Jump to content

Sverige sviker fredsbevarare

Recommended Posts

Olycksincidenter förekom, varav flera höll på att ända min sons liv. En av hans kamrater sprängdes av en granat. Föräldrarna kom och hämtade kistan medan övriga soldater paraderade för den döde.

???

har jag missat något?

det är väl bara en svensk som avlidit i kosovo?

en container med beslagtagen ammo exploderade

En container?? Nu känns det som jag har missat nåt... Fick för mig om att det var en granat...

@MrD

Det är fler som avlidit i Kosovo.. En på gymmet pga hjärtstillestånd osv... Totalt 4 har jag för mig om att det är som avlidit. Kan vara 5 också.

Kan ju vara så att skribenten reflekterar över just den olyckan, att hans son var med då det hände.

Edited by RaDet94S

Det var väl så att en granat exploderade i containern där EOD förvarade sin material, inte hela containern. I övrigt var det en väldigt bra artikel.

Sen att olyckor förekommer är beklagligt, läste att FM var en av de farligaste arbetsplatserna i Sverige och då måste utlandstyrkan vara en av de värre i FM.

Edited by Sundman_MA03_BA02_KS01

Instämmer med övriga. En bra artikel. Dock är detta inget nytt under solen så att säga.

Sökte y.off 1995 tror jag det var. Kom in på vakans men fick sedan beskedet att inga som kommit in på vakans skulle antas. Nu spelade det ingen roll för mig, jag hade många andra alternativ att välja på men själva sättet man fick beskedet på var väl kanske inte optimalt om man säger så. Ett telefonsamtal dagen innan inryck har jag för mig.

Kanske lite OT.

Men är det någon som vet hur det ser ut med anställningstrygghetslagen angående folk som ingår i beredskapsstyrkor. Om man blivit erbjuden ett jobb och börjat gå vid sidan av för att lära sig det, och sen när man väl ska iväg på "mission" så får man höra att man inte är intressant för det jobbet, utan man får anställa en ny (företaget ifråga vet sedan ett år att man ingår i en beredskapsstyrka).

Någon som vet om det finns något "fack" eller någon personalenhet som kan hjälpa till i dessa situationer?

Lite halvbrådis då jag åker på måndag.

Kanske lite OT.

Men är det någon som vet hur det ser ut med anställningstrygghetslagen angående folk som ingår i beredskapsstyrkor. Om man blivit erbjuden ett jobb och börjat gå vid sidan av för att lära sig det, och sen när man väl ska iväg på "mission" så får man höra att man inte är intressant för det jobbet, utan man får anställa en ny (företaget ifråga vet sedan ett år att man ingår i en beredskapsstyrka).

Någon som vet om det finns något "fack" eller någon personalenhet som kan hjälpa till i dessa situationer?

Lite halvbrådis då jag åker på måndag.

Normalt sett faller vi under värnpliktslagen om jag inte är helt fel ute, man ska med andra ord inte kunna bli uppsagd. Problemet är i ditt fall kanske att du är provanställd. Då är det nog lite svårare. Men vänd dig till ditt fack, de vet nog mer exakt vad som gäller. Annars kan kanske personalenheten på SWEDINT vara behjälplig, de borde ställts inför samma frågor tidigare.

Tack så mycket. Hinner nog inte processera med detta just nu, men det är ingen provanställning utan en högre tjänst på mitt nuvarande jobb. Får höra med facket och ev PersE.

I så fall är de rökta!

Du har samma anställningsskydd som t ex mammalediga, dvs din militärtjänstgöring är inte ett skäl att du ska skiljas från din civila befattning.

Det finns ett intresssant fall om Landstinget i Västmanland, där en kvinna inte fick ett arbete med hänsyn till att hon var gravid, utan tjänsten gick till en annan kvinna (som skulle ha fått ett vikariat för det förstnämnda kvinnan istället)

Se bara till att prata med facket innan du åker. Det kan finnas risk för att det är korta preskriptionstider (vanligen 2 månader inom arbetsrätten)

Lycka till!/Ace