Jump to content

Den nya matrielen...


BertilXerxes

Recommended Posts

Tänkte att jag skulle ta en koll med er om den nya matrielen jag sett i Insats&Försvar... Mycket nyheter är det - och jag känner mig fan gammal... :clap:

 

Nya vinterkängorna....-> Någon som provat dem och vet vad dom går för? Vem är det som tillverkar dessa?

 

Värmeundertröja 93...vafan? Är detta tänkt att vara ett mellanting mellan skjorta 90 och värmetröja 90? Ser väldigt mysig ut dock...bra att ha vid postpass. Någon som provat?

Link to comment
Share on other sites

De "nya" kängorna är Jörnkängans "anti-frys-modell". Riktigt bra vintertid. Tjock sula, nederdel i cellgummi och filtladdor. Finns både med näbb och utan.

 

Förstår inte riktigt artikeln då den mesta materielen där är om inte gammal så inte ny i alla fall. Jag menar varken jägarkök, moonboots eller Jörnkängor är inte direkt nyheter även om de nu inte finns på samtliga förband.

 

edit: mispellers around the world... Untie!

Edited by Mojo
Link to comment
Share on other sites

De "nya" kängorna är Jörnkängans "anti-frys-modell". Riktigt bra vintertid. Tjock sula, nederdel i cellgummi och filtladdor. Finns både med näbb och utan.

 

Förstår inte riktigt artikeln då den mesta materielen där är om inte gammal så inte ny i alla fall. Jag menar varken jägarkök, moonboots eller Jörnkängor är inte direkt nyheter även om de nu inte finns på samtliga förband.

 

edit: mispellers around the world... Untie!

Så det var Jörnkängan i alla fall!

 

Nå - då lär dom ha mycket att göra på fabriken nu då... :blink:

 

Ingen som använt underställströjan?

Link to comment
Share on other sites

Värmeundertröja 93...vafan? Är detta tänkt att vara ett mellanting mellan skjorta 90 och värmetröja 90? Ser väldigt mysig ut dock...bra att ha vid postpass. Någon som provat?

Vi fick ut den under vår fjällmarsch nyligen. Dock var det aldrig någon stillastående tjänst att tala om så jag kan inte ge några kommentarer på just det ändamålet men det var skön att ha på sig iallafall. Kliar inte lika mycket när man inte har någon skjorta på under. I frågan om den är varmare eller inte kan jag tyvärr inte bedömma. Märkte ingen större skillnad mot gamla värmetröjan. Men den är säkert bättre än den gamla ;)

Link to comment
Share on other sites

Värmeundertröja 93...vafan? Är detta tänkt att vara ett mellanting mellan skjorta 90 och värmetröja 90? Ser väldigt mysig ut dock...bra att ha vid postpass. Någon som provat?

Vi fick ut den under vår fjällmarsch nyligen. Dock var det aldrig någon stillastående tjänst att tala om så jag kan inte ge några kommentarer på just det ändamålet men det var skön att ha på sig iallafall. Kliar inte lika mycket när man inte har någon skjorta på under. I frågan om den är varmare eller inte kan jag tyvärr inte bedömma. Märkte ingen större skillnad mot gamla värmetröjan. Men den är säkert bättre än den gamla ;)

Vänta nu här...inte skall den väl ersätta värmetröja 90? Gud förbjude...

 

Som komplement kan den vara bra - men inte som ersättning...eller?

Link to comment
Share on other sites

Har testat den nya tröjan ett antal gånger. Har varit mycket nöjd med den.

Vad jag har förstått skall den ej ersätta den gamla värmetröjan, utan användas som ett komplement.

 

MVH SWJ.... :camo:

Edited by SWJ
Link to comment
Share on other sites

Har testat den nya tröjan ett antal gånger. Har varit mycket nöjd med den.

Vad jag har förstått skall den ej ersätta den gamla värmetröjan, utan användas som ett komplement.

 

MVH SWJ.... :bash:

Komplement för vad, kallare vinterklimat, eller hur menar ni?

Link to comment
Share on other sites

Skämt åsido... är det meningen att man använder Fältskjorta 90 samtidigt som Värmeundertröja 93 eller istället för?

Du använder den samtidigt. Skillnaden är att du nu kan förstärka klädseln "lite mindre" än att ta på värmetröjan, vilket ju ökar handlingsfriheten. Och det är ju bra, även om det blir mer att bära på.

Link to comment
Share on other sites

Jag använde värme undertröja 93 under min GU tillsamans med en långkalsong (93?) i samma material. Använde det endast som nöd/sovplagg samt som extra förstärkning tillsammans med allt annat då man hade posttjänst när det var riktigt kallt. Att skida i den upplevde jag som för varmt. De tröjor/skjortor som mig veterligen finns i uniformssystemet är:

Fältskjorta med krage (59)

Tröja m/87

Fältskjorta 90

Värmeundertröja 93

Värmetröja 90

Värmetröja 96 (som är en tjockare variant av värmetröja 90)

 

/Creative 0:)

Link to comment
Share on other sites

Värmetröja 90

Värmetröja 96 (som är en tjockare variant av värmetröja 90)

Den tjockare varianten av tröja 90 heter lustigt nog tröja 90 tjock.

Värmetröja 90 = Ullfroté 400g/m^2

 

Värmtröja 90 tjock = Ullfroté 600g/m^2 eller 800g/m^2?

 

/Johan ES

Link to comment
Share on other sites

Värmetröja 90

Värmetröja 96 (som är en tjockare variant av värmetröja 90)

Den tjockare varianten av tröja 90 heter lustigt nog tröja 90 tjock.

Värmetröja 90 = Ullfroté 400g/m^2

 

Värmtröja 90 tjock = Ullfroté 600g/m^2 eller 800g/m^2?

 

/Johan ES

Det enda som står i den litteratur jag har tillgång till är att tröja 90 tjock är ca 50% tjockare än tröja 90. Jag antar att det betyder 600g/m2.

Link to comment
Share on other sites

Den tjockare varianten av tröja 90 heter lustigt nog tröja 90 tjock.

Ok... på min utrustningslista står det värmetröja 96 respektive 90 har dock inte sett beteckningen värmetröja 90 tjock men saker och ting har ju en tendens att ändra på sig i den här firman...

 

/Creative :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Den tjockare varianten av tröja 90 heter lustigt nog tröja 90 tjock.

Ok... på min utrustningslista står det värmetröja 96 respektive 90 har dock inte sett beteckningen värmetröja 90 tjock men saker och ting har ju en tendens att ändra på sig i den här firman...

 

/Creative :)

Visst händer det att saker och ting byter namn. Tröja 90 har dock aldrig hetat värmetröja. Värmejacka och värmebyxa finns det dock.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...