Guest Sudden Posted December 14, 2002 Report Share Posted December 14, 2002 FEEET!!! Stryker is a 19-ton wheeled armored vehicle that will provide The Army a family of ten different vehicles. The Stryker can be deployed by C-130 aircraft and be combat-capable upon arrival in any contingency area. The Stryker family includes the Infantry Carrier Vehicle, Mobile Gun System, Anti-Tank Guided Missile Vehicle, Mortar Carrier Vehicle, Reconnaissance Vehicle, Fire Support Vehicle, Engineer Squad Vehicle, Commander's Vehicle, Medical Evacuation Vehicle, and a Nuclear, Biological and Chemical (NBC) Reconnaissance Vehicle. The vehicles have robust armor protection, can sustain speeds of 60 miles-per-hour, have parts commonality and self-recovery abilities and also have a central tire inflation system. The Infantry Carrier Vehicle carries a nine-man infantry squad and a crew of two and has a Remote Weapon Station with an M2 .50 caliber machine gun or MK19, 40 mm grenade launcher. Hela texten: http://www.dtic.mil/armylink/news/Feb2002/...27r-02-009.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Informatör Posted December 21, 2002 Report Share Posted December 21, 2002 Är det "coolt" bara för att det är USA? Ställ skiten mot en Patria AMV 8x8 och den lär inte ha några större chanser. Inte någon större tillfällighet att polackerna valde den senare vagnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 21, 2002 Report Share Posted December 21, 2002 Har dom kopierat LAV? Tycker den ser ut som en LAV exakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 21, 2002 Report Share Posted December 21, 2002 Stryker ÄR en LAV III. As simple as that.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 21, 2002 Report Share Posted December 21, 2002 Varför heter den då Stryker?? Har inte läst nånting om den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buddha Posted December 21, 2002 Report Share Posted December 21, 2002 MOWAG Piranha III heter grunden till Stryker. Här är några länkar: http://www.ets-news.com/pirahna.htm http://www.dtic.mil/armylink/news/Jun2002/...trykerc130.html http://www.jed.simonides.org/8x8afv/india/...iav-series.html http://www.geocities.com/strykerprogram/ http://militaryphoto.com/Stryker%20Catalog/stryker.html http://www.gm-defense.com/products.asp?ProductID=16 Min favorit terrängbiltillverkare Bucher har blivit uppköpta av MOVAG http://www.mowag.ch/En/00_HomeEnglish/00-01_Frameset.htm Det verkar vara många som inte gillar den nya stryker familjen. http://www.sftt.org/dw06192002.html#9 (artikel 7) De verkar iallafall inte tänkt till när det satt upp kraven för stryker. Bla skulle den kunna levereras stridsberred med C130. Lite svårt då en stryker stridsutrustad väger över 20 ton vilket är hercans maxlastvikt, dock inte fördelad som ett enda kolli. Har för mig också att amrikanarna inte landar på taskiga landningsbanor med mer än 17 ton last. Tanken med stryker var att man skulle kunna landsätta dem väldigt nära fronten beredda att direkt rulla i strid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted December 21, 2002 Report Share Posted December 21, 2002 Är det "coolt" bara för att det är USA? Ställ skiten mot en Patria AMV 8x8 och den lär inte ha några större chanser. Inte någon större tillfällighet att polackerna valde den senare vagnen. Anledningen till att Polen inte köpte STRYKER kan ju vara att den är mycket dyrare (ca 18 miljoner per fordon mot ca 13 miljoner för Patrian). USA har beställt 2131 st fordon, och det kan bli fler beställningar. De första fordonen ska ingå i 6 st snabbrörliga brigader med över 300 fordon/Brigad...bla en version som pansarskytte fordon och en för understöd. De första fordonen är redan levererade, och USA kommer snart ha kapacitet att sätta in sin nya "snabbinsatsbrigad" var som helst i världen. USA har som vana att namnge olika vapensystem efter olika berömda personer som tex Abrams eller Bradley. Namnet Stryker kommer från Robert F. Stryker som tjänstgjorde i Vietnam, och Stuart S. Stryker som deltog i WW2. De var inte släkt men båda belönades postumt ( de dog i strid) med tapperhetsmedaljen "medal of honor". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted February 18, 2005 Report Share Posted February 18, 2005 Kör lite konstgjord återupplivning på denna tråden då jag inte hittade en tråd där det diskuteras om Strykers effektivitet. Here it goes: The "striker" and its lack of real success in Iraq today is good example of how tanks alone cannot hold objectives, Hypothetically speaking of course. “The Strykers lack of success “? Just what do you know about Strykers? And where are you getting this Information? I just got back from serving in Iraq with 3rd BDE 2nd INF DIV (the first Stryker Brigade in the US Army) over the year long deployment. We where involved in heavy combat operations and I tell you that the Stryker is the reason that more of us did not go home in body bags. Some of my friends have been hit with heavy IEDs (road side bombs) and the worst that happened was concussions. RPGs are causing catastrophic kills on Bradleys all the time, do you know how many Strykers we lost to RPGs? One. Just so you know the Stryker is an Infantry carrier vehicle, not a tank. Strykers are not even IFVs (Infantry Fighting vehicles) like the Bradley that are intended to provide close fire support to the dismounted squad and engage light armored vehicles. The Stryker is all about mobility, getting the Troops to the fight a fast as possible. The Combat power is in the Squad, but the Stryker does an excellent job of protecting us from IEDs and Ambushes, and I for one have been overjoyed to have that .50 cal or MK-19 backing us up. I would like to point out that my BDE has one the most outstanding combat records of any unit that has served in Iraq. So Mr lack of success before you run your mouth you need to get your facts straight Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted February 18, 2005 Report Share Posted February 18, 2005 Är jag mycket sjuk? det enda jag kan tänka på när jag ser/läser om det här fordonet är de "Jeff Stryker set" som man kunde beställa från en del tidskrifter med tveksamt inehåll som tidigare, innan det blev politiskt inkorrekt, cirkulerade i logement och fikarum :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lonnelid Posted February 18, 2005 Report Share Posted February 18, 2005 Har ju varit mycket prat om att Strykern inte har räckt till men efter att den har kommit i tjänst har man inte hört som mycket negativt. Är ju också intressant att notera Stryker egentligen är tänkt att vara en så kallad "stop-gap" lösning tills man hinner utveckla ett nytt stridsfordon. Men vi vet ju alla hur det kan sluta ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted February 19, 2005 Report Share Posted February 19, 2005 De första fordonen är redan levererade, och USA kommer snart ha kapacitet att sätta in sin nya "snabbinsatsbrigad" var som helst i världen. Var som helst i TREDJE världen verkar mer realistiskt. (Förutsatt att det förväntade motståndet är tillräckligt lågt). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 19, 2005 Report Share Posted February 19, 2005 Är jag mycket sjuk? det enda jag kan tänka på när jag ser/läser om det här fordonet är de "Jeff Stryker set" som man kunde beställa från en del tidskrifter med tveksamt inehåll som tidigare, innan det blev politiskt inkorrekt, cirkulerade i logement och fikarum :P Du är inte ensam om att ha gjort kopplingen till Jeff Stryker, även om jag tänkte och tänker mer på de filmer denna herre blivit känd för. Vad kommer härnäst? Ron Brigade Combat Teams utrustade med pansarbilen Jeremy? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted February 19, 2005 Report Share Posted February 19, 2005 Var som helst i TREDJE världen verkar mer realistiskt. (Förutsatt att det förväntade motståndet är tillräckligt lågt). I nuläget har jag svårt att se nåt land där man kan ha anledning att sätta in det i första världen, andra världen kan man kanske tänka sig nånstans i det forna Jugoslavien, eller varför inte Georgien eller nåt liknande, men annars är det ju bara tredje världen kvar... Vi får se hur det går i Libanon t ex, hoppas allt går väl för det stackars landets invånare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted February 19, 2005 Report Share Posted February 19, 2005 Var som helst i TREDJE världen verkar mer realistiskt. (Förutsatt att det förväntade motståndet är tillräckligt lågt). I nuläget har jag svårt att se nåt land där man kan ha anledning att sätta in det i första världen, andra världen kan man kanske tänka sig nånstans i det forna Jugoslavien, eller varför inte Georgien eller nåt liknande, men annars är det ju bara tredje världen kvar... Vi får se hur det går i Libanon t ex, hoppas allt går väl för det stackars landets invånare! Ska Strykers till Libanon? Aha... intressant. Nål, låt oss hoppas att allt går väl! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted February 19, 2005 Report Share Posted February 19, 2005 Är jag mycket sjuk? det enda jag kan tänka på när jag ser/läser om det här fordonet är de "Jeff Stryker set" som man kunde beställa från en del tidskrifter med tveksamt inehåll som tidigare, innan det blev politiskt inkorrekt, cirkulerade i logement och fikarum :P Du är inte ensam om att ha gjort kopplingen till Jeff Stryker, även om jag tänkte och tänker mer på de filmer denna herre blivit känd för. Vad kommer härnäst? Ron Brigade Combat Teams utrustade med pansarbilen Jeremy? Jeff Stryker, är inte det en gammal bög-porrstjärna? Men en Ron Geremy pansarbil vore kul att se! Eller varför inte en Rocco Siffredi-kanon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted February 19, 2005 Report Share Posted February 19, 2005 Inte vet jag om nån ska åka till Libanon, men visst skulle man kunna tänka sig Strykern där ifall USAs armé skulle dit som fredsframtvingare eller bevarande om nåt gick fel efter senaste attentatet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted February 19, 2005 Report Share Posted February 19, 2005 Rocco Siffredi är redan en vedertagen beteckning på 42-meters RL-mast. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted February 19, 2005 Report Share Posted February 19, 2005 Så länge man inte döper den till "Stroker" så är det ok för min del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 19, 2005 Report Share Posted February 19, 2005 Nu börjar vi väl komma ganska "off topic" här eller? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stockman Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Är Strykern en motsvarighet till 90-vagnen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Stockman, Det är nog lättare att se Strykern som en motsvarighet till Pansarterrängbil 203 och Bradleyn som en motsvarighet till Stridsfordon 90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stockman Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Stockman, Det är nog lättare att se Strykern som en motsvarighet till Pansarterrängbil 203 och Bradleyn som en motsvarighet till Stridsfordon 90. Ah, tack för svaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Rocco Siffredi är redan en vedertagen beteckning på 42-meters RL-mast. ;) Ha ha ha! Ja , där ser man... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Med tanke på att Rangers i AGFAnistan ska få Stryker så är den nog inte så dålig. ;) Army times Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 (edited) Folk har kassförklarat Strykern för att den inte duger till något annat än slagfältstaxi (vilket den ju är byggd för!), men varför ska man sätta en fet kanon på en slagfältstaxi för? Må så vara att jag är kavallerist, men från mina ögon sett så verkar kanonen vara overkill och en granatspruta, t.o.m. en AKAN verkar mera passande för rollen då ammunitionen för den där pjäsen borde omintetgöra trupptransportkapaciteten. Edited February 20, 2005 by Sg Toll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 (edited) Folk har kassförklarat Strykern för att den inte duger till något annat än slagfältstaxi (vilket den ju är byggd för!), men varför ska man sätta en fet kanon på en slagfältstaxi för? Må så vara att jag är kavallerist, men från mina ögon sett så verkar kanonen vara overkill och en granatspruta, t.o.m. en AKAN verkar mera passande för rollen då ammunitionen för den där pjäsen borde omintetgöra trupptransportkapaciteten. Jag tror nog inte att det sitter en 105mm kanon på ICV versionen, men kanske på på MGS (mobile gun system) versionen. ;) Och på den sjunde dagen skapade jag en länk: http://www.army-technology.com/projects/stryker/ Edited February 20, 2005 by Mattssonmannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scribe Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Någon som vet / kan lista ut vad det lilla röret, med ganska grov diameter, längst fram på vagnen är till för? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Jag har en liten idé. PÅ filmer har man bland annat sett hur SWAT åkt pansarbil och då haft en murbräcka längst fram i nosen. Den där hållaren borde nog hålla... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jofus Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Jag sätter mina pengar på att det är ett fäste för en vajerklippare...Stavas det så? I alla fall en sådan som skall skydda vagnen från kablar och annat över vägen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Hur nära släkt är Strykern egenligen med Phiranan? Och om dom nu är nära släkt, vilket jag hörde ngt om på Discovery, vore det då inte mer rättvist att kalla Strykern (vilket j**la namn...) för Schweizisk snarare än amerikansk? @ Jofus: Vad är en vajerklippare, och hur fungerar en sån? Låter intressant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts