Jump to content

Alternativ till värnplikt

Recommended Posts

Har gått och funderat lite sådär, och jag är lite småskeptisakt till värnplikten, det är ett bra system att få ungdomar att rycka up sig och så, men rent yrkesmilitärt är det inte så bra. JAg satt och funderade om ma skulle göra om FM så det liknade mer polisen, vid MHS och så menar jag.

Någon som har en mer utvecklad idé? :Malaj:

/Ibsen

mmkay...

Enligt de "affärsprocessmodeller" vi som jobbar med det bondfångeri som kallas organisationsutveckling använder hamnar bemanningsfrågor ganska sent i processen. Först skall organisationens mål, syfte, framgångsfaktorer, styrkor/svagheter, hot/möjligheter, resurser m.m. analyserars och målsättas innan man kommer till frågan hur organisationens bemanning skall lösas bäst för att nå uppsatta mål och syften.

Med tanke på att FM är mitt inne i en omvandlingsprocess där syfte och inriktning är något oklar, kan en diskussion kring bemanningen lätt bli spretig om deltagarna har olika uppfattning om vad organisationen FM skall göra. Att "börja" i bemanningsändan brukar inte vara särskilt klokt när det gäller omorganisation (även om delar av bemanningssystemet har haft ett klart egenvärde i sig hos "ägarna").

Rent generellt håller jag med dig om att nuvarande bemanningssystem fungerar otillfredställande för dagens FM, och sannolikt även för morgondagens FM - vad det nu än blir för organisation?

På ett filosofiskt plan kan man också fundera på om vi har ett "värnpliktsförsvar" idag. Jag menar - hur stor del av den sysselsatta personalen i FM:s fredsorganisation är idag inkallade värnpliktiga? Hur stor del av insatsorganisationen är bemannad av värnpliktiga? Andelen är nog närmare 50% än 100% om man säger så. Har vi då verkligen en "värnpliktsförsvarsmakt"?? Om man skulle roa sig med att räkna ut andelen "firepower" som handas av värnpliktiga respektive YO/RO i insatsorganisationen kunde siffrorna bli intressanta.

Edited by EO4

Tänkte lite mer här. Om man vill bli officer, kan man ju få anmäla sig till värnplikten, och på så sätt göra den till ett slags gallringssystem som gallrar bort de som vill, men inte kan mot de som kan och vill. Och efter MUCK, så går man direkt till MHS utan att behöva anmäla sig, alternativt till utlandstjänstgöring.

Jag tycker det skulle kunna bli någonting. Med lite slipningar o så. :clap:

Det vettigaste borde vara att man mönstrar, kollar ut om du är lämplig för militär utbildning, sedan gemensam GSU därefter rycker man ut på respektive förband och befattning. Efter det så är man kontrakterad i 3 år för utlandstjänst efter det hamnar man i en reserv.

Om man vill bli officer, kan man ju få anmäla sig till värnplikten, och på så sätt göra den till ett slags gallringssystem som gallrar bort de som vill, men inte kan mot de som kan och vill. Och efter MUCK, så går man direkt till MHS utan att behöva anmäla sig, alternativt till utlandstjänstgöring.

Problemet då är att du missar två viktiga grupper (eller snarare en grupp med subgrupp).

- De som inte direkt vill (men inte har något emot det) och absolut kan.

- De som inte direkt vill (för dom vet egentligen ingenting om det och är fast i gamla fördomar) men inser på plats att det här definitivt är deras grej!

Av erfarenhet kan jag säga att många av de allra bästa soldater och officerare jag stött på härstammar från dessa två grupper. Likaså har jag träffat engagerade och villiga ungdomar som drömmer om utlandstjänst och officersyrket som ett tag in i lumpen inser att det kanske inte är så där häppt roligt som de trodde...

Jo, det är ju det också... Jag känner också några sådana personer, det är svårt det där, om man ska ha kvar vplsystemet elwer inte. Jag är faktist för att ha kvar det, men i dessa besparingstider och annat så...

K'äner mig lite träffad av det sistnämnda... :lol:

*klipp*

- De som inte direkt vill (men inte har något emot det) och absolut kan.

- De som inte direkt vill (för dom vet egentligen ingenting om det och är fast i gamla fördomar) men inser på plats att det här definitivt är deras grej!

Av erfarenhet kan jag säga att många av de allra bästa soldater och officerare jag stött på härstammar från dessa två grupper. Likaså har jag träffat engagerade och villiga ungdomar som drömmer om utlandstjänst och officersyrket som ett tag in i lumpen inser att det kanske inte är så där häppt roligt som de trodde...

Tror mig åtminstone tillhöra den första kategorin och jag hade med allra största sannolikhet gått bort redan vid mönstringen med ett sådant system som föreslås ovan. Om det hade varit bäst för både min och FM:s skull lär väl visa sig någon gång efter inryck i juni. :P

Dock ger det du skriver i andra stycket ett visst hopp, för vad är värnplikten annars till för nytta, för mig personligen och för FM som organisation, om jag inte alls trivs?

Dessutom har jag också svårt att riktigt greppa hur många innan GU, i vissa fall redan innan mönstring, är så klara över att det absolut vill bli YO eller göra US, hur vet man det? :angry:

Visserligen har vissa en säkert en insyn via vänner/bekanta/familj osv men det kan väl ändå inte ersätta personliga erfarenheter? Dessutom är det inte alla som har den här insynen heller vad jag uppfattat.

Det kanske bara är jag som är onödigt skeptisk/försiktig men hur hedervärt jag må anse t ex utlandstjänstgöring (i någon form) är så är jag långt ifrån säker att jag efter MUCK kommer vara intresserad. Detta av den enkla anledning att jag faktiskt, bortsett ifrån det man läst och hört, inte vet speciellt mycket om hur det verkligen är inom det militära. Må vara att jag är en synnerligen oinsatt och mjäkig civilist men jag vill gärna tro lite bättre om mig själv än så. :/

Nä, men jag går o drömmer om utlandstjänst o RO/YO, och vem vet? Jag kanske HATAR det.... Inte för att jag tror det, men man kan ju aldrig veta 100% säkert. Även om jag aldrig skulle drömma om att avbryta min utbildning

***EDIT***

Min stavning är verkligen 100%... kass!

Edited by Ibsen