Jump to content

The Stryker

Guest Sudden

Recommended Posts

IAVFiringCanon.jpg

FEEET!!!

Stryker is a 19-ton wheeled armored vehicle that will provide The Army a family of ten different vehicles. The Stryker can be deployed by C-130 aircraft and be combat-capable upon arrival in any contingency area. The Stryker family includes the Infantry Carrier Vehicle, Mobile Gun System, Anti-Tank Guided Missile Vehicle, Mortar Carrier Vehicle, Reconnaissance Vehicle, Fire Support Vehicle, Engineer Squad Vehicle, Commander's Vehicle, Medical Evacuation Vehicle, and a Nuclear, Biological and Chemical (NBC) Reconnaissance Vehicle. The vehicles have robust armor protection, can sustain speeds of 60 miles-per-hour, have parts commonality and self-recovery abilities and also have a central tire inflation system. The Infantry Carrier Vehicle carries a nine-man infantry squad and a crew of two and has a Remote Weapon Station with an M2 .50 caliber machine gun or MK19, 40 mm grenade launcher.

Hela texten:

http://www.dtic.mil/armylink/news/Feb2002/...27r-02-009.html

MOWAG Piranha III heter grunden till Stryker.

tn_stryk89.jpg

Här är några länkar: http://www.ets-news.com/pirahna.htm

http://www.dtic.mil/armylink/news/Jun2002/...trykerc130.html

http://www.jed.simonides.org/8x8afv/india/...iav-series.html

http://www.geocities.com/strykerprogram/

http://militaryphoto.com/Stryker%20Catalog/stryker.html

http://www.gm-defense.com/products.asp?ProductID=16

Min favorit terrängbiltillverkare Bucher har blivit uppköpta av MOVAG

http://www.mowag.ch/En/00_HomeEnglish/00-01_Frameset.htm

Det verkar vara många som inte gillar den nya stryker familjen.

http://www.sftt.org/dw06192002.html#9 (artikel 7)

De verkar iallafall inte tänkt till när det satt upp kraven för stryker. Bla skulle den kunna levereras stridsberred  med C130. Lite svårt då en stryker stridsutrustad väger över 20 ton vilket är hercans maxlastvikt, dock inte fördelad som ett enda kolli. Har för mig också att amrikanarna inte landar på taskiga landningsbanor med mer än 17 ton last. Tanken med stryker var att man skulle kunna landsätta dem väldigt nära fronten beredda att direkt rulla i strid.

Är det "coolt" bara för att det är USA?

Ställ skiten mot en Patria AMV 8x8 och den lär inte ha några större chanser. Inte någon större tillfällighet att polackerna valde den senare vagnen.

Anledningen till att Polen inte köpte STRYKER kan ju vara att den är mycket dyrare (ca 18 miljoner per fordon mot ca 13 miljoner för Patrian).

USA har beställt 2131 st fordon, och det kan bli fler beställningar. De första fordonen ska ingå i 6 st snabbrörliga brigader med över 300 fordon/Brigad...bla en version som pansarskytte fordon och en för understöd.

De första fordonen är redan levererade, och USA kommer snart ha kapacitet att sätta in sin nya "snabbinsatsbrigad" var som helst i världen.

USA har som vana att namnge olika vapensystem efter olika berömda personer som tex Abrams eller Bradley.

Namnet Stryker kommer från Robert F. Stryker  som tjänstgjorde i Vietnam, och Stuart S. Stryker som deltog i WW2. De var inte släkt men båda belönades postumt ( de dog i strid) med tapperhetsmedaljen "medal of honor".

• 2 years later...

Kör lite konstgjord återupplivning på denna tråden då jag inte hittade en tråd där det diskuteras om Strykers effektivitet.

Here it goes:

The "striker" and its lack of real success in Iraq today is good example of how tanks alone cannot hold objectives, Hypothetically speaking of course.

“The Strykers lack of success “? Just what do you know about Strykers? And where are you getting this Information? I just got back from serving in Iraq with 3rd BDE 2nd INF DIV (the first Stryker Brigade in the US Army) over the year long deployment. We where involved in heavy combat operations and I tell you that the Stryker is the reason that more of us did not go home in body bags. Some of my friends have been hit with heavy IEDs (road side bombs) and the worst that happened was concussions. RPGs are causing catastrophic kills on Bradleys all the time, do you know how many Strykers we lost to RPGs? One. Just so you know the Stryker is an Infantry carrier vehicle, not a tank. Strykers are not even IFVs (Infantry Fighting vehicles) like the Bradley that are intended to provide close fire support to the dismounted squad and engage light armored vehicles. The Stryker is all about mobility, getting the Troops to the fight a fast as possible. The Combat power is in the Squad, but the Stryker does an excellent job of protecting us from IEDs and Ambushes, and I for one have been overjoyed to have that .50 cal or MK-19 backing us up. I would like to point out that my BDE has one the most outstanding combat records of any unit that has served in Iraq. So Mr lack of success before you run your mouth you need to get your facts straight

Är jag mycket sjuk? det enda jag kan tänka på när jag ser/läser om det här fordonet är de "Jeff Stryker set" som man kunde beställa från en del tidskrifter med tveksamt inehåll som tidigare, innan det blev politiskt inkorrekt, cirkulerade i logement och fikarum :P :)

Har ju varit mycket prat om att Strykern inte har räckt till men efter att den har kommit i tjänst har man inte hört som mycket negativt.

Är ju också intressant att notera Stryker egentligen är tänkt att vara en så kallad "stop-gap" lösning tills man hinner utveckla ett nytt stridsfordon. Men vi vet ju alla hur det kan sluta ...

Är jag mycket sjuk? det enda jag kan tänka på när jag ser/läser om det här fordonet är de "Jeff Stryker set" som man kunde beställa från en del tidskrifter med tveksamt inehåll som tidigare, innan det blev politiskt inkorrekt, cirkulerade i logement och fikarum :P :clap:

Du är inte ensam om att ha gjort kopplingen till Jeff Stryker, även om jag tänkte och tänker mer på de filmer denna herre blivit känd för. Vad kommer härnäst? Ron Brigade Combat Teams utrustade med pansarbilen Jeremy?

Var som helst i TREDJE världen verkar mer realistiskt. (Förutsatt att det förväntade motståndet är tillräckligt lågt).

I nuläget har jag svårt att se nåt land där man kan ha anledning att sätta in det i första världen, andra världen kan man kanske tänka sig nånstans i det forna Jugoslavien, eller varför inte Georgien eller nåt liknande, men annars är det ju bara tredje världen kvar... Vi får se hur det går i Libanon t ex, hoppas allt går väl för det stackars landets invånare!

Var som helst i TREDJE världen verkar mer realistiskt. (Förutsatt att det förväntade motståndet är tillräckligt lågt).

I nuläget har jag svårt att se nåt land där man kan ha anledning att sätta in det i första världen, andra världen kan man kanske tänka sig nånstans i det forna Jugoslavien, eller varför inte Georgien eller nåt liknande, men annars är det ju bara tredje världen kvar... Vi får se hur det går i Libanon t ex, hoppas allt går väl för det stackars landets invånare!

Ska Strykers till Libanon? Aha... intressant. Nål, låt oss hoppas att allt går väl!

Är jag mycket sjuk? det enda jag kan tänka på när jag ser/läser om det här fordonet är de "Jeff Stryker set" som man kunde beställa från en del tidskrifter med tveksamt inehåll som tidigare, innan det blev politiskt inkorrekt, cirkulerade i logement och fikarum :P  :baskerKav:

Du är inte ensam om att ha gjort kopplingen till Jeff Stryker, även om jag tänkte och tänker mer på de filmer denna herre blivit känd för. Vad kommer härnäst? Ron Brigade Combat Teams utrustade med pansarbilen Jeremy?

Jeff Stryker, är inte det en gammal bög-porrstjärna? Men en Ron Geremy pansarbil vore kul att se! Eller varför inte en Rocco Siffredi-kanon? :lol:

Folk har kassförklarat Strykern för att den inte duger till något annat än slagfältstaxi (vilket den ju är byggd för!), men varför ska man sätta en fet kanon på en slagfältstaxi för?

Må så vara att jag är kavallerist, men från mina ögon sett så verkar kanonen vara overkill och en granatspruta, t.o.m. en AKAN verkar mera passande för rollen då ammunitionen för den där pjäsen borde omintetgöra trupptransportkapaciteten.

Edited by Sg Toll

Folk har kassförklarat Strykern för att den inte duger till något annat än slagfältstaxi (vilket den ju är byggd för!), men varför ska man sätta en fet kanon på en slagfältstaxi för?

Må så vara att jag är kavallerist, men från mina ögon sett så verkar kanonen vara overkill och en granatspruta, t.o.m. en AKAN verkar mera passande för rollen då ammunitionen för den där pjäsen borde omintetgöra trupptransportkapaciteten.

Jag tror nog inte att det sitter en 105mm kanon på ICV versionen, men kanske på på MGS (mobile gun system) versionen. ;)

Och på den sjunde dagen skapade jag en länk:

http://www.army-technology.com/projects/stryker/

Edited by Mattssonmannen

Hur nära släkt är Strykern egenligen med Phiranan? Och om dom nu är nära släkt, vilket jag hörde ngt om på Discovery, vore det då inte mer rättvist att kalla Strykern (vilket j**la namn...) för Schweizisk snarare än amerikansk?

@ Jofus: Vad är en vajerklippare, och hur fungerar en sån? Låter intressant!