Jump to content

Ammunitionsröjsoldat

Recommended Posts

Efter att ursprungligen ha placerats i utbildningsreserven så verkar det nu som om jag ska skjuta upp inryck ett år. Just nu är jag placerad som motorredskapsförare, men det är ingen befattning som jag egentligen vill ha. Det som det har stått mellan är pionjär på I19/pbat (tjänsten som jag hade innan den togs bort 04/05) eller ammunitionsröjsoldat. Det som talar för pionjär är att jag får bli gruppbefäl och får strida mycket. Det som talar emot pionjär är att de mekaniserade förbandens framtid är ganska osäker (mardrömmen är att jag väntar ett år med lumpen bara för att få uppleva samma sak igen, dvs. placeringen tas bort). Det som talar för ammunitionsröjsoldat är att jag läst mycket posititivt (här) om den, att framtiden är ganska säker och att det verkar vara en mycket eftertraktad kompetens om man söker utlandstjänst (vilket jag tror att jag kommer vilja). Det som talar emot är att det verkar vara väldigt lite strid efter GSU och att jag inte får leda en grupp. Alternativet att söka till AmröjPB går bort eftersom jag då kommer få vänta tills nästa jul innan jag öht. rycker in (finns inga platser kvar som AmröjPB 2005). Detta är tyvärr för lång tid. Eftersom det lutar åt ammunitionsröjsoldat så har jag några frågor:

1. Ammunitionsröjare utbildas ju både på I19/ingbat och ING2. Vad är skillnaden förutom att ING2 utbildar en pluton och I19/ingbat en tropp? Har läst att ING2 har en del gamla infanteriofficerare, och ING2 är kanske därför lite mer stridspittar (läste uttrycket "ingfanteri" i nån annan tråd)? Vidare kanske det finns högre kompetens på ING2, då de utbildar fler än ingbat? Bara spekulationer från min sida.

2. Minskar chanserna drastiskt att bli antagen till t.ex. YOP om man bara gjort lumpen som menig? Jag vet att det formella kravet är 10 månader, fast jag känner på mig att det kan påverka ändå. Är det dessutom svårt att sadla om om man skulle pyssla med annat som officer (markstrid, vanlig ingenjörstrid eller nåt annat)?

3. Vad jag fått fram så utbildar ING2 en ammunitionsröjpluton och I19/ingbat en ammunitionsröjtropp. När jag skrev till pliktverket och frågade hur många amröjsoldater som beställts för 2005/2006 så fick jag svaret 25 för I19 och 73(!) för ING2. 73 låter som lite väl många för att vara en pluton. Nån som vet varför det beställts så många?

Slutligen kan ni ju skriva om ni har något mer att tillägga om utbildningen.

//Sillen - förhoppningsvis framtida ingenjör

Ing2 utbildar inga amröjsoldater 2004/5.

Däremot utbildar man ett helt amröjkompani 2005/6

Under 2004/5 kommer man att genomföra truppförsök med djupminröjningssystemet Scanjack samt vidareutbilda befäl för att kunna utbilda amröjkompaniet 2005/6

The Swede :baskerPa:

Tror du det är en fördel eller nackdel att hela kompaniet utbildas samtidigt? Kom på några till frågor:

1. Kan man söka utlandstjänst som t.ex. ingenjörsoldat om man gjort lumpen som ammunitionsröjsoldat (och ändå ha en realistisk chans)?

2. Vilka fordon använder amröj? Är det ptgb eller tgb som gäller?

Edited by Sillen

Det ska inte vara några problem att söka som ing-soldat om du har amröjutb.

Förutsättningen är dock att du har godkända betyg. :D

Hittills har amröj haft en Ptgb5 sprinter per grupp men vad det blir i framtiden vet jag inte.

The Swede :baskerPa:

Skulle förresten kunna passa på att fråga en grej om ING2. Kör man med förfarandet att KB-eleverna rycker in som allmänna KB-elever och får reda på vad de kommer utbildas till först efter ett tag in på GSU:n?

Det stämmer, förra veckan hade dom en "workshop" tillsammans med årets KB där dom fick veta lite om vilka befattningar som finns och vad dom innebär.

Om några veckor får dom lämna in förslag om placering.

http://www.ing2.mil.se/index.php?lang=sve&c=news&id=21161

The Swede :rocketl:

Hur "allmänt" är det? Får FarbKB välja olika befattningar inom bro och ing medan AmröjKB får välja olika amröjtjänster eller kan amröj även välja ingbefattningar och vice versa?

Om du t.ex. rycker in som FarbKB så är det inte säkert att du kommer göra GU som det. Om du t.ex. kommer på att du tycker amröj verkar skoj så kan du söka amröj istället, och tvärtom. Sen kollar befälen på vad du vill ha och vad de tycker du skulle passa som och placerar dig sen på lämplig plats.

Amröjbefälen på Ingbat är bland de största stridspittarna jag träffat på. Flera är f d jägare. Jag vet åtminstone en som kommer från I 22 i Kiruna. Mycket fys, mycket strid och mycket bajsmackor. ;)

Amröjarna färdas i ett antal Mercedes Sprinter, även kända som Ptgb 5. Inte särskilt lämpliga som fordon i norrlands mörka skogar... Förutom Sprinterbussarna har man även en lastbil med förläggningsutrustning och annan materiel.

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Hm, jo. Men ja räknade Ingenjör o amröj på ett ut i min förra post. Men det är amröj jag vill till. (Eller FVUndAss, egentligen vet jag inte, får väl så på mönstringen. :huh:)

Det fins ju liksom runt 18 miljoner minor bara i afrika, så arbetslös lär jag ju nite bli.

Edited by Ibsen

Vill bara ta tillfället i akt och påpeka att tjänsten som ammunitionsröjare är långt ifrån så glamorös som det kanske kan tyckas när man sitter och läser om det på nätet eller liknande.

Jag har själv inte gjort GU som amröjare, men jag har på nära håll sett vilken drill som faktiskt krävs för att utbildas i tjänsten. Tålamod, strävsamhet och noggrannhet är några ledord för att bli en duktig amröjare.

Vad har ni för motiv för att vilja bli amröjare?

Hälsningar, Foxtrot Lima :tveka:

Vill njag ha ett glamouröst jobb så skulle jag viljat bli pilot.

Varför jag vill bli amröj är för att kräla runt i skit, jord, damm och tampas med myggor stora somm högtalare som har malaria som mildaste sjukdom och därför att jag

1) Inte vill skänka massa pengar til massa organisationer som tar det som lön o dyl.

2) för att jag inte direkt skulle vara överförtjust att riskera att bli sprängd i luften utanför mitt hus här i Sverige.

3) Jag har sett för många bilder på människor som saknar både armar o ben Såg en utan ben i en affär en gång, benet var kapat från knäet och neråt.

Därför vill jag bli amröjare. Jag vill ha ett riktigt smutsigt jobb där man inte har tid med att glida runt i en permissionsuniform. Utan där man utfär något. Och nu inget sagt att inte resten av US inte gör det. :)

Foxtrot Lima: Se mitt första inlägg. För att chansen att åka på utlandstjänst är stor och att jag hört en hel del positivt om utbildningen här på forumet. För att det är ett prioriterat förband.

Sen får de ha coola skydd på sig :)

Jovisst får man hålla på med exotiska verktyg i amröjtjänsten, som t ex hagelgevär och gå omkring i bombdräkt. Sedan om utbildningen är kul är en annan femma. Jag har mest hört negativa saker om dess genomförande, fast det kanske är sådant som folk klämmer ur sig när de är i själva skiten.

Skillnaden mellan utbildningen på Ing 2 och Ingbat/I 19 kanske är större än vad jag tror.

Däremot skulle jag själv gärna gå EOD-kursen i egenskap av yoff i framtiden, men då bedrivs utbildningen på ett helt annat sätt - och personligen tror jag att man får mer ut av den då.

Orsaken till varför jag nämner detta är att jag tycker man ska tänka sig för noga innan man väljer att bli amröjare under sin värnplikt. Det är ingen "kul grej" utan tvärtom mycket krävande och oglamoröst. Dessutom måste man vara lite galen för att klara av tjänsten skarpt också. ;)

Efter att ha sagt detta tillägger jag att min mening inte är att avskräcka er som vill bli "EOD:are". Många har dock tyvärr fel ingångsvärden rörande deras uppfattning om tjänsten, vilket kan göra dem besvikna. Nu menar jag inte att så skulle vara fallet hos er. Jag bara upplyser.

Hälsningar, Foxtrot Lima :)