Jump to content

Skjutförbud på Ak4B

Knekt

Recommended Posts

Ibland blir jag bara så trött.

Fick efter ett möte tidigare ikväll rent skandalös info från både folk på HvSS och från Livgardesgruppen.

Det har visat sig att när de fasta riktmedlen frästes bort på de Ak4:or som blev Ak4B, så har man tagit bort för mycket (eller rättare sagt ”fel”) gods i bakkant. Detta har vid röntgen visat sig åstadkomma sprickbildningar på en del vapen. (Det är visst nån ansvarig som sitter jäkla löst just nu.)

Det handlar tydligen bara om ett 50-tal vapen, men tydligen är det rejält utanför felmarginalen, så nu är det skjutförbud på hela serien. Utlämnade vapen kommer samlas in och bytas ut mot samma härken som tidigare.

Det största problemet är nu att det inte finns en spänn kvar för att fixa till detta. (Bland annat är ju hylsfångaren försenad för att man har lite strul med låsningen, men kostnaden för att fixa den måste vara i princip noll!). Det ska tydligen gå att förstärka lådan, men det kostar pengar. Pengar som helt enkelt inte existerar. :angry:

HvSS visste man inte hur detta ska lösas, men på Livgardesgruppen är de övertygade om att ”lösningen” kommer bli att hela Ak4B-projektet skrotas. Samtliga beställda Aimpoint kommer istället monteras på Ak5C som fastställs inom kort.

Vad fan säger man…. visst… jag är ju skarpskytt och hade ändå inte fått nått nytt vapen… men det här SUGER! :angry:

Det är prylar köpta för VÅRA pengar som nu hamnar hos främst värnpliktiga och i utlandsstyrkan!

Man blir bara så jäkla less på att Hv ALLTID får stå tillbaka! :camo: När vi för en enda gångs skull var först med något... SUCK! :(

instämmer till fullo.

ska ju göra årets baskravs skjutning snart och har verkligen sett fram emot att få prova ny ak:n

Fan det första vi får som inte är begagnat från "storebror" så visar det sig att det är fel på det....

Hoppas dom löser det fort annars blir det trist för alla som går muckar och går med i HV i tron att de ska få ett vapen som de inte kommer få.

edit:

kollade klockan och jontes inlägg.

och började fundera om det kanske inte är ett aprilskämt

så en källa vore ju trevligt

Edited by dxl

När man vet att det är den 1/4 och läser inlägget med den insikten och pulsen ändå börjar öka, då är det ett bra aprilskämt. Hade jag varit något tröttare och en kaffe tidigare så hade man nog svalt det.

Guest Lt. Payne

Ärligt talat gick jag på det först..

Min första tanke var ungefär. Det kunde man ju ge sig F-N på att nåt skulle k*ka ur!

Men nu sitter jag bara och planerar en grym hämnd för detta elaka tilltag. ;)

Knekt:

Om du någonsin vaknar upp fasttejpad med tre kilometer eltejp i grantopp så behöver du inte undra varför detta hände dig.. :)

Skulle faktiskt bli ofantligt glad om detta inträffade....

Iofs tråkigt när det handkar om många "utvecklingskronor" men tycker verkligen att det satsas medel på fel saker inom FM.

Det finns ca 450-550 000 Ak5 som ligger i förråd i nuläget.

Istället för att lägga pengar på att utveckla ett 40-årigt vapensystem kunde man lagt pengar på vapenlås till Ak5 och ombeväpnat HV till 5.56.

Är inte tanken att hela försvaret skall bli likformigt.

På sikt kommer hemvärnet som vi nu känner till att försvinna pga rådande ekonomiska svårigheter, då endast IP kommer finnas kvar (min hypotes/delad med andra)

Då kan man ju tycka att IP borde utrustas på lika sätt som GU förband!

Ville bara få detta ur mig..

Tycker att Ak4B bara är ett barnsligt sätt att göra av med pengar som inte finns!!!

@Pansardvärg: Källa på det?

Vad jag vet tillverkades runt 190 000 ak5 och en del lär ha skrotas sen dess. I övrigt håller jag med dig. Det lär finnas tillräckligt med ak5 till alla åtminstone efter FB04.

Så här skriver TV 4 Göteborg på sin hemsida (www.tv4goteborg.se) idag:

Övningar stoppas efter vådaskott på Amf 4

Vid fyra tillfällen under en period på tre veckor avlossade värnpliktiga vådaskott på regementet Amf 4 i Göteborg. Regementsledningen ser allvarligt på det inträffade och har därför tills vidare stoppat all övning med skarp ammunition.

- Vi kommer nu att utreda händelserna och genomföra kompletterande utbildning, säger Anders Höfnell, informationschef vid Amf 4, till TV4 Göteborg.

De fyra incidenterna inträffade i februari och mars i år. Vid ett av tillfällena sköt en värnpliktig med sin AK 5:a av misstag ner i marken intill en grupp sittande soldater.

Regementschefen Stefan Gustavsson har avbrutit alla övningar med skarp ammuntion, och de kommer inte att återupptas förrän orsaken till händelserna utretts och åtgärder vidtagits.

Händelserna är anmälda till arbetsmiljöinspektionen.

TV4 Göteborg

Se webb-tv»

2004-04-01 12:59

Så... då var lurardagen slut.

Och visst var det lögn och förbannad dikt! ,O Kul att man lyckades ge några hjärtklappning!

Jag var faktiskt lite fundersam innan jag klickade på sänd. Det är ju nästan som att börja tala om troll, att skriva sånt här... rätt var det är så... :D

@ Lt. Payne

Silvertejp är snyggare! :D

Var och halsade pa inne pa min gamla skola har i Bryssel, lyckades nastan overtyga nagra stycken om att "Easter's been cancelled, there's no holiday next week."

Nu i efterhand kan jag val kanske gissa att jag gick for langt med "...and Tuesday's been declared national maths day." :D

Skulle faktiskt bli ofantligt glad om detta inträffade....

Iofs tråkigt när det handkar om många "utvecklingskronor" men tycker verkligen att det satsas medel på fel saker inom FM.

Istället för att lägga pengar på att utveckla ett 40-årigt vapensystem kunde man lagt pengar på vapenlås till Ak5 och ombeväpnat HV till 5.56.

Är inte tanken att hela försvaret skall bli likformigt.

På sikt kommer hemvärnet som vi nu känner till att försvinna pga rådande ekonomiska svårigheter, då endast IP kommer finnas kvar (min hypotes/delad med andra)

Då kan man ju tycka att IP borde utrustas på lika sätt som GU förband!

Ville bara få detta ur mig..

Tycker att Ak4B bara är ett barnsligt sätt att göra av med pengar som inte finns!!!

Inte i Sverige i så fall..... Det har endast köpts drygt 200 000 vapen, inklusive AK 5D.

Och detta från ca 1985 och framåt.....ett antal vapen har kaserats, försvunnit mm.

Edit....kom på mer :D .

Om det nu skulle ha köpts in 450-550 000 AK5:or.......varför skulle de då modifieras drygt 60 000 AK-4:or med RPS.....Eller varför tror du det fortfarande fanns Mausergevär i krigsorganisionen på 1990-talet.....Trots att det fanns minst 250-300 000 AK4:or, 200-300 000 K-pist m/45 och drygt 170-200 000 AK5:or.....

Skulle beslutet om RPS och patronlägeslås kommit idag - så skulle det garanterat vara för AK5 ( FB 2004 kommer drastiskt minska behovet av AK 5 :( ).

Edited by jonte72

Det roligaste var att jag gick gick på det utan att tänka, jag blev inte ens förvånad.

Men om Nån vill ha hjälp att hämnas så hör av er till mig, inte bra med sån upphetsing så tidigt på morgonen :P

*Suck*

Även jag gick på det. Varför skulle det inte vara som det sägs i inlägget, allting annat går ju helt åt helvete i den här organisationen.

Det värsta var att jag inte ens blev det minsta chockad, jag bara ryckte på axlarna och tänkte "Jaha?". Säger ju en del om vad det är för slags förening man är med i. :(

Måtte satan spotta i dina sår "knekt" när du hamnar i HELVETET för detta grymma skämt mot oss blåögda stackare som går på allt som skrivs här på forumet... :angry:

Det hade förståss inte förvånat mig om det skulle vara så... allt för att vi inte ska få några...

*Suck*

Även jag gick på det. Varför skulle det inte vara som det sägs i inlägget, allting annat går ju helt åt helvete i den här organisationen.

Det värsta var att jag inte ens blev det minsta chockad, jag bara ryckte på axlarna och tänkte "Jaha?". Säger ju en del om vad det är för slags förening man är med i.  :(

Håller med precis. Man är redan så nerpissad så vad gör väl en stråle till... :navy: