Jump to content

Korrekt klädsel


Recommended Posts

Var inne på Swedints hemsida idag, de har postat bilder från första patrullen i Liberia. Jag kanske är analretentiv eller vad det nu heter men min personliga åsikt ät att när man gör utlandstjänst så måste man bemöda sig om korrekt uppträdande samt KORREKT KLÄDSEL.... Inte en enda av personerna jag kan se på fotografierna har vikt upp ärmarna på sin M90 L på ett korrekt sätt utan har insidan utåt.. Ser riktigt illa ut.. Men de kanske har viktigare saker att tänka på förstås. :camo:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var inne på Swedints hemsida idag, de har postat bilder från första patrullen i Liberia. Jag kanske är analretentiv eller vad det nu heter men min personliga åsikt ät att när man gör utlandstjänst så måste man bemöda sig om korrekt uppträdande samt KORREKT KLÄDSEL.... Inte en enda av personerna jag kan se på fotografierna har vikt upp ärmarna på sin M90 L på ett korrekt sätt utan har insidan utåt.. Ser riktigt illa ut.. Men de kanske har viktigare saker att tänka på förstås.  :camo:

Visa mig det reglemente som reglerar rätt och fel vik-teknik av armar på jacka m/90L !

Link to comment
Share on other sites

M90L finns ju såvitt jag vet inte ens beskriven över huvud taget (Jag kan ha fel) i det senaste reglementet från 2003 men det måste ju finnas en beskrivning av dess korrekta bärande någonstans tycker jag.. Rent logiskt så borde ju kamo-sidan vara utåt. Det är ju även så övriga nationer med liknande uniformsplagg bär sina motsvarigheter.

Link to comment
Share on other sites

M90L finns ju såvitt jag vet inte ens beskriven över huvud taget (Jag kan ha fel) i det senaste reglementet från 2003 men det måste ju finnas en beskrivning av dess korrekta bärande någonstans tycker jag.. Rent logiskt så borde ju kamo-sidan vara utåt. Det är ju även så övriga nationer med liknande uniformsplagg bär sina motsvarigheter.

beskriven finns den i UNIRFM om än knapphändigt, vikningen regleras inte såvitt jag kan se.

Ärmarna går att rulla upp och fästa med knappslå. Jackan går att använda

som skjorta, nedstoppad i fältbyxa 90 L FN. (blääää)

 

/asker

Link to comment
Share on other sites

la01-v413-kort-rast.jpg

det är ju iallafall enhetligt:

 

Det är betyfligt lättare, och snabbare, att vika upp ärmarna på detta sättet. Och det är ju meningen att man skall kunna ändra från kortärmat till långärmat ganska snabbt..

Edited by Jimbo
Link to comment
Share on other sites

Hm, det finns väll en "stropp" med tillhörande knapp att fästa upp ärmen med vad jag ka se. Knappen på utsidan av ärmen.

 

Det kan jag bara tolka som att det är menat att ärmen skall vikas utåt.

 

la01-v413-poster.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske är analretentiv eller vad det nu heter men min personliga åsikt ät att när man gör utlandstjänst så måste man bemöda sig om korrekt uppträdande samt KORREKT KLÄDSEL.... Inte en enda av personerna jag kan se på fotografierna har vikt upp ärmarna på sin M90 L på ett korrekt sätt utan har insidan utåt.. Ser riktigt illa ut.. Men de kanske har viktigare saker att tänka på förstås. :camo:

Ja.

Förmodligen har de annat, och viktigare att tänka på.

 

Eftersom du tydligen inte har en blekaste jävla aning om hur det SKA vara själv, så kanske en lite lugnare attityd vore att föredra? Att tala om att de har FEEEEL..är ju då .. fel.

 

Jävla gnälltrådar är det värsta jag vet... frågor om hur det ska se ut har jag däremot ingenting emot.

 

 

/BlåGul

Link to comment
Share on other sites

Visst är det härligt med personer som kommer med upp muntrande tillrop till våra kollegor som åkt halvvägs runt klotet för att göra en insats. Givetvis måste det första viktiga beslutet i ett missions område vara att besluta om man ska vika jackärmen med kamouflaget ut eller in. Skrämmande är även att flera av bilderna visar skrynkliga hjälmdok. Skicka ner vår besserwisser med ett strykjärn så han kan hjälpa till att åtgärda denna misär.

 

Det är bara att konstatera, finns det fler av denna personlighets typ kommer krig att vara ett minne blott eftersom vi inte kommer att ha tid att kriga utan vi kommer att tråka ut fienden med glada tillrop över att deras utrustning inte är likformig och reglementerad. Märkligt att inte ryssarna har använt det greppet i Tjetjenien och Afganistan eftersom likformighet och utrustning styr din stridsförmåga.

Link to comment
Share on other sites

Visst är det härligt med personer som kommer med upp muntrande tillrop till våra kollegor som åkt halvvägs runt klotet för att göra en insats.  Givetvis måste det första viktiga beslutet i ett missions område vara att besluta om man ska vika jackärmen med kamouflaget ut eller in. Skrämmande är även att flera av bilderna visar skrynkliga hjälmdok. Skicka ner vår besserwisser med ett strykjärn så han kan hjälpa till att åtgärda denna misär.

 

Det är bara att konstatera, finns det fler av denna personlighets typ kommer krig att vara ett minne blott eftersom vi inte kommer att ha tid att kriga utan vi kommer att tråka ut fienden med glada tillrop över att deras utrustning inte är likformig och reglementerad. Märkligt att inte ryssarna har använt det greppet i Tjetjenien och Afganistan eftersom likformighet och utrustning styr din stridsförmåga.

*asg* bra talat :baskerFN:

det är ju nästan det omvända i Tjetjenien och Afganistan, ju löskigare man ser ut desto bättre soldat :dong:

 

min erfarenhet är att Svenska officerare o soldater faktiskt är väldigt bra på att låta uppgiften gå först...

när det börjar bli lite att göra och allt för många stabsmänniskor får allt för mycket tid så först då börjar det styras upp på mer eller mindre fantasifulla sätt...

 

kännande kompanichefen rätt så tror jag inte vi här hemma behöver oroa oss för att soldaternas yttre ska gå före mat,sömn o ammo (stridens tre grundelement :P )

 

/asker

Link to comment
Share on other sites

Hm, det finns väll en "stropp" med tillhörande knapp att fästa upp ärmen med vad jag ka se. Knappen på utsidan av ärmen.

 

Det kan jag bara tolka som att det är menat att ärmen skall vikas utåt.

 

la01-v413-poster.jpg

Det finns en speciell teknik när man viker som gör att det camoufärgade kommer utåt, men det är jäkligt krångligt att få in exakt rätt avstånd så att det blir en lagom längd. Ska inte tala om hur länge jag satt med detta innan jag lyckades få till det hyfsat...... :baskerFN:

 

Det på bilderna visade sättet är mycket enklare, både när man ska vika upp och ned.

 

 

EDIT: Såg att Hansson redan berättat det lite ovanför här..... :dong:

Edited by BJK
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Visst är det tråkigt med gnälltrådar, men jag tycker det förefaller som om kunskapen hur M90L skall bäras fallit i glömska. Det beror antagligen på att inga befäl tillåts använda den i sin ordinarie tjänst utan att den enbart finns i utlandsstyrkan.

 

KS06 var de första (mig veterligen) att få ut M90 L och när jag kollar mina över 6000 bilder kan jag inte se en enda som har vikt sina ärmar fel, så visst går det.

Troligen berodde det på att Bataljonchef sa att det skulle vara så vid en genomgång.

 

Det går utmärkt att vika med jackan på. Bara det att man måste lära sig precis som med allt annat som gäller påklädnad, tex knyta kängorna, knäppa manschettknappar med en hand, osv.

 

Jag får väl bidraga med mitt strå till stacken och visa utförligt hur man viker på SoldF.com. Det är helt klart enklare om man hjälper varandra 2 och 2, det tar kanske 15-20 sekunder/arm att vika upp.

 

Här finns ett par hundra bilder. Säg till om ni hittar en med felaktig ärmvikning på M90 L. (Nej sidan är inte min)

http://hem.passagen.se/natedogg/ks06/index.htm

 

Ang kaserngård har du helt rätt. I US gäller preics tvärt om mot i Sverige.

Dvs på campen kan du ta det lugnt och det är tillåtet att ta det lite lugnare, ute i missionområdet är där du skall snäppa upp dig (ingen fältlystran). Det är utanför grindarna jobbet finns, andra nationer kollar in dig, lokalbefolkningen analyserar dig, inte hemma på kaserngården i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet varför det bara är utlandstyrkan som får bära/tilldelas 90L? Den borde ju vara väldigt användbar även hemma i Sverige under den varmare delen av året.. Personligen anser jag det vara bland det bekvämaste jag burit i uniformsväg och skulle gladeligen ha den även på hemmaplan.

 

Alltid kul att reta någon genom att spela besserwisser :baskerFN: Ta inte illa upp!!

Edited by Attila
Link to comment
Share on other sites

Detta har väl varit uppe ett ANTAL gånger men jag anser att ett korrekt bärandet av uniform är ytterst viktigt. Det är det första andra förband, nationer och allmänheten ser och det är också det första intrycket vi ger som räknas. hur ofta är det som vi får visa vad vi går för ute i skogen liksom. När folk tänker på militären så tänker de nog rätt så ofta på dem som vaktar slottet och om de inte gör det på ett bra men också uppsnäppt sätt så är det ju det som folk kommer att komma ihåg.

Kommer så väl ihåg när befälen sa: om ni inte kan krypa hur ska ni då kunna gå (de syftade på att vi inte kunde klä oss eller vika in skåpet ordentligt). Det är väl dock lite skillnade på en fjunig värnpliktig och en gammal yxa som vet hur det fungerar i verkligheten. Jag tvivlar inte en sekund på att dessa killar och tjejer nere i Liberia är fullt kompetenta och jäkligt duktiga men kan andra länder klä sig ordentligt så kan väl vi.

Link to comment
Share on other sites

Jösses. Varför man överhuvudtaget tar upp en sak som denna är för mig en gåta. Det är helt ok att ha uppkavlade ärmar på den jackan, räcker inte det? Sålänge man sköter sina uppgifter och uppträder på ett korrekt sätt så bryr sig nog inte lokalbefolkningen om hur man viker ärmarna.

En soldat kan vara propert klädd med blänkande kängor och ett preusiskt baskerstuk. Men.. Är han en bättre krigare för det?

 

Skitiga kängor har man till 95%, de andra 5 % är man på camp där folk verkligen tror att det gör någon skillnad.

 

Inte lätt att klä sig 100%igt enligt reglementet när man svettas som en gris och helst av allt bara vill ha en iskall dusch så inte hjärnan kokar bort.

Link to comment
Share on other sites

I UniR FM står följande text i kapitel 13 Modellbeskrivningar:

 

- Fältjacka 90 L FN

 

Kamouflagetryckt lättare väv i polyester/bomull. Rak modell ned delad knäppning, bröstfickor. Gradbeteckningsklaff framför vänster bröstficka. Ärmarna går att rulla upp och fästa med knappslå. Jackan går att använda som skjorta, nedstoppad i fältbyxa 90 L FN.

 

Verkar som alla här har fel, ärmarna ska rullas upp, inte vikas. :P

 

The Swede :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jösses. Varför man överhuvudtaget tar upp en sak som denna är för mig en gåta. Det är helt ok att ha uppkavlade ärmar på den jackan, räcker inte det? Sålänge man sköter sina uppgifter och uppträder på ett korrekt sätt så bryr sig nog inte lokalbefolkningen om hur man viker ärmarna.

En soldat kan vara propert klädd med blänkande kängor och ett preusiskt baskerstuk. Men.. Är han en bättre krigare för det?

 

Skitiga kängor har man till 95%, de andra 5 % är man på camp där folk verkligen tror att det gör någon skillnad.

 

Inte lätt att klä sig 100%igt enligt reglementet när man svettas som en gris och helst av allt bara vill ha en iskall dusch så inte hjärnan kokar bort.

Word!!

Link to comment
Share on other sites

I UniR FM står följande text i kapitel 13 Modellbeskrivningar:

 

- Fältjacka 90 L FN

 

Kamouflagetryckt lättare väv i polyester/bomull. Rak modell ned delad knäppning, bröstfickor. Gradbeteckningsklaff framför vänster bröstficka. Ärmarna går att rulla upp och fästa med knappslå. Jackan går att använda som skjorta, nedstoppad i fältbyxa 90 L FN.

 

Verkar som alla här har fel, ärmarna ska rullas upp, inte vikas. :P

 

The Swede :)

har tidigare ställt mig lite avvaktande till folk som citerar reglementen på löpnade band men det har kommit på sniskan på senare tid!

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jag såg det Swede men jag anser att det är ett dåligt ordval.

Rulla skulle se mycket märkligt ut.

Och det är mycket som inte står i UniRFM men som krävs ändå av bäraren. Tex står det knappast att T-shirten inte får bäras ut och in, skjortan knäppt på sniskan, osv.

Har de flesta tidigare kunnat bära M90 L rätt så tror jag även de grejar det i La01 där förövrigt många är yxor. Att vissa xxx, mfl i Bunia heller inte kunde "rulla" upp rätt har vi ju sett så de kanske skapade en liten trend. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...