Jump to content

Raggadish

Legacy

Recommended Posts

I går på ungdomsprogramet Raggadish (som Bullen) så fick tre 16-åriga tjejer göra lumpen under några dagar. Jättebra att visa att tjejer kan göra lumpen och sånt. Men de fick också skjuta under stridsövning med lös ammunition. Hur kan detta tillåtas när Hemvärnsungdom inte får göra det? Innebär inte detta att Sverige har visat hur man utbildar barnsoldater, och det på bästa sändningstid?

Är jag helt ute och cyklar?

Jag ska först säga att jag inte sett programmet i fråga.

Om dom var med på en stridsövning så har man brutit mot reglerna.

Det kan vara så att det var iscensatt enkom för programmet.

Innan jag sett det själv vill jag dock inte spekulera mer.

Repristid?

The Swede

Reprisen går på Lördag klockan 10:15 på SVT 1.

Även om det vore iscensatt, är det då tillåtet att ungdommar under 18 år får skjuta med automatkarbin? I inslaget sköt värnpliktiga med KSP under tjejernas övning. Man fick intrycket av att det var under samma situation men det kan ju vara inklippt.

är det då tillåtet att ungdommar under 18 år får skjuta med automatkarbin?

2åringar får skjuta med haubits, bara det inte är stridsövningar.

Tror du på det själv??

Utbildning gevär 22 från 15 år och ansedd lämplig.

Utbildning automatvapen (ak4/Kpist)17 år och genomförd Grundkurs.

Tror du på det själv??

Plus att man måste vara 18+ för att få skjuta automat eld.

/Visper

Tror du på det själv??

men en 5-åring får skjuta .357 magnum i en pistolförening

Skjuta med AK finns det väl ingen åldersgräns på egentligen. Det är väl utbildning på AK som ligger på 17 år. Iofs så ska man väl inte skjuta med vapen som man inte har utbildning på..men att bara prova några skott kan väl inte vara så farligt.

Plus att man måste vara 18+ för att få skjuta automat eld.

/Visper

Nja, det finns väl ingenstans det står om automateld.

Stridsutbildning däremot är det 18+, genomförd FK som gäller. Definition på stridsutbildning är eld med lös ammuntion mot kamrat. Tror nog att även skarp ammunition räknas in där :worthy:

@Max; Tycker också de borde få prova men tyvärr, skall man följa bestämmelserna så får de inte. OM ingen har hittat ett ytterst litet kryphål.....

@ Max

Det kan det vara, tyvärr hittar jag inget på bla mil.se som kan styrka mitt påstående.

Men jag är säker på att några av ungdomsledarna på forumet kan svara på den frågan.

/Visper

Nja, det finns väl ingenstans det står om automateld.

Stridsutbildning däremot är det 18+, genomförd FK som gäller. Definition på stridsutbildning är eld med lös ammuntion mot kamrat. Tror nog att även skarp ammunition räknas in där  :)

Gäller detta ungdomsutbildning??

Bestäms det centralt eller regionalt?

Är / Var med i fvrf-u och om det stämmer så ska jag genast ta upp det med ledningen!

@Strix

Vad jag vet så får ungdomar 18+ ha en begränsad utbildning i strid.

Det bestäms av enskilda ungdomsverksamhet skulle jag tro.

I Halmstad har åtminstone HvU,FBU-U bestämt sig för tillfället (vet inget om dramtiden, kan ändras) att inte ha stridsutb.

När frågan kom till ett av befälen räknade han upp tre orsaker:

1: Aftonbladet (Ni vet hur dom är)

2: Röda Korset (Dom älskar ju oss)

3: Myndigheten (Dom är inte direkt heta på ideen)

/Visper

FBU & HV Ungdom skall följa de regler som finns i respektive reglemente för ungdomsutbildning. Stridsutbildning före 18 år fyllda är ej tillåtet.

Iställer för spekulation om reglerna postar jag vad www.fbu.se säger om skjututbildning

Regler för skjututbildning

Under FBUs ungdomsverksamhet förekommer utbildning på vapen. Det finns starka restriktioner kring vapenutbildning för ungdomar. FBU följer noga de regler som fastställts av Försvarsmakten.

FNs Barnkonvention, med tilläggsprotokoll, ligger som grund för de bestämmelser som reglerar under vilka förutsättningar ungdomar får delta i militär utbildning. Försvarsmakten har haft Barnkonventionen som grund när man bestämt vad som gäller för vapenutbildning med ungdomar.

Bestämmelserna innebär att

grundläggande skjututbildning skall ske med gevär

skjututbildning med automatvapen tidigast får genomföras när deltagarna fyllt 17 år och genomfört grundläggande skjututbildning med gevär (FFS 1995:20)

all skjututbildning skall följa Försvarsmaktens anvisningar för skjututbildning (SkjutRA PEK)

Grundläggande skjututbildning omfattar grundövningar, skolskjutning och fältskjutning enligt SkjutRA PEK. Fältskjutning skall ske från skjutstationer med särskilt avdelad skjutledare.

Ungdomarna har även möjlighet att delta i skjututbildning inom den Frivilliga Skytterörelsen.

Dessa regler lämnar inte så mycket till egen tolkning tycker jag.

Sen finns det inte ett ord på www.fbu.se om stridsutbildning men det finns säkert andra som har någon annan uppfattning om det. Jag tycker all stridsutbildning i Ungdomsverksamhet är förkastligt.

@sulan

Det där är väl FBU-Us regler?

Öhhh.....Ja det är det.

Men det framgick väl av texten jag skrev eller?? Jag hänvisade ju till källan!

Eller vad tänkte du?? :winner:

Jag ville bara visa på att de som idag bedriver verksamhet inom FBU U har ganska snäva och klara ramar avseende skjututbildning. :worthy:

Om man funderar på vad man får göra eller inte göra så är det ju bara att slå upp SkjutRa och kolla.

Såg det idag.

Tjejerna fick öva avsutten strid.

Alltså stridskjtning.

Enkelskott snabbt på varandra var det enda som visades.

En Kulspruta 58 avfyrade lösplugg. Det var dock inget som pekade på att tjejerna satt bakom kspn.

Tycker att programmet uppvisades en god sida av FM för alla ungdomar och vuxna som tittar på programmet. Mer sådant här tack!

Angående stridsutbildning: Den är tillåten men skall helst inte genomföras, vilket lämnar lite lösa tyglar. Det jag har lärt mig av U-ledutbildning är att allting är en stor jävla gråzon. Det står varken bu eller bä om vad som skall ingå i ungdomars utbildning inom HV. FBU vet jag inte så mycket om. Förslaget som ligger nu är att HVU skall fälja FBU's stadgar vilket jag fått intrycket är lite mer reglerat. Om förslaget gått igenom än har jag inte fått information om. Någon som vet????

@simon; tyckte inte heller programmet var så mycket att orda om. Förutom det faktum att det bryter mot reglementet för ungdomsutbildning. Men det är klart, 16 åriga tjejer i SVT program behöver kanske inte bry sig om sånt. SVT kanske till och med står över SÄKI. Vem vet.....

Någon mer än jag som reagerade över den 501.a som körde förbi?

Är någon sådan kvar ute på förband?

Jo, jag blev också lite förvånad. Men de var ju på Kvarn, och där testas ju enh del grejer. Bl.a. använde de ksp 58c i reportaget om jag inte minns fel.

Nu har jag också sett det och det där var ju inte så farligt...

Jag tror att ledordet för Rädda Barnen/Röda Korset är organiserad stridsutbildning (i organisationer typ HV-U) och inte om enstaka officersungar eller praoelever (eller för alldel tjejer i tv-program) får skjuta några enstaka skott.

Nu har jag också sett det och det där var ju inte så farligt...

Jag tror att ledordet för Rädda Barnen/Röda Korset är organiserad stridsutbildning (i organisationer typ HV-U) och inte om enstaka officersungar eller praoelever (eller för alldel tjejer i tv-program) får skjuta några enstaka skott.

Jag vet då att mina ungdomar skulle vara överlyckliga om de fick göra urlastning från Stridsfordon 90, medverka i en framryckning på linje och skjuta AK5. Organiserad eller ej...

(HV-u är en del av HV som är en del av Armén. Mig veteligen är P4 Kvarn också det. Vad är skillnaden på vad ungdomar får göra här och där??)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...