Jump to content

Imperial War Museum

|lj|

Recommended Posts

Tänkte ta mig en sväng till Imperial War Museum i London i morn, då det ju är ganska massivt tänkte jag kolla om det är något speciellt som absolut inte bör missas?

(andra tipps på bra London-aktiviteter mottages gärna!)

Var beredd att avsätta några timmar och börja med nedervåning. Där finns en väldigt bra utställning över alla konflikter som UK varit inblandad i under årens opp. Montrar, mulitmedia etc. Dålig att fota dock då det är väldigt mörkt.

Huvudplan har exemplar av olika stridsvagnar, kanonpjäser, miniubåt, flygplan i taket etc. Bra ljus = turistfota :/ Finns mer sevärt på övervåningen...

"Vanliga" Brittish Museum är också värt några timmar. Speciellt om man gillar mumier och annat historiskt.

En riktig turistgrej är att åka en tur med guidad dubbeldäckare som du kan hoppa av och på vid olika hållplatser. Kommer inte ihåg var de utgick ifrån men hotellen har rätt mycket turistbroschyrer med tips.

Madame Tussaudes kom jag inte in på i somras då det dels var milslång kö till biljettluckorna.

Rekommenderar även ett besök på valfri bokhandel! Har tyvärr glömt namnet på den jag var på (över 5 våningar med olika ämnesområden) men jäklar vad mycket intressant militärlitteratur där fanns.

Nackdelar med London då? Pundet är starkt och priserna är höga.

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Senaste gången jag var på Madame Tussaude's var 2000, och jag tyckte knappt att det var värt det. Men så är jag inte överdrivet fascinerad av vaxdockor heller. Så frågar du mig så säger jag att det INTE är värt ett besök om man har ont om tid. Är du däremot i London en längre tid, så varför inte...

Duxford hör till Imperial War Museum. Detta legendariska fält är nu, enligt mig, Europas främsta flygmuseum ( dock har de även pansar,stridsledningscentraler, V1 ramper och annat lösaktigt).

Titta här

Science Museum är också kul och VÄLDIGT stort....bra skor

Tackar för tippsen.

Har varit på Madame Tussaude's när jag var i London sist, och jag kan säga att den summan betalar jag inte för det tjafset igen!

O det där med att london är dyrt, det beror allt på de, jag bor gratis (med bredband och allt, så man kan kolla SoldF :)) och har möjlighet att laga mat, så då blir de helt plötsligt riktigt överkommligt!

Kan vä bara stämma in:

Kryssaren Belfast bör besökas. Ligger ju alldeles utanför Towern så man kan ju kombinera med en titt på kronjuvelerna. Dom är verkligen något att se i mina ögon. Finns ju inte så många sådana samlingar i världen. Lite bookshopping är ju ett måste när man är i ett engelskt talande land. Minsta kvarters bokhandel kan ju tävla med Sveriges bästa bokhandlare känns det som ...

Håller dessutom med om Madame Tussadu's

slöseri på pengar.

Hoppas själv på ett besök på British Museum i höst :)

Royal Air force museum.... riktig stort med många flygplan och allt som hör till. det ligger lite utanför London i en stadsdel som heter Hendon, tar typ 30 min med tunelbana.

Kommer inte ihåg vad det heter med bunkern där churchill satt under slaget om Storbritanien ganska interesant faktiskt.

London Dungeons, museum, typ som skräck avdelningen på madam tussaudé med alla avrättnings och tortyr sätt från medeltiden och framåt.

plus massor av andra....

Duxford hör till Imperial War Museum. Detta legendariska fält är nu, enligt mig, Europas främsta flygmuseum ( dock har de även pansar,stridsledningscentraler, V1 ramper och annat lösaktigt).

Jag skulle ändå säga att Hendon är bättre. Förutom när det är flygdag givetvis.

Tycker Land Warfare Hall på Duxford är bättre än flygutställningarna som är aningen förvirrade, om jag kommer ihåg rätt. Var sist där 97 tror jag, så det var ett tag sedan.

Framförallt så ligger Hendon i London och souvenirbutiken är suverän, man kan gå och rota där lika mycket som man tittar på flygplanen ju.

...till Bovington måste man ju ta sig någon gång... ...någon som vart där?

Har varit pa Duxford manga, manga ganger och trottnar aldrig. Har nagra harliga foton pa mig som attaaring akandes i en Chieftain...

Science Museum ar som ett andra hem for mig, och de har dessutom en Cosmonova-klon.

Mamma jobbade pa Foyles pa sjuttitalet, basade over andrahandsavdelningen. Hon kallades "Die Schwarze Staubedeckte Blondine" p g a sina klader och dammet i avdelningen.

Hon fick ocksa manga av dem som bara forsokte fylla bokhyllorna hemma, sa hon borjade salja bocker (sorterade pa farg) som metervara...

Efter 1600 så är det gratis inträde på Imperial War Museum. En god idé kan vara att knata in efter 16 en dag och ta ett mycket snabbt rekvarv för att sedan hänga på låset nästa morgon med en detaljerad stridsplan för dagen. Åker man dessutom dit med en dam i sällskap så räcker säkert det lilla besöket för henne som kan släppas på Harrods en heldag i stället.

Andra bra museum är National Army Muesum och The Guards Museum.

Det är gratis inträde på Imperial War Museum oavsett när man kommer. Det genomfördes någon reform att statliga museum skulle skota inträdesavgiften. Jag vet dock inte om den är genomförd fullt ut på alla museum. På IMW är jag dock säker för där har jag varit rätt nyligen. De kan dock ta betalt för vissa tillfälliga utställningar.

Guards Museum är ytterligare ett litet vattenhål i centrala London. Lite roligt är att personalen är gamla soldater. Ett och annat intressant samtal kan utspela sig där inne.

Ahh, IWM! Timmar av vandringar i pedagogiskt upplagda utställningar: Det klart bästa militärmuseum som finns. Avsätt TVÅ (2) heldagar för optimal effekt...

Efteråt rekommenderas Cafe Pacifico i Soho (skitgod mexikansk mat) eller Lido (suverän kinessylta).

Nu får ni sluta!!! Jag hade glömt hur jäkla trevligt det är att tillbringa en weekend i London! :blink: Som det är nu tillåter tyvärr inte ekonomin någon sådan resa, dels på grund av CSN och dels på grund av att jag inte orkat jobba extra den senaste tiden...

Kommer inte ihåg vad det heter med bunkern där churchill satt under slaget om Storbritanien ganska interesant faktiskt.

Bunkern heter Cabinet War Rooms och tillhör också Imperial War Museum. Den ligger under antingen Utrikes- eller Finansdepartementet (de ligger bredvid varandra) inte alls långt ifrån parlamentet. Den är mycket värd ett besök.

Glöm inte pansarmuseet i Bovington!!!!

En tågresa och sen lite lokalbuss. Gör bara i inte som jag, stanna så länge att sista bussen gått för dagen. Hade sen handlat upp alla pengar i museumaffären så jag fick lifta med en snäll taxichaufför till tågstationen...

Skulle vilja säga

Imperial War Museum

Hendon flygmuseum

HMS Belfast

Bovington

The War cabinet

Towern ( finns litet museum där också)

Guards museum

Samt ytterligare ett krigsmuseum som jag glömt namnet på

Hmm Hur länge skulle du vara där ? ;) Tror inte en vecka räcker :P

Butiker värda ett besök

Harrods

Hamleys (Stooor leksaks butik, man blir snabbt 10 år gammal igen)

Selfridges

ALLA bokaffärer

Gå gärna på nån musikal eller teater, klart roligt kvällsnöje.

Det finns (alltför!) mycket [eller är det bara för kort tid det handlar om?!] att handla och se på i London.

Kartor till mycket finns på: http://uk.multimap.com

Förutom det som tidigare nämnts kan jag nämna följande:

På bokfronten:

Motorbooks, nära Charing Cross Road. Mycket flyg-, båt- och militarialitteratur.

ISO-publications i närheten av Imperial War Museum. Ska vara en guldgruva.

Är man ute efter plastmodeller/byggsatser kan följande vara värda ett besök:

Hannant's nära RAF Hendon Museum. Underground Northern Line - Colindale Station. Ska vara något speciellt!

Aviation Hobby Shop, Horten Road, West Drayton (nära Heathrow). Tåg från Paddington Stn., annars tunnelbana till Heathrow och sedan taxi.

Harrow Model Shop, Station Rd, Wealdstone.

Modelzone på High Holborn i centrala London.

Har idag avverkat IWM, helt klart mycket sevärt, som så många tidigare nämt.

Jäklar va prylar, fakta, och framför allt, allt var utställt på ett mycket bra sätt!

Hmm Hur länge skulle du vara där ? ;)  Tror inte en vecka räcker :P

Tur att jag skalll stanna i 14 dagar!

Och att jag bor gratis i en centralt belägen 3 rummare gör inte saken sämre! (mer pengar att spendera på annat kul) ,O

Edit; Korvfingrar

Bra!

Då kan du ta dej till Portsmouth för att kolla in HMS Victory, Lord Nelsons flaggskepp vid Trafalgar 1805 samt HMS Warrior, ett bepansrat linjefartyg från mitten av 1800-talet.

Har man tur så ligger det några större flytetyg ur Royal Navy i hamnen också.

Hade turen att se två hangarfartyg och en herrejössesmassa fregatter och jagare när jag var där. ...fast de kanske är iväg på annat i dessa dagar.

Sen kan du ju gå på Arsenal - Chelsea imorn, om du kommer in. ,O

EDIT: Pepansrat?

Ja, i Portsmouth finns dessutom Royal Navy Submarine Museum, the D-Day Embarkation Museum och the Royal Marines Museum.

Och här kommer lite fler förslag:

Royal Maritime Museum, Greenwich.

RNAS Yeovilton och Fleet Air Arm Museum.

Förutom allt flyg inne på muséet finns väl även möjligheten att se lite aktiviteter i luften (för RN är väl fortfarande aktiva på flygstationen)?.

Mosquito Museum (strax norr om London)

Shuttleworth Trust vid Old Warden. http://www.shuttleworth.org

Battle of Britain Museum

Syrran var och flog pa Yeovilton i forra veckan; precis dagen efter att hon var och flog helikoptrar i Middle Wallop eller nagon av de baserna... minns inte var nu. 0:)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...