Jump to content

Långt hår + basker

Recommended Posts

• Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har sett ett antal lumpare som bär basker OCH har långt hår. Det ser enligt min mening förjävligt ut.

Är det reglementsenligt? Borde det vara det?

Har sett personer med basker och "långt" hår vid mer fina tillslällningar också.

Inte långt hår till ryggen, men till axlarna typ.

Nej, det ser inte bra ut...

Guest Dedicated

Jaha, menar ni att de kvinnor som ingår i FM och som bär basker därmed måste tvingas snagga sig? Långt hår är tillåtet, finns det risk för skador, att långt hår kan fastna, ska hårnär bäras. Att Ni orkar......

Man kan däremot tycka vad man vill om hur det ser ut! Skyll på modet och den fromma förhoppningen att den svenska soldaten ska vara smart nog att fatta att långt hår kanske inte alltid passar sig!

Det finns betydligt värre saker att haka upp sig på.

Edited by Dedicated

Jaha, menar ni att de kvinnor som ingår i FM och som bär basker därmed måste tvingas snagga sig? Långt hår är tillåtet, finns det risk för skador, att långt hår kan fastna, ska hårnär bäras. Att Ni orkar......

Man kan däremot tycka vad man vill om hur det ser ut! Skyll på modet och den fromma förhoppningen att den svenska soldaten ska vara smart nog att fatta att långt hår kanske inte alltid passar sig!

Långt hår i fält är även ohygieniskt. Jag är dessutom tillräckligt konservativ för att tycka att män i det militära SKALL vara kortklippta samt rakade i ansiktet, och inte se ut som ett gäng hippies från traktens skateboardgymnasium. Vad gäller kvinnor i det militära, så finns det "korta" frisyrer som inte är snaggade, men jag är långt i från säker på vad jag tycker i frågan om deras frisyrer i det militära. Jag ifrågasätter dock att en kvinna i det militära exempelvis ska få ha hår som räcker ned till höfterna. I jämställdhetens namn, så kanske de helt enkelt får anpassa sig och ha lika kort hår som männen, då det finns praktiska skäl för att ha kort hår, och enbart eventuella estetiska skäl för att inte ha det.

Det finns betydligt värre saker att haka upp sig på.

Enligt samma sätt att resonera, så borde det väl i så fall inte vara ett problem för både män och kvinnor i det militära att vara kortklippta? Det finns väl viktigare saker att bry sig om än sin frisyr.

Edit: Förtydligande.

Edited by A2Keltainen

Om tjejen har håret i en snygg toffs (altså inte en hästsvans) så ser det faktiskt bra ut. Bra mycket bättre än dom killar som låter håret hänga över öronen.

Instämmer helt klart.

Men killarna med basker så skall det vara 3mm som gäller max! :huh::bash:

Guest Dedicated

Och dessutom KRÄVER jag att de som ska bära basker måste MINST vara 1,95 långa, väga 125 kg ren muskelmassa och om de inte vore "reglementsenligt" renrakade skulle de vara blonda och helst blåögda! Snart får man väl inte ha skägg ihop med 90P eller fältmössa 59 heller.......

Jag anser detta vara en av de mest onödiga trådarna på forumet på MYCKET länge!

Froddan; ryck in först, snacka sedan.

Edited by Dedicated

Och dessutom KRÄVER jag att de som ska bära basker måste MINST vara 1,95 långa, väga 125 kg ren muskelmassa och om de inte vore "reglementsenligt" renrakade skulle de vara blonda och helst blåögda! Snart får man väl inte ha skägg ihop med 90P eller fältmössa 59 heller.......

Ja, det låter ju idealiskt, men det skulle nog inte bli så många som fick bära basker i så fall... :P

Jag anser detta vara en av de mest onödiga trådarna på forumet på MYCKET länge!

Jag anser att det är onödigt att förringa andras åsikter för att man tycker de är onödiga eller löjliga. Mindervärdeskomplex måhända?

Varför är jag mindre berättigad att ha en åsikt kring estetiska företeelser än dig som genomfört värnplikten? :huh:

Edited by Froddan

• BlåGul -1

Varför är jag mindre berättigad att ha en åsikt kring estetiska företeelser än dig som genomfört värnplikten? ,O

Därför att du både i den här tråden, och på många andra ställen uppför dig en smula... bajsnödigt?

KJ-aspirant eller ej. Ungdomar som gång på gång anmärker på saker kommer att bli tillsagda (av övriga som "vet" vad det handlar om). Lumpa först, mucka gärna, käfta eventuellt sedan.

Baskerjävlastukochutseendetrådar har vi haft till förbannelse här.

I min mening, så bör alla i ett militärt förband ha kort hår och vara renrakade i ansiktet. Mina skäl för detta är följande:

1. Maximera fälthygien.

2. Maximera skyddsmaskens tillslutning.

3. Minimera risken för att håret fastnar i något.

4. Skapa en god förbandsanda genom enhetligt utseende.

5. Skapa en god bild gentemot omvärlden genom enhetligt och "militärt korrekt" utseende.

Undantag från ovanstående bör enbart ges för vissa specialförband, som har behov av att kunna uppträda i civila kläder.

• Super Administrators
Har sett ett antal lumpare som bär basker OCH har långt hår. Det ser enligt min mening förjävligt ut.

Är det reglementsenligt? Borde det vara det?

Finns inget reglemente som styr hurvida du får bära basker med eller utan långt hår! Däremot finns det lokala "icke skrivna" regler ute på en del förband om när man inte får bära basker.

Jag tycker man ska anpassa håret till den uppgift man ska lösa.

och jag tycker långt hår på killar oavsett du är militär eller civil är mindre snyggt.

I min mening, så bör alla i ett militärt förband ha kort hår och vara renrakade i ansiktet. Mina skäl för detta är följande:

1. Maximera fälthygien.

2. Maximera skyddsmaskens tillslutning.

3. Minimera risken för att håret fastnar i något.

4. Skapa en god förbandsanda genom enhetligt utseende.

5. Skapa en god bild gentemot omvärlden genom enhetligt och "militärt korrekt" utseende.

Undantag från ovanstående bör enbart ges för vissa specialförband, som har behov av att kunna uppträda i civila kläder.

I krig, ja, då tycker jag man kan ställa krav på det.

Under GU är det ett ovälkommet påhopp vid inryck att tvingas raka huvudet, det blir en ganska handfast kränkning mot ens person, speciellt som vpl inte är frivillig.

Dessutom är det ganska onödigt om man inte är i fält, förutom då enhetlighetsperspektivet. Man tillbringar trots allt inte all sin tid på regementet, utan man är hemma en hel del också, och alla trivs inte i bunkerfrilla.

Varför är jag mindre berättigad att ha en åsikt kring estetiska företeelser än dig som genomfört värnplikten? :D

Därför att du både i den här tråden, och på många andra ställen uppför dig en smula... bajsnödigt?

Så jag är mindre berättigad att ha en åsikt pga. att jag uppför mig "bajsnödigt"? Jag förstår inte. Kan du vara vänlig och förtydliga?

KJ-aspirant eller ej.

Vad har det med saken att göra?

Ungdomar som gång på gång anmärker på saker kommer att bli tillsagda (av övriga som "vet" vad det handlar om).

"Tillsagda"? Oftast har ni erfarna rätt, ja. Och jag har lärt mig mycket av er och det ska ni ha ett tack för. Men jag tycker det är barnsligt att jag inte kan tillåtas tycka saker och argumentera för mina ståndpunkter utan att uppfattas som uppkäftig och kaxig. Det är mycket tråkigt, känns inte roligt att vistas här när man bemöts på det här sättet. :(

Lumpa först, mucka gärna, käfta eventuellt sedan.

Detta är exakt vad jag menar, bara tråkigt. Säger nog dessutom även mer om hur du läser än hur jag skriver.

Baskerjävlastukochutseendetrådar har vi haft till förbannelse här.

Jag har märkt av det lite själv, och jag förstår om ni gamla forumsrävar börjar tröttna. Ska försöka ha det i åtanke i fortsättningen.

Sen tycker jag att en del moderatorer, men även vanliga medlemmar här på forumet, kan omvärdera nödvändigheten med sin bittra, aggressiva och provocerande attityd.

Men vänliga hälsningar

Fredrik

PS. Tack Kimster, då vet jag. :)

Edit: Stavfel.

Edited by Froddan

I krig, ja, då tycker jag man kan ställa krav på det.

Under GU är det ett ovälkommet påhopp vid inryck att tvingas raka huvudet, det blir en ganska handfast kränkning mot ens person, speciellt som vpl inte är frivillig.

Dessutom är det ganska onödigt om man inte är i fält, förutom då enhetlighetsperspektivet. Man tillbringar trots allt inte all sin tid på regementet, utan man är hemma en hel del också, och alla trivs inte i bunkerfrilla.

Kort hår behöver inte betyda att man rakar huvudet. Tycker du dessutom inte att det är viktigt med fälthygien och ett gott intryck även i fredstid? Jag får åtminstone inte ett gott intryck av värnpliktiga som ser ut som de nyss ramlat tillbaka från en tillvaro som uteliggare på Jamaica.

Jag som tjej, och förövrigt har hår ner till midjan, kan ju säga att efter ett liv med sådant hår så

1. vet jag att jag inte vill bli av med det pga 10 månaders tjänstgörning, eftersom det tog x antal år att spara ut det.

2. kan jag komma på minst fem olika sätt att sätta upp håret på, halvt i sömnen utan spgel om så skulle behövas, så att det varken är ohygieniskt, ivägen eller estetiskt motbjudande.

Isåfall är väl frisyrer av den halkorta varianten på tjejer betydligt mer ivägen då håret åker i ögonen samt inte kan sättas upp?

//Rebecca

• BlåGul -1

Det här just inte bara dig Froddan, och inte bara den här tråden, så jag fortsätter här offentligt. Sedan får det vara nog i den här tråden.

Det här med .. "förakt" mot ungdomar må kännas jävla surt för er.

Men försök inse, som oz m.fl sagt ett par gånger, att er kunskap, och förståelse för vad som händer med folk under lumpen är .. obefintlig. Tar man ett par steg tillbaks EFTER lumpen så får man ytterligare förståelse för vad man egentligen pysslade med där. Att sitta och antyda att NÅGON utbildning kommer bli en promenad i parken redan innan man ryckt in är.. enligt mig.. FEL! För det är ett så helt annorlunda liv. Att rycka in, tillbringa 24/7 med folk, kanske även får en att inse att det KANSKE inte är dåliga människor trots att de vill ha lite hår kvar på skallen när de kommer hem till mamsen eller vad det nu må vara.

Jag tror det handlar en del om respekt här på forumet, och det krävs givetvis från båda håll. Både för att folk kan ha åsikter trots att de inte gjort någon värnplikt, för att de gjort en värnplikt och inte fått någon basker, eller gjort värnplikt, fått basker och gjort sina missioner med ytterligare baskrar.

Trådar som handlar om hur man ska se ut..särskilt när ett utseendet inte finns reglementerat..är från start dömt att spåra ur.

Kanske dags att starta upp en tråd om det här med uhm.. respekt för varandra? Fast det finns nog redan om jag inte minns fel ;)

Nu har jag säkert skrivit fel, och glömt hälften. Men jag hoppas att någon poäng kommer fram. Annars får det startas upp en ny tråd.

2. kan jag komma på minst fem olika sätt att sätta upp håret på, halvt i sömnen utan spgel om så skulle behövas, så att det varken är ohygieniskt, ivägen eller estetiskt motbjudande.

Vänta du tills du ligger i fält ett par veckor i sträck exempelvis under vintern då den personliga hygienen är minst sagt minimal.. Efter drypande svett och ansiktsmaskering är inte håret inte så mysigt.. :D:baskerKav:

Hur är det om man har långa naglar? Ska man inte behöva klippa dem när man rycker in? Ska män i det militära tillåtas sminka sig så att det syns RIKTIGT tydligt? Ska kvinnor i det militära tillåtas sminka sig? Vad gäller långt hår, så har jag svårt att se att det skulle vara en så otroligt kränkande upplevelse att behöva klippa av det. Jag förstår att man kan tycka att det är tråkigt att klippa av hår som man samlat ihop länge, men tycker nog ändå att det i slutändan gäller att bita ihop, gilla läget och klippa av det om man ska in i det militära.

Rebecca, nu vet jag inte vilken befattning du skall rycka in till, men jag kan tala om att jag med min då rakade skalle inte direkt kände mig som världens fräschaste man efter en tvåveckors vintertida infanteristridsövning utan någon möjlighet att tvätta mig. Jag undrar hur ett långt hår skulle vara efter en liknande övning. Väldigt lortigt och äckligt är en gissning.

Hur är det för övrigt med kroppssmycken i det svenska försvaret? Får man ha en bult genom sin tunga i tjänsten? Får man ha örhängen i tjänsten? Finns det några skillnader för män och kvinnor vad gäller dessa saker?

Hur är det för övrigt med kroppssmycken i det svenska försvaret? Får man ha en bult genom sin tunga i tjänsten? Får man ha örhängen i tjänsten? Finns det några skillnader för män och kvinnor vad gäller dessa saker?

Tunga, ja

Öron, nej, "yttre" överhuvudtaget, Pga av säkerhetsskäl...

@Rebecca

Flätor är att rekomendera... av "egen" erfarenhet, NEJ, jag ahr inte haft flätor, däremot haft Kvinnliga G-soldater....

Tunga, ja

Hur är det med civila halskedjor och ringar i tjänsten?

Tunga, ja

Hur är det med civila halskedjor och ringar i tjänsten?

Halskedjor, Nej

Förlovning och vigeslringar ja...

annars NEj... av säkerhetsskäl

Vänta du tills du ligger i fält ett par veckor i sträck exempelvis under vintern då den personliga hygienen är minst sagt minimal.. Efter drypande svett och ansiktsmaskering är inte håret inte så mysigt.. :D:baskerKav:

Klart att kort hår är det ultimata.

Men enligt mig är jag nog varken mer eller mindre fräschare än de andra som har legat ute i fält. Om mitt hår är konstant uppsatt så gör det varken till eller från. Sen att inte är rent, det är en annan femma. Men det är nog inte resten av kroppen heller efter ett par veckor i fält. Självklart begriper jag också att det är lättare att tvätta kroppen, men du blir ju inte så speciellt ren även om du får bort det värsta.

Säg vad vi vill/tror/tycker allihop men har man haft långt hår hela sitt liv så är man ganska van att deala med det. Det blir lixom inte ett större problem än man gör det till. Och ja, jag har idrottat hela mitt liv och blivit svettig och ja, jag har legat ute i skogen ett par veckor i sträck, och det funkade alldeles utmärkt.

Missade vem som undrade, men jag ska bli FlygbassäkGb och har en del dagar i fält framför mig.

//Rebecca