Jump to content

Sjukvardsvaska for civilt bruk

Torak

Recommended Posts

Om jag nu kommer att gora mer av det dar sakerhetsarbetet jag namnde for en tid sen tyckte jag det kunde vara anvandbart att plocka ihop en vaska med sjvattiraljer att ha med mig; Military Shop har en bra vaska jag tankte anvanda, men vad borde jag ha i den?

Det jag kommer pa an sa lange ar:

Latexhandskar

Diverse plaster :baskerFN:

Blodstoppare

Hemostatisk bomull (sant dar for nasblod)

Kompresser och tejp

Sax

Kanske lite varenuheter, "cling film", for brannskador

Nagot mer? Nagot jag inte behover? Andra forslag?

Det beror ju på i vilket sammanhang du ska använda den, men om du ska ha den till t.ex vandring så är ju alltid det här bra:

Skavsårsplåster

"Vanliga" plåster (smidigt till småsår)

Rejäl nagelsax

Bandage (till stukade fötter/händer)

Det beror ju på i vilket sammanhang du ska använda den, men om du ska ha den till t.ex vandring så är ju alltid det här bra:

Skavsårsplåster

"Vanliga" plåster (smidigt till småsår)

Rejäl nagelsax

Bandage (till stukade fötter/händer)

Nja, sa mycket vandring blir det nog inte forran jag kommer tillbaka till Skottland, utan mest sakerhet och bevakning - som Footfesten jag namnde. Eftersom jag inte gjort sa mycket av det vet jag inte riktigt vilka skador ar vanligast, men pa de tre jag gjort hittils har det mest varit skrubbsar, nasblod och lindriga brannskador.

CfrHGB:

Vaskan finns pa http://www.militaryshop.se/ --> Produkter --> Taktisk Utrustning --> BLACKHAWK Medic Pouch

Ser ratt bra ut, och behandig ocksa.

De ser riktigt bra ut, tack for tipset!

Hehe - ratt lustigt pa engelska sidan, med tanke pa att britter inte kanner till ö... "Snog bandages..." Well, OK, whatever turns you on, mate.

Lite frågor man bör ställa sig för att bestämma vilket material man bör ha!

Vad för typ evenemang (idrottstävling, musikfestival osv..)?

Kommer det att finnas sjvberedskap?

Egen sjvkompetens?

Som jag förstår det så kommer du inte att ha sjukvårdsberedskap för evenemanget utan vara bevakningspersonal och vill då vara förberedd.

Först din personliga säkerhet: Andningsmask & Skyddshandskar. Kanske det viktigaste. Speciellt handskarna ska bäras mycket lätt åtkomligt!

Första förband

Tejp

Kompresser i olika storlekar

Bindor (räcker med två)

Vattenflaska

Plåster (massa i olika storlekar och av olika typer, glöm inte heller "Disney" varianten för de små).

Druvsocker motsv för ev. diabetiker.

Angående "näsblodsbomull" så är det kanske inte helt fel, tar inte så stor plats. Men det viktigaste är att patienten trycker mot näsroten!

Har du ett större ansvar för sjv eller kan misstänka att det tar en stund innan kan få iväg skadad/sjuk till annan plats så se till att filtar motsv finns i närheten.

Att ha med läkemedel för att ge till folk som behöver det är direkt olämpligt även om det bara är Ipren.

Sist av allt eller kanske först, fräscha upp och repetera dina sjvkunskaper!

Lite frågor man bör ställa sig för att bestämma vilket material man bör ha!

Vad för typ evenemang (idrottstävling, musikfestival osv..)?

Kommer det att finnas sjvberedskap?

Egen sjvkompetens?

Typ: tredagars fotbollsfestival pa skola, med bl a disco, "modevisning", underhallning, marknad o s v.

Sjvberedskap finns i form av personal fran Roda Korset. De sitter inne i ett rum med en massa SjvMtrl, har tidigare ar tagit upp till 10 min att stalla ner kaffet och komma kutande.

Egen kompetens: Grundlaggande sjv-utb, plus Sjv-kursen i lumpen. Dessutom overdrivet intresse for medicin och sant, har en massa bocker om det.

Som jag förstår det så kommer du inte att ha sjukvårdsberedskap för evenemanget utan vara bevakningspersonal och vill då vara förberedd.

Just det; min egen beredskap ar alltsa for smaprylar dar RK inte behovs (skrubbsar och sant) och for omedelbara atgarder medan RK staller ifran sig kaffet.

Först din personliga säkerhet: Andningsmask & Skyddshandskar. Kanske det viktigaste. Speciellt handskarna ska bäras mycket lätt åtkomligt!

OK... handskar hade jag pa listan, mask hade jag glomt. Bra ide.

Skolan tyckte t o m handskar var att overdriva, men om de inte skaffar sa koper jag en lada sjalv att dela ut. Ska t ex fyllon ut sa blir det Handske Pa.

Första förband

Tejp

Kompresser i olika storlekar

Bindor (räcker med två)

Jag formodar att du menar gasbinda? I o f s... kan val vara anvandbart med den andra sorten ocksa, utifall att... :/

Vattenflaska

Plåster (massa i olika storlekar och av olika typer, glöm inte heller "Disney" varianten för de små).

Druvsocker motsv för ev. diabetiker.

Jag gillar Disney-plaster...

Vattenflaska maste jag komma ihag... jag sag en fin en pa Military Shop, men den vart nagra hundra...

Angående "näsblodsbomull" så är det kanske inte helt fel, tar inte så stor plats. Men det viktigaste är att patienten trycker mot näsroten!

OK. Har aldrig behovt trycka med bomullen, men man kan ju inte gora for mycket.

Har du ett större ansvar för sjv eller kan misstänka att det tar en stund innan kan få iväg skadad/sjuk till annan plats så se till att filtar motsv finns i närheten.

Sant fixar RK... med lite tur. Men de brukar vara overberedda - pa paskbalen for nagra veckor sen kom de inklampande med en hel massa prylar, ett par dussin stora lador.

Att ha med läkemedel för att ge till folk som behöver det är direkt olämpligt även om det bara är Ipren.

Haller med... t o m paracetamol ar ju gransfall.

Sist av allt eller kanske först, fräscha upp och repetera dina sjvkunskaper!

Det ar valdigt uppfattat! 8-/

efter 8 år på säkerhetssidan på några av de största festivalerna i landet, så han man ju lärt sig en hel del om hur folk skadar sig.

det viktigaste man bör ha med sig är ett par bra arbetshandskar.

de behövs för att plocka upp flaskor och annat som festivalfolk hittar på backen och skadar sig själva och andra på.

latexhandskar i bältet/fickan är bra, men de kommer inte till så stor användning som några av er hoppas på.

köp ett par bra handskar istället, och torak, att dra på latex handskarna varje gång man skall avvisa fyllon?

bra men om fyllot har traumtiska upplevelser av latexhandskar efter sin senaste polisvistelse, är det inte en bra öppning.

fyllot kanske tror att du vill titta i hans öppning.....

dessutom kan jag lova att när du väl har en pundare med en venös pulsårderblödning, står du med trasiga gummihandskar.

har under 8 år aldrig sett stora blodviten på festivaler, utom när en kock i personalköket, lyckades skära av sig finger toppen.

däremot när jag jobbade i garderoben på mitt lokala stadshotell, var jag i större behov av latex-handskar varje kväll.

folk skadade sig oftare på krogen, än ute normala samhället tyckte jag.

det var mycket näsblod och skärskador.

en stor skillnad på krogen var att arbetsgivaren inte gick med på att vi skulle få ut latex handskar.

dessutom så skulle ju alla som blödde ut fort, eftersom de förstörde inredningen.

vilket resluterade att de oftas blödde ännu mer efter kontakt med ordningsvakterna

det värsta fel man kan göra som säkerhetsfunktionär på festivaler, är att se ut som man väntar på att våldet skall bryta ut när som helst.

om man inte befinner sig i norrlands inland, på någon lokal yxkastningstävling med årligt hembränt provning, 120 mil från nästa vårdinrättning, och utan en enda röda korsare.

behöver man inte mer än ett par bra arbetshandskar, latexhandskar och andningsmask.

och så länge offret inte har synligt blod strömmande runt ansiktet, kan man använda t-shirt eller annat tunt tygstycke som andningsmask.

detta lär röda korset ut på sina L-ABC kurser, och det hoppas jag är sant.

Edited by bushman

skulle nog vara någon form av sårtvätt eller alkogel.

detta är väl främst för egen bruk, har man en gång råkat ut för "yalla" pga oförsiktighet, så vill man inte uppleva det igen.

detta kanske inte är någon större riska vid mindre events, men jobbar man vid stora festivaler så kommer "rekrytsjukan" som ett brev på posten.

ibland står man i viseteringen och klämmer på uppåt 1000 pers i timmen, bakteriefloran är tämligen hög.

framförallt de sista dagarna, då inte alla tycker renlighet är något att satsa pengar på.

folk som bott uppåt en vecka i tält stinker!!!

för vid större insatser kan man ju ta med sig mer saker.

vid idrottevenemang är ju kylspray bra att ha och även is/värme påsar.

jag kollade grundligt det sjukvårdsteam som jobbar på ullevi under större konserter, vad deras väskor innehöll.

en smart sak såg jag, det hade med sig rakhylvar, modell engångs.

eftersom vissa människor är som esau i bibeln, ludna, är detta en bra sak att tänka på.

kan vara svårt att tejpa ihop eller fästa plåster, på ställen som ser ut som ryamattor. :navy:

annars är a och o förebyggande arbete det viktigaste.

låt det sunda förnuftet råda och se till att eleminera riskerna långt innan någon utsätter sig för dem.

tänk på "slips, trips and falls" och föreställ dig fyllon på hal is, utgå från det.

jag ser på eventsbesköare som barn.

de testar alla gränser som finns och behöver ledas så fort de kommer innanför grindarna.

likt barn kommer de att hitta alla fel och brister, efter det kommer de att utsätta sig för dem.

ta idioterna som klättrade upp i byggnadsställningarna på skara domkyrka för att titta på alcazar för två år sen.

de borde få hedersomnämnade på "darwin awards", nu överlevde de otroligt nog ett fall på ca tio m.

Handtvattsgel, det kan nog vara nagot, bra tankt. Rakhyvel och sant kan jag nog lamna at RK, sa mycket vill jag nog inte peta pa italienarna... :navy:

Storsta fallrisken ar stangslet runt fotbollsplanen; folk brukar klanga sig fast dar for att se matcherna, och det gar att trilla ner. Sa jag siktar mer pa att varna folk om det, knackta nackar ar inte min avdelning.... :)