Jump to content

Chris Reevesknivar i Sverige

Hansson

Recommended Posts

Jag gjorde en sökning och såg att någon hänvisade till en butik i Gbg som hade haft Chris Reeves-knivar men är det någon som vet om de säljs någonstans i Sverige? Om inte, vilket jag misstänker att det inte finns, känner någon till någon handlare som säljer över nätet i EU?

Att beställa från USA går ju alltid men det är ju meckigt med tullen (oavsett de tricks som må finnas för att slippa tulla). Dessutom är de lite för dyra för att jag ska vilja handla osett.

Att beställa från USA går ju alltid men det är ju meckigt med tullen (oavsett de tricks som må finnas för att slippa tulla). Dessutom är de lite för dyra för att jag ska vilja handla osett.

Oavsett om du beställer inom EU eller från USA så blir det ju osett?

Eller planerar du att åka dit och handla personligen?? :/

http://www.chrisreeve.com/international.htm

Oavsett om du beställer inom EU eller från USA så blir det ju osett?

Eller planerar du att åka dit och handla personligen?? :/

http://www.chrisreeve.com/international.htm

Jag var medveten om det logiska hoppet men jag trodde inte att jag skulle behöva gå djupare på det...

Om de finns i butik så är det mycket möjligt att jag tar en titt först - åtminstone om det är i nordeuropa. Annars väger snabbheten och det faktum att jag slipper tullmecket upp att jag inte kan hålla i den först.

Tack för länken. Ganska feta priser i butiken i Tyskland dock - 829 euro (mot $295/325 för basmodellerna i USA). Hann inte kolla så noga nu men det tycks som de bara har dekorerade specialmodeller.

Jag har för mig att du pratade om CR-knivar i någon annan tråd - har du känt på någon personligen (det är Sebenzamodellerna jag är intresserad av)? Hur lätta är de att öppna med en hand? Andra intryck?

Tullmekket är inte så mekkigt, senast jag beställde från USA fick jag kniven på 4 dagar..

Anyway, jag har pillat på några Sebenza och de håller mycket hög kvalité, lätta att öppna och väldigt bra inpassade.

De håller en förvånande hög kvalité för att vara hyfsat massproducerade.

Jag är inte förtjust i modellen, gillar heller inte handtag som är helt i metall.

Dock har jag ofta funderat på att köpa en bara just för att kvalitén är så hög.

Deras slidknivar är också mycket bra i kvalité, det jag ogillar är som jag nämnde tidigare, handtag helt i metall, samt att de är helt runda.

Undantaget då Yarborough..

Generellt sett är det mesta skrämmande dyrt i Europa om det kommer från USA, min erfarenhet är att man tjänar mycket på att importera själv, utbudet är också mycket större.

Ok, tack för svaret! :baskerPa: Att den verkligen ska gå att öppna med en hand är viktigt. Jag måste erkänna att jag aldrig hållit i den typen av fällkniv som ska gå att öppna med en hand (inte någon Spyderco eller Benchmade eller nån annan heller). Jag är dock också lite osäker på metallhandtaget.

Det kanske är bäst att beställa från USA i alla fall. Nån gång ibland händer det ju till och med att de missar att ta ut tullen och momsen.

Ok, tack för svaret! :baskerFN:  Att den verkligen ska gå att öppna med en hand är viktigt. Jag måste erkänna att jag aldrig hållit i den typen av fällkniv som ska gå att öppna med en hand (inte någon Spyderco eller Benchmade eller nån annan heller). Jag är dock också lite osäker på metallhandtaget.

Det kanske är bäst att beställa från USA i alla fall. Nån gång ibland händer det ju till och med att de missar att ta ut tullen och momsen.

Ok, ett tips kan ju faktiskt vara att försöka att kolla/känna på lite knivar innan du köper en Sebenza.

Så har du lite ideér om hur du vill att formen på handtaget skall vara, storlek, bladform etc.

Surt om du pyntar för en Sebenza och sedan inte gillar den...

Jag måste fråga "sharp hur tusan du kan veta så mycket om knivar?

Jag har ju haft intresset i dryga 20 år, sysslar man med det i princip varje dag så fastnar ju en del i skallen trots att man är korkad...

Sedan är ju den typen av knivar jag gillar inte helt sällan de knivar som folk frågar efter här, MÖP/MIP hit och dit, inte sällan har man ju liknande behov...

Och vet jag inte själv har jag dels vänner att fråga och dels div. frågeforum att ställa frågor på.

Inte helt sällan vet jag vart jag bör börja leta efter information :)

Sedan är det massor jag inte vet, och inte (ännu) bryr mig om, blir det för tekniskt blir det tråkigt, än så länge behöver jag inte kunna "bygga" en kniv, så jag är nöjd med en rudimentär förståelse över hur en kniv "bör" vara konstruerad.

Edited by 2Sharp

ok efter att ha läst ditt inlägg gick jag in på mitt rum och plockade ner ett par knivar jag har hängandes på väggen för att jämföra. Det enda jag kom fram till var att alla är vassa, har ett grepphandtag samt olika längd och vikt ;)

Hur stor roll spelar det om man har en lättare kniv eller en tyngre så länge man kan tälja i pinnar samt utföra diverse sysslor med den?

/Lord

ok efter att ha läst ditt inlägg gick jag in på mitt rum och plockade ner ett par knivar jag har hängandes på väggen för att jämföra. Det enda jag kom fram till var att alla är vassa, har ett grepphandtag samt olika längd och vikt  ;)

Hur stor roll spelar det om man har en lättare kniv eller en tyngre så länge man kan tälja i pinnar samt utföra diverse sysslor med den?

/Lord

Jo, man får ju engagera sig lite för att hitta en del skillnader :)

Hur stor roll knivens vikt har beror ju på vad du skall göra, en lite tyngre kniv kan du ju generellt hugga med på ett annat sätt än en lättare kniv, balans och viktfördelning har inverkan hör också givetvis.

Sedan vad som är tungt och lätt är ju tämligen individuellt, jag vill ha en kraftigare kniv vilket gör att den blir lite tyngre.

Hade det varit x-tremt noga att banta utr. viktmässigt hade jag kanske valt en klenare kniv.