Jump to content

C FbjS övning utbildningskontroll


Recommended Posts

( Saxat ur www.f7.mil.se )

 

Chefen för Flygbasjägarskolans (C FbjS) övning syftar till att kontrollera flygbasjägarsoldatens

utbildningsståndpunkt avseende förmågan att lösa uppgifter i troppstorlek. Detta innebär att tropparna

skall kunna lösa sina uppgifter under en längre tid dygnet runt utan vila.

 

I år startade övningen på måndag v 14 och pågick till torsdag samma vecka. Övningen var uppdelad i två

skeden där det första skedet ihuvudsak syftade till att kontrollera deras allmänna soldatkunskaper under

fysiskt krävande omständigheter. Det första skedet inleddes med 20 km snabbmarsch. Efter snabbmarschen

följde en rad olika moment såsom orientering, vapentjänst, sjukvårdsmoment.

 

Övningens andra skede påbörjades sent på tisdags kvällen. "Det längsta spåret" hade börjat och skulle

fortlöpa i 36 timmar. Huvudmomentet i skede två var att förfölja ett spår under en längre tid under

dygnets alla timmar i svår terräng. Spårläggarna var prickskyttar från den egna plutonen. På så vis

kunde båda sidorna öva sina olika förmågor. Efter ca 15 km förföljning närmade tropparna sig Hunneberg.

Väl uppe på Hunneberg ställde 50 st trötta och stolta flygbasjägare upp för att ta emot sitt utbildningstecken.

Dessa flygbasjägare representerar väl innebörden av utbildningstecknet, Svärdet: seger, erövring och framgång.

Lodjuret: flexibilitet och anpassning till nya miljöer. Lagerkransen: kunskap och skolning.

 

BB.%20Flygbasjägare%20på%20väg%20upp%20till%20Hunneberg.jpgAvlämning%20till%20Chefen%20för%20Flygbasjägarskolan.jpg

Flygbasjägare på väg upp till Hunneberg. ......... Avlämning till Chefen för Flygbasjägarskolan

 

Utdelning%20av%20utbildningstecken.jpgSpecialutb%20tecken%20M99%20FBJ.jpg

 

Utdelning av Specialutbildningstecken M/99 ..............................Specialutbtecken M/99 för Flygbasjägare.

Edited by LYNX
Link to comment
Share on other sites

Är en tropp i det här fallet 3st patruller (3 x 5 = 15 man)?

Baskertecknet, är det för någon som missat baskerprovet men får det nu istället?

 

Kommer FBJS vara med på årets FVÖ (motsv) och i så fall på vilken/vilka bas(er)?

Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat grabbar!

Hoppas att jag själv kommer så långt en dag. :blink: .

Infohelg om 2 veckor!.. Skall bli spännande att träffa inneliggande och se hur miljön ser ut kring f7.

 

Jag önskar att blågul ska ge oss tillbaka vår tråd om Flygbasjägarna..

 

Och Lynx: Du skulle gärna gjort om det där va? :D

Link to comment
Share on other sites

jpeg4sold.jpg

http://www.f7.mil.se/images/local/jpeg4sold.jpg

 

 

 

 

Om man tittar lite noga ser jag inte ett enda par 90 kängor. Dock verkar Meindl vara väl representerade.

 

Är det en slump att alla har köpt samma känga eller har de fått ut meindl kängor ?

Edited by målobs
Link to comment
Share on other sites

Om man tittar lite noga ser jag inte ett enda par 90 kängor. Dock verkar Meindl vara väl representerade.

 

Är det en slump att alla har köpt samma känga eller har de fått ut meindl kängor ?

Mja...inte riktigt va ;)

 

 

meindl.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om man tittar lite noga ser jag inte ett enda par 90 kängor. Dock verkar Meindl vara väl representerade.

 

Är det en slump att alla har köpt samma känga eller har de fått ut meindl kängor ?

Mja...inte riktigt va ;)

 

 

meindl.jpg

Mycket snyggt lek med bilden må jag säga.

 

Frågan kvarstå dock av 10 st man ser skorna någolunda på är bara 3 st M90.

Link to comment
Share on other sites

Oz: Off-topic, men: du skulle inte kunna hålla lite photoshop-skola? Begriper inte riktigt hur du får ihop allt ibland..!  :D

 

Menar du att folk mixtrar med fotografier?! :)

 

Det är tur att jag bara har orginalbilder, den här gubben

går inte att lura. :D

 

Airforce%20pudel.jpgKamphund.jpg

Link to comment
Share on other sites

Å, fy fan vad kul! :baskerFN:

 

Attackpudeln Pompe lotsar fram sin förare till den flyende fienden... Pompe biter genast tag i fiendens hälsena som utan uppmaning och förhörstekniker lämnar de uppgifter som anses nödvändiga för vidare åtgärder...

Edited by Fbj972
Link to comment
Share on other sites

"Vi" har haft en kungspudel på en KFÖ, så det är inte alldeles långt från sanningen.

Men å andra sidan så är jag ju inte gammal Flygjäsbagare...

Men stackars hundföraren var inte glad när han fick den tilldelad. :P

Link to comment
Share on other sites

"Vi" har haft en kungspudel på en KFÖ, så det är inte alldeles långt från sanningen.

Men å andra sidan så är jag ju inte gammal Flygjäsbagare...

Men stackars hundföraren var inte glad när han fick den tilldelad. :P

En sån story berättade min plutch på BA03.

Hundförarna stog förväntansfulla vid utdelningen av hundar.

Det var shäfrar, labradorer och, mitt i alltihop, en lejonklippt kungspudel. :D

Den hunden var dock överjävlig på sitt jobb.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Då försöker med vit attackhund misslyckades har skolan

gått i mitt spår och valt att jobba med Lodjur. ( I LYNX värld

är det skönt att vara LYNX, jag är den coolaste killen jag känner.

Sen har jag ju inga kompisar men ändå :blink: )

 

Kamphund.jpgFBJ%20Lo.JPG

Link to comment
Share on other sites

Målobs:  De har fått köpa kängorna själva, i shoppen. Till ett hyffsat pris dock! 

 

Källa: En snubbe ur Inneliggandekull!!

Du råkade inte få veta till vilket pris. Skulle ju vara skoj att få pejl på.

 

/målis

Link to comment
Share on other sites

Ska om tre dagar på Fbj:s infohelg och undrar om det är stor skillnad på Meindl-kängor o vanliga M/90?

Är det att rekommendera att skaffa egna kängor om man ska genomföra sin värnplikt på ett förband såsom Flygbasjägarna?

 

Vad kostar ett par sådana Meindl-kängor?

 

Mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

Då försöker med vit attackhund misslyckades har skolan

gått i mitt spår och valt att jobba med Lodjur. I LYNX värld

är det skönt att vara LYNX, jag är den coolaste killen jag känner.

Sen har jag ju inga kompisar men ändå  :Malaj:

LYNX, du ska DRICKA kaffet...inte röka det..!! :lala:

;)

Link to comment
Share on other sites

Ska om tre dagar på Fbj:s infohelg och undrar om det är stor skillnad på Meindl-kängor o vanliga M/90?

Är det att rekommendera att skaffa egna kängor om man ska genomföra sin värnplikt på ett förband såsom Flygbasjägarna?

 

Vad kostar ett par sådana Meindl-kängor?

 

Mvh Christian

Kör med 90-kängorna till och börja med. Sen lär du märka om du tycker att det är värt att lägga pengar på någon annan känga.

 

Meindl Performance som jag antar att det på bilden går lös på ca 2500-2800 om man köper dem i vanliga butiker.

 

/målis

Link to comment
Share on other sites

Jo det kan vara en bra idé med egna kängor typ Meindl - Vridstyva och fodrade med membran är att föredra i de flesta fall....

 

M90 kängan fungerar på många sätt tillfredställande i de flesta situationer, men mindre bra i trglådan med mkt buren utrustning.

 

VÄNTA dock med inköp tills du ryckt in!

 

Efter GSU kommer det säkert finnas möjlighet att köpa exvis Meindl Performance (representerade på bilder ovan), genom FM/gruppköp till omkring 2/3 delar av normalpris.

Edited by Razvedka
Link to comment
Share on other sites

Ska om tre dagar på Fbj:s infohelg och undrar om det är stor skillnad på Meindl-kängor o vanliga M/90?

Är det att rekommendera att skaffa egna kängor om man ska genomföra sin värnplikt på ett förband såsom Flygbasjägarna?

 

Vad kostar ett par sådana Meindl-kängor?

 

Mvh Christian

Kör med 90-kängorna till och börja med. Sen lär du märka om du tycker att det är värt att lägga pengar på någon annan känga.

 

Meindl Performance som jag antar att det på bilden går lös på ca 2500-2800 om man köper dem i vanliga butiker.

 

/målis

Tips: http://www.torsbohandels.com, Meindl Performance 2195kr.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

När vi i senaste kullen 03/04 låg inne (vet inte hur det varit tidigare år) så erhöll vi ett fritidsbidrag på 1000:-. Jag själv använde självklart dessa pengar för att reducera priset på mina Meindl ;) Dagens jägartips för kommande lodjursungar!

Link to comment
Share on other sites

När vi i senaste kullen 03/04 låg inne (vet inte hur det varit tidigare år) så erhöll vi ett fritidsbidrag på 1000:-. Jag själv använde självklart dessa pengar för att reducera priset på mina Meindl ;) Dagens jägartips för kommande lodjursungar!

Uppfattat! Änsålänge så tycker jag mina m90 funkar fint, då har jag såklart aldrig varit ute med dom i regn och liknande B) .. har hört att dom börjar ta in vatten efter några timmar.. Rätt fint att behålla sina lumparkängor också så visst.

 

Det börjar dra ihop sig, bara 2 veckor och en helg kvar tills man är FBJaspirant. Ska bli spännande å få sin romantiserade jägarbild spräckt :navy: ..

Link to comment
Share on other sites

Angående MEINDL Performance !

 

Eller så köper man dem ifrån Tyskland och får lite pengar över till ytterligare någon "bra-att-ha-pryl".

 

http://www.nargang.de/index.html?military_schuhe.htm

 

Scrolla ner

 

Pris: EUR 169.00 = Cirka: 1 532,29 SEK

Det bästa är väl om man kan prova kängorna i en butik innan man beställer via internet så att man är säker på att kängan sitter till 100%. Inte kul att punga ut med en massa kosing och märka att dom klämmer lite.

Link to comment
Share on other sites

Guest Andrew
Angående MEINDL Performance !

 

Eller så köper man dem ifrån Tyskland och får lite pengar över till ytterligare någon "bra-att-ha-pryl".

 

http://www.nargang.de/index.html?military_schuhe.htm

 

Scrolla ner

 

Pris: EUR 169.00  = Cirka: 1 532,29 SEK

Det bästa är väl om man kan prova kängorna i en butik innan man beställer via internet så att man är säker på att kängan sitter till 100%. Inte kul att punga ut med en massa kosing och märka att dom klämmer lite.

Självklart så provar man först i butik hemma i Sverige.... det känns väl alltid tryggare att få klämma och känna oavsett om det gäller skor eller någon annan pryl.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Angående kängorna vi har, de flesta har köpt dem i "personalshopen" till överkomligt pris och det är inte Meindl, utan Haix Tibet(mkt snarlika).

Och förresten... för er som funtar på att köpa, som sagt, vänta ett tag, ni lär inte behöva såna förrän i höst när det blir blött och jävligt. B)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...