Jump to content

Kängor

Guest Sudden

Recommended Posts

Guest Sudden

Tja!

Jag och en polare tänkte dra upp i fjällen och vandra en vecka eller två i sommar.

Så jag behöver köpa mig ett par rejäla kängor. Kruxet är att jag varken vill eller har råd med att lägga tre lakan på ett par Meindl kängor.

Så jag behöver lite hjälp av forumets allvetande sällskap.

Jag vill lägga max 1500 spänn....om det går.

Har kollat runt lite på Militaryshop och några, men vet inte om det är något som går bra att vandra i.

Någon som har erfarenhet av Magnum, FAL eller HIAX kängor?

Tack på förhand!

/Sudden

Finns minst en tråd om detta, och jag vore tacksam för länk.

För enklare friluftsliv och begränsad skobudget tycker jag att 90-kängan är ett bra alternativ. Du kan få den för en knapp tusing på överskottslager, och då kan du lägga lite på en bra inläggsula.

Glöm inte dubbla strumpor bara.

som sagt finns massor av trådar om detta.

men kolla på Lundhags.se om du vill ha bra kängor.. finns i de flesta prisklasser. allt från 1500- upp till 3000 kr men om du inte ska använda dom aktivt på årets alla dagar så behöver du inte köpa värstingarna dom ha..

http://forum.SoldF.com/in...?showtopic=1406

http://forum.SoldF.com/in...?showtopic=1355

http://forum.SoldF.com/in...?showtopic=1417

Lite länkar till olika trådar om kängor, finns mer....

Som vanligt är ju tipset också att titta på utsidan.se

Magnumkängorna tror jag också inte är funkis när det gäller fjällvandring, fallar inte in under kriteriet "rejäla kängor". Är bra men inte till fjällvandring enligt mig.

Hur mycket ska du bära, var tänker du vandra?

1500kr tja du får ett par bra kängor.

Kan vara värt att läsa:

http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?kategori=6

Själv har jag ett par Meindl Island Pro sedan ett år tillbaka, bästa kängorna jag någonsin haft, men dom kostar lite. Ca 2200kr, med det var det värt.

Hadde ett par Magnum ett tag i boden, modellen i hel läder, fungerar inte alls i vinter klimat, jag höll på frysa tårna av mig, fick byta till m/90 vinter illa kvickt.

Edited by Vinter

jag måste säga att 90-kängorna är underskattade, jag har i stort sett dagligen gått i 90-kängor nu i 6-7 år, mitt första par höll i 5 år; med måttlig vård och tillsyn, tror att jag har slitit ut runt 10 par skosnören till dom.

i mitt tycke är dom ypperligt pålitliga kängor, dessutom är dom ganska luftiga så mina fötter mår bra trots allt.

90 kängan är helt ok, särkilt för att vara en massproducerad känga, jag har aldrig haft behov av att gå in ett par 90 kängor, pang på foten så är det bara att knalla på.

Det som jag tycker är mindre bra med dem är dels att de inte stödjer upp ankeln, dels att de versioner med stålhätta gör att de blir klumpiga och "tå-tunga", de känns fladdriga/instabila.

Sedan hade jag gärna sett att de var mer formade så man kunde rulla i steget, nu är de lite väl "klampiga", vilket iofs mest märks på hårda underlag, som asfalt/hårda stigar, eller när man kör snabbmarsch.

Meindl är så mycket bättre.

Som tidigare noterats är inte magnum kängor något man kanske bör använda vid längre marscher, särskilt inte om det är krävande terräng och du bär tungt.

Jag har dem vid korta moment, ser dem mer som "disco" kängor än marschkängor.

Bästa kängor jag har haft var ett par Magnum stelth Läder.

ca: 1300 spänn. Lägger du till en innersula med gel.

Så har du ett par klockrena vandrar kängor.

Mina blev stulna på en fest för ett år sen.

nån käng-lös stackare behövde väl mina gamla svettiga älsklingar.

Om det finns en ÖB i himlen så dog han i Kräkningar och konvultioner av odören.

hoppas du hittar några bra.

:rocketl:

Guest Sudden
Bästa kängor jag har haft var ett par Magnum stelth Läder.

ca: 1300 spänn. Lägger du till en innersula med gel.

Så har du ett par klockrena vandrar kängor.

Mina blev stulna på en fest för ett år sen.

nån käng-lös stackare behövde väl mina gamla svettiga älsklingar.

Om det finns en ÖB i himlen så dog han i Kräkningar och konvultioner av odören.

hoppas du hittar några bra.

:lol:

Hur långt har du vandrat med dem. Och vad var det för terräng? Mycket packning?

Så de funkade bra som vandringskängor? Höll de fötterna torra?

Funderar faktiskt på Magnum kängor ändå. M/90 funkar inte med mina fötter helt enkelt. Och jag har letat flera timmar på nätet efter andra kängor...men bara M/90 och Magnum är i min prisklass. Magnums TacTrop låter faktiskt bra för ändamålet ändå.

MAGNUM TacTrop (text från militaryshop)

Militär sommarkänga med bottendel från Stealth. Skaftet är uppbyggt med förstärkt nylon. Invändigt har kängan fått vaddering på baksidan för ökad komfort vid långmarscher. Innersulan är helsydd för att inte sand och dylikt skall kunna tränga in och nöta sönder kängan i förtid. Kängan är idag även försedd med bakteriedödande dri-lex lining. Kängan har fått ett mycket gott mottagande och används idag av Brittiska Royal Marine Commandos i Afghanistan.

Vad tror ni? :D

Är höga kängor ett måste annars finns ju ett ganska stort utbud av hyfsat billiga mellanhöga kängor i stort sett alla friluftsbutiker. Garmont och Salomon brukar ha några olika modeller till rätt bra priser. Själv prutade jag ner mina Meindl Burma till 1800, du kan ju prova att göra något liknande om du går in i någon mindre butik (brukar vara svårare på Intersport motsv.) och dem är jag verkligen helnöjd med.

Nu har jag aldrig provat Magnum kängorna, men om man kollar på bakkanten av sulan så tycker jag att den är ganska dåligt rundad. Om du då har problem med den vanliga M/90 kängan så finns ju risken för att det blir likadant här. Det viktigaste dock innan du ger dig iväg inför en längre vandring är att du verkligen går in kängorna, det kvittar vilka du köper. Är dom inte ingångna så får du ont till slut om du ska gå så pass långt.

Lite OT men jag är lite nyfiken, hur pass erfaren är du av långa vandringar sen tidigare, att bara sticka iväg 1-2 veckor utan erfarenhet kan visa sig rätt mycket jobbigare än man tror. Det kräver en hel del planering

Dom hade jag vandrat många mil i med nu packning. min fötter fixar inte heller 90 kängorna men magnum lästen passar mig perfekt. Om du köper läder kängor och vårdar dom rätt dvs med viking fett motsv inte skoputs med frätande kemikalier. så är dom så gott som vattentäta. Mina senaste kängor köpte jag För några veckor sen jag valde Tac trop Har inte haft några problem med dom. men dom är går inte att få vattentäta, Och andra sidan torkar dom jävligt fort

Edited by Signal

Guest Sudden
Är höga kängor ett måste annars finns ju ett ganska stort utbud av hyfsat billiga mellanhöga kängor i stort sett alla friluftsbutiker. Garmont och Salomon brukar ha några olika modeller till rätt bra priser. Själv prutade jag ner mina Meindl Burma till 1800, du kan ju prova att göra något liknande om du går in i någon mindre butik (brukar vara svårare på Intersport motsv.) och dem är jag verkligen helnöjd med.

Nu har jag aldrig provat Magnum kängorna, men om man kollar på bakkanten av sulan så tycker jag att den är ganska dåligt rundad. Om du då har problem med den vanliga M/90 kängan så finns ju risken för att det blir likadant här. Det viktigaste dock innan du ger dig iväg inför en längre vandring är att du verkligen går in kängorna, det kvittar vilka du köper. Är dom inte ingångna så får du ont till slut om du ska gå så pass långt.

Lite OT men jag är lite nyfiken, hur pass erfaren är du av långa vandringar sen tidigare, att bara sticka iväg 1-2 veckor utan erfarenhet kan visa sig rätt mycket jobbigare än man tror. Det kräver en hel del planering

Är inte så erfaren. Första gången i fjällen. Turen är fortfarande i planeringsstadiet. Jag tar gärna emot tips och råd via PM!

Eftersom det är första gången försöker vi ta reda på så mycket som möjligt om området och terrängen dit vi ska. Även om utrustning och navigering mm. Kan ju säga att utsidan.se har hjälp oss en hel del.

Edited by Sudden

Regnkläder är ett hett tips, ta inte med en vanlig lätt syntet skaljacka och hoppas att den håller måttet. Lärde mig den hårda vägen efter ett antal timmar regn. Vädret vänder väldigt snabbt på fjället. Har du råd skaffa ett Gore-tex ställ. Vilket ger ett ställ som kan användas till alla väder.

Regnskydd till ryggsäck är också ett måste. regnade riktigt mycket förra året när jag var uppe, har man otur så.

Lundhags har ett väldygt bra (och dyrt) strump sätt med en inner och en ytter strumpa, vilket ger mindre friktion, skulle oturen vara framme är compeed väldigt bra att ha för att kunna fortsätta färden med mindre obehag.

Dessutom rekomenderar jag gaskök, eller ett multikök. Vilket väger mindre än att konka på ett antal flaskor T-sprit, om du nu planerar att vara ute upp till en månad. :baskerPa:

Guest Sudden

Tack för alla tipsen Ralph och Vinter.

Gjorde lumpen i år, så marschvana har jag. Körde alltid med dubbla strumpor. Tänkte ha med oss wildlife och norska drytech att äta.

Funderar på sandaler som vadskor...funkis?

Troligtvis kommer vi att gå i trakterna vid sylarna, storulvån och blåhammaren.

Regnkläder är redan noterat.

Angående regnskydd till väskan. Det fungerar inte med en svart sopsäck bara?

Köket blir nog ett vanligt spritkök. Med tanke på våran budget.

Det jag inte hade räknat med var att det skulle bli så dyrt.

Jag har en hel del saker att köpa, t.ex. ryggsäck, sovsäck och kängor. Samt att tågresan upp kostar en hel del när man bor i södra sverige också.

Jag tar och startar en ny tråd om fjällvandring i markan, så kan vi fortsätta där.

Tack än en gång!

/Sudden

Tack för alla tipsen Ralph och Vinter.

Gjorde lumpen i år, så marschvana har jag. Körde alltid med dubbla strumpor. Tänkte ha med oss wildlife och norska drytech att äta.

Troligtvis kommer vi att gå i trakterna vid sylarna, storulvån och blåhammaren.

Regnkläder är redan noterat.

Jag har en hel del saker att köpa, t.ex. ryggsäck, sovsäck och kängor. Samt att tågresan upp kostar en hel del när man bor i södra sverige också.

Jag tar och startar en ny tråd om fjällvandring i markan, så kan vi fortsätta där.

Tack än en gång!

/Sudden

Jag vandrade runt Sylarna 2 år sedan, lite speciellt ställe.

Tja det var ju smältvatten från glaciärerna, knädjupt på vissa ställen. I vissa perioder strid strömm. Men du kan ju prova ;)

Jag hade vattentäta Island pro kängor med gore-tex byxor och dragsko.

En kompis hadde köpt ett billigt överdrag precis innan vi åkte, snörningen blåste sönder den andra dagen hehe. Du kan hitta ett ok regnskydd ganska billigt, men tänk på att det kan blåsa storm på fjället.

Funkar utmärkt, testa hur stor mängd du behöver ha med dig innan du åker.

Uj, det är nog en bra ide ;)

Edited by Vinter

Köpte mina Meindl island pro 1998 och först nu börjar de tackla av, känns som att sulan torkat och blivit stenhård. Hursomhelst har jag haft dem i alla väder och miljöer, de har t o m fått stå ut med pebbans vassa utrymmen och oljesprut. Detta har de klarat av galant

Jag rekommenderar dem skarpt, 2400 kr är billigt när man ser till deras livslängd.

Ha en bra dag

Du kan ju kolla med Jörn vad dom tar för sin sommarkänga. Jag har tyvärr inte prövat sommarmodellen men jag kan säga att vintermodellen är den mest kompletta kängan jag har haft på mina fötter.

Tyvärr finns ingen hemsida så du får ta och leta upp ett nummer och ringa.

Guest Sudden

Nu har jag letat kängor i några dagar. Inte hittat nått som känns bra. Förrän idag. Jag provade två par Meindl kängor, Island Pro och Burma.

. Glockrena.:blink: Tänk om man haft ett par sådana under lumpen. B)

Så jag har (nästan) bestämt mig. Lägger nog hellre 2000 spänn på ett par meindl som håller i 5år eller sådär än ett par andra billigare.

Nu har jag letat kängor i några dagar. Inte hittat nått som känns bra. Förrän idag. Jag provade två par Meindl kängor, Island Pro och Burma.

. Glockrena.:blink:  Tänk om man haft ett par sådana under lumpen. B)

Så jag har (nästan) bestämt mig. Lägger nog hellre 2000 spänn på ett par meindl som håller i 5år eller sådär än ett par andra billigare.

Lundhags Scout ligger på 1980:- på Naturkompaniet. Island Pro kostar 2495:- på samma ställe. Även Scarpas Ladakh ligger runt 2500:-. Väldigt lik Island Pro'n.

Hade jag i dagsläget införskaffat mig ett par kängor hade det nog blivit Lundhags Professional. Men då är vi uppe i 3 tuss...

Edited by oz

@Sudden

Jag har sagt det innan men får väl säga det igen, gå in i någon mindre men ändå välsorterad friluftsbutik och handla flera saker på en gång. Då är det inga svårigheter att få ner priset, själv handlade jag sovsäck samt kängor i samma butik och prutade ner priset 20% utan att knappt behöva öppna käften :baskerFN:

Du kan ju kolla med Jörn vad dom tar för sin sommarkänga. Jag har tyvärr inte prövat sommarmodellen men jag kan säga att vintermodellen är den mest kompletta kängan jag har haft på mina fötter.

Tyvärr finns ingen hemsida så du får ta och leta upp ett nummer och ringa.

Har inte dom typ 1 års leveranstid numera ?