Jump to content

Packning av LK35

Guest M.L

Recommended Posts

Jag har sökt med sökfunktionen utan att finna.

Söker packningsinstruktioner för packning av ryggsäck LK35, tips på hur man bäst packar ryggsäcken och över lag packar ryggsäckar. Är det någon som vet var jag kan finna bra packningsinstruktioner (gärna bild) när det gäller packning av ryggsäck för både strid och marsch, om det nu finns någon skillnad.

:baskerPa:

Prova dig fram tills du hittar en ordning som passar dig. Efter ett tag hittar du ditt sätt. Det finns dock några grundläggande tips:

-Försök att packa det som är tyngst långt upp nära kroppen (ex en ra)

-Lägg regnkläderna överst, annars kommer det att börja regna bara för att jävlas

-Packa allt i en stor svart soppåse - packningen är INTE vattentät (skippar du påsen - se ovan ;) )

-I övrigt efter principen det du använder ofta långt upp och det du använder sällan långt ner

Edited by Ralph

Rulla allt till små(eller stora) bollar. Ytterplagg (Snöställ, regnställ och värmerock) rullas in i huvan. Värmebyxor och kalsonger viks ena benet ut på mitten, rullas och förpackas i det "lediga" benet. Värmetröja och fältskjorta viks en arm ut på mitten, rullas, och förpackas i ärmen. Vatten, mat, ammo, regnställ/komarock lättåtkomligt. För att nämna några saker..

//Sgt Fjellman

Jag hittade en gammal och väldigt ouppdaterad (304K?) packplan på datorn. Den kan gott och väl användas som inspiration för hur man bör lägga upp sin packning men den är ju knappast helig. Jag vet att den version vi tvingade på de nyinryckta i somras såg annorlunda ut (men den hade jag visst inte)...

Packplanpersonligutr.pdf

Vi har en packplan som våra ungdomar följer, men den är då avpassad för just ungdomsutbildning. Kika på den så får du kanske några uppslag i alla fall. Grafiken är inte den bästa, men man förstår principen i alla fall..

Packplan LK35 á la Umeå FBU ungdom

Ps. det finns en hel del annat matnyttigt vad gäller packning av LK70, fältlastning av uniform mm på sidan, se nederst i mitt inlägg.

:)

/Magnus B

Edit: ny fräsch hemsida!

Edited by Badboy

• 2 weeks later...

Packa ryggsäcken på ett sådant sätt så att du hittar det du har i den snabbt och effektivt (och helst i mörker). Själv har jag fältkök uppe till höger, och ett par sockar i fältköket, i toppen till höger har jag komarocken vid vinter, under sommar är det regnstället. Längst upp mot mesen har jag en PET-flaska med vatten. Höger topp stående efter högerkanten finns termosen. under regnstället/komarocken brukar Tröja-90, en skjorta 90, ytterstrumpor + ev mat. i botten brukar jag ha regnställ eller komarock beroende på vilken årstid det är samma sak gäller för pälsmössan vid sommar i botten, vid vinter i snödräktsfickan. I fickan på ryggsäcken brukar jag ha lite smågrejer osv. samt spriten :baskerPa:

Så att skapa rutiner över hur man packar är viktigt! testa olika varianter och undersök hur ryggsäcken är packad när ni kommer hem, så som den är packad när man kommer hem ska den vara packad när man går ut i skogen

Grundregeln är att allt går att komprimera väldigt, väldigt kraftigt. Regnjacka och byxa går att trycka ihop till en honungsmelonsstor boll, om inte mindre, som alltid ska vara längst upp som någon skrev. Ett hett tips är att förutom den svarta sopsäcken som allting ska ligga i ha "portionspåsar" med ombyten, dvs ett par vita (eller olika färger om du så vill och har såna plastpåsar) påsar var och en innehållande strumpor, fältskjorta och kallingar. Då slipper du paja torrlåset på alla ombyten bara för att du byter en gång.

Förutom regnjacka ska alltid värmejacka hamna långt upp eftersom den ska på snabbt när det är vila och kallt. Bestick, om du har dem i ryggsäcken (kan ju med fördel has i stridsvästen annars), precis som kåsa och ofta även jägarkök eller snuskburk, brukar vara fint att ha långt upp. Längst ner brukar exempelvis toapapper, sekundäruniform och sånt gegg hamna.

ifall man själv fick bestämma skulle allt ligga i toppen på ryggsäcken... Saknar faktiskt en större öppning på Lk35, men en större öppning ger dock andra och fler problem än vad den skulle lösa... Men ett tips är att ha liggunderlaget ihopvikt på ryggsäcken och in underlocket. då kan man lätt och snabbt trycka in regnställ, komarock osv mellan ryggsäcken och liggunderlaget.

vid stor risk för regn kan man rullaihop regnkläderna på ett sådant sätt så att bältet för regnkläderna hamnar utanför rullen och använda det till attt ha regnkläderna hängande runt midjan. Samma sak med värmerocken den kan man rulla in i armarna (ryssrulle) för att ha den hängande runt kroppen på detta sätt.

packa som sagt det du andvänder mest och behöver få upp snabbt långt upp.

tex mat, spritkök mm

Jag brukar packa så att jag har regnrocken långt ner (regnar det brukar jag mest ge blanka fan i det för man dör inte av vatten)

värmetröjor och torra plagg nånstans i mitten innuti en plastpåse så att det håller sig torrt om det regnar eller är blötsnö mm.

mate, spritkök, liten flaska vatten etc högst upp.

/Lord

Samma sak med värmerocken den kan man rulla in i armarna (ryssrulle) för att ha den hängande runt kroppen på detta sätt.

Hmm... intressant. Förklara hur du gör. Jag har gjort ngt liknande med vindrocken men glömt hur... /Gusten :D

Det finns en annan skola också när det gäller värmejackan.

Iaf. vintertid ska det ligga högst upp och då utnyttjas kvarvarande utrymme i ryggsäcken lättare om man bara knölar ner den där det finns plats än om man rullar ihop den i huvan.

Att rulla in den i huvan kan vara funkis hemma/på kasern eller möjligen ute på en skjutbanan/annan någorlunda kontrollerad plats.

Det är dock ingenting jag skulle ge mig in på när befälet skriker "Marschfärdiga" och klockan är halv två i en -30-gradig snödriva en natt i februari...

Alltså låter jag bli det helt.

Angående att "rulla värmejackan så har jag för mig att man rullar/trycker varje nederhörn på jackan ut genomrespektive ärm och sedan fixerar dels med den nedersta knappen/hålet och dels genom att knäppa ihop ärmarna.

Edited by LeadHead

@LeadHead

Det är "ryssrullen" Den är funkis när man är i fält och behöver ha värmerocken med sig, men inte kan ha den påsig och inte heller har ryggsäcken med sig.

Håller med dig om att rulla ihop komarocken är inte så funkis ute i skogen, då är det bättre att rycka in den i ryggsäcken eller mellan liggunderlag & ryggsäck ifall man har ett hopviket liggunderlag. Ska försöka hinna knäppa lite bilder på detta ikväll/imorgon (är lite mkt just nu)

När det gäller lk35 så gäller: det får alltid plats lite mer! Men jag skulle rekomendera ett bekvämare alternativ, då spar du på din rygg och stridsvärde B)

EDIT: Humör=civil språk = fel = gör om gör rätt

stridsvärde= rätt

Edited by Lantz