Jump to content

KB-inryck på P4, jan-2005

Recommended Posts

Eftersom det finns många dylika trådar för andra regementen, men ingen för P4 så tar jag helt enkelt initiativ och skapar en. :)

Vilka är det som ska till P4 i januari 2005? Vilken tjänst är du inskriven som? Kommer man få den tjänst man är inskriven som? Kommer du överhuvudtaget till Skövde eller blir du strandsatt ute i Kvarn eller Borensberg? Hur kommer befälen vara? Hur kommer stämningen/rivaliteten/fyllebråken mellan P4/T2/K3 te sig? Frågorna hopar sig, även om alla kanske inte är så jätteseriösa. ;)

Själv är jag inskriven som GA600, Skytteplutonbefäl, men enligt vad jag har förstått efter att ha pratat med tidigare värnpliktiga på P4 så verkar det kunna leda till i princip vilken KB-tjänst som helst, så vi får väl se vad det blir av mig. :)

Så, nu är det er tur, speak up! :baskerFN:

rycker inte in då, men kan ju svara på dina frågor efter två år på P4, ett som KB o ett som instruktör...

Befälen kommer att vara mycket bra! *garanterar*

Stämmningen o rivaliteten mellan Skaraborgs olika regementen är inte så hård som man tror....sällan det förekommer fyllebråk mellan regementena...Jag har inte upplevt ett enda på mina år här..

Hah, jag var väl inte direkt jätteseriös i frågan T2/K3/P4. :) Men jag har ju hört en del om rivaliteten mellan T2 och P4 på plats i Skövde, och om jag inte minns fel så fanns det någon tråd om fyllebråk mellan värnpliktiga på P4 och K3, men det är väl bara hoppas på att inget sånt inträffar igen. :D

Jasså? Vilken typ av locals? Inte för att jag brukar engagera mig i krogslagsmål, men det kan ju vara bra att känna till "riskgrupper" så man kan undvika dessa, eller åtminstone vara mer uppmärksam i deras närvaro. :blink:

När jag gjorde lumpen på T2 (02/03) märkte jag aldrig av nån allvarligare rivalitet mellan T2 och P4. Visst, lite gliringar förekom ju, men eftersom förbanden har så vitt skilda uppgifter (P4 drar runt och pangar i skogen medan T2 sköter hushållet och lagar maten ;) ) så konkurrerar man ju inte direkt om nåt. Jag hörde aldrig talas om nåt slags bråk mellan värnpliktiga från T2 och P4.

Däremot var alla rädda för de skogstokiga läskiga jägarna från K3, som likt mytomspunna monster sades komma åkandes busslassvis från Karlsborg, för att sedan dra runt på stan och leta upp skräckslagna tränglökar och pansardvärgar att slå ihjäl. :camo:

Jag tror inte det låg särskilt mycket sanning i det, även om värnpliktiga från just K3 (gällde ej T2/P4) inte var välkomna på åtminstone en krog i Skövde. Fråga mig inte hur krogägarna skulle ha upprätthållit det "förbudet" dock.

• 2 weeks later...

Oh, kul. :} Men hur vet du vilket kompani du hamnar på? På min kallelse står det bara "KB FÖRSTEG" i fältet för "Enhet/kompani".

Det blir nog väl. Hoppas vi hittar fler blivande lumparpolare här på forumet. :D

Det stod bara Grenadjärkompaniet på min....pliktverket i ett nötskal...fast vet du mer om vad man kan välja inom SkyttePB? har hört att man blir inskriven efter sin GSU på nån speciellt sak (fråga mig inte vad, är bara något jag hört), stämmer detta?

• 4 weeks later...

För att på ett legitimt sätt kunna bumba upp denna tråden till förstasidan igen så tänkte jag fråga hur mina blivande lumparpolare ligger till på träningsfronten. Hur ambitiösa är ni? :banana

Själv springer jag måndag och onsdag, tränar kamsport på tisdag och torsdag, sparras ibland på lördagar och marschtränar ungefär varannan söndag.

Och så försöker jag köra lite improviserad styrketräning utan vikter lite då och då. :clap:

Edited by Ezaey

• 3 weeks later...

Studenten om en dryg vecka, flertalet klasskompisar rycker snart in, jag känner mig ensam och mitt inryck i januari 2005 känns årtal bort. Det måste finnas mer i min situation som kan skrivar här nu. :)

Dela med er av förhoppningar, irritationer, motgångar, allt, ALLT. :((

Det måste ju finnas fler än bara jag och Cullipop. :)

Angående träningen så gör jag inget för tillfället (skyller på skolan) men nu när sommaren är här så är det till att springa :worthy:.

Kan också hålla med dig Ezaey, 24 Januari är långt kvar....

Okej. :)

Btw, någon som vet om det finns någon schysst kickboxnings-, thaiboxnings- eller fullkontaktskarateklubb i Skövde? Inte för att jag tror att jag varken vill eller orkar köra det under GSU:n, men senare, under de resterande 12 månaderna kan det vara kul att hålla sig lite aktiv. :D

Edited by Ezaey