Jump to content

2. Pluton


Nestor

Recommended Posts

Glöm för allt i världen inte att det vore mycket tveksamt att KA skulle försvinna om ett sådant maktskifte skulle inträffat 1999, det var innan avvecklingsbeslutet togs.

 

Kanske jag påpekar det mest för att lite halvtidsmoderniserat 12/70 vs. Polnocna & Co. skulle sitta fint i ett sådant scenario. :rocketl:

 

Eller varför inte RBS 15KA vs. Ivan? :dong:

Har faktisgt inte tänkt på det...

Får fundera på hur det skulle ingå.

Tack för tipset! :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 192
  • Created
  • Last Reply

Nu kommer nästa del, förlåt mig för att det har tagit lite tid...

 

Elddop

Södra Sverige 12.34. 25 april.

 

Helikoptrarna landade på den Västergötländska slätten, där man hade upprättat en bas.

Bergs och ett par andra plutoner släpptes av helikoptrarna, som vände tillbaka till Landvetter.

Berg och de övriga plutoncheferna gick bort till stabstältet för att orienteras.

 

”Välkomna till Kungliga fälthärens södra högkvarter! Jag är Major Lindström, ni kommer direkt från landvetter tydligen?”

”Det stämmer bra Major” svarade Berg.

Majoren gick bort till den elektroniska lägeskartan, den var endast ett gytter av olikfärgade symboler men Lindström tryckte på en knapp så att symbolerna byttes ut mot fält, färgade blått och rött på kartan.

”Som ni ser så är det på östkusten vi har problem, Stockholm har fallit, Öland och Gotland likaså, Kalmar bombades nära nog till grunden. På hela östkusten är det bara Luleå som fortfarande är våra händer men jag tror att också Luleå faller snart.

”Hur ser det ut i Norrland och i västra och mittersta delarna av landet?” Frågade Berg.

”På västkusten är det ganska lugnt, tyskarna har ju nästan hela sin flotta där nu så det är inte mycket som kommer igenom, dom har tagit hamnområdena i Göteborg och delar av Malmö men inte mycket mer. I Norrland är läget under kontroll. Boden har fallit och Luleå faller nog snart. Viss risk för ett genombrott finns.” Svarade Lindström.

 

Mötet avbröts av ljudet av motorer som närmade sig.

”Är det våra” undrade Berg

”I Helvete att dom är våra!” ropade Lindström tillbaka. Berg sprang ut ur tältet, och samlade snabbt sin pluton.

”Nu är fienden mycket nära, bered er på strid, gör som vi gjorde på övningarna så kommer allt att gå bra, och glöm inte att Gud älskar oss alla” sa Berg.

 

Plutonen och resten av soldaterna rusade mot sina eldställningar när den första vagnen blev synlig, det var en BMP-1 pansarskyttebandvagn, den riktade sin kanon och avfyrade en 73mm spränggranat, granaten dödade cirka fem man, men vagnen slogs snabbt ut av pansarskotten.

Undertiden hade det fientliga infanteriet hunnit lasta av från de övriga bandvagnarna och avancerade nu mot basen.

”Vääänta, vänta,” sa Berg. Fienden var nu runt 200 meter ifrån dom.

”ELD” skrek Berg nästan unisont med de andra cheferna och med en viss tvekan så började kulsprutorna att knattra, fortare och fortare i takt med att skyttarna blev mindre tveksamma.

Samtidigt öppnade granatgevärsskyttarna eld med spränggranater och skyttesoldaterna eld med sina AK5or.

 

Striden var över på en kvart och slutade lika abrupt som den hade börjat, dock var segern inte utan förluster, i Bergs pluton stupade fem man och totalt så stupade över 30 man, hur många fienden förlorade visste man inte. Efter ett tag kom ett par stridsvagnar som skulle förstärka basen…

 

Kriget var inne på sitt tredje dygn…

Link to comment
Share on other sites

Klockrent. Tycker dock som härnösandsbo att du borde ta bort delen med H-sand som fallit. :camo: Skriv istället att medan Sundsvall och Kramfors fallit så håller de dugliga härnösandarna ryssen stången. :winner::):sniper: Nej, jag bara skojar. Men jag tycker nog att du kan skriva att ryssen tog Härnösand, Sundsvall och Hudiksvall trots hårt och tappert motstånd. Vi kan ju inte låta folket som sedan kommer läsa boken tro att man besegrar resterna av Västernorrlandsbrigaden så lätt :camo:

 

Men seriöst... klockrent... ser framemot att köpa den i bokhandeln :winner:

Link to comment
Share on other sites

Men jag tycker nog att du kan skriva att ryssen tog Härnösand, Sundsvall och Hudiksvall trots hårt och tappert motstånd.
Kan vi väl ordna...

Lär nog dröja ett mycket bra tag innan man får se denna i bokhandeln, innan jag ger mig på något sådant så vill jag nog ha lite mer på fötterna men jag har faktisgt funderat på att skicka in den till något förlag som en kul grej :)

Link to comment
Share on other sites

Tänkte på det när jag började skriva, att det kan bli liite mycket Garbo över den.

Men GArbo handlar inte så mycket om soldaaterna utan med politiken och sådant.

Jag vill försöka skriva om det helvete som ett krig kan vara och de våndor solaterna har...

Iallafall försöka

Link to comment
Share on other sites

@Hendrix: Kul läsning, fortsätt! Gärna tillägg/ändrignar enligt nedan :)

Klockrent. Tycker dock som härnösandsbo att du borde ta bort delen med H-sand som fallit.  8-/  Skriv istället att medan Sundsvall och Kramfors fallit så håller de dugliga härnösandarna ryssen stången.  :ak:  :baskerFN:  :winner: Nej, jag bara skojar. Men jag tycker nog att du kan skriva att ryssen tog Härnösand, Sundsvall och Hudiksvall trots hårt och tappert motstånd. Vi kan ju inte låta folket som sedan kommer läsa boken tro att man besegrar resterna av Västernorrlandsbrigaden så lätt :D
Om man kollar i historieböckerna så brände ryssarna ner Härnösand under en av sina härjningar längs med norrlandskusten för några hundra år sedan. En vink i uppsatsen om detta och att Västernorrlandsgruppen (det som är kvar av Västernorrlands Regemente/Ångermanlandsbrigaden och numera ansvarar för/utbildar HV inom G23, bl a Sollefteå, Ö-vik, Hsand, Svall m fl) kanske inte tänkte låta ryssen vinna lika lätt denna gång? Kul att I5 i sin framtida form ;) visar var skåpet ska stå!

 

[Lite OT] Under vpl var standardscenariot att Fi alltid framryckte mot Sundsvall och att vi, Ångermanlandsbrigaden (I21/NB21), skulle förhindra det :D [/Lite OT]

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

 

Edit: Layout av text...

Link to comment
Share on other sites

ohh, rysning....

 

låt dock Svea artilleri bataljon komma med på ett hörn :baskerFN:

 

då kan ni ha med Kn Andersson (Kompch 1a komp EA) AKA Kn Ondska (han är bra på att ge det vi vpl anser vara onödiga order)

 

samt Fk Hahne :winner: en hetlevrad plutch 2a plut (EF)

 

vill du vete mer om det så skicka ett PM :ak:

 

this is goooooood

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer nästa del:

 

Krigets vansinne

Södra Sverige 09.30 26 April

 

Det tog ett par timmar arr röja upp från anfallet dagen innan, ett flertal fordon hade blivit förstörda, ett par tält hade brunnit upp. Dessutom så var man tvungen att skicka iväg liken från de fallna soldaterna.

Major Lindström kallade in Berg till stabstältet.

”Igår strax efter anfallet så flög ett par span-gripar över området här och lyckades lokalisera den fientliga bas som anfallet utgick från, den är ganska försvagad eftersom merparten av soldaterna där strök med i deras misslyckade angrepp” Förklarade Lindström

 

”Så vad är det vi skall göra” frågade Berg

”Ni skall slå ut den basen så att dom inte längre kan utgöra något hot mot våra eller våra allierade strykor hör i vårt lokala område” Svarade Lindström

”Vad får vi för understöd” Frågade Berg.

”Förutom din så kommer cirka fyra andra plutoner delta i angreppet, tyskarna skickar ett par stridsvagnar, våra egna är upptagna på annat håll, britterna sänder ett par Harries för flygunderstöd, jag skall leda operationen” Avslutade Lindström.

”Ni kan utgå” sa Lindström

 

Efter ungefär en timme så var alla förberedelser klara, Bergs och de andra plutonerna hade suttit upp i stridsfordonen och var beredda att köra iväg, men först skulle stridsvagnarna få gruppera sig framför stridsfordonen. På kommandot BANAN så körde styrkan iväg.

Basen låg på ungefär tre kilometers avstånd men redan efter en kilometer så körde man in i en framskjuten spaningsplats. De tre soldater som bemannade platsen dödades med två spränggranater från ett av stridsfordonens 40mm kanon. När det var mindre än en kilometer kvar så grupperade sig fordonen enligt den gamla tyska formationen Pansarkilen.

 

Och så började angreppet, se tunga stridsvagnarna ryckte fram över den lilla gläntan och sköt de fientliga bandvagnarna i stycken med sina 120mm kanoner, stridsfordonen lastade av sin trupp och började rycka fram.

 

Bergs pluton ryckte fram lite bakom två av stridsfordonen, tills ett av dom träffades av ett pansarskott och det andra åkte på en mina som förstörde banden. Berg fick således rycka fram utan understöd, han fann dock att det inte var något egentligt motstånd. Den första fientliga soldaten dom stötte på slängde sitt vapen och sträckte händerna i luften. Det konstiga var att dom egetligen inte hade hört många skott alls, det verkade som om dom hade gett sig utan en strid, och visst hade Berg rätt, det var cirka sju fineder som hade stupat, resten hade gett upp.

 

Efter en liten stund var alla fångar samlade och inräknade, 33 man allt som allt.

Men Berg var lite chockad och sa till sin kollega

”Kolla på dom, dom kan ju inte vara äldre än 19-20 år, han dom borde ju inte vara här, dom borde ju vara hemma och studera eller göra något annat” Sa Berg upprört.

”Krigets vansinne blir man aldrig klok på” svarade kollegan.

Berg lyckades få tag på en tolk och gick fram till en ung ryss som satt och tittade på ett foto av hans flickvän.

”Vad heter hon?” frågade Berg. Tolken översatte.

”Anja”, svarade ryssen

”Anja, okej, och vad heter du då?” fortsatte Berg.

”Vladimir, man jag kallas bara för Vlad” Svarade ryssen

”Okej Vlad, det som kommer att hända nu är att du och dina kamrater kommer att sändas till ett läger i södra Tyskland, utom räckhåll för dina överordnade, jag har hört att dom inte är så snälla mot dom som blir fångade, stämmer det” Frågade Berg

”Det stämmer, dom skjuter alla som blir fångade” Svarade Vlad

”Vet du vad jag tycket Vlad? Jag tycker att du inte borde vara här, du borde ju vara hemma hos din familj och vara med Anja, inte här där du kan dö vilken stund som helst, du har ju hela livet framför dig.” Sa Berg, ”När du kommer fram till lägret så kommer du att få skriva ett brev till dina anhöriga där du kan skriva att du saknar dom, eller att du lever eller något i den stilen” Sa Berg.

 

Det verkade som om att den unge ryssen blev lite gladare när han fick reda på att han skulle till en plats som han visste var ganska vacker och dessutom få sända ett brev till Anja

 

”BERG!” Ropade en röst bakom honom. Berg reste sig och sprang iväg

Link to comment
Share on other sites

Eminent!

 

Måste dock komentera att Vlad inte är ett ryskt smeknamn, det är ett smaknamn på excilryssar. Vlada däremot är ett ryskt smeknamn. Hur vwet jag det? Därför jag skrev en novell till en novelltävling via skolan där huvudpersonen hette Vlad, och skalmanm'änniskorna rättade mig. Dock efter att jag skickat in den... Men men. :)

 

Det är din berättelse, ville bara säga det. :)

Link to comment
Share on other sites

Fortsätter i samma anda som förut, mycket bra. Tycker dock.... (jag tycker mycket om detta verkar det som) att en svensk soldat som fick sin familj dödad vid ett ryskt flyganfall ska meja ner samtliga av de tillfångatagna ryska soldaterna... det blir då mera uppenbart att du försöker beskriva ett riktigt krig där även svenskarna kan var onda... dock bara ett förslag... men fotsätt på samma sätt... detta kommer bli bra... :)

Link to comment
Share on other sites

Västergötländska slätten

Lite krångligt formulerat, jag hade nöjt mig med västgötaslätten eller möjligtvis västgötska slätten, men å andra sidan är jag ingen författare.

Link to comment
Share on other sites

jag tyckte den var bra men när får vi se den slutgiltiga ?  :camo:  :lol:

 

ett tips är ju när du har den färdig att göra om den ill .PDF dvs ett Adobe Acrobat format och då kan ju ingen kopiera den, om dom nu inte orkar sitta och skriva av allting.

Tyvärr så kan man kopiera text även med pdf-format... =(

 

 

Asså... jag är DJUPT imponerad av dit skriveri... ta åt dig all den positiva kritiken här!!! Du är duktig!!

 

 

 

Föresten så udnar jag bara en sak... Väster om Malmö skrev du.. hmmm hamnar man inte ute i vattnet då? :P haha bara för att kommentera en löjlig sak! Keep up the good work!!!

Link to comment
Share on other sites

Fortsätter i samma anda som förut, mycket bra. Tycker dock.... (jag tycker mycket om detta verkar det som) att en svensk soldat som fick sin familj dödad vid ett ryskt flyganfall ska meja ner samtliga av de tillfångatagna ryska soldaterna... det blir då mera uppenbart att du försöker beskriva ett riktigt krig där även svenskarna kan var onda... dock bara ett förslag... men fotsätt på samma sätt... detta kommer bli bra... :camo:

Det har du rätt i men tyckte att det blev lite väl blodigt...

Dessutom så har det ju bara pågått i några dagar och det kommer att bli svårare för Lt Berg och hans pluton.

 

Föresten så udnar jag bara en sak... Väster om Malmö skrev du.. hmmm hamnar man inte ute i vattnet då?  haha bara för att kommentera en löjlig sak! Keep up the good work!!!

 

Det stämmer faktiskt...

Link to comment
Share on other sites

Boden har fallit och Luleå faller nog snart

Bara en liten detalj, det gör nog detsamma för berättelsen men Luleå faller troligtvis före Boden, Luleå är en kuststad och det är närmare till Luleå från E4:an.

 

Dessutom är ju luleborna sällsynt ryggradslösa, till skillnade från oss hårdföra och bistra Bodensare :camo:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...