Jump to content

Korrekt klädsel

Recommended Posts

Om inte jag missminner mig så är det dessutom snabbare att få ner hela ärmen om man vikt upp den så att man har kamouflaget utåt... Det är ytterliggare ett skäl till att ha det på "rätt" håll. Sen kan jag hålla med om att det är enklare att vika upp dem som det är på bilden ovan.

,O

Kan inte ens minnas att jag sett dig i den mundering ......!!! :P

Det är ju bara för att du "alltid" satt inne på mottagningen... :blink:

Fast å andra sidan var det ju inte så ofta vi hade fältjackan på överhuvudtaget.

@4425

Mitt inlägg var inte riktat som gnäll. Det var mer ett konstaterande. Dessutom får man väl i ärlighetens namn säga att det ÄR snyggare med camouflaget utåt än att se insidan av jackan... Eller??

Kanske inte ens var mitt inlägg du hade i åtanke då du skrev, men ändå.

Nej de va inget personligt menat!

Tröttnade bara på att många gnäller över småsaker som i slutändan inte gör någon skillnad på uppgiftens resultat!

det finns många meserschmits på detta forum som igentligen inte har en blekaste vad dom gnäller eller uttalar sig om men gör det endå

säger då inte att jag e guds gåva i uniform men det finns huvudsak o bi-sak

Och detta debattämne e för mig en bi-sak som är en produkt av missioner med höga nr o värnplikt

• Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Åh nej.. På parad också. Nu känner jag hur ångesten kommer över mig. I feel myself going completely :D

Exakt! Ska det dessutom gnällas, så varför inte gapa om avsaknaden av bajonett vid parad!? Det är ju tamejfan skandal... :worthy: ;)

lite OT men ändå..;

jag har fått för mig att det finns nån regel som säger att det är OK att ha mössa på sig inomhus (inte big brother nu alltså..) såvida takhöjden överstiger 4 meter eller nåt i den stilen, typ i hangarer eller gymnastiksalar.. eller kan det vara ett avsteg som nån Bat Chef kan ha gett vid något tillfälle som jag snappat upp?

om det regleras i något dokument, vilket, var finns det?

:blink:

Man måste ju klart respektera den nya ÖB´n som vi har fått! Trots att det måste vara hur varmt som helst har jag hittils inte sett någon bild från Liberia där han har rullat upp ärmarna. Budskapet är ju solklart!! Det handlar inte om vilken sida som sak vara utåt. De ska uppenbarligen vara NEDRULLADE!

:angry:

Ps. Alternativt törs han inte då det skulle påverka hans framtida karriär för mycket :P Ds.

Hmm, kom att tänka på en liten bild som figurerat här på forumet.

En grupp från SSG som hälsar på någon som skulle vara Frankrikes försvarsminister motsv. Minns jag inte helt fel så hade även de ärmarna vikta med camo inåt. Och dom gjorde ju tydligen ett mycket sämre jobb för det.

Skärp er kasserngårdsjägare...

:baskerKav: Fick en liten kommentar från en polare där nere angående detta lilla kära ämne....

Tjenis!

Haha, ja eftersom ingen orienterar admintroppen så kan säkert allt vara sant! Ja, nä, vi är väl medvetna om vad som florerar på soldforum. Kan bara säga att vi har aldrig bett om 90/L, de är inte funktionella här. 90:orna rullar på fint och dessutom har tropikuniformerna kommit. Svettröjorna är på väg, svarta. Hoppas de flyger i taket på soldforum när de bilderna dyker upp!

Så ser det ut där nere....

Lev väl :D

Avundsjuka är inte rätt ord. För vi vet nog att ni på rep bara sitter där och dricker kaffe! Men ställ in ölen på kylning för V. 34 kommer vi ner och styr upp verksamheten! Och då kanske vi rullar våra ärmar rätt? om folk är snälla här!

:-(

• 17 years later...
On 3/24/2004 at 10:47 AM, Attila said:

Var inne på Swedints hemsida idag, de har postat bilder från första patrullen i Liberia. Jag kanske är analretentiv eller vad det nu heter men min personliga åsikt ät att när man gör utlandstjänst så måste man bemöda sig om korrekt uppträdande samt KORREKT KLÄDSEL.... Inte en enda av personerna jag kan se på fotografierna har vikt upp ärmarna på sin M90 L på ett korrekt sätt utan har insidan utåt.. Ser riktigt illa ut.. Men de kanske har viktigare saker att tänka på förstås. :camo:

On 3/24/2004 at 10:47 AM, Attila said:

Var inne på Swedints hemsida idag, de har postat bilder från första patrullen i Liberia. Jag kanske är analretentiv eller vad det nu heter men min personliga åsikt ät att när man gör utlandstjänst så måste man bemöda sig om korrekt uppträdande samt KORREKT KLÄDSEL.... Inte en enda av personerna jag kan se på fotografierna har vikt upp ärmarna på sin M90 L på ett korrekt sätt utan har insidan utåt.. Ser riktigt illa ut.. Men de kanske har viktigare saker att tänka på förstås. :camo:

Amfibiebataljonen viker upp ärmarna med vita sidan ut. Armén viker upp ärmarna med kamouflaget utåt. 
Har tjänstgjort i bägge och tror inte det finns något reglerat rätt eller fel. Tror mer att det handlar om vapenslagens kultur. 

5 hours ago, M.Jonsson said:

Amfibiebataljonen viker upp ärmarna med vita sidan ut. Armén viker upp ärmarna med kamouflaget utåt. 
Har tjänstgjort i bägge och tror inte det finns något reglerat rätt eller fel. Tror mer att det handlar om vapenslagens kultur. 

För info så svarade du på ett inlägg från 2004.

23 hours ago, AR123456789 said:

För info så svarade du på ett inlägg från 2004.

Visst är det föredömligt? Webforumens stora förtjänst är ju nu en gång att en riktigt rejäl forumit kan gräva fram en diskussion som var aktuell här före jag tog studenten, mönstrade eller ens förlorat oskulden och väcka liv i den igen (diskussionen, alltså).

Men för att återkoppla i själva sakfrågan: ärmen på fältjacka 90 L, tropik grön och tropik beige viks till ovanför armbågen vartefter rätsidan viks över den vikta delen och fästs med stropp (se UniBest 2.1.2). Det är alltså fel att vika som amfbat gör. Det är möjligt att det är en kulturgrej i den meningen att amfbat har en kultur där man gör fel.