Jump to content

T12UM1 Black Eagle

Recommended Posts

Black Eagle är en utveckling av T-80. Åtminstone från början tänkt endast för export. Grekland (Dom har jag väl vill jag minnas valt Leo2. Eller?) och Syd Korea har nämnts som kunder. Diverse rykten om att Ryska armén skulle använda den cirkulerar men troligen har väl ryssarna inte råd med det. Även om Black Eagle i sammanhanget är ett billighets alternativ. Vill även minnas att det finns en mycket radikalare design med ett obemannat torn.

Länkar till bra sidor om ämnet mottages gärna :)

För att gå lite OT: Att läsa om moderna ryska vapensystem (Dvs ungefär 80tal och framåt) ger mig huvudvärk. NATO och Ryssarna själva har olika namn på sakerna. Ibland blir det riktigt roligt. NATO beteckningen för den senaste Ryska attackubåts klassen är Akula. Men i Ryssland är Akula egentligen det vi väst kallar Typhoon ....

Sedan bygger man export versioner av saker, tar fram prototyper, får slut på pengar, gör mystiskt och föga verklighets baserade uttalande till pressen etc. Lägg till lite hype av ryska vapen system, kyrrliskt alfabet och jag är en mycket förvirrad person.

Har hört sägas att det finns en uppsjö av intressanta böcker om Sovjetiska/Ryska vapen bara man kan läsa ryska :(

http://www.nemo.nu/ibisportal/5pansar/5sidor/blackeagle.htm

Världens bästa hemsida. Har även recensioner av afterwork i Gbg samt en del trevliga inredningstips för att inte tala om det digra srtimentet av intressanta betraktelser.

Edited by KattenJansson
  • 3 years later...
The Omsk plant is on the verge of bancruptcy and will probably be taken over by Uralvagon as part of a Russian heavy industry consolidation plan. So Black Eagle is probably dead and won't exist beyond the prototype(s?). The next Russian MBT will presumably come out of Uralvagon (and probably exists in prototype form now).

Läste detta på ett annat forum och tyckte det kanske kunde vara intressant bland annat med tanke på den nyligen förda debatten om T-90 vs M1.

/E