Jump to content

Datorproblem?

Mårten

Recommended Posts

Det är så att min dator har lagt sig till med fasonen att spontant boota om. Det sker vid användning av flertalet olika program, och både när jag är uppkopplad och när jag inte är det... Nån expert som har några tips om vad som kan vara fel?

Det är så att min dator har lagt sig till med fasonen att spontant boota om. Det sker vid användning av flertalet olika program, och både när jag är uppkopplad och när jag inte är det... Nån expert som har några tips om vad som kan vara fel?

detta låter som att du har fått ett virus....typ MSBlast eller liknande mask...

kör CTRL-ALT-DELETE för att få upp aktivitetshanteraren...klicka på processer och se om du ser nått suspekt där, Ibland kan det vara så att man kan se att processen är i gång och då vet man definitivt att det är ett virus..

Se till att ta ha uppdaterat antivirusskyddet och dom senaste uppdateringarna till windows.

mer kan jag nog inte hjälpa dej med.

/JBP

Pentium 4 2Ghz

768 Mb RAM

80Gb Hd

Windows 2000

detta låter som att du har fått ett virus....typ MSBlast eller liknande mask...

kör CTRL-ALT-DELETE för att få upp aktivitetshanteraren...klicka på processer och se om du ser nått suspekt där, Ibland kan det vara så att man kan se att processen är i gång och då vet man definitivt att det är ett virus..

Se till att ta ha uppdaterat antivirusskyddet och dom senaste uppdateringarna till windows.

mer kan jag nog inte hjälpa dej med.

Hmmm.. Jag har haft Msblast förut, men det fick jag bort och har sedan dess inte haft det. Dessa filnamn (msblast.exe, enveiei.exe m.m.) som förknippas med msblast känner jag igen, och de finns inte i listan över processer...

EDIT: Lepra i buggarna...

Vid Blaster kommer ett felmeddelande upp som säger att Windows måste avslutas och så räknar den ner från 60 sek.

Får du inte ett sådant medd. så kanske det beror på överhettning.

Plocka bort skalet också. Kanske inte så snyggt men det brukar hjälpa lite mot överhettning. Kolla även att cpu-fläkten fortfarande funkar som den ska... pentium kan klara sig ganska länge utan fläkt till skilnad mot amd som typ går sönder direkt.

Har haft samma problem, eller har fortfarande men inte ofta. Kan ju bero på många olika saker. Kolla t.ex. loggfilen under administratörs verktyg något. Där kan man se om det finns några felmeddelanden eller så. För min det var det en brandvägg av typen zone alarm som ställde till det...

Annars brukar grafikkort och minne kunna ställa till med väldiga problem..

Hade själv ett problem där datorn startade om när jag INTE spelade. Mycket märkligt.

Hur som helst, lite "stresstest" kan ibland visa vad som är fel. För minnet finns Memtest86 som brukar funka fint. För testning av grafikkort/processor brukar 3DMark funka fint. Skulle tro att de andra mark-programmen funkar också, men har inte testat.

jag hade samma problem med en P3a 733

tydligen så hade det varit fel på moderkortet Abit som hade gett ut moderkortet visste om felet man kunde enkelt byta det kolla vilket moderkort du har och kolla på deras hemsida ellr något ting om det står om den modelen du använder

Hade samma problem, prova att byta grafikkort och se om det inte är det.

Nu tycker jag vi tar det lite lungt :bash:. Såna åtgärder gör man bara om allt annat har misslyckats :)

Om problemet började bara så där av sig själv och INTE efter att du installerade nåt så kan det bero på att fläkten inte snurrar som den ska vilket resulterar i för varm cpu/grafikkort. Öppna burken och kolla om det inte är massa damm på fläkten. Isf bort med den :lala:. Har du fläkt på grafikkortet kolla den också.

Som andra skrev kan det också vara virus eller nåt problem mellan drivrutiner ifall du lade in nåt sånt den senaste tiden.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...