Jump to content

Är vapenlåset knutet till specifik MD-grupp?


Recommended Posts

Har fått lite påringningar om vapenlås, eftersom jag har flyttat mellan olika MD-grupper, men inom samma MD-Distrikt. Det är tydligen så att dessa lås är knytna direkt till en MD-grupp via serienummret? är det ngn som snabbt kan bekräfta ifall det är på detta sätt eller ifall det är ren bullshit. (inte fått tag i min Bataljonchef eller BatKVM därför får ni frågan istället)

 

är inte så sugen att åka 30mil enkel resa för att lämna tillbaka ett vapenlås (vilket var deras förslag)... Tycker jag kan åka till närmaste förråd och byta lås sedan får FMLOG sköta flytten av låset, men denna lösning var tydligen omöjlig...

 

Byråkratiska KVM:are => :bash: <= Fk Satan

Edited by Fk Satan
Link to comment
Share on other sites

Det stämmer att dom är knutna till en viss MD-Grupp. Vet inte om man får säga varför så därför väntar jag med det.

 

//Sgt Fjellman

Kannon!

 

då vet jag hur det ligger till. Och jag tror inte att man behöver vara ngn raketforskare för att räkna ut ett och annat :bash:

Edited by Fk Satan
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har en till liten fråga angående vapenlåset. Efter en övning idag när jag skulle sätta i mitt lås så hände det nåt skummt. Det gick bara in till ca 2/3 sen satt det stenfast. Gick varken att få ut eller in. Så jag slängde in det i bilen och åkte hem för att försöka fixa det. Väl hemma så försökte jag igen. Tog i för kung och fosterland och plötsligt flög det ut. Alla skär lossnade, båda oringarna pajjade och den där nya fjäderringen lossnade. Har kontrollerat pipa och patronläge men kan inte se några skador. Så min fråga är nu. Jag måste ju naturligtvis byta låset...eller iallafall fixa nya ringar. Men ska jag ta med mig vapnet också till förrådet? Det är så vitt jag kan se inte skadat. Och hur sjutton ska jag förvara vapnet till på måndag då förrådet är öppet? Känns ju inte så bra att ha ett olåst vapen hemma.

Edited by TheStroyer
Link to comment
Share on other sites

Vakten kan väl ta hand om vapnet? Eller ville du inte åka till regementet? Vet inte om polisen kan vara så vänlig att de tar hand om ditt vapen tillfälligt? Men det vore nog för myndighetseffektivt för att vara sant.

 

Oavsett om du tror att pipan är skadad eller ej ska du nog lämna in vapnet till utbildad vapentekniker.

Edited by Lättöl
Link to comment
Share on other sites

Har fått lite påringningar om vapenlås, eftersom jag har flyttat mellan olika MD-grupper, men inom samma MD-Distrikt. Det är tydligen så att dessa lås är knytna direkt till en MD-grupp via serienummret? är det ngn som snabbt kan bekräfta ifall det är på detta sätt eller ifall det är ren bullshit. (inte fått tag i min Bataljonchef eller BatKVM därför får ni frågan istället)

 

är inte så sugen att åka 30mil enkel resa för att lämna tillbaka ett vapenlås (vilket var deras förslag)... Tycker jag kan åka till närmaste förråd och byta lås sedan får FMLOG sköta flytten av låset, men denna lösning var tydligen omöjlig...

 

Byråkratiska KVM:are => :happy: <= Fk Satan

Stämmer enligt föregående inlägg att det finns goda anledningar till att vapenlåset är "bundet" till en viss md-grupp. Men du har inte fått något om att du måste lämna in vapnet? Det problemet har vi hos oss mellan md-grupperna i sthlm.. :(

Ps, md distrikten är nedlagda.. ds. :)

 

 

Har en till liten fråga angående vapenlåset. Efter en övning idag när jag skulle sätta i mitt lås så hände det nåt skummt. Det gick bara in till ca 2/3 sen satt det stenfast. Gick varken att få ut eller in. Så jag slängde in det i bilen och åkte hem för att försöka fixa det. Väl hemma så försökte jag igen. Tog i för kung och fosterland och plötsligt flög det ut. Alla skär lossnade, båda oringarna pajjade och den där nya fjäderringen lossnade. Har kontrollerat pipa och patronläge men kan inte se några skador. Så min fråga är du. Jag måste ju naturligtvis byta låset...eller iallafall fixa nya ringar. Men ska jag ta med mig vapnet också till förrådet? Det är så vitt jag kan se inte skadat. Och hur sjutton ska jag förvara vapnet till på måndag då förrådet är öppet? Känns ju inte så bra att ha ett olåst vapen hemma.

Kontakta din Kompanichef, och se till att vapnet låses in i kasunen tills det du har fått nytt lås och vapnet undersökt. Sen medela förrådet att du behöver ha översyn av en vapen tekniker.

//Per

Link to comment
Share on other sites

Vakten kan väl ta hand om vapnet? Eller ville du inte åka till regementet? Vet inte om polisen kan vara så vänlig att de tar hand om ditt vapen tillfälligt? Men det vore nog för myndighetseffektivt för att vara sant.

 

Oavsett om du tror att pipan är skadad eller ej ska du nog lämna in vapnet till utbildad vapentekniker.

 

Bor man i Lindesberg är det ju inte "så bara" att åka till regementet och få det inlåst. Finns det bemanning kvar i Strängnäs?

 

Jag råkade ut för ett liknande missöde för drygt två år sedan och polisstationen i Borlänge ville inte ta emot vapnet för förvaring från lördag eftermiddag till måndag förmiddag, det var visst inte deras problem/ansvar. Hur andra polisstationer ställer sig i frågan vet jag inte.

Växeln i Strängnäs lyckades inte heller koppla fram mig till vakthavande trots upprepade försök och för övrigt hade det varit en bit att åka från Borlänge en sen lördagkväll eftersom dalregementsgruppen av någon konstig anledning inte har dygnet-runt bemanning. Till slut ringde jag hem till den major från gruppen som hade varit övningsledare under dagen och vi bestämde att jag skulle plocka isär vapnet, gömma delarna noga, låsa dörren och inte gå ut eller sova förrän måndag morgon. Regelvidrigt men vad gör man?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...