Jump to content

SÅ trött på att Amf1 är slagpåsen?


Lord

Recommended Posts

Idag läste jag ännu en gång i Värnpliktsnytt hur en värnpliktig hade fått en blödning i ena skuldran pga att en kadett väckt honom med en spark i ryggen.

 

Förra veckan var det en artikel i DN om två st städare som blivit trakasserade av ett befäl för att han inte tyckte de hade städat rätt.

Det har varit fler saker och negatvia skrivningar om Amf1 men just nu kan jag inte minnas vad dessa artiklar handlade om tyvär.

 

Att det är fel att väcka folk genom sparkar det vet jag. Men att skriva så att man får en bild av hela regementet som en stor skithåla med våldsbenägna hulliganer är inte heller rätt. Det kan ju inte vara så att Amf1 är det enda regementat i Sverige som har problem med olika befäl och övningar.

 

Jag vet inte vad ni andra tycker men allt det här börjar reta mig nu tyvär :(

Ville bara skriva av mig en aning.

 

/Lord

Link to comment
Share on other sites

Idag läste jag ännu en gång i Värnpliktsnytt hur en värnpliktig hade fått en blödning i ena skuldran pga att en kadett väckt honom med en spark i ryggen.

 

Förra veckan var det en artikel i DN om två st städare som blivit trakasserade av ett befäl för att han inte tyckte de hade städat rätt.

Det har varit fler saker och negatvia skrivningar om Amf1 men just nu kan jag inte minnas vad dessa artiklar handlade om tyvär.

 

Att det är fel att väcka folk genom sparkar det vet jag. Men att skriva så att man får en bild av hela regementet som en stor skithåla med våldsbenägna hulliganer är inte heller rätt. Det kan ju inte vara så att Amf1 är det enda regementat i Sverige som har problem med olika befäl och övningar.

 

Jag vet inte vad ni andra tycker men allt det här börjar reta mig nu tyvär  :(

Ville bara skriva av mig en aning.

 

/Lord

Håller väl delvis med, men beter dom sig illa så får dom skylla sig själva, sen vill jag inte påstå att jag gillar medias sätt att vinkla.

Men som jag ser det är det inte media som är svinen här, utan officerarna, kan man inte tänka längre än näsan räcker så drar man ju ner kollegorna som är bra officerare i skiten. Sen hurvida händelsen är helt obefogad eller om det är en olycka osv, det kan jag ju inte svara på. Men Amf1 har ögonen på sig och då bekymmrar det mig att detta ändå händer, tänker inte befälen eller vad är det frågan om?

 

Vet man att man har span på sig begår man inte ett bankrån, ganska enkelt slutsat. Så dom är inte bara hårda, utan okloka också. Med sån media bevakning som amf1 har bör man fatta vad som händer om man gör något...

Link to comment
Share on other sites

Det krävs två för att dansa tango. Även om de brukar vinkla nyheter en del så brukar de inte hitta på. Vid det här laget börjar jag också fundera om amf1 inte är i en klass för sig på det här området.

Link to comment
Share on other sites

Det krävs två för att dansa tango. Även om de brukar vinkla nyheter en del så brukar de inte hitta på. Vid det här laget börjar jag också fundera om amf1 inte är i en klass för sig på det här området.

Exakt, också klagar dom på många avhopp... KONSTIGT.

Link to comment
Share on other sites

Xtem: Heder och tack för länken :D Kändes bra att äntligen få läsa något bra om Amfarna och att en civil verkligen sa något gott om det militära :baskerPa:

 

Men Amf1 har ögonen på sig och då bekymmrar det mig att detta ändå händer, tänker inte befälen eller vad är det frågan om?

 

Håller med till fullo! Det känns nästan som att befälen tror sig vara "hårdare" än vissa andra och därmed kunna uppföra sig lite grövre med de värnpliktiga. Ett bra befäl ser till att gruppen mår bra, inte att det skadar sig och hamnar på sjukan.

 

/Lord

Link to comment
Share on other sites

Tänkte på en grej mer generellt och inte amfbat men tror det passar i denna tråden.

 

Om man jämför svenska FM med utlänska (jag syftar på seriösa länder nu)

så ser man ju att sånt som man ser som skitagerande av befäl här är vardagsmat där och ingår som en självklarhet i härdandet av soldaten... jag försvarar inte på nåt sätt att man skadar värnpliktiga men det är konstigt att den allmänna förf*ttningen drabbar svenska FM så mkt mer än andras.... Blir bara så jävla less när man läser om nån värnpliktig som blivit "kränkt" å bla bla... det går ju ut på att bryta ner dem och sedan bygga upp dem ifrån grunden igen.

 

folk borde lära sig att allt är inte en dans på rosor...

 

/värjan (som hoppas på hårda befäl)

Link to comment
Share on other sites

Tänkte på en grej mer generellt och inte amfbat men tror det passar i denna tråden.

 

Om man jämför svenska FM med utlänska (jag syftar på seriösa länder nu)

så ser man ju att sånt som man ser som skitagerande av befäl här är vardagsmat där och ingår som en självklarhet i härdandet av soldaten... jag försvarar inte på nåt sätt att  man skadar värnpliktiga men det är konstigt att den allmänna förf*ttningen drabbar svenska FM så mkt mer än andras.... Blir bara så jävla less när man läser om nån värnpliktig som blivit "kränkt" å bla bla...  det går ju ut på att bryta ner dem och sedan bygga upp dem ifrån grunden igen.

 

folk borde lära sig att allt är inte en dans på rosor...

 

/värjan (som hoppas på hårda befäl)

Vi får väl se om du "hoppas" så mycket när du väl är där.

Som jag ser det så riskerar männsikan att inte fungera på ett normalt socialt sätt om man bryter ner den. Att brytar ner någon är inte rätt i mina ögon. Sen får du tycka hur tufft det är, Faktum är att du inte vet ett sk-it om den saken ändå.

Jag har genom media och med egna ögon sett allt för många fall av misslyckade nedbrytningar.

 

Förövrigt så är inte "vanliga" befäl någon dans på rosor heller.

Ett vanligt befäl kan vara minst så respekt ingivande som hårdare befäl. Vi hadde en KJ fänrik vid Kompaniet. Den som alla älskade och som jag törs påstå att månfa av oss skulle dö för va KN E. FK G ville ingen veta av för han skrek och gapade även fast ingen gjort fel. Jag personligen känner inte att jag kan lita på personer som kan sparka mig i ryggen så jag får skador. Att inte veta om jag vaknar med alla revben hela. I krig skulle inte jag lite på en sådan poerson omdöme. Jag anser att man har fel i huvudet och behöver psykologisk hjälp om man sprakar på sovande tonåringar.

Men som sagt, vi får väl hoppas att du får såna befäl så får vi se hur tufft det är att blir sparkad eller förnedrar inför din pluton.

Link to comment
Share on other sites

Sen kan man inte komma ifrån att så länge vi har värnplikt så kommer toleransen för sånt här vara lägre än om det hela var på frivillig basis. Man kan inte plikta in 1/6 av en årskull för att sedan behandla dem som skit.

Link to comment
Share on other sites

det går ju ut på att bryta ner dem och sedan bygga upp dem ifrån grunden igen.

Inte på 10 månader...

 

Jag blev aldrig kränkt, fick aldrig omotiverat skäll eller skrik...

Gjorde det mig till sämre soldat?

 

du har rätt jag vet inte ett skit men jag har mina romantiska drömmar om det och dem hoppas jag förverkligas...

Jovisst har vi alla romatiska drömmar, men dom har sällan så mycket med verkligheten att göra... Ännu har inte en vrålkåt, naken Angelina Jolie kommit inspringande här ijallefall... kanske borde kolla om dörren är låst eller nått :)

Link to comment
Share on other sites

vad elak du är mot mig.

 

jag säger bara att det är underligt att hårdheten försvinner för varje år inom svenska FM medan den behålls i utlandet...

 

när KJS bildades så utbildade man maskiner där, inte människor som idag.

 

/värjan

Nu får du väl ge dig?

Bryter man ner männsikor och skapar maskiner så riskarar man ju snedtändningar. Och hur vet du att KJS är "sämmre" nu än förr? Vad säger att dom har det "snällare" nu? känner du någon som gjort GU där på 80 talet och 2000 talet?

 

Jag dum? Det kanske, men jag är inte orealistisk.

Link to comment
Share on other sites

@ Dahlberg..slå på discovery när de sänder nästa SF-förband i världen grejs...

 

i usa, ryssland, UK, varsom så blir det maskiner utav "ranger" typen av förband.

detta leder i vissa små fall till snedtändningar ja visst men samtidigt får man även soldater som kan prestera enormt mkt mer än övriga.

 

 

/värjan

Link to comment
Share on other sites

@ Dahlberg..slå på discovery när de sänder nästa SF-förband i världen grejs...

 

i usa, ryssland, UK, varsom så blir det maskiner utav "ranger" typen av förband.

detta leder i vissa små fall till snedtändningar ja visst men samtidigt får man även soldater som kan prestera enormt mkt mer än övriga.

 

 

/värjan

Om så är fallet, hur vet du att det har med den psykiska nedbrytningen att göra?

Förövrigt så har jag själv sett dessa dokumentärer och har då inte sett att dom brukar våld på sina soldater. Men visst kan jag sett fel. Sen visar dom ju självklart inte allt där heller. När jag såg om brittiska marin snubbar så vart jag chockad. Där sa befälen att man försökte hålla kvar och istället peppa solaterna om det gick fel eller va segt. Sen gjorde befälen samma saker som soldaterna för att peppa. Det såg jag på Discovery. Tjejen såg det också som den humansit hon är och höll på att tappa hakan.

 

EDIT: det finns en knapp som heter ändra. Mycket bra faktiskt.

Har du hört och läst mycket? Det har min granne också som har en kompis som va kapten vid 24 års ålder och är befäl vid kungliga pansar grenadjärerna i sthlm, dom har en kulspruta som heter KSP draken och är en 20 eller 30 mm gatlin. Det måste ju vara sant eftersom jag har hört det från honom.

Link to comment
Share on other sites

@ Dahlberg..slå på discovery när de sänder nästa SF-förband i världen grejs...

 

i usa, ryssland, UK, varsom så blir det maskiner utav "ranger" typen av förband.

detta leder i vissa små fall till snedtändningar ja visst men samtidigt får man även soldater som kan prestera enormt mkt mer än övriga.

 

 

/värjan

Ärligt talat.

 

Snorvalp! Du vet ingenting! Du tror att det handlar om att vara "Hård".

 

Du vet inte vad Hård betyder. Om du någonsin får lära dig det så kommer du att ångra det du håller på och skriver nu.

 

Sluta prata om sånt du inte vet någonting om som om du vet något om det. Försök göra lumpen, lär dig något om dig själv och återkom sen.

Referera inte till Discovery om förband du aldrig har sett i verkligheten.

 

Just nu bekräftar du bara alla fördomar som folk har om FBU.

Link to comment
Share on other sites

@ panzer

men du missar lite på vad jag menar.. jag menar att om man bygger upp en ny personlighet på dessa människor (de har ju trots allt sökt frivilligt) som gör att de fungerar som maskiner så klarar de uppgifter mkt enklare än en vanlig dödlig.

 

jag menar inte att man ska misshandla men en allmän hård attityd som börjar saknas bör vara på sin plats. (missförstå mig rätt, klart att man har hård attityd i lumpen men snäppet värre då..)

 

När beväringar klagar på att det är så hemskt "åhh vad man får stå ut med mkt i lumpen" och "åhh vad vi ska anmäla befälen till jämo" så känns det så trist att de har gått som det har gått med svenska "stålet".

 

När KJ:n som jag som tidigare nämnts är bekant med har berättat lite smått om vad han varit med om så rinner tårar ur ögonvrån då jag vet att sådana dagar är förbi...

 

/värjan

Link to comment
Share on other sites

@ panzer

men du missar lite på vad jag menar.. jag menar att om man bygger upp en ny personlighet på dessa människor (de har ju trots allt sökt frivilligt) som gör att de fungerar som maskiner så klarar de uppgifter mkt enklare än en vanlig dödlig.

 

jag menar inte att man ska misshandla men en allmän hård attityd som börjar saknas bör vara på sin plats. (missförstå mig rätt, klart att man har hård attityd i lumpen men snäppet värre då..)

 

När beväringar klagar på att det är så hemskt "åhh vad man får stå ut med mkt i lumpen"  och "åhh vad vi ska anmäla befälen till jämo" så känns det så trist att de har gått som det har gått med svenska "stålet".

 

När KJ:n som jag som tidigare nämnts är bekant med har berättat lite smått om vad han varit med om så rinner tårar ur ögonvrån då jag vet att sådana dagar är förbi...

 

/värjan

Och du missar vad jag säger.

Hur kan du veta allt det här? Hur kan du veta att hans lumparhistorier inte är överdrivan (vilket inte är speciellt ovanligt)

Hur kan du veta att såna dagar är över?

 

Sen är det rätt pinsamt att en som inte gjort GU ens sitter och talar om att det skall vara hårdare osv.

Link to comment
Share on other sites

@ panser

 

JAG JÄMFÖR JU FFS MED VAD HAN SÄGER OCH VAD JAG LÄSER HÄR OCH PÅ KJ SIDOR UTÖVER NÄTET!!!!

 

jag tror på vad han berättar - taskigt för honom om han ljuger, inte mitt fel...

 

att jag inte gjort lumpen ser jag inte att det hör till saken.. jag tänker nämligen inte söka till nåt "maskin"förband...

 

men det verkar som folk börjar bli sura nu å det kunde man ju förstått.. jag säger såhär ist så slutar ni grina.. "åhhh det var lite coolt att det var så hårt förr.. men det e bra att vi e snälla mot varann nu"

 

 

frid i stugan gott folk

 

 

/värjan

Link to comment
Share on other sites

detta är ju fakta.. svart på vitt...

Nej det är inte fakta.

Fakta är att du tror dig veta något som du inte vet.

 

Du säger att soldater ska fungera som maskiner, att det inte är hårt i lumpen, Att hårdheten försvinner varje år medan FM är i utlandet.

 

Du vet inte vad hårdhet är.

 

Den som är stor och stark och en maskin och aldrig är rädd är inte tuff.

Den som däremot skakar av köld, är livrädd och ändå gör det han ska göra, HAN är tuff.

 

Man är aldrig fräck ute i skogen när det väl händer grejer. Då är man bara ynklig, hungrig och trött.

 

 

DU VET INTE VAD DU PRATAR OM!

 

Gör lumpen, skaffa dig en väl underbyggd uppfattning, och återkom sedan.

 

Tills dess bör du sluta tro på Discovery, det är bara underhållning, inte fakta.

Link to comment
Share on other sites

JAG JÄMFÖR JU FFS MED VAD HAN SÄGER OCH VAD JAG LÄSER HÄR OCH PÅ KJ SIDOR UTÖVER NÄTET!!!!

Du jämför alltså din polares kustjägarskrönor med sånt som du läser på internet?

 

Du lägger bara upp bollarna för smash här hela tiden. det känns som att stjäla godis från småbarn. Bokstavligt talat.

Du kommer att förstå vad jag menar när du blir äldre.

Link to comment
Share on other sites

Bara för DIN skulle Värjan så har jag letat upp ett inlägg som jag kom ihåg från en gammal tråd (KJ "lättare" än tidigare?). Läs och begrunda:

Gjorde KJpb 80 och det var ett j-a slit. Av de 250 GB som ryckte in var 150 kvar efter ett par månader övriga var skadade eller förflyttade till andra ställen inom KA. Snacka om dåliga ambassadörer.

 

Vi körde våra tokövningar och folk slet sönder både det ena och det andra. Men vi var de hårdaste jävlarna som stod i ett par kängor fullt klart. No fear, tungt marininfanteri, storma och ta-varje da'.

 

När jag varit tillbaka vid förbandet på repövningar och kört plutoner av senare kaliber står en sak fullt klar, dagens soldater är fasen så mycket effektivare i striden, bättre elddisciplin, bättre rapportering, bättre initiativtagande av gruppchefer och minst lika uthålliga. Jag vet inte om de är lika blodtörstiga som vi, men kvaliteten ligger på ett helt annat plan idag än för än för 20 år sedan.

 

Samhället förändras och gudskelov militärlivet också. Ni som tror det var bättre förr, glöm det, det var bara annorlunda. "På knogarna, framåtstupa- STÄLL" är det ledarskap, är det den killen du gärna följer i stridens hetta?

Link to comment
Share on other sites

@snake

 

ja dicovery styrs säkert av CIA osv för att ge en förljugen bild av hela världen...

get real...

 

ni blandar in saker id enna disk. som inte hör hit.. klart en soldat som genomför sin uppgift trots alla hemsheter e tuff som satan, men man kan förhindra att de blir räddaå då kan fler genomföra uppgiften !!!!

 

 

ska det vara så svårt....

 

 

/värjan

Link to comment
Share on other sites

@ panser

 

JAG JÄMFÖR JU FFS MED VAD HAN SÄGER OCH VAD JAG LÄSER HÄR OCH PÅ KJ SIDOR UTÖVER NÄTET!!!!

 

jag tror på vad han berättar - taskigt för honom om han ljuger, inte mitt fel...

 

att jag inte gjort lumpen ser jag inte att det hör till saken.. jag tänker nämligen inte söka till nåt "maskin"förband...

 

men det verkar som folk börjar bli sura nu å det kunde man ju förstått.. jag säger såhär ist så slutar ni grina.. "åhhh det var lite coolt att det var så hårt förr.. men det e bra att vi e snälla mot varann nu"

 

 

frid i stugan gott folk

 

 

/värjan

Du är ju bara för mycket.

Säger så här... Mina sista ord i denna debatt.

 

Gör lumpen först.

Sen om detta är din vanliga attityd så bör du vara beredd på ett papper där det står "utbildings reserven" Om du har tur.

Prata lite KJ snack med psykologen och hur det bör vara i fm så ska du se att du får en bra och fin tjänst.

 

@SILLEN JAG ÄLSKAR DIG! :D

 

GO GET EM TIGER! *grrr* ,O

 

Tackar och bockar! Underbart. klockrent rätt i mellan gärdet!

Link to comment
Share on other sites

jag tycker detta har spårat ur.. blågul kan låsa om de vill...

orkar inte bry mig längre...

 

jag tycker iaf. att alla långhåriga hippies som går runt med byxorna nere vid knäna å keps inomhus ska lära sig nåt ist. för att få gå till jämo å klaga...

 

 

/värjan

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...