Jump to content

Fiktion eller verklighet?

Recommended Posts

Det här kanske låter konstigt. Jag vill egentligen ha klarhet över en sak. Var det verkligen så att en sovjetisk fregatt baserad i Baltikum "kapades" av dess baltiska besättning, varvid dessa försökte nå svenskt territorialvatten men sänktes av sovjetiskt attackflyg strax söder om Gotland på 70-talet? Jag har för mig att jag läst att ngt sådant har ägt rum (kanske så tidigt som på 40-talet) men sedan har diverse fiktiva romaner (såsom Operation Garbo-serien, Guillo-böckerna?) tagit upp samma sak så nu har jag svårt att skilja på vad som är sant och vad som är påhittat. Frågan är alltså: Har ett sovjetiskt örlogsfartyg kapats av dess besättning under kalla kriget och försökt fly till Sverige? Isånafall; när var det, och hur gick det till?

Re: Fu Johanson:

Tack Fu Johanson! När jag för några år sedan var intresserad av kalla kriget-incidenter samlade jag på diverse tidningsartiklar (elektroniska såsom papper) men sedan slängde jag tyvärr bort dom. Efter jag fann den här sidan väcktes intresset till liv igen men nu är mitt "arkiv" tyvärr borta.

På tal om saker om aldrig blir offentligt. Kommer ihåg en incident i början på 90-talet (bara ett ngt år före I 14 i Gefle skulle läggas ned) så grep Gävlepolisen två ryska medborgare som fotograferade I 14´s regementsområde (har för mig att det var 1991). De var legitimerade som polska långtradarchauförer å hade helt enkelt parkerat sin långtradare för att gå ut å knäppa lite "naturbilder" på omgivningen omkring I 14. Rätt sjukt egentligen, kalla kriget var slut, I 14 var slut, ändå var spionaktiviteten såpass het. Om jag minns rätt så lät gävlepolisen ryssarna lämna häktet efter ett dygn i "brist på bevis". SÄPO tyckte väl att dom inte kunde åstakomma ngn skada i sitt spionage å eskorterade dom ur landet...

Guest Greven

Svaret på din fråga är ja! Det har hänt. Det är även så att sverige nåtts av vissa av dessa avhoppare. Vad jag vet har det vid ett antal tillfällen från 1945 dykt upp diverse personer bland annat på en stor ö strax ost om Öland i civila fartyg (trålare och annat). På samma ö fanns/finns en individ bosatt som i i modern tid var ledande i en av våra baltiska grannländers motståndsrörelse (mer än en gång lär denne person ha sammanträffat med svensk militär personal).

• 2 weeks later...

Det var ingen ovanlighet att forna sovjetmedborgare försökte fly till väst, och då är Sverige inget undantag. Ovanstående berättelse har jag också hört, men minns dock ej källan.

Incidentern på I14 är ingen engångsföreteelse, och spionverksamhet är inget som isolerades till kalla kriget. Det finns än idag spioner i Sverige.