Jump to content

Fråga om icke-stridis befattning? (troligen)

Guest Falero

Recommended Posts

Guest Falero

Blev satt på stabsplutonchef nästa år och är lite nyfiken på vad man gör som sådan, informationen jag fick var, för att vara snäll, extremt knapphändig. Det är väl inte direkt någon superstridsbefattning, så mycket fattar jag, men det var inte i mitt största intresse heller. Någon som gjort samma tjänst eller känner till nåt om arbetsuppgifter, kaffedrickandegrad m.m? :navy:

Jag skulle gratulera dig om det nu slutligen blir så att det är stabsplutch du utbildas till.

Det är som du säkert förstår en väldigt viktig befattning. Staben är en servicefunktion till chefen och därmed hjärnan i varje förband, och om inte den funkar så funkar inte förbandet. Alla där har en viktiga uppgifter, och att leda den verksamheten är alltså ett stort ansvar som inte kan ges till vem som helst.

Som du förstår har tjänsten en stor civil relevans. Om du får den och sköter den med goda betyg kommer framtida arbetsgivare att inse att du har flera kvaliteter som är avgörande inom nästan alla civila jobb.

Mycket stress - säkert; mycket ansvar - visst; lite skjuta - tjaa, sannolikt mer än vad jag fick ändå.

Grattis igen.

chef över kompanistaben förmodligen...

Nja, kompanier har väl inga stabsplutoner? Mer troligt är att Falero kommer att vara chef över bataljonchefens ledningspluton. Men i övrigt stämmer det som tidigare talare sagt.

Följande text om ledningsplutonen är hämtad från I5:s hemsida, och jag kan tänka mig att det ser likadant ut på P18, möjligen med undantag för AP-gruppens fordonstyp.

Ledningsplutonen kan beskrivas som bataljonens nervcentra. Det är den som gör det möjligt för bataljonschefen att leda bataljonen i strid. Med 55 värnpliktiga är ledningsplutonen en av de största på regementet.

För den sekundaktuella ledningen av skyttekompanierna använder plutonen fyra stycken stridsledningspansarbandvagnar, STRI 90. Bataljonschefen och hans närmaste stab framrycker i en av STRI-vagnarna.

På bakre ledningsplats finns plutonens ledningshytter. Därifrån planeras bataljonens verksamhet med hjälp av bl. a datoriserade kartprogram. Hytterna är fyllda till bredden med modern teknologi och står något i kontrast till de åldrade TGB-30, som de är monterade på.

Plutonens AP-grupper ser till att hytterna blir uppkopplade mot det militära telesystemet. TS9000. De har två pansarbandvagnar 401 som både bär masterna och rymmer all TS-utrustning.

För att säkra driften av all elektronik har plutonen även en systemtekniker och en signalmekaniker.

Låter som mycket spännande befattningar!

+KB Befattning (mer krimskrams)

+Datorsierat (Massa roliga knappar)

Angående skjutandet så blir man efter Gsu ganska "mätt". Det vart då jag iaf.

Jag vart glad när AK5an inte skulle med ut. Tyckte inte vi gjorde något annat än skjuta.

Guest Falero

OK, tack för alla svar! Det känns bra att ha fått lite mer kött på benen inför ens framtida eventuella uppgift. Ska nog bli rätt kul trots allt!

Tack för all hjälp! / Falero :blink:

Tillägg:

Om P18 utbildar brigadledningskompani nästa år kan det också vara aktuellt. Tjänsten innebär i så fall samma sak, men förbandet betjänar chef på brigadnivå. Vet dock inte riktigt hur det ser ut med tanke på omställning till insatsförsvar.

Hoppas du får en rolig och givande värnplikt!

/Hmmm