Jump to content

FlygBasSäk F17

Recommended Posts

Hittar inte den gamla tråden med folket som ska in på F17.

Tänkte se efter om alla här som sa att de skulle till F17 fortfarande ska dit. Har fått höra att det skall dras ner från 2 till 1 fbspluton under året 04/05.

// Nilsson- still in it

• Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

lite ironiskt då att de ska köpa in nya vapen och fordon  :baskerKav:

Ah jo, ironiskt är väl det snällaste man kan säga om det...

Är själv en av de som blev bortplockade, det tycks istället bli Tolkskolan nästa år, eller ett försök på att bli Flygbassäk-GB igen...

Och jo, deras värnpliktigansvarige sade att de skulle dra bort en pluton... lite "lustigt" att Pliktverket, när jag först ringde dem, påstod att Flygbassäk skulle inte utbildas alls på F17... de ville kanske inte man skulle förstå att man varit en av de som blivit "utplockade".

/Confused

Hej Nimitz:

Jag är fortfarande kvar man är rädd att jag försvinner. Hörde att de skulle skicka ut om man inte skulle få göra lumpen innan den 15 april vet inte om det stämmer dock.

Men som ni sa så ska ju en pluton bort ringde också till pliktverket och frågade lite men de visste inte mycket.

Till Mr_Confused:

Aha, f-n vad tråkigt. Hoppas det löser sig..

// Johan

Jag fick vet att en pluton försvunnit av en yoff från flottiljen, o när ja sa att jag inte fått något brev hette det; då kan du vara lugn.

Så hoppet finns..=))

Sticker in en fråga till: Brukar det vara flest av gbna som söker GC eller hundförare??

Kommer FBS GB ha en egen pluton eller skapar de större "gbplutoner"? Det kommer ju bara bli tio gb kvar(?)

Edited by Nimitz

• 2 weeks later...

Hej Nimitz Ja jag undrar också det. Det borde ju vara dags för ett sådant nu snart tycker man ju. Jag vet att någon sa att det skulle bli ett men vet inte när tyvärr.

Borde ju vara lite fler här som ska in på FBS på f17? Vet att det var flera i den förra tråden.

Har inte fått något papper ännu, så nu hoppas jag att jag är säker, men man vet aldrig.

ha de

// Johan

Fick min inkallelseorder för någon dag sen, rycker in 2/8 som bevakningsgruppchef på f17=) kollade en gång extra för att se så dom inte klantat sig men jag behövde inte vara orolig...bara att kasta sig poå tåget ner i aug sa dom B)

Edited by Gargamel

• 2 weeks later...

Tänkte se med er andra , främst gb, hur ni ligger till med kondisen..

Själv springer jag väl milen på ca 50 (har inte sprungit den på länge.) träanr emst på 6kmspåret bakom huset.

Kanske någon nuvarande/fd från flygbassäk kan upplysa om vad som de kräver av en från början, så man inte är helt bakom flötet.. Kanske får öka på träningsdosen isf...

själv har jag haft otur och dras med en skadad vad som inte tillåter springande. den dök upp i slutet på februari och har kommit och gått och vägrar bli bra, trots att jag vilat den och skämt bort den, så jag är lite orolig för löpningen.

själv har jag haft otur och dras med en skadad vad som inte tillåter springande. den dök upp i slutet på februari och har kommit och gått och vägrar bli bra, trots att jag vilat den och skämt bort den, så jag är lite orolig för löpningen.

då kan du får det riktigt tuft, är själv ksp-skytt med lite axel problem, inte alltid lätt. säkprovet var ett rent helvete att gå med lk70 ok Kulspruta 90 :camo: .

man för svälja smärtan och kompensera med "pannben"

svälja smärta är jag relativt bra på, jag har inte tränat medeltida kampsport för inget... där får man en hel del smällar under sparringen som gör rejält ont ett tag. bara att fortsätta.

däremot har jag tyckt det är bättre att vänta ut skadan nu då jag har chansen än att bita ihop och förvärra saken så det tar längre tid att läka. tyvärr verkar inte "vänta ut" fungera särskilt bra.

@ 106

Misstänker att det är en avsevärd skillnad på fms baskrav o befälens krav.. ;)

Nu är just kraven på Befäl enligt Kat B, Flygbassäk på 55MIN.

Det vore märkligt om befäl skulle ändra detta gentemot FM's baskrav!

Ytterligare märkligt om de skulle ställa högre krav på VPL än befäl... ;)

Vad gäller "krav" på VPL så är de målorienterade dvs målet är att vpl skall klara av uppsatta krav UNDER utbildningstidens totala längd. (Undantaget en del Jägarförband etc). MAO kan ni vara ganska lugna...Men, som en klok person sade en gång: Träna - du har bara en kropp - din egen!

Edited by Razvedka

svälja smärta är jag relativt bra på, jag har inte tränat medeltida kampsport för inget... där får man en hel del smällar under sparringen som gör rejält ont ett tag. bara att fortsätta.

däremot har jag tyckt det är bättre att vänta ut skadan nu då jag har chansen än att bita ihop och förvärra saken så det tar längre tid att läka. tyvärr verkar inte "vänta ut" fungera särskilt bra.

hmm... ok ta in i beräkningen att du är trött hungrig och blöt och patrulerar på natten och inte har såvit ordentligt på en vecka, då är det inte bara "att svälja" :/

men men jag har sett helt otippade personer i plutonen klara av det och de som såg ut att klara tjänsten bryta ihop.

grattulerar till en trevlig utbildning.

(ksp-skytt är en tung och trevlig beffatning om någon känner för att välja den, det rekomenderas :wub: )

jo, hungrig och trött måste räknas med, jag vet... jag påstår inte att det blir lätt. men att kunna svälja lite ont när man inte är hungrig och trött kan ju inte skada som en början.

(i övrigt är det nog ingen bra idé att rycka in med inställningen "det här kommer jag aldrig klara av för att...", bättre med, "nej nu ska det gå vägen!")

[edit stavfel. slarvigt. :wub: ]

Edited by atterhemskan

vill själv tjänstgöra hos Flygbassäk på F-17 och vill bli Yoff i Markförsvarstjänst där också.

Angående frågan om det är vanligast att GB:na väljer Hundförare eller GrpCh så kan jag tillägga att Hundförare är en mkt populär tjänst och att många försöker få den.

Två frågor:

ak5 d + aimpoint, är det bara till hundföraren eller till hela säkpatrullen?

Har ni som ska rycka in som Flygbassäk några tips eller så för att jag också ska lyckas?

@Kenny

Nilsson här(din stf Gch majövn.)

Skall du oxå rycka in nu till hösten?

@FBS-Johan

Jag har fått brev om infomöte 6/6 :banana Vet dock inte om detta kanske bara vände sig till oss GB? Fick Inkallelseordern i samma veva..(dagen efter tror jag..)