Jump to content

Svensk mtrl på Dominkanska Republiken?


Guest

Recommended Posts

Hej,

 

Har intresserat mig en del kring stridigheterna på Dominikanska Republiken under -65..nån har kanske sett en artikel jag haft med i tidningen PANSAR..

 

Har någon sett eller hört nåt kring all den svenska mtrl som fanns där??

 

Exempelvis, strv m/40 L, pb Lynx, 7,5cm m/02-33 kanoner, flygplan m.m.m.m.

 

Lynx_39

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

1956 kom ny organisation och mycket av de gamla fordonen i pansartrupperna som fanns kvar, skulle då slutligen utrangeras. Redan samma år såldes ett tvåsiffrigt antal vagnar till Dominikanska Republiken - det kom en delegation till P 4 för o prova dem, de var intresserade bara de gick att köra.

Detta gjordes naturligtvis genom stort HYSSCH-HYSSCH!!!

 

Senare såldes även pansarbilar Lynx dit.

 

Till detta sålde man gamla kanoner, flygplan och annat smått och gott dit.

 

1965 blev det inre stridigheter i landet, med diktatorn Trujillo som huvudrollsinnehavare. Det blev uppror och en amerikansk styrka sattes in för att stoppa oroligheterna. Jag har träffat en veteran från denna styrka som då var vagnschef på en bärgare vars förband stötte på en "utslagen stridsvagn" som man bärgade till sin CP. Man trodde först det var en gammal tysk vagn man hittat, men efter att ha lagt märke till de dubbla ksp:na så kom man fram till att det var en L-60. Jag har en mycket detaljerad redogörelse för detta, och hur amerikanarna jobbar för att få igång vagnen igen...Det hela slutade med att då man ville ta hem vagnen till sin bas, Camp Lejeune - så såg några delegater från den Dominikanska armén vagnen rulla runt och krävde att få tillbaka den. Det hjälpte inte att amerikanarna hävdade att de förlorat den, och att de hade hittat den samt endast reparerat genom improvisorium. Vagnen återlämnades...Artikeln finns i PANSAR, nr 2/2000 om jag inte minns helt fel.

 

Lynx_39

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att många av våra J 26 (P-51D Mustang) såldes dit.

 

En av dem hittade tillbaka till Sverige, rätta mig om jag har fel, den som fanns i Västerås fram tills alldeles nyligen då den såldes till England på grund av för höga försäkringskostnader efter 11 sept.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...