Jump to content

U-Båtar

Guest

Recommended Posts

U-Båtar är ngt som jag tycker Sverige är bra på och borde satsa mer på! U-Båtar är inte enkla att slå ut vid ett första anfall. Jag är rädd för att Sverige inte skulle klara att mäta sin flotta mot ngn tänk bar invasions makt som t ex ryssland men u-båtar kan klara det första anfallet och vara under vatten i veckor! vi kan då sakta men säkert försöka nöta ut deras flotta med torped attacker, och på land borde vi satsa på anti fartygskannoner! för att stoppa en eventuell landstigning!

Over and out

• Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• BlåGul -1

Tjohoo!

Du löste precis samtliga försvarsproblem!!

Varför ha en armé?! Varför ha massa stridsbåtar och annat patrask?  Vi ska ha kanoner!! (de har precis blivit avvecklade, men skit i det..)

Och ubåtar!

Sedan kompletterar vi det med kärnvapen, och varför inte bestycka våra ubåtar med långdistans kärnvapenrobotar, när vi ändå är igång?

Lugna ner er lite nu va...

Skulle vara ganska roligt att veta vad det är för folk som dyker upp och är allvetandes här nu på sista tiden, jag spricker snart av nyfikenhet.

Hayes och nu Braveheart... snälla, presentera er! Vi vill veta mer om er!

Jag var öppet lite provokativ om kärnvapen, eftersom jag var intresserad av debatt mer än att övertyga er (jag är själv lite splittrad).

Jag är en 19 årig relativt vapenfixerad typ, som antagligen läst mer om vapen än många proffsmilitärer: Allt från field manuals till olika "teroristhandböcker" överlevnad och diverse böcker om vietcongtekniker. Och har under tiden utvecklat en slags "syn" på vad som är bra.

U-båtar tycker jag är bra, men dyra... Kanoner därimot tycker jag verkar rättså bra, och billiga men är "fula" och låter mycket, vilket inte 08 tycker är "behagligt"

U-Båtar är ngt som jag tycker Sverige är bra på och borde satsa mer på! U-Båtar är inte enkla att slå ut vid ett första anfall. Jag är rädd för att Sverige inte skulle klara att mäta sin flotta mot ngn tänk bar invasions makt som t ex ryssland men u-båtar kan klara det första anfallet och vara under vatten i veckor! vi kan då sakta men säkert försöka nöta ut deras flotta med torped attacker, och på land borde vi satsa på anti fartygskannoner! för att stoppa en eventuell landstigning!

Over and out

Man kan ju slå ut dem innan kriget börjar...

EO4 många U-båtar är konstant ute på sjön och tränar, och utbildar bessätningar de kan också användas för forskning så som att kartlägga djupvatensgravar, tektoniska rörelser, ta vatten prover studera marinbiologi, kanske signalspaning besöka andra länder runt om i världen och tex göra reklam för svenska u-båtar osv och alla dess möjliga aktiviteter gör att de inte ofta behöver ligga i land och vara sårbara vid en eventuell attack.

Over and out

Är inne lite på stridsbåt 90 med 40 mm kanon och torpeder på eller alternativ med någon form av anti fartygs missiler

Man ska ha stor rörlighet på bekostnad av uthållighet.

Kärnvapen är till för stater som tvivlar på sitt försvar som tex USA,Indien och Pakistan Ryssland räknar vi inte med eftersom dom använder sina trupper och gör av med dom i Tjetjenien

Braveheart:

Utan att äga detaljkännedom så tror jag att vid varje givet tillfälle ligger majoriteten av den svenska ubåtsflottan vid kaj pga begränsade resurser. Väljer man ett datum typ juldagen eller långfredagen för sabotage ligger nog samtliga vid kaj.

Våra ubåtar är säkert mycket bra men deras användningsområde är ändå rätt begränsat i förhållande till hotbild och säkerhetspolitik.

• BlåGul -1

Mycket som "borde rättas till" i FM. Trolla fram pengarna bara så tror jag att det hade blivit bra. Ett gäng miljarder till om året hade de nog blivit glada för.

Slut, kom.

Att: Braveheart

Stridsbåt 90 med en 40mm akan och torpeder på!!! Hahaha :D

Ska du sänka båten eller? Nej "the_mistaken" ta du och tänk till lite igen.

Om 90-båten inte klarar en 30mm akan, hur ska den då klara en 40mm? ???

Och som Ing skrev, trolla fram ett par miljarder så sak du se att det blir andra bullar :devil

Ubåtar!!!  Röker du på eller har du sniffat på pappas lim igen?? Jag kan säga att de flesta väpnade konflikter sker på land. Och det första anfallet sker ofta i form av sabotagegrupper. Skulle vilja se dig jaga sabgrupper med ubåtar och KA-pjäser :rolleyes:

Lite intressant med strb 90, 40 mm blir kanske lite väl mycket av det goda. Men någon liten missil hade kanske inte varit så dumt typ någon form av AT4 eller liknande (hellst dubbelt så stark, ungefär) som någonslags närstridsalternativ till robotbåt i skärgården.

Båten skulle kunna användas för minutläggning men det skulle inte vara så effektivt.

Att lägga ned marinen är inte en sån bra ide, sabbotörproblemet är inte så stort om dom bara är ute och rör på sig. Även om pengar är ett problem så tror jag faktiskt att man får välja, ubåt eller inget alls, och med tanke på att ubåten är det näst effektivaste vapnet till sjöss (vinner gjör tiotusentals drivminor vilket inte är så populärt inom geneve konvetionen) så tycker i alla fall jag att vi ska ha det.

Båten skulle kunna användas för minutläggning men det skulle inte vara så effektivt.

Att lägga ned marinen är inte en sån bra ide, sabbotörproblemet är inte så stort om dom bara är ute och rör på sig. .

Ang. båten. Menar du 90:an, så används den redan till att lägga ut minor :P

Ang. Sabotörer. Förstår inte riktigt vad du menar med att det inte är så stort problem om dem bara är ute och rör på sig...? ??? Det är ju precis det dem inte skall göra, dvs härja fritt :rolleyes:

En vänlig fråga:

hayes o bravehart, har ngn av er gjort lumpen och isåfall som vad???

missil på stridsbåt 90!? jösses...

ubåtarna ute dygnet runt?? *svimmar*

• BlåGul -1

HUR länge kan en svensk ubåt ligga ute? Det är ju inte direkt några atomubåtar, inte speciellt stora saker vad jag vet. Fixar de t.ex. u-läge så värst länge och långt?

3 veckor nått...     tror jag

2 veckor i uläge initialt, kanske 3 om man är positiv. Efter denna period är ubåten vanlig, det medhavda flytande syret är då slut, och det blir till att snorkla 3-4 timmar per dygn. Med sån snorkling kan man nog fortsätta typ 2 veckor till.

Men....

Det vore en mycket bra idé att placera depåer med diesel och LOX på hemliga platser under vattnet för att kunna bunkra även om vi vid en invasion förlorat alla hamnar. Vet inte om något sådant finns, men det borde göra det. Om det fanns så borde det dock vara mycket hemligt så vem vet :)

Ammunitions depåer när vi ändå håller på och kanske lite matförråd också:)! tja det är nog mycket som skulle kunna göras om bara pengarna fanns! Men annars kan man ju alltid åka upp och tanka på någon vänligt sinat land i händelse av krig som tex danmark eller något närliggande... annars så är det väl så att man kan få det mesta bara man har lite guld:) såg kelly's heroes i går:) men då finns ju iförsig risken att manskapet bestämmer sig för att lägga ned vapnen och åka till amerika och leva ett lugnt och fridsamt liv i lyx utan att behöva jobba förstås:)

Det vore en mycket bra idé att placera depåer med diesel och LOX på hemliga platser under vattnet för att kunna bunkra även om vi vid en invasion förlorat alla hamnar. Vet inte om något sådant finns, men det borde göra det. Om det fanns så borde det dock vara mycket hemligt så vem vet :o

Du tror inte att FM redan har detta då eller?

Du tror inte att FM redan har detta då eller?

Jag vet ärligt talat inte om dom har det eller inte. Men om jag måste tro något så tror jag tyvärr inte att det finns något sådant idag.

Marinen byggde en av dessa "hemliga" vid mitt land för några år sedan! Mycket lustigt, för just den veckan kryllade det av sovjetiska o andra öststatsbilar i omgivningarna. Det har aldrig varit någon öststatsfordon där varken innan eller efter. Lite lustigt sammanträffade att de valde just den veckan... ;)

• 2 years later...

Man kan visst blanda torpeder, dvs man kan offra tunga torpeder för att få mer flera lätta. De lätta torpeder (40cm) tas ner på torpeddäck där de tunga torpderna förvaras, och lyfts sedan ner en halv våning till 40cm tuberna.

40cm torpeder är av halvlängds modell, dvs man laddar med två stycken i varje tub.

En mina tar lika stor plats som en tung torped.

Mingördlar finns, låg och rosta i karlskrona sist jag såg dem. Tror aldrig de har används annat som försök.

//sesub