Jump to content

Brittiska grottmän utlöser diplomatiskt gräl

Vildmannen

Recommended Posts

:winner::worthy::banana:ph34r::ph34r::ph34r:

Brittiska grottmän utlöser diplomatiskt gräl

Mexico City (TT-Reuters)

Vad gjorde fyra brittiska militärer inne i en mexikansk grotta? Frågan har utlöst ett diplomatiskt bråk mellan Mexiko och Storbritannien.

Och Mexiko är inte alls nöjt med britternas svar hittills.

President Vicente Fox avvisade på fredagen britternas uppgifter som "rakt av otillfredsställande.

- Vi behöver ytterligare förtydligande om vad det handlade om, sade Fox vid en presskonferens i Nicaragua där han var på besök.

Militärernas besök i Cuetzlangrottan i Puebloprovinsen hade kanske inte alls upptäckts om inte en underjordisk översvämning spärrat utgången för dem, när de var där tillsammans med två civila landsmän. När läget blev bekymmersamt i tisdags kallade de på hjälp och blev hjälpta ut två dagar senare.

Mexikansk lag tillåter inte utländsk militär verksamhet på landets territorium. Uppgifter har förekommit om att britterna undersökte möjligheter till förvaring av radioaktivt material i Cuetzlangrottan. Biträdande justitieminister José Luis Santiago Vasconcelos sade dock på fredagen att det hittills inte finns tecken på olagligheter i grottan.

Det som retar mexikanerna är att de inte fick veta något i förväg om expeditionen. Britterna har därtill lämnat olika besked om vad som pågått. Först hette det att det var ett vetenskapligt uppdrag. Senare sade brittiska ambassaden i Mexico City att expeditionen kartlade grottsystemet, ett av världens mest vidsträckta.

- Vi godtar inte att ingen förklarar exakt för oss vad de gjorde där, sade utrikesminister Luis Ernesto Derbez.

Den brittisk-mexikanska stämningen var redan tidigare låg efter uppgifter om att Storbritannien hjälpt USA med att spionera på den mexikanska FN-beskickningen i upptakten till USA:s krig mot Irak.

Är de där som militärer eller är de militärer och är där? (viss skillnad)

De åkte in i landet på civila visum/pass.

Mexiko har specilla militärvisum för just militärer som vill öva där. Det verkade dock inte ligga i dessa herrars intresse att ansöka om ett sådant...

Att ha utländska militärer på olovligt besök brukar inte vara alltför poppis därav bråket.

Nyheten från BBC: "Cavers not seeking uranium"

Är det inte skillnad på om man är på plats i sin uniform (med eller utan tillhörande utrustning/vapen) eller enbart arbetar inom sitt lands försvarsmakt och reser till ett annat land? Här verkar det mest vara bråk om vad turistvisumet och grottforskartillståndet gällde för.

[amatörjuristen speckulerar] Om det bedrivs någon form av icke anmäld militär verksamhet kan man väl åtalas för t ex olovlig underättelseinhämtning (a k a spionage) eller förberedelse av *skriv in valfri brottslig handling*? [/amatörjuristen speckulerar]

Nyheten från BBC: "Cavers not seeking uranium"

Är det inte skillnad på om man är på plats i sin uniform (med eller utan tillhörande utrustning/vapen) eller enbart arbetar inom sitt lands försvarsmakt och reser till ett annat land? Här verkar det mest vara bråk om vad turistvisumet och grottforskartillståndet gällde för.

[amatörjuristen speckulerar] Om det bedrivs någon form av icke anmäld militär verksamhet kan man väl åtalas för t ex olovlig underättelseinhämtning (a k a spionage) eller förberedelse av *skriv in valfri brottslig handling*? [/amatörjuristen speckulerar]

Skall jag resa till ex Danmark och bära uniform skall tillstånd inhämtas från både Svensk (Protokollavd) samt Danskt håll. Detta kan man lösa ganska snabbt. Men ex Tyskland skall ha 3 månaders notis.

Om du inte gör detta och skulle upptäckas vid en kontroll, så har jag för mig att

man kommer att ta upp saken ganska högt upp i hierakin.

-Valiant-

Ganska manga ganger har jag flugit hem till Bryssel direkt fran F21 (ja, med mellanlandning pa Arlanda, alltsa), och jag har aldrig haft nagra problem med att flyga i uniform sa lange det inte finns nagra uniformsdetaljer som marken, kragspeglar, axelklaffar, o s v pa uniformen.

Vad jag brukade gora var pula ner 90-jackan i vaskan pa Arlanda och plocka bort namnbricka och axelklaffar fran Troja 87, sa kunde jag resa som "civil med inkopta M/90", sa att saga. Det ar ju egentligen inte optimalt, men det ar battre an att behova stanna i Stockholm i en dag innan nasta flyg till Bryssel. :lol:

Sen var det lite trassel en gang pa stationen for Le Shuttle (biltaget igenom Channel Tunnel), dar jag akte igenom i helt civilt inkopt M/90, utan nagra som helt marken. En av "poliserna" i terminalen - ni vet, en san dar som egentligen bara ar vaktmastare men har fatt en bricka att leka med - ansag att en kille i utlandskt kammo var en invasion... :dong:

Jaja, varfor gav han sig inte pa de som knallade omkring i amerikanskt Woodland, eller Flecktarn da?

Naja, jag tog av trojan sa var han nojd. :blink:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...