Jump to content

Tjej: osäker på vilken utbildning som passar mig


Recommended Posts

Jag är rädd för att jag hos inskrivningsförättaren inte kommer veta vad jag ska välja, av de alternativen jag får.

 

Jag vill ha en blandning av armen och flottan, där då amfibie passar bra in, men samtidigt tror jag att det blir en för hård utbildning.

 

Jag styrketränar, klättrar och löptränar själv (kommer öka nivån på detta).

 

Någon som har något tips på en kul utbildning?

Link to comment
Share on other sites

Amfibie ja vaför inte? Försök kontrollera vilka alternativ du har innan skriver in dig. Ha ett par i reserv om det visar sig att endel befattningar är fullsatta.

 

Ge inte med dig utan förök hitta något du verkligen tycker är intressant.

 

Internet är det bästa redskapet för info ;)

 

Vad är du intresserad av? Teknik? Sjukvård? Strid? etc

 

De behöver målmedvetna tjejer.. har själv ett minne från GSU:n då en tjej va en av dem starkare i plutonen..

 

Det är mindre fysiskt och mer psykiskt, dom som skriker högst är oftast dom som bryter ihop först. Det är inget att vara rädd för, man lär sig något nytt i varje situation.

Link to comment
Share on other sites

Tjena och välkommen!! Kul att du som tjej vill göra lumpen!

 

Jag tycker du skall leta runt lite på Lumpen.nu och se om det är något där som intresserar dig..

 

Några saker som du bör fråga dig:

Vill jag jobba med hund?

Vart vill jag göra lumpen?

Hur länge vill jag ligga inne?

Hur krävande tjänst vill jag ha?

 

Sök gärna något som spegar dina intressen, pricis som Vinter var inne på..

 

Tjänster som jag själv kollade lite extra på när jag mönstrade var flygbasjägarna, amfibe, stridsvagsförare och stadsskytte.. Men det var jag :wub:

 

När mönstrar du?

 

Lycka till! //Jalle

Edited by Jarl
Link to comment
Share on other sites

Jag är rädd för att jag hos inskrivningsförättaren inte kommer veta vad jag ska välja, av de alternativen jag får.

 

Jag vill ha en blandning av armen och flottan, där då amfibie passar bra in, men samtidigt tror jag att det blir en för hård utbildning.

 

Jag styrketränar, klättrar och löptränar själv (kommer öka nivån på detta).

 

Någon som har något tips på en kul utbildning?

Kul utbildning? Minröjande vagnchef på en 122a :baskerPa:

Jag ångrar mig så fruktansvärt, därför råder jag alla att välja KB befattning som antingen Amröjare eller Stridsvagn/Fordons KB.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att mönstra antingen i slutet av vår eller någon gång i september. Jag fick inte riktigt klarlagt, jag får väl bara vänta och se helt enkelt.

 

Jag har tänkt på det där med var, hur länge, osv. Om det blir marinen så vill jag helst ligga i Carslkrona. Annars så spelar det inte så stor roll, bara det inte blir P7 :dong: , det är alltför nära hem. Längden blir väl något mellan 10 och 12 månader, helst inte mer.

 

Sen är jag intresserad av teknik, men det känns som jag kommer få en ganska lam utbildning då, utan massa krypande i skog och liknande :rocketl: . Synd att inte den där perfekta utbildningen existerar.

 

Som sagt så är det amfibie som har lockat mest under hela den här perioden. Men så är det också en hård utbildning. Jobbigt dilemma hehe.

 

Tack för hjälp!

Link to comment
Share on other sites

Guest Skandevall
Sen är jag intresserad av teknik, men det känns som jag kommer få en ganska lam utbildning då, utan massa krypande i skog och liknande  . Synd att inte den där perfekta utbildningen existerar.

Det blir val ofta vad man gor det till. Alla utbildningar har ju GSU, vilket innebar nog en del skogsbravader, sa en lagom dos far du ialla fall! :D Men jag haller med andra, kul att du vill gora lumpen!

Annars så spelar det inte så stor roll, bara det inte blir P7  , det är alltför nära hem.

Runt P7 finns ju knappt nan skog, bara en stor hed, sa det vore kanske synd att hamna dar ja! Hmmm... skoja bara! ;) :lol: Vill du inte aka for langt hemifran , men anda komma bort en bit finns ju Flygvapnet utanfor Ronneby och luftvarnet i Halmstad. Inte sa langt till Eksjo och Gotet heller...

 

// Skandevall

Link to comment
Share on other sites

Ligger där just nu kan man väl säga... minör i amfibiekåren!

 

Minör inom amfibiekåren verkar kul! Är det inte ganska hårt?

 

För övrigt så tycker jag 15 månader är för mycket.

 

Jäkla virrvarr detta är. ;)

Edited by Lisa
Link to comment
Share on other sites

Ligger där just nu kan man väl säga... minör i amfibiekåren!

 

Minör inom amfibiekåren verkar kul! Är det inte ganska hårt?

 

För övrigt så tycker jag 15 månader är för mycket.

 

Jäkla virrvarr detta är. ;)

Bassäk GB i flygvapnet. 10 månader respekterad utb med skog och strid?

Link to comment
Share on other sites

Guest MiniArtilleristen

Är du kass på att åka skidor och inte gillar kallt väder så välj Boden. J**ligare kan man inte få det om båda de stämmer in på en... :/ Bra utbildning dock...

 

Se till att inte bara komma till mönstringen med en eventuell tjänst du kan tänka dig dock... Se till att ha ett par du kan redo. Annars så väljer den elake inskrivningsförättaren civilplikt eller kalsongvikare som tjänst åt dig...

 

/liten

Link to comment
Share on other sites

Ligger där just nu kan man väl säga... minör i amfibiekåren!

 

@Laurin.E

 

Kolla på mitt namn och gissa vart jag låg för 2 år sen :angry:

 

Något kul att dela med dig av? Nån galen LT kanske... :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Guest 101 TELL

LISA!

 

Läs om alla tjänster som finns och memorera de som verkar mest intressanta. Du kommer att få den tjänst du helst vill ha, pliktverket gör allt för tjejerna. Iallafall var det så när jag mönstrade.

Oroa dig inte för att du inte kommer att klara det, det vet jag att du gör, du tränar mycket verkar det som så den fysiska biten är nog inga problem. Sen är det ju olika fysiska krav beroende på vilken utbildning man väljer.

Jag fick den tjänsten jag ville ha, de frågade bara vad jag ville göra sen var det klart.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

101 Tell: Det låter ju positivt. Jag vet dock inte om jag orkar läsa igenom alla befattningarna, finns ju så otroligt många. Men det kanske är ett måste, för min egen skull..

 

tack för hjälpen

Link to comment
Share on other sites

Tror ändå det bästa är att gå in på www.lumpen.nu och gå igenom listan på utbildningar från A-Ö.

 

När du sedan ser någon utbildning du tycker verkar kul frågar du runt här på forumet. Det tar nog sin tid men det är det antagligen värt.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Säg vad du vill ha på skalan extremt lite-extremt mycket på följande parametrar så kan vi nog hjälpa dig:

 

- fys (malaj - röjdykare)

- ansvar

- plugg (skyttebasse - tolk)

- vara trött och hungrig (malaj - fallskärmsjägare)

- köld (stab i Skåne - norrlandsjägare)

- teknik/mekanik (tolk - systemingenjör)

- lagarbete

- civilt meritvärde

- meritvärde för vidare militär karriär (F-vpl - KB/PB)

 

Lycka till!

 

EDIT: La till något som många tycker är viktigt, samt förtydligade skalan på några håll.

Edited by Vysotskij
Link to comment
Share on other sites

Är du kass på att åka skidor och inte gillar kallt väder så välj Boden. J**ligare kan man inte få det om båda de stämmer in på en...  :baskerPa: Bra utbildning dock...

 

Se till att inte bara komma till mönstringen med en eventuell tjänst du kan tänka dig dock... Se till att ha ett par du kan redo. Annars så väljer den elake inskrivningsförättaren civilplikt eller kalsongvikare som tjänst åt dig...

 

/liten

Skaka tåg 16 timmar varanna helg är kanske inte det roligaste hehe. Men man får ju flyga upp ibland.

 

Välj en KB tjänst så får du uppleva 2 vintrar i Boden, är inte den första vintern förjäklig blir nog den andra det ;)

 

Eldledning på art bat är ganska kul förövrigt.......

 

Förövrigt, har ni en fänrik som heter Sjöstedt, så hälsa från Lundqvist -01.

Edited by Vinter
Link to comment
Share on other sites

Guest MiniArtilleristen
Skaka tåg 16 timmar varanna helg är kanske inte det roligaste hehe. Men man får ju flyga upp ibland.

 

Välj en KB tjänst så får du uppleva 2 vintrar i Boden, är inte den första vintern förjäklig blir nog den andra det  ;)

 

Eldledning på art bat är ganska kul förövrigt.......

 

Förövrigt, har ni en fänrik som heter Sjöstedt, så hälsa från Lundqvist -01.

Tåget suger... eldledare likaså ;) ska vara radar..hehe

 

Det är våran fänrik... så det skall jag göra =)

 

 

Lisa... Det är bättre att du tänker igenom vapenslag och hur lång tjänst du har.. alla befattningar blir tungt att gå igenom ;)

 

 

/Liten

Link to comment
Share on other sites

Skaka tåg 16 timmar varanna helg är kanske inte det roligaste hehe. Men man får ju flyga upp ibland.

 

Välj en KB tjänst så får du uppleva 2 vintrar i Boden, är inte den första vintern förjäklig blir nog den andra det  ;)

 

Eldledning på art bat är ganska kul förövrigt.......

 

Förövrigt, har ni en fänrik som heter Sjöstedt, så hälsa från Lundqvist -01.

Tåget suger... eldledare likaså ;) ska vara radar..hehe

 

Det är våran fänrik... så det skall jag göra =)

 

 

Lisa... Det är bättre att du tänker igenom vapenslag och hur lång tjänst du har.. alla befattningar blir tungt att gå igenom ;)

 

 

/Liten

Aha du är KB, hoppas ni får åka till kvikjokk på vinter utbildning, och sen bada isvak hehe. ;)

 

Tips är att köpa ett par egna svarta och varma handskar, om du vill slippa all risk för köldskador.

 

Glömde fråga om ni har en Fk Blom(kvinnlig)?

 

 

Lisa: 10mån skulle nog passa dig, du kan välja ganska många tjänster som kan vara intressanta.

 

I armen rycker du troligtvis in vid juni-augusti.

 

Läs lite info på Lumpen.nu, men vill du ha bra information om vad tjänsten innebär, så fråga här, pliktverket är inte alltid 100% rätt i sin info.

 

Kan kvinnliga värnpliktiga välja E tjänst? Eller bara befälstjänst ?

Link to comment
Share on other sites

De kan välja E-tjänst.

 

Men många av de tjejer som väljer att göra vänplikten är ju motiverade att göra en insats så då faller det sig rätt så narturligt att många av dem väljer att gå på en befältjänst. Särskild då det, i alla fall tidigare, var ovanligt med tjejer som gjorde lumen men inte satsade på YOF.

 

/målis

Link to comment
Share on other sites

Extremt låter extremt, så jag kör med mina ordval istället om det går bra :surprise: .

 

lutar mer åt mycket än litet, men ska vara något jag klarar - fys(malaj- röjdykare)

mycket - ansvar

extremt lite - plugg (skyttebasse - tolk)

mycket - vara trött och hungrig (malaj - fallskärmsjägare)

hellre skåne än norrland, helst Carlskrona eller sthml - köld (stab i Skåne - norrlandsjägare)

lite - teknik/mekanik (tolk - systemingenjör)

mycket - lagarbete

mycket - civilt meritvärde

mycket (eller ingenting :(, vet inte om jag vill satsa på försvaret totalt, än) - meritvärde för vidare militär karriär (F-vpl - KB/PB)

Edited by Lisa
Link to comment
Share on other sites

@Lisa: Bassäk, Flygbassäk, Amfibiesoldat verkar vara något som skulle passa dig. Lycka till.

Jag håller med, och skulle komplettera med spanings- och skyttetjänster. Satsa i vart fall på befälstjänster, helst PB/KB.

 

De förband som ligger närmast låter väl som KÖS eller BÖS (vet inte om det heter så längre; flottan i Karlskrona respektive Berga), Amf 1, Livgardet, F 17 (i Blekinge) och P 10.

 

Men ha inga fördomar, och säg inte på mönstringen att du inte gillar att frysa...

 

Skicka PM om du vill ha fler idéer. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Hur låter fallskärmsjägare? Det ska jag försöka mej på, och det passar väl ganska bra in på dina prioriteringar (dock är det en del kyla inblandat :P).

Sen är väl 15 mån. den enda andra grejen som inte riktigt passar.

Väldigt tungt fysiskt dock, men tror att du har möjligheten att komma in ifall du ligger i med träningen och verkligen vill :)

Om du kör på det så ses vi förhoppningsvis vid förtestet... :surprise:

Tycker det är värt att fundera på iaf :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...