Jump to content

Har numera glasögon


Recommended Posts

Jag gick till optikern häromdagen.. jag behöver glasögon! Beskedet var väntat för jag hade själv märkt att jag såg sämre än mina vänner.

 

Jag har 0,5 på högra och 0,6 på vänstra, vad blir det i syn på mönstringen? Kan jag få skyttetjänst iaf?

 

/Elfgren

Link to comment
Share on other sites

Jag har också 1,0 på båda ögonen med glasögon, det gav mig en 6:a på mönstringen.

När det gäller skyttetjänst så är jag inte säker, men jag fick iallafall veta att på grund av att jag fick en 6:a kunde jag inte få någon direkt stridande tjänst, jag behövde 7:a för det.

Men kontakta pliktverket, dom ska säkert kunna säga mer precist vad som gäller.

 

Men lycka till annars!

 

/Visper

Link to comment
Share on other sites

Jag har också 1,0 på båda ögonen med glasögon, det gav mig en 6:a på mönstringen.

När det gäller skyttetjänst så är jag inte säker, men jag fick iallafall veta att på grund av att jag fick en 6:a kunde jag inte få någon direkt stridande tjänst, jag behövde 7:a för det.

Men kontakta pliktverket, dom ska säkert kunna säga mer precist vad som gäller.

 

Men lycka till annars!

 

/Visper

fast det vesentliga borde ju vara vad man har för syn utan glasögon.

 

Du kan vara nästan blind och ha 1,0 med rätta glasögonen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Skandevall
fast det vesentliga borde ju vara vad man har för syn utan glasögon.

Det ar vager nog in bada i bedomningen, men som jag har forstatt det ar det viktigt att du kan korrigera upp bada ogonen till battre, alternativt perfekt syn. Detta for att om du skulle skada nat oka sa kan du fortfarnade leva relativt normalt med det andra...

 

// Skandevall

Link to comment
Share on other sites

Mönstrade 99 tror jag det var. Då var det folk som hade väldigt dålig syn med synfel på kanske -3.5 utan korr men med 1.0 med korr som fick jägarbefattningar. Det är ju absolut en stridande befattning. Enligt mig handlar det om att komma väl överens med främst psykologen och inskrivningsförrättaren. Verka motiverad och ha en klar vilja.

Frågor?

/Joel

Link to comment
Share on other sites

Mönstrade 99 tror jag det var. Då var det folk som hade väldigt dålig syn med synfel på kanske -3.5 utan korr men med 1.0 med korr som fick jägarbefattningar.  Det är ju absolut en stridande befattning. Enligt mig handlar det om att komma väl överens med främst psykologen och inskrivningsförrättaren. Verka motiverad och ha en klar vilja.

Frågor?

/Joel

tack för att du gjuter hopp i min ande :baskerPa:

 

Vill ha 7.... jag har 0.5 resp. 0.6 på ögonen utan glasögon och 1.0 på båda med. Tror ni jag får 7, ja oder nein?

Edited by Elfgren
Link to comment
Share on other sites

7:a i syn har jag för mig var minst 0,7 på bästa ögat och 0.3 på det sämsta.

Men som sagt inskrivningsförättaren får underinskriva med 1 på fysiska delen och 1 på psykiska så har du uppfyllt alla krav utom synen på befattning så kan du få den ändå.

Amftjänster och FJS & KJ kräver 8:a i syn så dessa är nog inte möjliga att få, men för skytte eller övriga jägar och säkförband gäller 7:a.

Edited by 1MPJ
Link to comment
Share on other sites

Nej det tror jag inte för man tittar ju bara på en tavla för att kontrollera synen, de tittar inte på dina ögon för att se om du har linser men det kanske inte är någon god idé ändå trots att du skulle kunna komma undan med det. :baskerPa:

Edited by 1MPJ
Link to comment
Share on other sites

fast det vesentliga borde ju vara vad man har för syn utan glasögon.

 

Du kan vara nästan blind och ha 1,0 med rätta glasögonen.

Ja, det har du rätt i, fel av mig..

Har 0,1 okorrigerat på båda (Ifall man ska lita på optikerna som skrev ut receptet..) och som sagt gav det mig en 6, men du borde få en 7 (Efter lite tänkande från min sida) och som redan sagts här.

 

/Visper

Link to comment
Share on other sites

Jag fick 6a i syn, inskrivaren ska skriva upp det till 7a när jag mönstrar om min cykling (jag var sjuk) då kan du bli vanlig jägare i Karlsborg eller FBJ på såtenäs. Med 6a i syn alltså, men då måste du klara alla andra krav. Är inte direkt smart att faka bra syn. Du kan ju utsätta hela gruppen för livsfara om du har för dålig syn för din tjänst.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju utsätta hela gruppen för livsfara om du har för dålig syn för din tjänst.

Jo kanske både ja och nej skulle jag säga. Under värnplikten är det enligt mig inga problem. Finns ju nu månadslinser som inte behöver tas ut under natten(kostar lite mer men värt det). Fungerar perfekt att ha under värnplikten klarar veckor i fält. Bara att se till att ha med sig ett par extra ifall de skulle ramla ur(hände inte under min värnplikt eller någon annan gång). Däremot under krig så är det en annnan sak. Men så länge vi snackar värnplikt så ser jag inga problem med det.

/Joel

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga nej det är det inte. Självklart så blir det inte lätt men med lite tur, motivation, bra resultat på de andra testen och god vilja så finns det hopp.

Ge dig inte förrän du fått en tjänst du är nöjd med. Acceptera inte förslaget direkt från inskrivningsförättaren utan diskutera med honom.

/joel

 

edit: grisfingrar

Edited by pitbull
Link to comment
Share on other sites

Är lätt/medel närsynt (0.6 okorrigerat) och jag kunde inte ens bli fältarbetssoldat. Ha inte för stora förhoppningar vad du kan bli med synfel, jag vet att jag hade det och jag blev rejält besviken :(

Edited by jensa
Link to comment
Share on other sites

Det finns ju krav för de flesta tjänster och jägare har t.ex. 7:a i syn men det är ju alltid upp till inskrivningsförättaren, det är ju han som bestämmer i slutändan. Därför kan man komma in som jägare trots att man inte egentligen har en 7:a i syn. De får ju underinskriva om de vill och de gör de ju uppenbarligen när de känner att det är rätt. Antar att det funkar åt andra hållet med de skriver inte in vissa trots att de uppfyller kraven.

Link to comment
Share on other sites

Jo pratade med en kompis nu, och han sa att allt hopp för att hamna i FV är ute för mig. :blink:

 

Men jag ger inte upp. Jag SKA göra lumpen. Om jag så ska bli malajstädtant! Annars så är kock ett acceptabelt alternativ. Fast glasögon kanske är banlysta där med?

Link to comment
Share on other sites

Jag mönstrade för ungeför 2 veckor sedan fick 0,4 och 0,4 i syn vilket innebar en sexa i syn totalt. Eftersom jag inte har några andra fysiska hinder hamnade jag i hälsogrupp A, stridande befattning med hög rörlighet. Enligt min mönstringförättare så får man understiga kraven för en tjänst med ett av sina värden med en poäng och ändå vara lämplig. En sexa i syn räckte för jägartjänst förmin del i alla fall.

 

Om du är däremot är född 1985 kan du ta farväl till alla drömmar om att bli skyttesoldat, jägarsoldat osv. Det finn inte många tjänster kvar, ingen av de tio till femton tjänsterna som fanns kvar när jag mönstrade verkade särskillt attraktiva. Inte en enda tjänst längre än 7,5 månader. Jag valde 3 månaders bevakningssoldat på artbat, Boden.

 

 

Lycka till! ;)

Link to comment
Share on other sites

Om du är däremot är född 1985 kan du ta farväl till alla drömmar om att bli skyttesoldat, jägarsoldat osv. Det finn inte många tjänster kvar, ingen av de tio till femton tjänsterna som fanns kvar när jag mönstrade verkade särskillt attraktiva. Inte en enda tjänst längre än 7,5 månader. Jag valde 3 månaders bevakningssoldat på artbat, Boden.

Avbryt Softfeel okej. Denna informationen är inte sanningen och att göra de som mönstra ännu mer nervösa är IG. Så lägg ner. Om du hävdar motsatsen så ämnar jag ringa pliktverket och fråga om det är så här.

Link to comment
Share on other sites

Guest Skandevall
1MPJ Posted den Mar 31 2004, 18:05 

Det finns ju krav för de flesta tjänster och jägare har t.ex. 7:a i syn men det är ju alltid upp till inskrivningsförättaren, det är ju han som bestämmer i slutändan.

Det stammer inte helt. Man kan gora ett sk. kravunderskridande, dvs hoja synvardet ett steg, men detta fungerar bara i gransfall. Vad sedan gransfall ar framgar om man tar aktuellt synvarde gentemot pliktverkets faststallda krav for tex. en 7:a i syn. Alltsa kan det bara goras underskridande i vissa fall, och inte skriva upp synvarden hur som helst, detta enligt "min" inskrivningsforattare.

 

// Skandevall

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...