Jump to content
Guest Sudden

Strf 90 - Stridsfordon 90 (CV90)

Recommended Posts

On 1/16/2019 at 12:10 AM, Perman said:

Om C-versionen kan skjuta programmerbar ammunition - betyder detta att den kan använda s. k. 3P ammunition och därmed användas som en slags "fattigmans LVKV" mot luftmål? 3 P ammunitonen är så vitt jag vet i första hand framtagen för att höja de marina kanonernas (och LvKv 90s) prestanda mot luftmål, men kan naturligtvis användas mot alla typer av mål (inkl. pansrade). Naturligtvis är jag medveten om att C vagnen ändå saknar radareldledning osv. Jag bara undrar över om vagnens kapacitet mot luftmål är markant bättre än de äldre versionerna.

/Per

Så vitt jag förstår så ersätter 3P-ammunitionen både den gamla zonrörsgranaten och den tidigare spränggranaten för de system som kan hantera den programerbara ammunitionen.
Vad det gäller Strf 90 så borde det då gälla både version C och B1.

• Like 2

1 hour ago, Perman said:

BAE Systems har genomfört test med pansarvärnsrobot på StrF 90:

BAE Systems conducts anti-tank missile test from CV90 vehicle

Nån som vet eller som kan göra en kvalificerad gissning vilken robot det rör sig om?

/Per

Det är väl den som nämns i artikeln: Testing was carried out in difficult arctic conditions when a Rafael Advanced Defense Systems’ Spike long-range (LR) missile mounted on a BAE Systems Hägglunds’ CV90 was used to defeat a target at more than 2,000m.

6 hours ago, vikingman said:

Det är väl den som nämns i artikeln: Testing was carried out in difficult arctic conditions when a Rafael Advanced Defense Systems’ Spike long-range (LR) missile mounted on a BAE Systems Hägglunds’ CV90 was used to defeat a target at more than 2,000m.

Ok tack. Missade det.

Bloggerwisser har ett väldigt bra inlägg om varför pvrb inte är svaret på allt. I inlägget finns stycket:

"Pvrb på stridsfordon då? Bmp har, Bradley har. Borde inte stormakterna veta vad de håller på med? Jadå det vet de, men åter igen det är ett tänk optimerat för centraleuropa. Det har gjorts försök med Rbs 56 på stridsfordon 9040. Anfall är 9040 förband främsta uppgift. Under anfall med mekförband undviks självklart typiskt öppen ”robotterräng”. Det säger sig då självt att man inte kommer kunna nyttja de egna robotarna på ett bra sätt. Övergår vi till försvar som hinner förberedas däremot, då får vi nytta av robotsytem som är monterade på stridsfordon. Men jag anser att det inte är försvarbart att åka omkring med ett dyrt vapensystem vi bara kan använda på ett godtagbart sätt, då vi övergår till ett sekundärt stridssätt. I så fall är det mer ändamålsenligt att ha speciella pvrb-fordon, som används i förband där defensiva stridssätt är huvudstridssätt. Självklart vore det bäst om alla fordon hade alla förmågor, men det finns ingen ekonomisk realism i det."

(källa: https://bloggerwisser.wordpress.com/2015/05/10/realistisk-syn-pa-pansarvarnsrobotar-om-jag-far-be/)

Håller i stort med honom, det finns inte mycket för svenska Strf90 att vinna på att få pvrb installerat. Ser hellre att andra fordon och förband får det i så fall.

• Thanks 1

Håller inte med.

Pvrb ger oss förmågan att nedkämpa stridsvagn i front. Med nuvarande materiel så är pansarskyttekompaniet kokt i bajs om man får sammanstöt med stridsvagn med skyttet uppsuttet. Med PV-robot är kompaniet fortfarande rätt kokt i bajs, men det finns iallafall chans att nedkämpa några stridsvagnar, istället för 0 med nuvarande förmåga. 

• Like 2

Skulle vara intressant att få veta kortaste skjutavstånd för Rafaels Spike system.

/Per

3 hours ago, Perman said:

Skulle vara intressant att få veta kortaste skjutavstånd för Rafaels Spike system.

/Per

Kortaste avstånd för Spike MR och LR är 200 m. Sedan håller jag med att det behöver inte bli en överdrivet antal med Spike monterat på fordon. Men dessa bör göra en stor nytta i linsatsplutoner och även i Sthlms lätta brigad. Var inte pvrb förband lite armens brandkårsstyrka. Så en mix är att föredra. Spike är väl också anpassad för robotstation 2. 

Vad jag förstår är avfyringsenheten dyrare än Hellfire och Javelin. Men dess raketer är dyrare än Spike.

Det finns numera även Spike mini som passar till UAV. Men att även förband skulle kunna ha det.  Men där tycker jag att M4:s utveckling med även raket är en bättre lösning. 

• Like 2

10 minutes ago, madman said:

Kortaste avstånd för Spike MR och LR är 200 m. Sedan håller jag med att det behöver inte bli en överdrivet antal med Spike monterat på fordon. Men dessa bör göra en stor nytta även i linsatsplutoner och även i Sthlms lätta brigad. Var inte pvrb förband lite armens brandkårsstyrka. Så en mix är att föredra. Spike är väl också anpassad för vapenstation 2. 

Vad jag förstår är avfyringsenheten dyrare än Hellfire och Javelin. Men dess raketer är dyrare än Spike. Där Javelin är dyrast.

Det finns numera även Spike mini som passar till UAV. Men att även förband skulle kunna ha det.  Men där tycker jag att M4:s utveckling med även raket är en bättre lösning. 

Edited by madman

On 1/11/2020 at 1:01 PM, Harzdorf said:

Håller inte med.

Pvrb ger oss förmågan att nedkämpa stridsvagn i front. Med nuvarande materiel så är pansarskyttekompaniet kokt i bajs om man får sammanstöt med stridsvagn med skyttet uppsuttet. Med PV-robot är kompaniet fortfarande rätt kokt i bajs, men det finns iallafall chans att nedkämpa några stridsvagnar, istället för 0 med nuvarande förmåga. 

Det ger absolut den möjligheten, men är det värt kostnaden och platsen? Kommer vi fortsatt kunna ta med oss lika mycket skytte och utrustning till dem om vi ska få plats med robotar också? Eller blir det akan-ammunition som får offras?

Jag ser absolut att PV-plutoner (säg CV90 med 120mm kanon och PV-robot) skulle kunna vara en bra bat-resurs att fördela till förband som gått i försvarsställning eller vid eldöverfall, vill vi däremot ha möjlighet att möta strv under anfallsstrid känns det betydligt vettigare att understödja anfallet med egen strv. I en optimal värld skulle man ju självklart vilja ha allt men det kommer vi aldrig ha råd med. Det känns väl därför vettigare att skyttet gör avsittning och skjuter Rb57 istället för att tillföra ett (dyrt) vapensystem, sikte och träning för en strid som strf ska undvika?