Jump to content

Mygg, knott, blinning och broms

Nestor

Vilket av dessa gissel är värst?  

123 members have voted

1. 1. Vilket av dessa gissel är värst?

• Broms
      27
    • Mygga
      39
    • Knott
      31
    • Blinning
      11
    • Annan
      5

Recommended Posts

Myggorna avlades fram på statens rasbiologiska institut någon gång på 30-talet för att driva bort alla icke svenskar. Tyvärr så hade man bortsett från att landets befolkning är uppbyggd av tusental år av invandring och den enda riktiga svensken var en enögd älg boendes i närheten av skensbro och han under oklara omständigheter hösten 1977. Så nu får vi dras med helvetet.

Broms bett gör ju ont så in i h*lvete! Men dom kommer ju inte i stora flockar. Ett otyg som inte fanns med på listan är svidon, mikroskopiska knott som biter obemärkt, men efter ett tag så svider betten onödigt mycket. Vet dock inte hur långt ner i landet dom finns, eller om det bara är något vi får dras med här i skogen.

Jag förmodar att med "Broms" menas Fäbromsen vilket är mellan 2-5cm lång

Samt att med "Blinning" så menas Blindbromsen vilket är lite större än en normal fluga.

Om man räknar dem en och en så är ju helt klart fäbromsen den värsta, men i flocker så finns det inget värre än blinningar som sticker hål överallt som så man ser ut som om man släpats genom ett taggigt buskage.

Du har däremot glömt den klart värsta av de alla nämnligen Stickflugan vilket ser ut som en vanlig fluga fast den har gulfläckiga vingar. Dens bett gör lika ont som en fäbroms samt att de attakerar i flocker. De biter tillochmed igenom jeanstyg.

Hehe, jag blir inte stucken av mygg eller knott (jag får inga märken av det iaf). Jävligt skönt faktiskt :baskerHV:

Dock så irriteras jag fortfarande av dem. Som flera andra säger kan man inte sova om det finns en surrande mygga i sitt rum. Bromsar hinner aldrig bita en (eller också tål inte heller de mig) så därför är myggan det största gisslet för mig, p.g.a. dess surrande.

Dock är det inte så stort gissel... muhahaha

Jag förmodar att med "Broms" menas Fäbromsen vilket är mellan 2-5cm lång

Samt att med "Blinning" så menas Blindbromsen vilket är lite större än en normal fluga.

Mig veterligen är det regnbromsen (Haematópota pluviális)

som kallas för blinning, även om jag kan tänka mig

att namnet blindbroms också används.

Hur som helst c:a cm-långa dumma, men tjurskalligt envetna djävulstyg

vars honor suger blod från f.f.a. boskap, men även från människor.

De är särkillt aktiva när regnet hänger i luften.

Jag blev biten hundratals gånger av de små asen förra sommaren

men å andra sidan så slog jag ihjäl tusentals.

Mygg är helt klart värst, dom tar aldrig slut hur många man än slår ihjäl.

Synd att inte myror var med som ett alternativ. Jag hatar när man har hittat och intagit den perfekta eldställningen bara för att upptäcka en arme av myror som framrycker uppför höger byxben...

KNOTT!!!

Dom far in överallt näsa,mun,ögon,öron samt att vissa typer håller sej på marknivå och biter sönder fotleder efter regn. Utrota knotten gärna nu.

:)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...