Jump to content

Fjällvandring


Guest Sudden

Recommended Posts

Guest Sudden

Fortsätter med ämnet fjällvandring från tråden Kängor i mtrlplatsen.

 

Orientering: Jag skall upp och fjällvandra med två andra i sommar. Första gången för mig och en av de andra. Så jag uppskattar alla råd och tips som jag kan få.

 

Från Ralph:

Först gäller det att du har marschvana innan du ger dig ut. Det är klart obra att märka att du inte klarar av att fortsätta för att fötterna är paj efter en vecka. Det ska heller inte vara en pina. Jag har haft 5 år av marscher i hemvärnet en gång i månaden så mina fötter klarade sig utan problem. Är du ovan bör du börja marschträna redan nu. Kängorna är viktiga att gå in och testa så att de passar dina fötter. Jag hade m90 kängor. Viktigt att inte glömma är ett bra par strumpor. Det spelar ingen roll vad du har för grymma kängor om du har på dig kassa strumpor. Använd ett par tunna i ull längst in och ett par något tjockare utanpå. Får du lätt skoskav bör du tejpa fötterna med elastoplast.

 

Utrustningen styrs av ifall du har tänkt sova i tält eller i stuga och om du ska bära med dig all mat. Vatten är iaf inga problem i fjällen då det vimlar av rena bäckar. Dock är en Camel Back att rekomendera för att smidigt få i sig vatten. För att komma undan den värsta hettan gick jag och brorsan på natten. Det var midnattssol så det var inga problem att se.

 

Bär du med dig mat rekomenderar jag frystorkat från Wildlife eller Real. Två veckors mat i konserver är mycket tungt. Vi hade hälften av maten i konserver och pasta (tonfisk/makrill och makaroner) och hälften i frystorkat. Packningarna vägde strax under 50 kilo i början och var nere runt 40 efter 10 dagar (vi vägde packningen vid fjällstationerna). Nästa gång blir det 100% frystorkat. Det går även att torka själv, har dock ingen erfarenhet av det själv. Ett hett tips är att ta med exempelvis tunnbröd och mjukost. En helt underbar moralhöjare som bryter av från det frystorkade.

 

Håll nere på ombytena och skaffa ett lätt tält och en lätt sovsäck. Som jag nämnde ovan vägde packningen 50 kilo till en början - det är egentligen för mycket när man går i fjällen. Strumpor klarar du dig på 3-4 ombyten och skjortor 2. Sen är det bara att tvätta. Det är enormt viktigt att inte slarva med strumpbyten. I övrigt gäller det att tänka igenom vad du har med dig. Allt skit man sällan använder väger förvånansvärt mycket.

 

Skaffa en bra ryggsäck om du bär mycket. Jag hade en Berghaus Vulcan (syns fullpackad bakom mitt huvud i min avatar). Den är helt underbar.

 

Tältet bör vara ett 3 säsongs-tält om du inte ska ha det på vintern, då måste det vara 4. Sovsäcken bör åtminstone klara 0-gradigt. Det kan bli riktigt kallt på fjället även under sommaren.

 

Glöm heller inte att ta med ett par vadskor. Ett par gamla gympaskor funkar bra. Vada kan jag nästan garantera att du kommer att behöva - iaf om du inte tar med dig vadskor. Att vada barfota är idioiskt eftersom du kan skära dig på stenar.

 

Jag kan varmt rekomendera trakten mellan Abisko och Kebnekaise. Vi gick från Abisko mot Keb och svängde av bort från Kungsleden mot Norge ett par mil i ett bergspass på över 1000 meters höjd för att komma av från "motorvägen". Kungsleden är bra om man är ovan då den är väl upptrampad och har tätt mellan stugorna. Dock tyckte vi att det var lite tråkigt med en massa människor. Finast var det att gå på renstigarna när vi svängde av från leden, dock är det otroligt jobbigt att hoppa mellan block med den packnigen i en halvmil för att sedan vada var hundrade meter i en halvmil till. Men som sagt, vackert var det. Att avsluta med att bestiga Kebnekaise var oslagbart. Jag kan även rekomendera trakten kring Sylarna (Jämtland?) även om det inte är samma högalpina terräng som kring Keb.

 

Turförslag finns bortsett från Utesidan på STFs hemsida, ex http://www.svenskaturistforeningen.se/stat...r.asp?an_id=373.

 

Att orientera är inga problem så länge du har lite orienteringsvana och kan läsa karta och kompass. Fjällkartorna är mycket bra. Du bör dock tänka på när du går med tanke på mängden smältvatten. De små bäckarna i slutet av sommaren är forsar i början. Ett annat pluss med slutet av sommaren är att det är färre mygg.

 

Det var bara en del av vad jag kan ge dig för råd. Hoppas att det inte är allt för rörigt och att jag inte slår in alltför många öppna dörrar - jag vet ju inte hur mycket du redan vet. Sen kan du även få tips på informativa hemsidor och närmare tips på turer och utrustning. Jag vet dock att det vimlar av folk här på forumet som har mångdubbel erfarenhet jämfört med mig. Om du väntar så lär de ha en mängd att lägga till.

 

Från Vinter:

Regnkläder är ett hett tips, ta inte med en vanlig lätt syntet skaljacka och hoppas att den håller måttet. Lärde mig den hårda vägen efter ett antal timmar regn. Vädret vänder väldigt snabbt på fjället. Har du råd skaffa ett Gore-tex ställ. Vilket ger ett ställ som kan användas till alla väder.

 

Regnskydd till ryggsäck är också ett måste. regnade riktigt mycket förra året när jag var uppe, har man otur så.

 

Lundhags har ett väldygt bra (och dyrt) strump sätt med en inner och en ytter strumpa, vilket ger mindre friktion, skulle oturen vara framme är compeed väldigt bra att ha för att kunna fortsätta färden med mindre obehag.

 

Dessutom rekomenderar jag gaskök, eller ett multikök. Vilket väger mindre än att konka på ett antal flaskor T-sprit, om du nu planerar att vara ute upp till en månad.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply
Tack för alla tipsen Ralph och Vinter.

 

Gjorde lumpen i år, så marschvana har jag. Körde alltid med dubbla strumpor. Tänkte ha med oss wildlife och norska drytech att äta.

Funderar på sandaler som vadskor...funkis?

Troligtvis kommer vi att gå i trakterna vid sylarna, storulvån och blåhammaren.

 

Regnkläder är redan noterat.

Angående regnskydd till väskan. Det fungerar inte med en svart sopsäck bara?

Köket blir nog ett vanligt spritkök. Med tanke på våran budget.

 

Det jag inte hade räknat med var att det skulle bli så dyrt.

Jag har en hel del saker att köpa, t.ex. ryggsäck, sovsäck och kängor. Samt att tågresan upp kostar en hel del när man bor i södra sverige också.

 

Jag tar och startar en ny tråd om fjällvandring i markan, så kan vi fortsätta där.

 

Tack än en gång!

/Sudden

 

Sandaler borde funka bra. Det viktiga är att ha en sula. Det bästa är dock ett par skor till våtdräkt. Har en polare som hade det som vadskor. Fördelen är att man inte får kramp i fötterna lika lätt. Bäckarna är ju smältvatten och direkt ovarma.

 

Första resan blir dyr då det är en del investeringar i mtrl. De stora puckarna kan man dock använda under kommande resor så på längre sikt blir det inte lika farligt. Både ryggsäck, sovsäck och kängor håller i flera år. Ju längre du ska vara ute desto större krav ställs på din utrustning. Att vara ute i ödemarken i 2 veckor är mycket längre än vad man tror.

 

Resan var billigare än vad jag trodde. Strax över 1000 kr t/r för vuxen från gbg. Dock var det frystorkade dyrare än vad jag hade tänkt, så det jämnade ut sig. Reals frystorkade (antagligen de norska fieldmeals du tänker på, samma som FM har) smakar riktigt bra men ligger runt 70 medan Wildlife ligger runt 50 och får iaf klart G. Reals torskgryta uppe på Kebnekaises topp hör till det godaste jag har ätit. En riktig festmåltid!

 

Något jag kommer att tänka på mer under kommande fjällvandringar är värdet av små avstickare utan packning. Det kan vara värt att bara gå ett par mil varje dag för att istället hinna med små toppturer och annat. Samtidigt har jag lärt mig att det inte finns några "små" avstickare. Man tror att det bara ska ta en timma upp till den "lilla" toppen "en bit" bort, när det sedan visar sig att det tog 4. Tänk även på att en mil i fjällen är mycket mycket längre än en mil brukar vara. ;)

 

Något du heller inte får glömma är att ta med en kamera med mycket film. Det är helt enkelt ett måste.

 

En hel del turförslag kan du även hitta i böcker på biblioteket. När det gäller tips för resan kan du hitta en mängd guldkorn i Lars Fälts (mannen som skrev FMs överlevnadshandbok och om jag inte missminner mig startade överlevnadsskolan) böcker, främst boken Uteliv.

 

Det vore intressant att få veta var du gjorde vpl. Du har inte skrivit in det i din profil.

Link to comment
Share on other sites

Alltså. Man kan ju tro att det rör sig om en militärövning när man läser vad allas våran erfarne Ralph skriver. Syftet med att göra utflykter civilt är väl att man ska njuta och vara just...civil.

Sitta och käka frystorkat i 2 veckor är nog något som ingen vill och framför allt inte om man inte behöver. Mat måste ju faktiskt inte vara antingen frystorkat eller konserv. Finns ju rätt mycket annat däremellan (nudlar, cous cous, ris, pasta etc) och sen går det att slänga in lite vad som helst därtill. Plus att det faktiskt är tillåtet att uppsöka civilisationen då och då för att införskaffa mer mat. Sen går det ju också även att fånga och jaga mat (läs: fiska).

Att käka Wildlife/Drytech i 2 veckor blir ju dessutom inte speciellt billigt. En måltid ligger runt 70kr vilket skulle bli 2x14x70 (för lunch och middag) dvs nästan 2000 spänn! Jag vet då betydligt roligare saker att lägga pengarna på.

 

Sen läste jag att du utöver kängor även behövde ryggsäck och sovsäck. Dessa två brukar kosta en hel del och är man inte ute så ofta att man känner att man verkligen behöver ha egna så går det ju att låna. De flesta känner alltid nån som har en sovsäck eller ryggsäck att låna ut. Totalt onödigt i mening att köpa en ryggsäck för 2000kr bara för att använda den 3-4ggr/år. Samma sak för tält men det kanske du hade.

 

Slutligen tycker jag alltid att den här typen av frågor blir bemötta fel här på forumet. Någon frågar om tips på ryggsäck och svaren blir vanligast att man ska välja Berghaus Vulcan eller LK-70. En annan vill ha tips på känga och m/90 eller Meindl blir svaret.

Jag får intrycket av att majoriteten här inte har någon större vandrings-/friluftserfarenhet utöver den de bedrivit i lumpen/FBU/HV. Och materielen de prövat är i 90% av fallen militär. Jag vet att många av er kanske har svårt att förstå det men militär materiel (eller bara materiel med militära färger) är inte bättre än civil. I många fall är den faktiskt t.o.m sämre.

 

För att verkligen få tips vad gäller vandring hänvisar jag dig hellre till Utsidan.se.

 

 

Happy camping!

Link to comment
Share on other sites

Alltså. Man kan ju tro att det rör sig om en militärövning när man läser vad allas våran erfarne Ralph skriver. Syftet med att göra utflykter civilt är väl att man ska njuta och vara just...civil.

Sitta och käka frystorkat i 2 veckor är nog något som ingen vill och framför allt inte om man inte behöver. Mat måste ju faktiskt inte vara antingen frystorkat eller konserv. Finns ju rätt mycket annat däremellan (nudlar, cous cous, ris, pasta etc) och sen går det att slänga in lite vad som helst därtill. Plus att det faktiskt är tillåtet att uppsöka civilisationen då och då för att införskaffa mer mat. Sen går det ju också även att fånga och jaga mat (läs: fiska).

Så väldigt erfaren är jag ju inte ;). Däremot gör jag vad jag kan för att hjälpa till. Har jag fel är det bara att rätta mig.

 

Vad njutning är är högst subjektivt. Det är nog i den änden man ska börja - vad tycker man är kul och vad vill man ha ut av resan? Om man bara vill se naturen räcker det med ett par dagar. Då avgör främst pengarna och övriga intressen om man bor i tält eller hus. Mat och logi är ganska dyrt uppe på fjället. (Den enda civilisation som finns att uppsöka små fjällstugor dit maten körs med helikopter eller skoter - alltså svindyrt.) Men om man inte använder tält och ryggsäck i övrigt kan det endå bli det billigaste alternativet. Jag ville ha en utmaning, både vad gäller att gå långt och klara sig helt utan civilisationen under en längre tid. För mig var det helt perfekt, både en enorm upplevelse, lärorikt och ett kvitto på de kunskaperna jag redan hade. Andra som såg mig och brorsan med berg på ryggen tyckte att vi var tokiga. Som sagt, högst subjktivt.

 

Det vore väldigt intressant om någon har erfarenhet av att torka egna maträtter. Det verkar vara ett toppenalternativ till att köpa frystorkat - både godare och billigare vad jag har förstått.

Link to comment
Share on other sites

Det vore väldigt intressant om någon har erfarenhet av att torka egna maträtter. Det verkar vara ett toppenalternativ till att köpa frystorkat - både godare och billigare vad jag har förstått.

Recept från nätet:

 

Beef Jerky på svenska (torkat kött)

Perfekt som snacks! Och hur lätt som helst att göra.

 

Skär ett bra nötkött (ex. rostbiff) i tunna skivor.

Lägg i en skål.

Salta och peppra med svartpeppar efter behag.

(eller gör en egen blandning ta till Ridderheims "ELD" salt med röksmak)

 

Se till att alla skivor blir kryddade genom att vända bitarna ordentligt.

Lägg ut alla skivorna på en plåt.

Sätt in i ugnen på 50 grader.

Vänd och flytta om skivorna ett par gånger i början av torkningen för att få bort vätskan som samlas under.

Låt vara i ugnen ca 1 dygn (Köttet är färdigt när det är torrt och segt, men inte knaprigt.

 

Att röka det i en rök är godare men ovanstående funkar.

Link to comment
Share on other sites

Ett annat pluss med slutet av sommaren är att det är färre mygg.

Min erfarenhet är att slutet av sommaren är den absolut värsta myggtiden. Efter att den värsta värmen lagt sig och innan det börjar bli kallt på nätterna, är det en direkt plåga att röra sig i skog och mark. Tidig höst, så att det börjar närma sig nollgradigt nattetid är absolut att föredra i mygghänseende.

Link to comment
Share on other sites

Då jag har vandrat både civilt och militärt så skulle jag vilja yttra följande ord: Under en av mina första vandringar så var packning och genomförandet synnerligen militäriskt. Efter den vandringen så lovade jag mig själv att aldrig vandra med en utrustning som uteslutande var M-Märkt. Genom att byta till civil utrustning blev vikten kring 25 kg för 7 dagar. Man behöver inte bära kompletta ombyten till allt. Även om GoreTex är bra så klarar man sig med betydligt äldre kläder. Tre saker som jag alltid tycker att man skall satsa pengar på är: Kängor, ryggsäck och tält. Till allt annat går det att använda budget saker. Jag tycker inte att man skall vada om man inte vet vad man håller på med. Det är en av det vanligaste olyckorna i våra fjäll. Oftast kan man ta sig runt på något sätt. Sist, se till att ni har grundläggande säkerhetsutrustning och en mental handlingsberedskap på att något kan hända.

Link to comment
Share on other sites

Dock var det frystorkade dyrare än vad jag hade tänkt, så det jämnade ut sig. Reals frystorkade (antagligen de norska fieldmeals du tänker på, samma som FM har) smakar riktigt bra men ligger runt 70 medan Wildlife ligger runt 50 och får iaf klart G. Reals torskgryta uppe på Kebnekaises topp hör till det godaste jag har ätit. En riktig festmåltid!

Sluta var så handlingsförlamade.

 

Knorr har pastarätter som man bara tillsätter vatten. Koster ca 15-20 kr. Finns 5 olika sorter tror jag.

 

Coscos är kanon. Lätt och mycket större näringsinnehåll än man tror.

 

Nudlar blandat med en varmakoppen utgör en underbar fika/lätt lunch.

 

Osv osv.

 

jag är varken sugen eller har råd att lägga 70 kr för en måltid i fjällen. Leta lite på nätet lär det finnas mycket olika recept/tips för torkning och matlagning på spritkök.

 

Sen var det vadning. Som någon tidigare nämnde är vadning en av de största olycksorsakerna i fjällen. Ta alldrig någon chans, vada som högst till knäna och om det går använd en vandringsstav eller liknade för att få en tredje stödpunkt. Personligen använder jag ett par teleskopstavar.

När det kommer till skovalet är det teva-sandaler som används.

Detta funkar för mig. Visst det blir lite kallt under tiden, men det fixar sig snabbt när jag får på mig kängorna igen. Samt att jag automatiskt har med mig ett par lägerskor som torkar blixtsnabbt.

 

 

PS.

Utsidan.se kan ju vara ett tips i detta fall. Alla saker som har tagits upp här har diskuterats många gånger där. Men det är ju inte den coolt militära sidan så då kan det ju inte finnas kunskap där. :unsure: Eller ?

Hur är det våra kära blå-gul brukar säga: SÖK (kanske inte bara på SoldF )

DS

Link to comment
Share on other sites

PS.

Utsidan.se kan ju vara ett tips i detta fall. Alla saker som har tagits upp här har diskuterats många gånger där. Men det är ju inte den coolt militära sidan så då kan det ju inte finnas kunskap där.  :lol:  Eller ?

Hur är det våra kära blå-gul brukar säga: SÖK (kanske inte bara på SoldF )

DS

Både jag och oz har nämnt utesidan ;)

 

När det gäller vadning tänker jag främst på grunda bäckar, några meter breda och ett par decimeter djupa. Det behöver man fortfarande vadskor till, men risken är tämligen liten att man skadar sig om man ramlar. Särskillt om man har en vandringsstav med sig. Om man inte ska vada alls blir man tämligen begränsad. Även Kungsleden med en massa plankor och broar har ett flertal platser där små vadningar krävs.

 

Pastarätter är också ett alternativ. Fast dem har jag förträngt. Hade sådana tillsammans med konserver halva tiden (ex barillas tortelini) men dem smakade mkt värre än det frystorkade. Hittar man goda med mycket energi så funkar de självklart. Varma koppen med lite nudlar tror jag däremot inte på. Jag käkade stora måltider rakt igenom, antingen stora pastarätter, mycket makaroner med något kött, eller frystorkat - och jag var endå hungrig. Det går år mycket energi när man går, särskillt i den terrängen.

 

Det finns en del recept på nätet för egen torkning men det brukar inte framgå ex hur länge man behöver lägga maten i blöt. Fast det är ju egentligen bara att börja experimentera :) Tips från folk med erfarenhet av det vore fortfarande intressant.

Link to comment
Share on other sites

Ska man torka livsmedel så låna en bok på biblioteket. Det är inget svårt men det är bra om man har en fullständig handledning, det brukar även finnas recept i sådana böcker.

 

Frystorkade maträtter brukar innehålla väldigt lite energi så man får oftast äta 1,5-2 portioner = Dyrt. Kompletera därför de rätterna med någon näve coscos, pasta eller vad det nu är som passar bäst in i varje maträtt.

Coscos är bra då det räcker att ha varmvatten i en termos och sen bara slå över så får man i sig något att äta, inte en komplett måltid men är man hungrig så är man. :lol:

 

De färdiga pastarätterna som finns i vanliga matvaruaffärer är bra, de har lång koktid i många fall men det kan man leva med om det inte gäller att ha så lätt packning som möjligt. Räkna även här på större portioner.

 

Ta även med mat som går att äta kall, för en snabbfika eller om det händer något.

 

Räkna med en ökad kaloriförbrukning, man gör av med mycket mer kalorier om man går 5-6 timmar per dag med tung packning än vad man tror.

 

Har man inte förstahjälpenutbildning så kan det vara dags att skaffa det, det kan vara långt till närmaste läkare och det skadar inte att ha kunskapen i alla fall så varför vänta?

 

Gå in utrustningen, inte bara kängor och ryggsäckar utan alla kläder ni tänker använda. Det är inget kul att upptäcka att byxorna skaver pga av en söm som sitter fel t ex.

 

Sov över i tältet några helger då och då, fundera hela tiden på vad som går att ändra i utrustninglistan. Öva på att sätta upp och ta ner tältet.

 

Se till att ni inte måste vara på en besämd plats för att passa ett tåg eller liknande och upptäcka att ni måste forcera sista biten, bättre att kunna ta en extra sväng sista dagarna än att beräkna tiden snålt.

 

Ha gärna dagar eller delar av dagar då ni kan lämna all packning och bara gå omkring och njuta.

Link to comment
Share on other sites

Både jag och oz har nämnt utesidan  ;)

Jo jag är medveten om det. Då återkommer ju frågan varför man drar upp en till tråd här. Visst det kan vara skoj att prata med sina soldfvänner men personligen tycker jag att fjällvandring hör hemma på utsidan och militära frågor här. Givetvis inser jag också att dessa det finns lägen där dessa områden tangerar in i varandra. Men ändå.

 

Fast dem har jag förträngt, men dem smakade mkt värre än det frystorkade.

Helt ditt eget problem. Finns säkert många med mig som tycker att dom fukar klockrent. Personligen är jag inte så upphestsad av tanken på att äta frystorkat en vecka eller mer heller.

 

Varma koppen med lite nudlar tror jag däremot inte på.

Också helt din egen personliga preferens. Enligt SoldF 2001 så innehåller en stridsportion 3900 kcal. Ovanståden kombination ger dig lite drygt 500 kcal. Alltså har du fått i dig 1/8 av dagbehovet. Givetvis kompleteras detta med lite några mackor eller liknande Detta tycker jag är klockrent när jag tillexemple gör en topptur eller likande. Det bästa med hela att man man inte ens behöver ta fram spritköket (eller släpa med det på toppturen) om man har med sig en termos.

 

När det gäller vadning tänker jag främst på grunda bäckar, några meter breda och ett par decimeter djupa.

Hoppa :P

 

Det finns en del recept på nätet för egen torkning men det brukar inte framgå ex hur länge man behöver lägga maten i blöt. Fast det är ju egentligen bara att börja experimentera  :lol: Tips från folk med erfarenhet av det vore fortfarande intressant.

Just dessa tips tror jag att det är mindre sanolikt att hitta på SoldF. Finns säkert någon hemsida eller ett forum om bara detta om man orkar söka lite.

 

Nämnen titta, det tog mig ganska precis 20 sek att hitta en sida hur man torkar mat.

Hur man torkar mat

 

 

De färdiga pastarätterna som finns i vanliga matvaruaffärer är bra, de har lång koktid i många fall men det kan man leva med om det inte gäller att ha så lätt packning som möjligt. Räkna även här på större portioner.

Knorrs pasta har en koktid på 5 min. Tycker jag är helt ok.

Dock gäller som sagt att ta till lite extra i portionen. Vanligen tycker jag en påse (2 port enligt påsen) är lagom till mig själv.

 

God tur

/Målis

Link to comment
Share on other sites

min (lilla, men nyttiga) erfarenhet:

 

Berghaus Vulcan = Ganska bra. Bekväm att bära, men ganska tung konstruktion (altså ryggsäcken i sig väger ganska mycket), lämpar sig inte om man är så smal som jag.

 

LK 70 = Helt värdelös. Obekväm, svår att fördela packningen, dåliga bärrämmar som skär in i axel- och nyckelbenpartiet och som dessutom tenderar att gå upp hela tiden.

 

Haglöfs SEC 75-liters = MVG. Väger lite, många pack- och fästningsmöjligheter, mycket bekväm att bära, inte överdrivet dyr (särsilt om man fått den i julklapp :P )

Link to comment
Share on other sites

När jag var ute i grön-kläderna och vandrade i fjällen så tröttnade jag snabbt på det frystorkade. Konserverna var ännu värre. Eftersom jag inte hann/orkade rengöra spritköket slutade det hela med att jag käkade chokladkakor under en stor del av vandringen istället. Glockrent. B)

Link to comment
Share on other sites

@Sudden

 

Kläder att vandra i: Kort sagt kan man säga att du får vad du betalar för, i de flesta fall. Att köpa sin första "kompletta" vandringsutrustning brukar ofta bli någon kompromiss, i och med att plaggen är dyra så har man ofta inte råd att köpa toppgrejer direkt. Blir då vädret dåligt och man har halvdana plagg så sjunker lusten att vandra vidare ganska drastiskt, har du tur med vädret däremot så funkar billigare plagg i stort sett lika bra.

 

I min mening om man har begränsad ekonomi så tycker jag att man kan tumma lite på jackan och byxorna vad gäller kvalité, men absolut inte på ryggsäcken och kängorna. Det är svårt att ge bra tips, men försök hitta något som passar dig både funktionsmässigt som plånboksmässigt. Märker du att du verkligen tycker om att vandra och vill göra det fler gånger så är det lätt att "köpa upp sig" till nästa gång med bättre grejer. Samt till sist, gå in i en friluftsbutik med kunnig personal och förklara läget för dem. Att du vill vandra men har en begränsad ekonomi så kan dom hjälpa dig med det mesta.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör den brittiska stilen 99% av tiden.

Shorts i alla väder under barmarksperioden.

Har man regnstället på och vandrar i relativt högt tempo så blir det fuktigt inifrån i alla fall. Fryser man om benen får man öka tempot.

 

Man upplever en hel del i de svenska fjällen.

 

Sommaren -94 mötte jag en finne ca 10 km N Vakkotavare på Kungsleden. Jag hade Vakkotavare som slutmål. Han skulle gå kungsleden norrut till Abisko + en avstickare till Keb. Han planerade att vara ute i ca 10 dagar. Han var klädd i en wct träningsoverall och hade sin utrustning i 2 st reseväskor. (Han skulle bo på/i STF´s fjällstationer/stugor).

 

Sommaren -98. Möter 3 män i från stockholm som planerade att cykla MTB från Keb station upp till sydtoppen via västraleden för att sedan cyckla till Narvik på 2 dygn. Efter 3 timmar lämnade de cyklarna och gick upp och sedan cyklade till baka till busstaionen i Nikkaloukta.

 

Vada bara om ni vet vad ni gör!

Link to comment
Share on other sites

Vad har ni för tips vid infanterield?

Vad gör man om ryggsäcken skaver? Biter ihop? Eller kan man göra nått mot det? :camo:

Se till att du kan din säck.

Prova att packa den hemma innan och testa stabiliteten genom att luta dig från sida till sida, känns det bra och du har packat rätt så ta en liten provtur på en timme. Checka så att tyngdpunkten ligger rätt annars så äre bara å packa om.

 

softpv.gif

ramv.gif

skala.gif

 

Det är svårt att packa som på bilden då man alltid vill ha tex sovkläderna eller sovsäcken längst ner då man vill ha den sist på dagen, men det är också en träningssak.

 

Men ger er inte i kast med att dra upp till abisko om ni inte har någon med erfarenhet med er, ta lite kortare turer hemmaomkring i skogen istället.

 

(Nu står min ryggsäck här brevid mig färdig att hänga på mig ut i Dalaskogarna imorgon =) )

Link to comment
Share on other sites

Dom viktigaste delarn är Kängor, Ryggsäck, sovsäck,tält, resten är relativt.

 

För ryggsäck är vulcan mitt val:

http://www.recon.se/

 

Sovsäck, tja en billig haglöfs sovsäck för under tusingen ska fungera. Finns på dom flesta sportbutiker.

 

Tält beror på var och när, men på sommaren funkar nog ett 2 säsongs kupol.

 

Och glöm inte en påse med aroma kryddor, eller kryddor du gillar till käket, alternativt något som helt dödar smaken.

Link to comment
Share on other sites

En bra ryggsäck skaver inte. Om så endå är fallet funkar alltid elastoplast. Tejpa över där det skaver så märks det knappt. För att undvika infanterield är det ventilation som gäller - ex genom öppen gylf, shorts och byxor i ett material som andas.

 

Se i vilket fall till att prova din utrustning under ett par helger hemma så slipper du märka en vecka från civilisationen att mtrlen är kaiko.

Link to comment
Share on other sites

Vad har ni för tips vid infanterield?

Babypuder

 

oz

Apr 12 2004, 01:40

 

Jag vet att många av er kanske har svårt att förstå det men militär materiel (eller bara materiel med militära färger) är inte bättre än civil. I många fall är den faktiskt t.o.m sämre.

 

Håller helt med. Den civila mtrl. har sprungit ifrån den militära med stormsteg!

Link to comment
Share on other sites

Fjällräven har en hel del bra byxor som man med ett enkelt handgrepp (dragkedja) kan göra om till shorts. Dessa är mycket bra om man vandrar i fjällen eftersom de är slitstarka, bekväma och är gjorda av tyg som andas.

Link to comment
Share on other sites

TABASCO!

 

Sen behöver man inte längre diskutera vad för mat man ska ha med sig.. :baskerFN:

Bara att tillsätta mer av denna basvara om maten inte når upp till standarden man behöver i smak väg..

 

Kängor, sovsäck och tält i den ordningen har jag funnit vara värt att spendera pengar på..

 

 

Romulus.

Link to comment
Share on other sites

Tag med en arsenal av myggmedel och lokalbedövningssalva.

Finns inget värre än att få ett fett myggbett på armen och sommrarna i Norrland är rikliga på blinning, broms, knott och mygga.

Med lite Mygga på sig så kommer dom inte nära er.

 

Lokalbedövningssalva är bra om man bränner sig på brännaren erren på en nässla.

 

Tag ochså med en god bok samt en mygghatt.

Glöm inte kameran!

Link to comment
Share on other sites

Haglöfs Alaska kan jag varmt rekomendera, om man föredrar ramsäckar, vilket jag gör. ;)

 

Med en extra packpåse rymmer du 110 liter och det torde räcka, dessutom kan du ha tältet på topplocket.

 

Vad gäller kläder så skall man alltid alltid alltid ha med sig ett par vadarskor, och om man är lite driftig så har man ett par sandaler typ billiga Nike, som man kan använda som "basecamp" skor sedan.

 

Arbeta i 2 ställ dvs gå i ett ställ och sov i ett ställ, det är det mest grundläggande tipset jag kan dela med mig av, resten är upplevelsebaserat.......

 

Lycka till!!

 

:huh:

Link to comment
Share on other sites

Måste först hålla med om att Abisko-Kebnekaise är en fantastisk sträcka att gå om man är "första gångs" vandrare.

 

Att komma ihåg är ju att det finns fjällstugor där man kan köpa proviant.

Och ska du gå ovan nämda sträcka så är det aldrig längre en en dagsmarch så kom ihåg pengar så slipper du bära på så mycket mat.

Link to comment
Share on other sites

Det har redan kommit många bra tips på ryggsäck, men här kommer ännu ett:

 

Haglöfs SEC 90L, Jag är ruskigt nöjd med den säcken och har gjort ett gäng mil med den på ryggen. 90L kanske är i största laget, men jag uppskattar att den är lätt att få ner allt i säcken. Det det blir inget som ska spännas fast utanpå och riskera att bli blött.

 

Haglöfs har dessutom smarta lösningar som gör att man kan dra ihop säcken när man inte utnyttjar hela volymen. Bra inställningsmöjligheter, och lätt att variera bärandet. Det påstås att det finns ett rätt sätt att bära säcken, men jag uppskattar att under långa vandringar flytta runt den lite.

 

Släpa inte runt på för mycket militära prylar. Det finns civila grejer som är lätta och smidiga även om de kanske inte uppfyller krigets (och FMV´s) krav.

 

Ut på fjället eller skogen och njut. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...