag träffat på i utlandstjänst har det gått minst 10 superbra soldater. Svepande omdömen som de på TV4 vänder jag mig emot!

:baskerFN:

"de svenska värderingarna"

Jag reagerade direkt när jag läste detta uttryck i DN. Det skulle vara intressant att höra vilka de värderingarna är, och om man är "osvensk" om man inte har dem, och det gäller i synnerhet om man är svensk medborgare men ursprungligen kommer från en helt annan kultur i utlandet.

Är det någon här som hört uttrycket "legionärerna" och som avser svenska soldater som gjort flera utlandsmissioner och skulle ha "tappat de svenska värderingarna"???? Uttrycket användes både av SVT och TV4.

Nu börjar det låta som USA det här med värderingar, vad är typiskt Svenska värderningar???

Betal skatt, åka på chartersemster i juli, Titta bort och hålla tyst när något är orättvist är detta dom menar???

Dom enda Legionärenra jag vet om är Franska eller så är det någon förståsigpåare som tycker att det ordet låter bättre i pressen än ordet YXOR. Men ordet yxor skulle kanske vara svårt för alla vanliga dödliga att förstå vad vet jag.

Persoligen tycker jag det är viktigt att en mission är blandad mellan både nybörjare och en bra portion (runt 50%) veteraner som kan vara med och se till så att missionen löper på ett bra sätt. Detta för många av veteraner besitter kunskaper som man inte kan inhämta genom att läsa en en bok eller på en kurs.

En utlandsmission är inget vanligt jävla 7 till 16 kneg. Det är en väldigt speciell miljö och arbetsklimat. Hemma så kan man ju alltid gå en annan väg om man har ett problem med någon men där nere trampar man på varandras tår varje dag pga yta vi är tilldelad. Kommer man inte överens blir det lätt en konflikt som måste lösas snarast annars blir det lilla problemmet snabbt ännu värre och sen kanske det inte kan lösas alls.

Nu börjar det låta som USA det här med värderingar, vad är typiskt Svenska värderningar???

Betal skatt, åka på chartersemster i juli, Titta bort och hålla tyst när något är orättvist är detta dom menar???

Nu är det så att de "svenska värderingarna" inte handlar om vad "medelsvensson" känner för utan det handlar om riktlinjerna - eller lite allmängiltigt uttryckt: strategin - för svensk utrikespolitik.

Och då är det så att ett av riksdagen beslutade målen är att jämlikhet mellan män och kvinnor skall råda.

Därför är det ointressant vad ÖB, Gunnar Jonasson eller Anders W Berggren tycker. Däremot är det synnerligen intressant vad AD anser.

offtopic: Men vad stå egentligen 81 i Lillebror81 för?

Edited by Ivar_Artilleri

Nu är det så att de "svenska värderingarna" inte handlar om vad "medelsvensson" känner för utan det handlar om riktlinjerna - eller lite allmängiltigt uttryckt: strategin - för svensk utrikespolitik.

Och då är det så att ett av riksdagen beslutade målen är att jämlikhet mellan män och kvinnor skall råda.

Därför är det ointressant vad ÖB, Gunnar Jonasson eller Anders W Berggren tycker. Däremot är det synnerligen intressant vad AD anser.

Självklart skall jämlikhet råda!!!

Men de här svenska värdernara som de sk Legionärerna har tappat skulle varit intressant att veta vad det är dom har tappat.

Nej, avvakta officiel utredning och som vanligt sålla info från media med luskam................

Utredningen är väl redan klar?

Eller menar du en intern utredning inom FM?

Utredningen inom FM.... Vilket Skämt!

jag var nere i Kosovo under denna tiden som detta speciella fallet Anmäldes/uppdagades..... när detta blivit känt att en anmälan inkommit så sändes FMUG ner till Kosovo för att förhöra alla inblandade som var kvar på bataljonen....( Anklagade och ev. omnämda vittnen). resultatet blev en Grillning Gigantea... och detta inkluderade även CO, COS, PC, STF. PC, Pastorn mm.

efter detta så kom FMUG att lämna in sin rapport till GRO... där hela rapporten hemligstämplades.... så även för C OPIL och C ATK... så slut kontentan av detta fallet blev inte känt av oss där nere...

att nu JÄMO tar upp fallet igen kan kanske vara bra... att man får slut på detta en gång för alla och kanske man kan reda ut vad som igentligen hände!

//

RescueTeam :D:D