Jump to content

Sevärdheter Dunkerque och nedåt kusten?

Clint

Recommended Posts

Jag och kollegan ska ta en lite mc-tur efter kusten i Frankrike i helgen. Troligtvis så blir det inte längre ner än till Dieppe, så alltså till frågan: Har ni några tips på vad man inte kan missa? :blink:

Tack på förhand!

// Magnus

Ändrade planer, nu blir det hela vägen ner till Caen för att kolla runt lite på Utah beach mm, hoppas bara vädret blir bra.

Kommer förmodligen ha babianarsle efter så många mil på hojen :)

jag var i Normadie förra sommaren (6 juni faktiskt) och vad jag kan rekomendera för en helg är den amerikanska kyrkogården, pegasus bridge omaha beach (utah ligger för lång bort) Pointe du Hoc och det vi missade: museumet i Caen. (Baeux är också sevärdt med Baeuxtapeten från 1100-talet)

håller med Wendisten, var själv i normandie för 3 år sen. Besökte Pointe de hoc, mervillebatteriet, en miljard museum, sov på ett hotell med utsikt över omaha-stranden, Saint mere Eglise (stavning) å Mont Saint Miquel( stavning igen;)) för att nämna några sevärdheter. Ska försöka leta fram reseplaneringen.

Arromanches är lämpligt för övernattning.

Hotellet vid stranden står där sedan innan kriget. Hotel Arromanches tror jag det heter.

Dessutom ligger det mitt i Gold sectorn om inte minnet sviker mig och en av de två hamnarna finns där.

Bayeux heter förresten staden och tapeten.

Där kan ni bo Le Lion d'or.

Istället för besök på den Amerikanska kyrkogården rekommenderar jag ett besök på den tyska. Annorlunda och mer sevärt.

Mont Saint-Michel heter kloster ön och byn heter Sainte-Mère-Eglise

Arromanches är lämpligt för övernattning.

Hotellet vid stranden står där sedan innan kriget. Hotel Arromanches tror jag det heter.

Dessutom ligger det mitt i Gold sectorn om inte minnet sviker mig och en av de två hamnarna finns där.

Bayeux heter förresten staden och tapeten.

Där kan ni bo Le Lion d'or.

Istället för besök på den Amerikanska kyrkogården rekommenderar jag ett besök på den tyska. Annorlunda och mer sevärt.

Mont Saint-Michel heter kloster ön och byn heter Sainte-Mère-Eglise

Min franska sträcker sig till tack, svart kaffe tack, en öl tack osv. Stavningen lämnar jag till de som kan :D

Museumet i Arromanches är nog ett av det bättre längs invasionskusten och inriktad mot den marina biten av invasionen.

Rekomenderar verkligen att åka till Normandie så man är vid Pegasus bridge strax efter 0000 den 6 juni och sedan åka runt och titta på lite andra cermonier. (Jag åt frukost på en tysk bunker vid Omaha beach den 6 juni 2003)

På hemvägen kan jag rekomendera en avstickare till Eindhoven, Nijmegen och Arnheim, bara för att titta på broar :ph34r: Museumet att gå till ligger i Oosterebeek som är inrymt i det gamla hotellet. Länk.

Då var man tillbaka från Normadie. Ruggigt väder större delen av tiden förutom under själva turistandet, då solen sken och det var hyfsat varmt.

Över 100 mil i sadeln och en hel del regn, nöjd med resan fastän röven värker. Reseberättelse kommer att finnas på min hemsida längre fram.

// Magnus

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...