Jump to content

militärtält

ollefisk

Recommended Posts

Arméns tält som jag känner till kallas 20 och 12. 20-tältet har jag för mig har plats för 16 personer, men jag undrar hur många som kan rymmas i 12-tältet?

Jag är trött på alla som säger 20-mannatält och 12-mannatält!

Siffrorna står för antalet kvadratmeter om jag inte minns helt fel....

Tält 12 rymmer 8-12 soldater, och Tält 20 rymmer 16-20 soldater ( blir rätt trångt med 20....).

Edited by jonte72

Ett minne finns om 16 tårtbitar inne i ett 20-tält. Plats för 15 personer plus veden kändes rätt lyxigt. All egen material fick plats i tältet. Eldställning, vad var det...?

Inget för staben i artilleriet. Halm hade vi mest som markskydd, ibland med en gummimatta. Otur någon gång när en soldat var allergisk mot halm och gummimattan var bortglömd, så liggunderlaget låg direkt i snön.

Hur är det med standard i tältet? Lyx eller missär?

/Olle

och ett 20-tält är väl ett "Stabs tält" om jag inte är helt dum i huvet!

Nej, det vanliga 20-tältet är ett förläggningstält. Tänk "Repmånad". Sedan kan man ju alltid stoppa in en stab i det istället, men det är inte avsett för det. Det finns särskilda stabstält. Har för mig att de har en extra tältspis eller så...

Edit: inte min dag idag, pucktvåa igen :wub:

Edited by BJE

Det finns särskilda stabstält. Har för mig att de har en extra tältspis eller så...

Stabstält 22(alltså 22 kvm stort) har ingen extra kamin dock en väldigt otymplig metallstomme och fönster (kanske den dummaste idén på länge). Dessutom finns det en ljussluss på ingången. Frågan är hur man tänkte när man valde att ha luftsluss OCH fönster.

Interiör stabstält 22

Exteriör stabstält 22

Hur är det med standard i tältet? Lyx eller missär?

/Olle

Svaret på den frågan blir "fältmässigt" :)

Nja - lyx kanske är att ta i - men missär är också för starkt. Med tanke på hur kallt det brukade vara utanför tältduken var man mest glad över att ha så många pers som möjligt i tältet.

Stabstält 22(alltså 22 kvm stort) har ingen extra kamin dock en väldigt otymplig metallstomme och fönster (kanske den dummaste idén på länge). Dessutom finns det en ljussluss på ingången. Frågan är hur man tänkte när man valde att ha luftsluss OCH fönster.

Interiör stabstält 22

Exteriör stabstält 22

Ohhh... Home sweet home :)

Men ja, Fönstrena är kassa!

Finns ett tält 32(?) också, med två kaminer, en i varje sida...

Tro mig du vill inte ha ett sådant på festival. På Sweden rock festival är det hyffsat många som har ett förläggningstält 12. Alldeles för stort, alla springer in och ut i det för att "kolla in militärtältet" Stor påse att bära duken i (tungt) Tältspikarna kommer ryckas upp och ska du spänna ut det med slanorna krävs iaf lite utrymme. Och det är ass med en 12:a

Ska du släpa fram och smälla upp ett 22kvm kommer halva campingen att vara din :D

PS. Rutorna tror jag inte att du kommer få ha kvar hela heller innan festivalen är slut. men jag kan ju ha fel..vet inte hur det är på Hultsfred.Ds

Guest Star_of_Life

Hur tror ni det går om man modifierar något av tält 12 eller 20?

Dvs i mitt fall (eller nja som jag har smååå planer på) att skära ut fönster och sätta dit plast typ sånt som används på förtält till husvagnar, i taket och väggarna.

Fixa något med kaminen och ingången kanske.

Kanske en galen idé som jg har tänkt på ett tag nu. :angry:

Det ultimata partytältet är ju förådstält 25, 2 kaminer fönster med gardin och massvis med utrymme för vilt partajande.

Nä du, då ska man ha två ihopsatta reptält.

Då får man plats med hela diskot, och en sovsal också. :D

(För den som vill braka iväg på festival med ett riktigt pussel så föreslås reptält för strf 90. Väger ett ton packat, tror jag, med en takhöjd på närmare 5 meter.)

Har ett stabstält 32? liggande, det är två kaminer med.

Den där metallstommen är inte att leka med kan ja meddela, inget två-mansjobb!

Vi lyckades få upp stommen men sen när vi skulle dra över duken så blev det stopp, så vi plockar ner alltihop och då kommer kompisens lillebror dragandes med ett par blå nylonrep som det sitter stora krokar i.

Kompisen som vet att dom inte har några sådana rep hemma frågar var brodern fick tag på dom, pojkvaskern svarar: i den där gröna lådan...

Gröna lådan? Säg att det inte är sant... :D Jodå det var det, repen skulle visst användas till att dra duken över stommen... Vilken jäkla miss vi gjorde :D

KaffeKalle: Fortfarande intresserad? :P

Jag gillar stabstält 22 skarpt! Det kan man resa ensam, just tack vare metallställningen. Dock väger det som sagt as, bly och satan, men har man ett fordon så... ;)

Det optimala förläggningstältet som FM har, måste ju vara patrulltältet, "åttan".

Det rymmer många men är ändå ruggit smidigt och har en liten fin spis man kan koka vatten i...

:)

Mmmm, patrulltält.... :clap:

/Magnus B

Tro mig du vill inte ha ett sådant på festival. På Sweden rock festival är det hyffsat många som har ett förläggningstält 12. Alldeles för stort, alla springer in och ut i det för att "kolla in militärtältet" Stor påse att bära duken i (tungt) Tältspikarna kommer ryckas upp och ska du spänna ut det med slanorna krävs iaf lite utrymme. Och det är ass med en 12:a

Ska du släpa fram och smälla upp ett 22kvm kommer halva campingen att vara din  :angry:

Jag har använt tält 20 på Roskilde och det fungerar mycket bra. En lång träpinne som precis fick plats i minibussen ersätter kaminen o skorstenen.

Tungt är det förstås, vi har lyckat hitta någon kundvagn att dra med. Och inte så mycket tyngre än ett familjetält a la 70-talet.

Jag har använt tält 20 på Roskilde och det fungerar mycket bra. En lång träpinne som precis fick plats i minibussen ersätter kaminen o skorstenen.

Tungt är det förstås, vi har lyckat hitta någon kundvagn att dra med. Och inte så mycket tyngre än ett familjetält a la 70-talet.

Fick ni inte påhälsning av många främlingar?

En av mina vänner gjorde misstaget att råka gå in i ett militärtält på fyllan. Han skulle inte kolla in tältet utan tog bara fel tält.

Ägaren till tältat tyckte inte det var uppskatat så han skallade min vän på hakan :D

*Suck* fina minnen, snart är det dags igen sweden rock :blink:

/Lord

• 2 weeks later...

Ska du släpa fram och smälla upp ett 22kvm kommer halva campingen att vara din  :)

PS. Rutorna tror jag inte att du kommer få ha kvar hela heller innan festivalen är slut. men jag kan ju ha fel..vet inte hur det är på Hultsfred.Ds

De gånger jag har varit på festival har jag inte upplevt att just militärtälten har haft så stora problem, det brukar vara mindre tält av typen "budget" som går sönder.

Ett militärtält går inte sönder om någon råkar rasa in i det, det gör ett mindre tält. Man får inte för sig att hoppa över ett militärtält men det händer ganska ofta med mindre tält.

Militärtälten har också den fördelen att det oftast alltid är någon "hemma" så man kan unvika problem med stölder pga av det.

Edit: Erfarenhet från Arvika och Hultsfred under några år.

Edited by kronvrak